×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Ile jajek możemy zjeść w Święta?

Jajka to nieodłączny element tradycji świątecznej, mają dla nas szczególne znaczenie w okresie wielkanocnym. Zajmują pierwsze miejsce na stołach, stanowią podstawę różnorakich potraw, a ponadto zawierają wiele cennych składników odżywczych. Nie zapominajmy, że nadmiar wszystkiego szkodzi. Ile jajek zatem można zjeść w święta, aby nie było to szkodliwe dla naszego zdrowia?

Kiedy organizm mówi stop, powinniśmy przerwać jedzenie. Osoby nadmiernie spożywające jajka mogą mieć problemy z przybieraniem na masie, jak również z kłopotliwymi wzdęciami. Pamiętajmy! Żadna potrawa wielkanocna nie jest zakazana i nie trzeba jej unikać, jeśli potrafimy zachować umiar.

Symbolika jajek

Jaja to symbol odrodzenia i nowego życia, w tym zmartwychwstania Chrystusa. Obecne w kulturze od stuleci, do tej pory używane są w obrzędowości oraz symbolice.

My, Polacy, upodobaliśmy je sobie jako element konieczny na wielkanocnym stole. Całymi rodzinami z radością malujemy pisanki, a następnie w czasie świątecznego śniadania ze smakiem zjadamy jajka w hurtowych ilościach.

Skład jajka

Jajo jaju nierówne. Na rynku obecne są przepiórcze, kacze, gęsie, indycze, kurze, strusie oraz rybie (nazywane ikrą, uznawane za rarytas kulinarny) we wszelakich rozmiarach.

Mówiąc o statystycznym jajku, zwykle mamy na myśli jajo kurze o średniej wielkości. Składa się ono w 74,8% z wody, 12,6% z białka, 10,0% z tłuszczu (z czego 3,8% to tłuszcze jednonienasycone, 3,1% tłuszcze nasycone, 1,4% wielonienasycone, a ok. 0,42% to cholesterol) i w 1,1% z węglowodanów (prawie wyłącznie cukrów prostych).

100 gramów zaopatrzy nas w energię 147 kcal. Jaja zawierają dużo witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (w szczególności A i D) oraz wodzie (niektóre witaminy z grupy B). Stanowią między innymi bogate źródło kwasów omega-3, omega-6 i lecytyny.

Ile jajek możemy zjeść?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) dopuszcza spożywanie 10 jaj tygodniowo. Zostało to policzone poprzez przyjęcie statystycznych potrzeb odżywczych i możliwości metabolicznych młodego mężczyzny.

Zdrowa osoba może zjeść 1 jajko dziennie. Ludzie z podwyższonym poziomem cholesterolu powinny konsumować zdecydowanie mniej, 2-3 na tydzień. Jako, że dostarczają dużych ilości białka, ich spożywanie powinno być wzbogacone w błonnik. Warto urozmaicić posiłek jajeczny, dodając warzywa lub owoce.

Zamaskowane jajka

W czasie świąt wielkanocnych jajka obecne są niemal w każdej potrawie. To składnik ciast, budyniów, sufletów, kremów, lodów, likierów, sosów, kotletów, panierek, sałatek i zup.

Stanowią także samodzielne dania w postaci między innymi pasty jajecznej, jajek gotowanych, panierowanych oraz faszerowanych. Z tego względu bardzo łatwo jest przekroczyć zalecaną dzienną normę.

Kontroluj to, co jesz

Przygotowując dania we własnej kuchni, można skuteczne monitorować ilość cukrów, tłuszczy i składników pokarmowych trafiających na talerz. Jeśli sami przygotowujemy wieczerzę, warto wykonać wersje light potraw wielkanocnych.

Jajka bez żółtek nie zawierają tak dużej ilości cholesterolu, na czym skorzysta nasze zdrowie. Do tego dodajmy dużą porcję gotowanych warzyw i mamy lekkostrawną, odżywczą oraz zdrową sałatkę.

Pomysłów jest wiele, inspiracji zasięgniemy z internetu bądź książek kucharskich. Ważne, żeby mieć świadomość tego, ile faktycznie zjemy. Nadmiar może powodować bóle brzucha, wzdęcia, zaparcia i inne problemy gastryczne.


Podziel się: