Dieta w kamicy żółciowej – o czym warto pamiętać? - portal DOZ.pl
Dieta w kamicy żółciowej – o czym warto pamiętać?
Maria Brzegowy

Dieta w kamicy żółciowej – o czym warto pamiętać?

Dieta w kamicy żółciowej to część leczenia tej choroby. U osób, u których kamica żółciowa przebiega bezobjawowo, zaleca się stosowanie racjonalnego sposobu żywienia, natomiast w przypadku zaostrzenia choroby, wskazana jest dieta łatwostrawna z ograniczeniem tłuszczów. Jak powinna wyglądać dieta chorych na kamicę żółciową? 

Dieta w kamicy żółciowej – zalecenia 

Kamica żółciowa powstaje w wyniku odkładania się żółci w drogach żółciowych. Dochodzi do tego w następstwie łączenia się kryształków nierozpuszczonego cholesterolu z solami wapnia i powstania złogów w pęcherzyku żółciowym lub w drogach żółciowych.  

Do czynników sprzyjających rozwojowi kamicy należą:

  • otyłość;
  • nadmierna ilość cukru, słodyczy albo miodu;
  • niska podaż nienasyconych kwasów tłuszczowych;
  • zbyt niski udział błonnika pokarmowego w diecie;
  • hiperlipidemia;
  • podwyższony poziom triglicerydów;
  • nieregularne spożywanie posiłków;
  • nadmiar tłuszczów pochodzenia zwierzęcego;
  • zbyt duża ilość spożywanego jedzenia ogółem – nadmiar kilokalorii;
  • neuropatia cukrzycowa. 

Obecność kamieni w pęcherzyku żółciowym, jak i drogach żółciowych można wykryć poprzez badanie ultrasonograficzne lub rentgenowskie – cholecystografię.  

Stosowanie właściwie dobranej dietoterapii jest jednym z nieodłącznych elementów prawidłowego leczenia kamicy żółciowej. W przypadku pacjentów, u których kamica przebiega bez nasilenia się objawów, należy prowadzić racjonalny sposób żywienia oparty o zasady zdrowego stylu życia.  

Należy również zadbać o prawidłową podaż błonnika pokarmowego, gdyż zbyt mała jego ilość w diecie upośledza obkurczanie się pęcherzyka żółciowego, a to prowadzi do zalegania żółci. Obecność błonnika pokarmowego w diecie zapobiega także zbyt wolnej motoryce przewodu pokarmowego, co również negatywnie wpływa na rozwój i przebieg choroby.  

Nie bez znaczenia jest też fakt, że błonnik pokarmowy, jako element pożywienia nietrawiony w ludzkim organizmie, pozwala na dłużej utrzymać uczucie sytości, zapobiega nagłym napadom głodu (zwłaszcza na słodycze), a to sprzyja stabilizacji bądź redukcji nadmiernej masy ciała. Błonnik pokarmowy znajduje się w produktach zbożowych z pełnego ziarna, otrębach, surowych warzywach i owocach oraz nasionach roślin strączkowych (soczewica, ciecierzyca, soja, fasola itp.) 

Dieta w zaostrzeniu kamicy żółciowej 

Gdy dochodzi do zaostrzenia objawów kamicy żółciowej, rekomenduje się dietę łatwostrawną z ograniczeniem tłuszczów. Celem jej stosowania jest ochrona zarówno pęcherzyka żółciowego, jak i dróg żółciowych – poprzez zmniejszenie ich aktywności wydzielniczej. Ograniczeniu podlegają przede wszystkim tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, a więc tłuste gatunki mięs, tłuste mleko i jego przetwory. Całkowicie należy wyeliminować produkty takie jak smalec, słonina, boczek, a masło stosować w umiarkowanych ilościach.  

Warto również pamiętać o tzw. tłuszczu ukrytym, inaczej niewidocznym. Dostarczają go produkty takie jak wędliny, pasztety, jaja, a także wysoko przetworzona żywność typu fast-food i instant oraz wyroby cukiernicze (np. paczkowane ciastka).  

Przyjmuje się, że podaż tłuszczów w diecie pacjenta z zaostrzeniem kamicy żółciowej powinna zawierać się w przedziale 30–50 g na dobę. Cel ten można zrealizować poprzez przestrzeganie zaleceń jak powyżej, dodatek do dań tłuszczów pochodzenia roślinnego (olej rzepakowy, oliwa z oliwek do skropienia potraw) oraz przygotowanie ich metodą gotowania we wodzie, na parze, duszenia bez obsmażania, pieczenia w rękawie lub zamkniętym naczyniu żaroodpornym. W diecie rekomendowanej w zaostrzeniu kamicy żółciowej eliminacji podlega także cukier, a więc słodycze, desery, wypieki.  

W fazie zaostrzenia ograniczeniu podlega również błonnik pokarmowy, który może nasilić przykre dolegliwości bólowe. Niewskazane zatem będą pełnoziarniste makarony, pieczywo, grube kasze, otręby, surowe owoce i warzywa (zwłaszcza czosnek, cebula, brokuł, kalafior czy śliwki), nasiona roślin strączkowych. Dzienna racja pokarmowa, podobnie jak w przypadku założeń tradycyjnej, zdrowej diety, powinna być rozłożona na 4–5 posiłków spożywanych o stałych porach.  

Nasileniu dolegliwości sprzyja podawanie tłuszczów w formie „podgrzanej”. Z tego powodu, niewskazane są dania na bazie jaj (np. jajecznica), z dodatkiem stopionego masła (np. na ziemniakach), stopionego sera (np. w grzankach) czy oleju użytego do pieczenia.  

Należy pamiętać, że powyższe restrykcje mogą spowodować problemy z wchłanianiem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – witaminy A, D, E oraz K. W związku z tym produkty bogate w te składniki (beta karoten – dynia, boćwina, marchew; witamina D – chude ryby morskie, witamina E – szpinak, pietruszka; witamina K – sałata zielona, zielona herbata) zaleca się łączyć z niewielkim dodatkiem tłuszczów na zimno (np. olej w sałatce, masło do pieczywa). 

Podobne wytyczne obowiązują chorych poddanych operacyjnemu leczeniu kamicy żółciowej. Po wykonaniu przykładowo cholecystektomii wykonanej metodą laparoskopową zaleca się stosowanie powyższej diety przez minimum miesiąc, a następnie stopniowe rozszerzanie jadłospisu do założeń zdrowego stylu życia.  

Należy podkreślić, że wszelkie wskazówki powinny zostać dostosowane do stanu ogólnego chorego, jego wieku, aktywności i jednostek współistniejących.  

Polecane dla Ciebie

Dieta i kamica żółciowa – przykładowy jadłospis w zaostrzeniu lub po cholecystektomii 

Śniadanie: kanapki z chleba pszennego, cienko muśniętego masłem 82% z plastrem chudego twarogu, jabłko pieczone. 

II śniadanie: galaretka mleczna. 

Obiad: zupa ziemniaczana na wywarze jarzynowym, ryż biały z gotowaną piersią z kurczaka, gotowana marchewka z koperkiem skropiona odrobiną oleju rzepakowego. 

Kolacja: kanapki z chleba pszennego z pastą z samego białka na twardo i 0,5% jogurtu naturalnego, z dodatkiem posiekanej natki pietruszki. 

  1. H. Ciborowska, A. Rudnicka, Dietetyka – żywienie zdrowego i chorego człowieka, Warszawa 2014. 
  2. M. Jarosz, Praktyczny podręcznik dietetyki, IŻŻ 2011.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wigilia bez karpia? Święta w wersji wege

    Wigilijna wieczerza kojarzy nam się zazwyczaj z takimi daniami, jak smażony karp, śledzie, ryba po grecku, pierogi z kapustą i grzybami. Tradycyjnie w ten wyjątkowy wieczór podajemy na stół dania postne, jednak od kilku lat dopuszczalne jest także jedzenie mięsa.

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Mandarynki – wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Czy warto je jeść?

    Małe, słodkie, lubiane chyba przez wszystkich. Wraz z pomarańczami nieodłącznie kojarzą się z okresem Bożego Narodzenia. Czy mandarynki są zdrowe? Jakimi właściwościami się charakteryzują? Czy mogą wchodzić w skład kosmetyków?

  • Odnowa biologiczna – wskazania, efekty, zabiegi wykorzystywane w bioregeneracji. Odnowa biologiczna w sporcie

    Odnowa biologiczna (bioregeneracja) to szereg działań, których celem jest poprawa lub utrzymanie dobrej kondycji psycho-fizycznej organizmu. W tym celu wykorzystuje się właściwości naturalnych czynników i warunków środowiskowych. Odnowa biologiczna obejmuje metody fizykalne (np. masaż czy hydroterapię), ale także właściwą dietę, odpowiednia dawkę snu czy walkę z nadmiernym stresem. 

  • Ćwiczenia dla narciarzy i snowboardzistów – jak przygotować stawy do sezonu narciarskiego?

    Brak odpowiedniego przygotowania fizycznego przed pierwszym po przerwie szusowaniem na nartach czy jazdą na snowboardzie może skończyć się tragicznie. Najczęstsze kontuzje narciarzy i snowboardzistów to poważne urazy stawu kolanowego, a także uszkodzenia nadgarstka oraz stawu ramiennego. Przygotowanie do wizyty na stoku powinno obejmować zarówno trening odbywany już na kilka tygodni przed zimowymi aktywnościami, jak i rozgrzewkę bezpośrednio przed jazdą.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij