×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Acerola – co to za owoc? Właściwości i zastosowanie aceroli

Acerola to owoc, który zawiera w sobie bardzo dużą ilość witaminy C – wystarczą trzy małe owoce aceroli, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Co więcej acerola jest bogata w polifenole i karotenoidy o właściwościach antyoksydacyjnych. Kiedy należy sięgnąć po suplementy z acerolą? W jakiej postaci są dostępne? 

Acerola (Malpighia emarginata) to egzotyczny owoc, który znany jest u nas w kraju jako wiśnia z Barbados. Pochodzi z Karaibów, można go jednak także znaleźć w Amazonii oraz Ameryce Środkowej. Jadalną częścią rośliny są czerwone niewielkie owoce przypominające nasze polskie wiśnie lub czereśnie. Choć w medycynie ludowej acerola znana jest od dawna, stała się popularna w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy odkryto jak dużą ilość witaminy C zawierają owoce. Pomimo że bardzo dużą rolę obecnie przykłada się do doceniania swoich, lokalnych, rodzimych produktów, owoce aceroli mogą być dobrą egzotyczną alternatywą, kiedy nie spożywa się wystarczającej ilości witaminy C wraz z dietą. 

Acerola – co to takiego? 

Owoce aceroli są małe, mają kolor pomarańczowo-czerwony i dość kwaśny smak. Świeże łatwo ulegają fermentacji, muszą więc zostać szybko po zbiorze spożyte lub przetworzone. W naszym rejonie nie mamy dostępu do owoców prosto z drzewa, musimy więc zadowolić się acerolą w proszku lub w tabletkach. Dostępne są także soki, dżemy i konfitury z dodatkiem aceroli.  

Sok z aceroli kosztuje około 30–60 zł za litr – ważne żeby był niesłodzony, a spożyć po otwarciu należy go koniecznie w terminie podanym przez producenta. Dżem można zakupić za około 8–10 zł za 250 gramowe opakowanie – tam acerola jest jednak tylko dodatkiem do głównego składnika owocowego. Pamiętać należy także, że dżem będzie zawsze dodatkowo słodzony. Największą ilość witaminy C w produktach z aceroli znaleźć można w tabletkach lub proszku. Proszek, zależnie od producenta kosztuje 20–60 zł za 100 g, tabletki około 20–40 zł za 60 sztuk. 

Wartości odżywcze aceroli 

Acerola jest rekordzistką, jeśli chodzi o jej właściwości przeciwutleniające wynikające przede wszystkim z zawartości bardzo dużej ilości witaminy C. Mała garść owoców aceroli (około 50 g) zawiera tyle witaminy C, co pół kilograma czarnej porzeczki lub prawie 200 g aronii – naszych polskich rekordzistek w tej dyscyplinie. Tylko 3 małe owoce pokryją całkowicie zapotrzebowanie człowieka na tę witaminę. W badaniach okazało się, że dostarczana w tej postaci jest lepiej przyswajalna dla ludzi niż jej syntetyczna forma uzyskana w laboratorium.

Ponadto zawiera bardzo duże ilości polifenoli i karotenoidów – związków mających także działanie antyoksydacyjne. Wartości odżywcze oraz zawartość występujących w największych ilościach w owocach aceroli witamin zostały przedstawione w poniższej tabeli. 

Wartość odżywcza/witamina  Zawartość w 100 g świeżych owoców aceroli
Energia  32 kcal 
Białko  0,4 g 
Tłuszcze  0,3 g 
Węglowodany  7,7 g 
Błonnik  1,1 g 
Witamina C 1677,6 mg 
Tiamina  0,02 mg 
Ryboflawina  0,06 mg 
Niacyna  0,40 mg 
Witamina A (przeliczona z karotenoidów)  767 µg 

Właściwości prozdrowotne aceroli 

Związki, które zawarte są w aceroli i produktach z niej wytworzonych (sok z aceroli, proszek lub tabletki), mają silne właściwości przeciwutleniające. Zdolności antyoksydacyjne aceroli pozwalają unieszkodliwiać wolne rodniki w organizmie. Zapobiegają procesom starzenia się, zmniejszają ryzyko pojawienia się nowotworu, zmian DNA w komórkach. Przy regularnym spożyciu preparatów z aceroli zwiększa się odporność organizmu na infekcje, stan zapalny czy choroby neurodegeneracyjne (np. choroba Alzheimera, choroba Parkinsona).  

Badania wskazują, że acerola może pomagać obniżać poziom cukru u chorych z cukrzycą typu 2. W związku z zawartością witamin z grupy B oraz właściwościami regulującymi poziom glukozy może być także pomocna w odchudzaniu. Nie wolno zapomnieć o jednej bardzo ważnej właściwości witaminy C – obecna w posiłku zawierającym żelazo zwiększa jego wchłanianie. Może więc pomóc u osób z anemią lub z tendencją do niższego poziomu żelaza w organizmie. 

Acerola — dla kogo tak, a dla kogo nie? 

Tabletki z aceroli czy proszek z aceroli są często stosowane w celu uzupełnienia witaminy C w codziennej diecie. Mogą je stosować wszystkie osoby dorosłe, gdyż związek ten jest dość bezpieczny. Szczególną uwagę powinny zachować osoby z chorobami nerek i wątroby, które nie powinny spożywać większej ilości witaminy C.  

Przeciwwskazaniem będzie także z pewnością kamica – preparat może zwiększyć dolegliwości.  

Produkty zawierające miąższ aceroli – dżemy, konfitury mogą powodować także reakcje alergiczne u osób uczulonych, szczególnie jeśli mają zdiagnozowana alergię na lateks (krzew aceroli produkuje ten związek).  

Pamiętać należy także, żeby nie przesadzać z ilością przyjmowanej aceroli, szczególnie w postaci suplementu. Dzienne dobowe zapotrzebowanie osoby dorosłej na witaminę C to 75 mg (1 mg/kg masy ciała, u dzieci 2 mg/kg masy ciała). Przyjmując ilość rekomendowaną przez producenta, czasem można przekroczyć normę dzienną. 

Acerola – zastosowanie 

Suplementy z acerolą (tabletki, proszek) można stosować na co dzień, w sytuacjach zwiększonego zapotrzebowania na witaminę C. Nie mają one zastosowania w kuchni, gdyż ich smak jest dość kwaśny. Producenci dziennie rekomendują spożycie 1–3 tabletek lub 0,5–2 łyżeczek proszku wymieszanego z wodą lub sokiem w czasie posiłków. 

Acerola jako dodatek używana jest do produkcji słodkich dżemów i konfitur, w których cukier łagodzi ostry smak owoców. Można go wykorzystać do posmarowania grzanek lub naleśników. Najbardziej naturalną formą wydaje się być sok – można go kupić bez dodatków. Rekomendowane ilości przez producentów to zazwyczaj 10–50 ml soku, który można przyjmować rozcieńczonego wodą (w związku z kwaśnym smakiem) lub w formie skoncentrowanej prosto z butelki.  

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. D. D. Leffa, G. T. Rezin, F. Daumann, L. M. Longaretti, A. L. F. Dajori, L. M. Gomes, V. M. de Andrade, Effects of Acerola (Malpighia emarginata DC.) Juice Intake on Brain Energy Metabolism of Mice Fed a Cafeteria Diet "Molecular Neurobiology", nr 54 (2) 2016. 
  2. A. Prakash, R. Baskaran, Acerola, an untapped functional superfruit: a review on latest frontiers, "Journal of Food Science and Technology", nr 55 (9) 2018. 
  3. K. S. Batista, A. F. Alves, M. dos S. Lima, L. A. da Silva, P. P. Lins, J. A. de Sousa Gomes, J. de S. Aquino, Beneficial effects of consumption of acerola, cashew or guava processing by-products on intestinal health and lipid metabolism in dyslipidaemic female Wistar rats, "British Journal of Nutrition", nr 119 (01) 2018. 
  4. E. Cieślik, A. Gębusia, Charakterystyka właściwości prozdrowotnych owoców roślin egzotycznych, "Postępy Fitoterapii", nr 2 2012. 

Podziel się: