Ile jajek możemy zjeść w Święta?

Jajka są nieodłącznym elementem tradycji świątecznej. Są też bogatym źródłem białka i wielu składników odżywczych. Zawierają m.in. duże ilości białka, witaminy, kwasy omega-3 i omega-6, lecytynę i wiele innych składników. Ile możemy ich zjeść, by sobie nie zaszkodzić?

Jajka nie bez powodu są symbolem nowego życia. Najlepsze są oczywiście te od kur z wolnego wybiegu i hodowli ekologicznych. Szczególnie na Wielkanoc, kiedy będziemy spożywać ich więcej niż na co dzień, warto zaopatrzyć się w jaja ekologiczne. Można je kupić w sklepach – to te oznaczone cyfrą 0 (od kur z hodowli ekologicznej) oraz 1 – (od kur żyjących na wybiegu). Warto jednak wybrać się na wieś i znaleźć gospodarstwo, w którym jajka takie można kupić znacznie taniej niż w sklepie, mając przy tym gwarancję ich najlepszej jakości.
 

Ile jajek możemy zjeść?


Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) dopuszcza spożywanie 10 jaj tygodniowo. W Polsce przyjmuje się, że osoba zdrowa może jeść 1 jajko dziennie. Zasady te nie dotyczą osób z podwyższonym poziomem cholesterolu – tym zaleca się jedynie 2-3 jaja tygodniowo. Jedzeniu jajek powinno towarzyszyć spożywanie warzyw i owoców.

Przy przygotowywaniu jajek na pisanki, należy pamiętać, aby nie gotować ich zbyt długo. Gotowanie dłuższe niż 10 minut powoduje obniżenie wartości odżywczej białka oraz straty witamin nawet o 40%.
 

Jedzenie to nie wszystko


Świętowanie zazwyczaj skupia się w znacznej mierze wokół stołu. Postaraj się zmienić te przyzwyczajenia i wprowadzić nowe zwyczaje świąteczne, wykorzystując okazję do aktywnego wypoczynku na łonie natury. Wiosna sprzyja spacerom i aktywnemu spędzaniu czasu na świeżym powietrzu. Zabierz rodzinę na dwór, do parku lub do lasu. Dzieciom można zorganizować zabawę w szukanie jajek. W ogrodzie (lub w różnych miejscach domu, jeśli nie masz do dyspozycji ogrodu) pochowaj pisanki bądź czekoladowe jajka. Zadaniem dzieci będzie odnalezienie jak największej ilości jajek.
 

Biegaj i oblewaj


Inną świetną okazją do ruchu jest lany poniedziałek. Zamiast ukrywać się w bezpiecznym kącie w domu, wyjdź na zewnątrz, z butelką lub nawet wiadrem pełnym wody. Pogoń za kimś lub też ucieczka w obawie przed byciem oblanym będzie doskonałym treningiem po świątecznym ucztowaniu.

Staraj się wytwarzać w swojej rodzinie nowe zwyczaje i nawyki. Wychodźcie razem na spacery, weźcie ze sobą piłkę lub paletki do badmintona. Możecie również wybrać się na dłuższą wycieczkę rowerową. Zobaczycie, o ile ciekawsze jest takie aktywne spędzanie czasu od długiego przesiadywania przy suto zastawionym stole. 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus