Jak zachować work-life balance?
Wiele osób ma poważny problem, by oddzielić życie prywatne od zawodowego. Efektem tego jest frustracja domowników, przemęczenie, poczucie wiecznego przebywania w pracy oraz szybkie wypalenie zawodowe. Aby zmienić ten niewłaściwy stan rzeczy, warto wdrożyć w swoim życiu formułę work-life balance.
Polacy zajmują 7. miejsce wśród najbardziej zapracowanych narodów 35 państw należących do OECD. Cyfryzacja pracy spowodowana pandemią koronawirusa i rozwijająca się technologia, dzięki której jesteśmy w stanie „być w pracy” niemal w każdym miejscu na świecie, przyczyniły się do tego, że utrzymanie work-life balance może wydawać nam się niemal niemożliwe. Czy w dzisiejszych czasach możliwe jest zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym?
Co to jest work-life balance?
Koncepcja work-life balance narodziła się na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Jej rozwój spowodowany był niezadowoleniem pracowników z warunków pracy. Wprowadzenie work-life balance miało pomóc w walce z wypaleniem zawodowym i pracoholizmem. Co to znaczy WLB? Definicja work-life balance mówi o tym, że jest to zachowywanie przez człowieka równowagi pomiędzy jego życiem prywatnym a zawodowym.
Co daje work-life balance? Utrzymanie równowagi między życiem prywatnym a pracą będzie mieć pozytywne skutki zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Pracownik, który dba o zachowanie work-life balance, odczuwa mniej stresu, ma lepsze samopoczucie i jest bardziej zadowolony ze swojej pracy. Co więcej, jest on bardziej zmotywowany do pracy, a tym samym wydajniejszy i efektywniejszy. Utrzymanie równowagi między pracą a życiem prywatnym zapobiega również wypaleniu zawodowemu oraz pracoholizmowi.
Wśród korzyści dla pracodawców wynikających z work-life balance wymienia się natomiast zwiększoną wydajność pracowników. Wypoczęty i usatysfakcjonowany pracownik jest bowiem w stanie wykonać więcej pracy w krótszym czasie. Co więcej, pracodawcy, którzy są zadowoleni z efektywności pracowników, nie muszą poświęcać czasu ani środków finansowych na rekrutację nowych osób.
Jak zadbać o work-life balance? Jak zachować prawidłowy balans między pracą a życiem osobistym?
Przede wszystkim brak umiejętności ustalania regularnych godzin pracy utrudnia zachowanie odpowiedniej równowagi między pracą a życiem prywatnym. W szczególności będzie to problematyczne dla osób, które pracują zdalnie lub prowadzą własną firmę. Wówczas może im wydawać się, że powinni być w pracy cały czas. Nie sprzyja temu również praca w domu, a tym bardziej posiadanie biura w tym samym miejscu, w którym spędzamy swój wolny czas. Wszystko to sprawia, że bardzo trudno jest nam realnie oderwać się od pracy.
Dlatego tak ważne jest ustalenie regularnych godzin pracy i ich skrupulatne przestrzeganie. W wyznaczonym na pracę czasie powinniśmy skupić się wyłącznie na obowiązkach zawodowych. Kiedy przyjdzie czas na zakończenie pracy, musimy nauczyć się zostawiać niedokończone obowiązki na kolejny dzień. Oczywiście w trakcie pracy nie powinniśmy zapominać o przerwach. Chwila przerwy na rozprostowanie nóg, wypicie kawy czy zjedzenie obiadu korzystanie wpłynie na nasze samopoczucie i motywację do pracy.
Kolejnym przykładem work-life balance jest umiejętność wypoczynku. Każdy pracownik ma prawo do urlopu wypoczynkowego, z którego powinien korzystać. Niestety większość osób, mimo że bierze wolne, nie wie, jak nie myśleć o pracy na urlopie. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że każdy z nas potrzebuje wolnego, by zregenerować swoje siły, spędzić czas z bliskimi, realizować hobby i po prostu odłączyć się od pracy. Efektywny wypoczynek sprawi, że wrócimy do pracy bardziej zmotywowani i pełni energii.
Utrzymanie work-life balance to również wyzwanie dla pracodawców – w jaki sposób pracodawca powinien dbać o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym pracowników? Przede wszystkim poprzez zapewnienie pracy zdalnej, elastycznych godzin pracy, możliwości odbywania przerw w pracy, oferowanie benefitów i zagwarantowanie ścieżek rozwoju czy udziału w szkoleniach poszerzających kompetencje i umiejętności pracowników.
Dyrektywa work-life balance – na czym polega, od kiedy wchodzi w życie?
Do 2 sierpnia 2022 roku państwa UE miały obowiązek wdrożyć dyrektywę unijną work-life balance. Celem wprowadzenia dyrektywy było m.in. unormowanie zagadnień dotyczących elastycznych warunków pracy, a także kwestii dotyczących urlopów.
Warto również wspomnieć o rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 21 stycznia 2021 roku, która zawiera zalecenia w sprawie projektu dyrektywy do bycia offline. Obecnie normą stało się to, że możemy „połączyć się” z pracą z każdego miejsca na świecie. Celem wprowadzenia prawa do bycia offline ma być więc ochrona praw pracowników. Zgodnie z dyrektywą pracownik ma mieć prawo do zignorowania połączenia lub innej formy kontaktu związanej z obowiązkami zawodowymi w trakcie urlopu wypoczynkowego lub zwolnienia lekarskiego. Ma to pomóc pracownikom w nieangażowanie się w zajęcia związane z pracą poza czasem pracy, a tym samym w utrzymaniu work-life balance.