Urlopowicz leży na plaży i wypoczywa
Weronika Grzywna

Jak prawdziwie wypocząć na urlopie i nie myśleć o pracy?

Chociaż może się wydawać, że urlop to czas zupełnego resetu od spraw zawodowych, badania ukazują zupełnie odmienną tendencję. Według raportu Monitora Rynku Pracy sporządzonego przez Instytut Badawczy Randstad tylko 64 proc. Polaków potrafi zapomnieć o pracy podczas urlopu. Pozostała część osób, czyli aż 36 proc. Polaków w czasie wyjazdu wakacyjnego nie może przestać myśleć o projektach, zadaniach, zobowiązaniach i wielu innych kwestiach związanych z pracą.

Okres wakacyjny zbliża się wielkimi krokami. Zastanawiasz się nad urlopem, ale nie jesteś przekonany/a, czy to dobry pomysł? Kiedy większość dni spędzamy w pracy, wzięcie urlopu jest dla nas czymś nowym, odmiennym od codzienności. Martwimy się, czy, aby na pewno pozostawienie pracy na kilka dni to dobry pomysł. Wyjeżdżając, bardzo ciężko jest nam oderwać swoje myśli od pracy. Zapominamy o tym, że każdemu przecież należy się odpoczynek. Jak w 100 proc. odpocząć w trakcie urlopu?

Przygotuj się do urlopu

Przede wszystkim urlop warto zaplanować z wyprzedzeniem. Przed wolnym postaraj się zrobić wszystko, co masz zaplanowane na dany miesiąc. Na 23 tygodnie przed urlopem, zacznij przygotowania. Stwórz listę zadań, które musisz wykonać przed wyjazdem. Ustal priorytety na każdy dzień i postaraj się, aby wszystko wykonać na czas.

Dokończ projekty i wszystkie zadania przed pierwszym dniem Twojego urlopu. Nie zaczynaj projektu, którego nie będziesz w stanie skończyć (jeśli to możliwe) i nie zostawiaj w połowie niedokończonej pracy. Zostawiając projekt w połowie, prawie na pewno będziesz o nim myślał w trakcie urlopu. Postaraj się więc oddelegować część zadań innym lub zaplanować, że danym projektem zajmiesz się dopiero po Twoim powrocie. O wolnym poinformuj również odpowiednio wcześnie wszystkich swoich współpracowników. Zadbaj o to, aby pod Twoją nieobecność, ktoś przejął Twoje obowiązki.

Wielu z nas boi się, że po powrocie z urlopu nie będziemy w stanie nadrobić obowiązków. Wszystko to powoduje, że martwić zaczynamy się już w pierwszym dniu wolnego. Dlatego przygotowując plan przed urlopem, możesz też przygotować plan pracy po powrocie. Zrób listę rzeczy, które musisz wykonać przez kilka pierwszych dni po urlopie. Oczywiście, w międzyczasie mogą pojawić się inne obowiązki, ale mając listę kilku podstawowych rzeczy, będziemy mieć świadomość, że jesteśmy przygotowani do powrotu do pracy.

Pamiętaj, że to normalne, że po powrocie z urlopu każdy z nas ma mniej energii do działania. Warto dać sobie wtedy trochę czasu na przystosowanie się do codzienności i nie wymagać od siebie zbyt dużo. Po kilku dniach na pewno wpadniesz w swój naturalny rytm pracy.

Odetnij się od pracy

Dla wielu osób samo wzięcie urlopu nie jest wcale najtrudniejszym krokiem. Jeszcze trudniejsze jest to, aby w trakcie wolnego rzeczywiście odłączyć się od pracy i przestać o niej myśleć. Jeżeli będziesz przynajmniej raz dziennie wchodził na firmowego maila – z pewnością nie uda Ci się nie myśleć o pracy.

Kiedy więc wybierasz się na urlop, postaraj się w tym czasie nie robić nic, co jest związane z Twoją pracą. Nie sprawdzaj firmowego maila, nie czytaj rozmów Twoich współpracowników, nie kontroluj tego, na jakim etapie jest dany projekt. Wyłącz powiadomienia z pracy, a najlepiej całkowicie zrezygnuj z korzystania z telefonu służbowego. Naukowcy z Uniwersytetu Deakin w Australii wykazali bowiem, że nawykowe używanie smartfonów w celu relaksu i spędzania wolnego czasu jest predyktorem gorszego samopoczucia.

Jeżeli jesteś właścicielem firmy i nie możesz całkowicie odciąć się od pracy w trakcie urlopu, wyznacz osobę, która Cię zastąpi i która będzie na bieżąco kontrolować całą sytuację. Ustal z tą osobą, w jakim momencie powinna się ona z Tobą skontaktować. Dzięki temu będziesz wiedzieć, że jeżeli okażesz się naprawdę potrzebny/a, ktoś do Ciebie zadzwoni. Świadomość, że ktoś zaufany będzie kontrolował sytuację, kiedy Ty będziesz odpoczywał/a, sprawi, że będziesz spokojniejszy/a i znacznie prościej będzie Ci oderwać myśli od pracy, wiedząc, że Twoja firma i Twoje obowiązki są w dobrych rękach.

Polecane dla Ciebie

Zaplanuj swój urlop

Każdy z nas lubi spędzać urlop w inny sposób. Leżenie przez tydzień w domu i tzw. nic nie robienie, nie jest dobrym pomysłem. Owszem, urlop to dobry czas na odpoczynek fizyczny, warto jednak zrobić coś, co pozwoli Ci oderwać się od codzienności. Urlop to dobry moment na wyjazd wakacyjny, realizowanie hobby, czy spędzenie czasu z bliskimi. Na robienie tego, co po prostu sprawia Ci przyjemność i na co w ciągu tygodnia pracy nie jesteś w stanie znaleźć wystarczającej ilości czasu.

Dowiedz się, jak zachować work-life balance

Pamiętajmy jednak, żeby nie przesadzać z aktywnościami. Nie chodzi tutaj o to, aby od 7:00 do 22:00 mieć zaplanowaną każdą godzinę, minuta po minucie. Chodzi o to, żeby poświęcić wolny czas na coś, co sprawia nam przyjemność, coś, co pochłonie nas tak bardzo, że wszystkie nasze myśli skoncentrują się wokół tej czynności. Pełne przyzwolenie sobie na odpoczynek z pewnością pomogą nam odprężyć się w trakcie urlopu i zregenerować swoje siły, tak by w pełni wypoczętym móc powrócić do pracy.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zdrowe Mikołajki. Pomysły na prezent

    6 grudnia – ten dzień oznacza przede wszystkim prezenty, które wszyscy uwielbiają. Jedni lubią dawać, inny dostawać, ale najważniejsza jest w tym dniu radość obu stron. W końcu serotonina, która wydziela się w chwilach szczęścia, jest również wspaniałym prezentem. Postanowiliśmy z tej okazji zrobić przegląd asortymentu aptecznego. Co wybrać, żeby połączyć zdrowie z radością dawania i dostawania prezentów?

  • Jak zachować work-life balance?

    Wiele osób ma poważny problem, by oddzielić życie prywatne od zawodowego. Efektem tego jest frustracja domowników, przemęczenie, poczucie wiecznego przebywania w pracy oraz szybkie wypalenie zawodowe. Aby zmienić ten niewłaściwy stan rzeczy, warto wdrożyć w swoim życiu formułę work-life balance.

  • Crossfit – zasady, efekty, przykładowe ćwiczenia

    Trening crossfit pomaga utrzymać obecną kondycję, zrzucić zbędne kilogramy, zwiększyć wydolność organizmu i zadbać o zdrowy wygląd oraz ładną sylwetkę. Poleca się go zarówno kobietom, jak i mężczyznom. Co warto wiedzieć o crossficie? Czy jest to bezpieczna aktywność dla wszystkich?

  • Jak wygląda najlepsza dieta na obniżenie za wysokiego poziomu trójglicerydów?

    Podwyższone stężenie trójglicerydów to stan, który może okazać się bardzo niebezpieczny dla zdrowia. Do czynników predysponujących do rozwoju tego zaburzenia zalicza się nadwagę, otyłość, wiek pacjenta czy niski stopień aktywności fizycznej. Czym może grozić podwyższone stężenie trójglicerydów we krwi? Jaką dietę warto stosować przy wysokich trójglicerydach?

  • Sauna a łaźnia – czym się różnią? Komu polecana jest sauna, a komu łaźnia?

    Sauny i łaźnie parowe to miejsca regeneracji i wypoczynku, które w naszym kraju stale zyskują na popularności i coraz bardziej wpisują się w krajobraz wolnych chwil Polaków. Warto przy tym wiedzieć, na czym polega różnica pomiędzy tymi miejscami i do kogo są one kierowane.

  • Czy niebieskie światło utrudnia zasypianie?

    Niebieskie światło to prawdziwy symbol obecnych czasów i jeden ze znaków rozpoznawczych epoki, w której przyszło nam żyć. Wszechobecne monitory i ekrany emitują specjalny typ światła, który niestety nie pozostaje bez wpływu na kondycję naszego wzroku.

  • Mykotoksyny – czym grozi zatrucie nimi?

    Zdarza Ci się odkroić spleśniały kawałek produktu spożywczego, a jego pozostałą część skonsumować, jak gdyby nic się nie stało? Jeśli tak, to powinieneś dowiedzieć się, czym są mikotoksyny, które w latach 60. XX wieku były przyczyną masowego zatrucia indyków w Anglii. Co więcej, podczas wielu wojen wykorzystywano je jako broń biologiczną (tzw. żółty deszcz). Dlaczego mikotoksyny są tak niebezpieczne dla ludzi? W jakich produktach możemy je znaleźć? Jakie są objawy zatrucia pleśnią i jak je leczyć?

  • Czy warto jeść śniadania? Które wybrać białkowo-tłuszczowe czy węglowodanowe?

    Powszechnie uważa się, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Można spożywać je w wersji wytrawnej w formie kanapek, sałatek czy omletów. Świetnie sprawdzi się również na słodko w postaci owsianek, jaglanek czy placuszków. Jakie śniadania wybierać? Czy lepiej sprawdzą się śniadania białkowo-tłuszczowe czy węglowodanowe? I w końcu – czy warto jeść śniadania?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij