Acerola – co to za owoc? Właściwości i zastosowanie aceroli
Katarzyna Turek-Kawecka

Acerola – co to za owoc? Właściwości i zastosowanie aceroli

Acerola to owoc, który zawiera w sobie bardzo dużą ilość witaminy C – wystarczą trzy małe owoce aceroli, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Co więcej acerola jest bogata w polifenole i karotenoidy o właściwościach antyoksydacyjnych. Kiedy należy sięgnąć po suplementy z acerolą? W jakiej postaci są dostępne? 

Acerola (Malpighia emarginata) to egzotyczny owoc, który znany jest u nas w kraju jako wiśnia z Barbados. Pochodzi z Karaibów, można go jednak także znaleźć w Amazonii oraz Ameryce Środkowej. Jadalną częścią rośliny są czerwone niewielkie owoce przypominające nasze polskie wiśnie lub czereśnie. Choć w medycynie ludowej acerola znana jest od dawna, stała się popularna w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy odkryto jak dużą ilość witaminy C zawierają owoce. Pomimo że bardzo dużą rolę obecnie przykłada się do doceniania swoich, lokalnych, rodzimych produktów, owoce aceroli mogą być dobrą egzotyczną alternatywą, kiedy nie spożywa się wystarczającej ilości witaminy C wraz z dietą. 

Acerola – co to takiego? 

Owoce aceroli są małe, mają kolor pomarańczowo-czerwony i dość kwaśny smak. Świeże łatwo ulegają fermentacji, muszą więc zostać szybko po zbiorze spożyte lub przetworzone. W naszym rejonie nie mamy dostępu do owoców prosto z drzewa, musimy więc zadowolić się acerolą w proszku lub w tabletkach. Dostępne są także soki, dżemy i konfitury z dodatkiem aceroli.  

Sok z aceroli kosztuje około 30–60 zł za litr – ważne żeby był niesłodzony, a spożyć po otwarciu należy go koniecznie w terminie podanym przez producenta. Dżem można zakupić za około 8–10 zł za 250 gramowe opakowanie – tam acerola jest jednak tylko dodatkiem do głównego składnika owocowego. Pamiętać należy także, że dżem będzie zawsze dodatkowo słodzony. Największą ilość witaminy C w produktach z aceroli znaleźć można w tabletkach lub proszku. Proszek, zależnie od producenta kosztuje 20–60 zł za 100 g, tabletki około 20–40 zł za 60 sztuk. 

Wartości odżywcze aceroli 

Acerola jest rekordzistką, jeśli chodzi o jej właściwości przeciwutleniające wynikające przede wszystkim z zawartości bardzo dużej ilości witaminy C. Mała garść owoców aceroli (około 50 g) zawiera tyle witaminy C, co pół kilograma czarnej porzeczki lub prawie 200 g aronii – naszych polskich rekordzistek w tej dyscyplinie. Tylko 3 małe owoce pokryją całkowicie zapotrzebowanie człowieka na tę witaminę. W badaniach okazało się, że dostarczana w tej postaci jest lepiej przyswajalna dla ludzi niż jej syntetyczna forma uzyskana w laboratorium.

Ponadto zawiera bardzo duże ilości polifenoli i karotenoidów – związków mających także działanie antyoksydacyjne. Wartości odżywcze oraz zawartość występujących w największych ilościach w owocach aceroli witamin zostały przedstawione w poniższej tabeli. 

Wartość odżywcza/witamina  Zawartość w 100 g świeżych owoców aceroli
Energia  32 kcal 
Białko  0,4 g 
Tłuszcze  0,3 g 
Węglowodany  7,7 g 
Błonnik  1,1 g 
Witamina C 1677,6 mg 
Tiamina  0,02 mg 
Ryboflawina  0,06 mg 
Niacyna  0,40 mg 
Witamina A (przeliczona z karotenoidów)  767 µg 

Właściwości prozdrowotne aceroli 

Związki, które zawarte są w aceroli i produktach z niej wytworzonych (sok z aceroli, proszek lub tabletki), mają silne właściwości przeciwutleniające. Zdolności antyoksydacyjne aceroli pozwalają unieszkodliwiać wolne rodniki w organizmie. Zapobiegają procesom starzenia się, zmniejszają ryzyko pojawienia się nowotworu, zmian DNA w komórkach. Przy regularnym spożyciu preparatów z aceroli zwiększa się odporność organizmu na infekcje, stan zapalny czy choroby neurodegeneracyjne (np. choroba Alzheimera, choroba Parkinsona).  

Badania wskazują, że acerola może pomagać obniżać poziom cukru u chorych z cukrzycą typu 2. W związku z zawartością witamin z grupy B oraz właściwościami regulującymi poziom glukozy może być także pomocna w odchudzaniu. Nie wolno zapomnieć o jednej bardzo ważnej właściwości witaminy C – obecna w posiłku zawierającym żelazo zwiększa jego wchłanianie. Może więc pomóc u osób z anemią lub z tendencją do niższego poziomu żelaza w organizmie. 

Acerola — dla kogo tak, a dla kogo nie? 

Tabletki z aceroli czy proszek z aceroli są często stosowane w celu uzupełnienia witaminy C w codziennej diecie. Mogą je stosować wszystkie osoby dorosłe, gdyż związek ten jest dość bezpieczny. Szczególną uwagę powinny zachować osoby z chorobami nerek i wątroby, które nie powinny spożywać większej ilości witaminy C.  

Przeciwwskazaniem będzie także z pewnością kamica – preparat może zwiększyć dolegliwości.  

Produkty zawierające miąższ aceroli – dżemy, konfitury mogą powodować także reakcje alergiczne u osób uczulonych, szczególnie jeśli mają zdiagnozowana alergię na lateks (krzew aceroli produkuje ten związek).  

Pamiętać należy także, żeby nie przesadzać z ilością przyjmowanej aceroli, szczególnie w postaci suplementu. Dzienne dobowe zapotrzebowanie osoby dorosłej na witaminę C to 75 mg (1 mg/kg masy ciała, u dzieci 2 mg/kg masy ciała). Przyjmując ilość rekomendowaną przez producenta, czasem można przekroczyć normę dzienną. 

Acerola – zastosowanie 

Suplementy z acerolą (tabletki, proszek) można stosować na co dzień, w sytuacjach zwiększonego zapotrzebowania na witaminę C. Nie mają one zastosowania w kuchni, gdyż ich smak jest dość kwaśny. Producenci dziennie rekomendują spożycie 1–3 tabletek lub 0,5–2 łyżeczek proszku wymieszanego z wodą lub sokiem w czasie posiłków. 

Acerola jako dodatek używana jest do produkcji słodkich dżemów i konfitur, w których cukier łagodzi ostry smak owoców. Można go wykorzystać do posmarowania grzanek lub naleśników. Najbardziej naturalną formą wydaje się być sok – można go kupić bez dodatków. Rekomendowane ilości przez producentów to zazwyczaj 10–50 ml soku, który można przyjmować rozcieńczonego wodą (w związku z kwaśnym smakiem) lub w formie skoncentrowanej prosto z butelki.  

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Olej z czarnuszki – na odporność, alergie, astmę, skórę. Poznaj właściwości i zastosowanie czarnuszki siewnej

    Olej z czarnuszki w ok. 85 proc. składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), zawiera witaminę E, witaminę A oraz mikroelementy. Posiada wiele właściwości zdrowotnych, ma także zastosowanie w kosmetyce. Sprawdź, jak działa olej z czarnuszki siewnej, jakie ma właściwości lecznicze oraz w jaki sposób go stosować.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

  • Foliany – właściwości i źródła folacyny i kwasu foliowego

    Foliany, czyli folacyna i kwas foliowy stanowią szeroką grupę związków, będącymi pochodnymi pteryny, które różnią się stopniem utlenienia i charakteryzują się aktywnością biologiczną kwasu foliowego. Kwas foliowy nie ma toksycznego charakteru, niemniej jego zbyt duże dawki mogą utrudniać rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12. Jakie są objawy niedoboru folianów, co stanowi najlepsze źródła tych związków w pożywieniu oraz jaka jest zalecana dawka dzienna folianów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij