Dieta ketogeniczna może pomóc w walce z grypą
Katarzyna Szulik

Dieta ketogeniczna może pomóc w walce z grypą

W sezonie grypowym intensywnie poszukujemy sposobów na wzmocnienie odporności, co pozwoli między inny rozprawić się z wirusem grypy, w tę walkę warto zaangażować nie tylko szczepionki, ale także dietę – przekonują naukowcy z Yale University. Dieta ketogeniczna, a więc bogata w tłuszcze i uboga w węglowodany, ma wspierać organizm w zwalczaniu wirusa grypy. 

Jak wynika z ich badań, dieta ketogeniczna pozwala aktywować komórki T w płucach, zwiększając produkcję śluzu przez komórki znajdujące się w ściankach płuc, co w konsekwencji pozwala zatrzymać wirusa przed dalszym rozprzestrzenianiem się. Wagę odkrycia zwiększa fakt, że wskazane wcześniej komórki w ogóle nie były łączone z odpowiedzią układu odpornościowego na grypę. 

Do wspomnianych wniosków udało się dojść na drodze badań na myszach, które przebywały na diecie ketogenicznej. Po kilku tygodniach takiego sposobu żywienia ich organizmy były skuteczniejsze w walce z wirusem grypy niż układ odpornościowy myszy karmionych żywnością bogatą w węglowodany.

Grypa kontra dieta ketogeniczna

Podstawą do wykonania wspomnianych badań były obserwacje dwóch badaczy. Jeden z nich odkrył, że aktywatory układu odpornościowego zwane inflamasomami mogą osłabiać odpowiedź układu odpornościowego gospodarza na potencjalne zagrożenia. Druga współautorka badań zauważyła natomiast, że dieta ketogeniczna blokuje powstawanie inflamasomów. Gdy porównali wyniki swoich badań, zaczęli się zastanawiać nad wpływem wspomnianej diety na reakcje organizmu na patogeny, w tym również na wirusa grypy. Badanie przeprowadzone na myszach pokazało, że wysokobiałkowa i bogata w tłuszcze dieta powoduje uwalnianie komórek T, podczas gdy standardowa, wysokowęglowodanowa dieta nie ma takich właściwości. Zdaniem naukowców można więc powiedzieć, że ciała ketonowe będące konsekwencją przebywania na diecie ketogenicznej traktować można jako „pożywkę” układu odpornościowego, który podejmuje walkę z wirusem grypy

Czym jest dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna, zwana także ketogenną, bazuje na produktach bogatych w tłuszcze i ubogich w węglowodany, których podaż nie przekracza 10 proc. całkowitej kaloryczności posiłków spożywanych w ciągu dnia. To pozwala organizmowi wejść w stan ketozy, podczas której pozbawiony węglowodanów, czyli najlepiej dostępnego źródła energii, przestawia się na kolejne, czyli tłuszcz. To powoduje szybsze spalanie „zapasów”, a tym samym utratę wagi. Dieta ketogeniczna sprzyja także utracie nadmiaru wody z organizmu, ponieważ jest ona zatrzymywana głównie przez węglowodany. Badania naukowe nad dietą ketogeniczną pokazały także, że pomaga ona zmniejszyć odczuwanie głodu. W podniesieniu skuteczności diety ketogenicznej pomaga wysypianie się oraz, jak w przypadku każdej z diet, aktywność fizyczna. 

Powiązane produkty

"Grypa ketogeniczna"

Dieta ketogeniczna jest uznawana za skuteczną na krótką metę, jednak jej konsekwencje w dłuższej perspektywie wciąż są badane. Dieta jest bardzo restrykcyjna i różni się od standardowego sposobu odżywania, co wiąże się ze skutkami ubocznymi, takimi jak bóle głowy, zaparcia i biegunki. Osoby na tej diecie częściej korzystają z toalety, co może prowadzić do odwodnienia. Wszystkie objawy razem przypominają grypę, dlatego stan ten bywa nazywany „grypą ketogeniczną”, która trwa około tygodnia. Ze względu na swoją specyfikę, dieta ketogeniczna może obciążać nerki i serce, a także sprzyjać powstawaniu efektu jojo, czyli szybkiemu przybieraniu na wadze po jej gwałtownej utracie. 

  1. E. L. Goldberg, R. D. Molony, E. Kudo i in., Ketogenic diet activates protective γδ T cell responses against influenza virus infection, "Science Immunology" 2019; 4 (41): eaav2026 DOI: 10.1126/sciimmunol.aav2026.
  2. Yale University, Ketogenic diet helps tame flu virus, “sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191115190327.htm, [dostęp] 20.11.2019 r.
  3. D. Preiato, Does the Ketogenic Diet Work for Weight Loss? "healthline.com" [online] https://www.healthline.com/nutrition/does-keto-work, [dostęp:] 20.11.2019 r.
  4. K. Fischer, Here Are the Worst Side Effects of the Keto Diet "healthline.com" [online], https://www.healthline.com/health-news/worst-side-effects-of-the-keto-diet#1, [dostęp:] 20.11.2019 r.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Hormonalna terapia zastępcza (HTZ) – co to jest? Skutki uboczne

    Menopauza jest jednym z przełomowych etapów w życiu kobiety. Charakterystyczne dla tego okresu jest pojawienie się wczesnych łagodnych objawów oraz tych bardziej poważnych, mogących skutkować zmianami w funkcjonowaniu układu krwionośnego, nerwowego oraz kostnego. Jednym ze sposobów spokojnego przejścia przez okres menopauzy jest hormonalna terapia zastępcza (HTZ). Jakie są najlepsze metody hormonalnej terapii zastępczej? Czy HTZ może powodować tycie oraz czy terapia może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka piersi? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • SPF i PPD – co określają te współczynniki? Jak prawidłowo stosować kremy z filtrami przeciwsłonecznymi?

    Latem powinniśmy korzystać z preparatów zawierających filtry UV, które chronią przed oparzeniami słonecznymi, zapobiegają wczesnym oznakom starzenia się i zmniejszają ryzyko zachorowania na raka skóry. Jak one właściwie działają? Jak wybrać odpowiedni filtr przeciwsłoneczny? Co oznaczają symbole na etykietach?

  • Suplementacja przy insulinooporności

    Insulinooporność jest zaburzeniem metabolizmu, które może zamienić się w poważną chorobę, która obecnie może dotyczyć nawet 2 milionów Polaków. Przyczynia się do tego przede wszystkim siedzący tryb życia, przetworzona, wysokoenergetyczna żywność, a także przewlekły stres wpływający na nasze zachowania żywieniowe – „zajadanie” problemów. Insulinooporność nie musi być leczona, niemniej jeśli na czas nie zareagujemy zmianą dotychczasowego stylu życia, może przerodzić się w pełnoobjawowe schorzenie – cukrzycę. Cennym elementem uzupełniającym dietoterapię może być racjonalna, przemyślana suplementacja. Jakie składniki szczególnie wspierają zdrowie metaboliczne?

  • Suplementacja w Hashimoto – jak wpływają na to nutraceutyki?

    Hashimoto, a raczej autoimmunologiczne zapalenie tarczycy, jest coraz powszechniej diagnozowanym schorzeniem. Mówimy o nim wtedy, gdy nasz układ odpornościowy atakuje tarczycę. W chorobie tej może dojść zarówno do podwyższonej czynności gruczołu, jak i normalnej lub obniżonej czynności. Hashimoto dotyka znacznie częściej kobiety niż mężczyzn. Wsparciem działania tarczycy, jak i całej terapii, może być racjonalna suplementacja w oparciu o składniki, których skuteczność potwierdzają wyniki badań naukowych.

  • Smart drugs – jak działają? Czy nootropy są bezpieczne?

    Ostatnio coraz głośniej o tzw. smart drugs. Są to leki nootropowe, stanowiące grupę niejednorodnych substancji pobudzających ośrodkowy układ nerwowy. Są one stosowane w leczeniu takich zaburzeń i chorób, jak ADHD, narkolepsja czy otępienie. Dzięki temu, że nootropy poprawiają zdolności poznawcze, m.in. pamięć i koncentrację, coraz więcej osób zaczęło stosować je bez wskazań medycznych. Czy to bezpieczna praktyka?

  • Zasady refundacji pieluchomajtek – aktualne wytyczne

    Nietrzymanie moczu lub kału dotyka wielu chorych, głównie osób starszych, z niepełnosprawnościami oraz chorobami nowotworowymi. Opieka nad pacjentem z tymi dolegliwościami generuje wysokie koszty. Dlatego warto znać zasady refundacji pieluchomajtek i innych wyrobów chłonnych: komu przysługuje, jak pozyskać zlecenie i gdzie je zrealizować. W artykule przedstawiamy najnowsze wytyczne.

  • Kolagen na stawy dla sportowców – jak wybrać najlepszy?

    Kolagen to białko budulcowe organizmu. Odgrywa ważną rolę w kontekście zdrowia naszych stawów. Sportowcy odbywający regularne i nierzadko niezwykle intensywne treningi powinni dbać o odpowiednią suplementację wspierającą regenerację organizmu. Kolagen jest jednym ze składników, które warto włączyć do regularnego spożycia. Jak działa kolagen na stawy? Ile kolagenu przyjmować, by wzmocnić stawy? Po jakim czasie suplementacji sportowcy zauważają wymierne efekty? Odpowiadamy!

  • Dlaczego warto się szczepić?

    Szczepienia są jednym z najważniejszych osiągnięć medycyny, które przyczyniły się do znacznego zmniejszenia liczby zachorowań i zgonów spowodowanych chorobami zakaźnymi. W dobie rozwijających się teorii spiskowych i dezinformacji warto zrozumieć, czym są szczepienia, jak działają i dlaczego są niezbędne dla zdrowia.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij