Acerola – co to za owoc? Właściwości i zastosowanie aceroli
Katarzyna Turek-Kawecka

Acerola – co to za owoc? Właściwości i zastosowanie aceroli

Acerola to owoc, który zawiera w sobie bardzo dużą ilość witaminy C – wystarczą trzy małe owoce aceroli, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Co więcej acerola jest bogata w polifenole i karotenoidy o właściwościach antyoksydacyjnych. Kiedy należy sięgnąć po suplementy z acerolą? W jakiej postaci są dostępne? 

Acerola (Malpighia emarginata) to egzotyczny owoc, który znany jest u nas w kraju jako wiśnia z Barbados. Pochodzi z Karaibów, można go jednak także znaleźć w Amazonii oraz Ameryce Środkowej. Jadalną częścią rośliny są czerwone niewielkie owoce przypominające nasze polskie wiśnie lub czereśnie. Choć w medycynie ludowej acerola znana jest od dawna, stała się popularna w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy odkryto jak dużą ilość witaminy C zawierają owoce. Pomimo że bardzo dużą rolę obecnie przykłada się do doceniania swoich, lokalnych, rodzimych produktów, owoce aceroli mogą być dobrą egzotyczną alternatywą, kiedy nie spożywa się wystarczającej ilości witaminy C wraz z dietą. 

Acerola – co to takiego? 

Owoce aceroli są małe, mają kolor pomarańczowo-czerwony i dość kwaśny smak. Świeże łatwo ulegają fermentacji, muszą więc zostać szybko po zbiorze spożyte lub przetworzone. W naszym rejonie nie mamy dostępu do owoców prosto z drzewa, musimy więc zadowolić się acerolą w proszku lub w tabletkach. Dostępne są także soki, dżemy i konfitury z dodatkiem aceroli.  

Sok z aceroli kosztuje około 30–60 zł za litr – ważne żeby był niesłodzony, a spożyć po otwarciu należy go koniecznie w terminie podanym przez producenta. Dżem można zakupić za około 8–10 zł za 250 gramowe opakowanie – tam acerola jest jednak tylko dodatkiem do głównego składnika owocowego. Pamiętać należy także, że dżem będzie zawsze dodatkowo słodzony. Największą ilość witaminy C w produktach z aceroli znaleźć można w tabletkach lub proszku. Proszek, zależnie od producenta kosztuje 20–60 zł za 100 g, tabletki około 20–40 zł za 60 sztuk. 

Wartości odżywcze aceroli 

Acerola jest rekordzistką, jeśli chodzi o jej właściwości przeciwutleniające wynikające przede wszystkim z zawartości bardzo dużej ilości witaminy C. Mała garść owoców aceroli (około 50 g) zawiera tyle witaminy C, co pół kilograma czarnej porzeczki lub prawie 200 g aronii – naszych polskich rekordzistek w tej dyscyplinie. Tylko 3 małe owoce pokryją całkowicie zapotrzebowanie człowieka na tę witaminę. W badaniach okazało się, że dostarczana w tej postaci jest lepiej przyswajalna dla ludzi niż jej syntetyczna forma uzyskana w laboratorium.

Ponadto zawiera bardzo duże ilości polifenoli i karotenoidów – związków mających także działanie antyoksydacyjne. Wartości odżywcze oraz zawartość występujących w największych ilościach w owocach aceroli witamin zostały przedstawione w poniższej tabeli. 

Wartość odżywcza/witamina  Zawartość w 100 g świeżych owoców aceroli
Energia  32 kcal 
Białko  0,4 g 
Tłuszcze  0,3 g 
Węglowodany  7,7 g 
Błonnik  1,1 g 
Witamina C 1677,6 mg 
Tiamina  0,02 mg 
Ryboflawina  0,06 mg 
Niacyna  0,40 mg 
Witamina A (przeliczona z karotenoidów)  767 µg 

Właściwości prozdrowotne aceroli 

Związki, które zawarte są w aceroli i produktach z niej wytworzonych (sok z aceroli, proszek lub tabletki), mają silne właściwości przeciwutleniające. Zdolności antyoksydacyjne aceroli pozwalają unieszkodliwiać wolne rodniki w organizmie. Zapobiegają procesom starzenia się, zmniejszają ryzyko pojawienia się nowotworu, zmian DNA w komórkach. Przy regularnym spożyciu preparatów z aceroli zwiększa się odporność organizmu na infekcje, stan zapalny czy choroby neurodegeneracyjne (np. choroba Alzheimera, choroba Parkinsona).  

Badania wskazują, że acerola może pomagać obniżać poziom cukru u chorych z cukrzycą typu 2. W związku z zawartością witamin z grupy B oraz właściwościami regulującymi poziom glukozy może być także pomocna w odchudzaniu. Nie wolno zapomnieć o jednej bardzo ważnej właściwości witaminy C – obecna w posiłku zawierającym żelazo zwiększa jego wchłanianie. Może więc pomóc u osób z anemią lub z tendencją do niższego poziomu żelaza w organizmie. 

Acerola — dla kogo tak, a dla kogo nie? 

Tabletki z aceroli czy proszek z aceroli są często stosowane w celu uzupełnienia witaminy C w codziennej diecie. Mogą je stosować wszystkie osoby dorosłe, gdyż związek ten jest dość bezpieczny. Szczególną uwagę powinny zachować osoby z chorobami nerek i wątroby, które nie powinny spożywać większej ilości witaminy C.  

Przeciwwskazaniem będzie także z pewnością kamica – preparat może zwiększyć dolegliwości.  

Produkty zawierające miąższ aceroli – dżemy, konfitury mogą powodować także reakcje alergiczne u osób uczulonych, szczególnie jeśli mają zdiagnozowana alergię na lateks (krzew aceroli produkuje ten związek).  

Pamiętać należy także, żeby nie przesadzać z ilością przyjmowanej aceroli, szczególnie w postaci suplementu. Dzienne dobowe zapotrzebowanie osoby dorosłej na witaminę C to 75 mg (1 mg/kg masy ciała, u dzieci 2 mg/kg masy ciała). Przyjmując ilość rekomendowaną przez producenta, czasem można przekroczyć normę dzienną. 

Acerola – zastosowanie 

Suplementy z acerolą (tabletki, proszek) można stosować na co dzień, w sytuacjach zwiększonego zapotrzebowania na witaminę C. Nie mają one zastosowania w kuchni, gdyż ich smak jest dość kwaśny. Producenci dziennie rekomendują spożycie 1–3 tabletek lub 0,5–2 łyżeczek proszku wymieszanego z wodą lub sokiem w czasie posiłków. 

Acerola jako dodatek używana jest do produkcji słodkich dżemów i konfitur, w których cukier łagodzi ostry smak owoców. Można go wykorzystać do posmarowania grzanek lub naleśników. Najbardziej naturalną formą wydaje się być sok – można go kupić bez dodatków. Rekomendowane ilości przez producentów to zazwyczaj 10–50 ml soku, który można przyjmować rozcieńczonego wodą (w związku z kwaśnym smakiem) lub w formie skoncentrowanej prosto z butelki.  

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • „Spalacze tłuszczu” – Citrus aurantium. Suplementy z gorzką pomarańczą a odchudzanie

    Wiele badań naukowych nad preparatami pomagającymi spalać tłuszcz wykazało, że ekstrakt z gorzkiej pomarańczy jest skuteczny i pomaga szybciej spalić niechcianą tkankę tłuszczową. Swoje działanie zawdzięcza synefrynie, która odpowiada za „podkręcenie metabolizmu", wpływając na tempo procesu lipolizy. Pacjenci, którzy przyjmują suplementy z gorzkiej pomarańczy, zauważają, że ich apetyt jest mniejszy, waga maleje, a tkanka tłuszczowa ulega szybszej redukcji. Należy jednak pamiętać, że poprzez przyjmowanie samych spalaczy tłuszczu nie uda się osiągnąć celu w postaci idealnej sylwetki. Produkty te stanowią suplement do diety redukcyjnej, której powinna towarzyszyć także większa ilości aktywności fizycznej. Ile kosztuje suszony owoc gorzkiej pomarańczy, jaka jest zalecana dawka dzienna herbaty i kto nie powinien zażywać produktów zawierających ekstrakt z tej rośliny? Odpowiedzi na te pytanie znajdują się w niniejszym artykule.

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij