Sauna jest równie wyczerpująca jak ćwiczenia
Katarzyna Szulik

Sauna jest równie wyczerpująca jak ćwiczenia

Sauna kojarzy się z odprężeniem i wypoczynkiem, ale organizm odbiera ją zgoła inaczej. Najnowsze badanie pokazuje, że podczas przebywania w niej ciśnienie krwi nie tylko nie spada, ale wręcz  wzrasta, podobnie jak tętno, a wzrost ten jest porównywalny nawet z efektem krótkiego, umiarkowanego treningu.

Powszechnie uważa się, że wizyta w saunie prowadzi do ciągłego spadku ciśnienia krwi zgodnie z przekonaniem, że ciepło rozszerza naczynia krwionośne, a to je obniża. Osobom z niskim ciśnieniem lub zaburzeniami sercowo-naczyniowymi tradycyjnie odradzano korzystanie z saun, ponieważ dalszy spadek ciśnienia może prowadzić do omdlenia. Ważne jest jednak rozróżnienie między ostrymi skutkami sesji w saunie a odnotowanymi w okresie odpoczynku. Wiele wcześniejszych założeń dotyczyło ostrych skutków zażywania tej formy relaksu, ale jak dotąd niewiele badań było w stanie potwierdzić postawione tezy. 

Sauna kontra serce

Najnowsza z analiz została przeprowadzona przez naukowców z Uniwersytetu Martina Luthera w Halle-Wittenberg (MLU) i Medical Center Berlin (MCB). W tym celu naukowcy zaangażowali 19 ochotników do badania natychmiastowego wpływu stosowania sauny na układ sercowo-naczyniowy. W tym celu przebywali zarówno w saunie, jak i na ergometrze rowerowym, z których korzystali w różne dni. Oprócz wyższego poziomu ciśnienia krwi, wzrost ich tętna mierzono zarówno w czasie wizyty w saunie, jak i podczas ćwiczeń. Badanie zostało niedawno opublikowane w międzynarodowym czasopiśmie „Complementary Therapies in Medicine”.

Uczestnicy badania zostali wystawieni na 25-minutową sesję w saunie, podczas której mierzono jednocześnie ich ciśnienie krwi oraz tętno. Oba wskaźniki wzrosły natychmiast po rozpoczęciu wizyty. Po sesji zarówno ciśnienie krwi, jak i częstość akcji serca zaczęła spadać poniżej poziomu wyjściowego mierzonego przed sesją. 

Sauna — wysiłek bez angażowania mięśni

W drugiej części badania uczestnicy ukończyli krótki program ćwiczeń na rowerze treningowym, podczas których również mierzono ich ciśnienie krwi i tętno. Porównując oba warunki, ciśnienie oraz tętno osiągnęło ten sam poziom podczas sesji sauny, jak przy obciążeniu około 100 watów w czasie testu wysiłkowego. To pokazuje, że taka sesja jest ciężarem dla ciała. Mimo to nawet osoby z niskim ciśnieniem krwi mogą z niej korzystać od czasu do czasu. Sauny bywają używane przez każdego, kto może tolerować umiarkowany stres fizyczny bez dyskomfortu. Jednak ludzie z niskim ciśnieniem krwi powinni być ostrożni, ponieważ w ich przypadku ciśnienie może spaść poniżej poziomów zarejestrowanych przed wizytą w saunie. 

Obserwacje poczynione przez naukowców są poparte wcześniejszymi badaniami, które skupiały się przede wszystkim na długofalowych skutkach używania sauny, wykazując na przykład pozytywny wpływ takiej sesji na układ sercowo-naczyniowy. W świetle wyników naukowców okazuje się, że to wysiłek fizyczny, a jej długoterminowe pozytywne efekty są podobne do sportowych. Niemniej jednak zdrowe pocenie się nie przyczynia się do utraty wagi, co wynika z faktu, że podczas wizyty w saunie nie ma aktywności mięśniowej. Spadek wagi, który czasem można zauważyć wynika wyłącznie z utraty wody. 

Finowie — sauna na zdrowie

Sauna jest bezpieczniejsza niż sądzono, a dodatkowo wykazuje wiele korzyści zdrowotnych, na co na początku 2018 roku zwrócili uwagę naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii. 

Korzystając z modelu eksperymentalnego, grupa badawcza zbadała mechanizmy fizjologiczne, dzięki którym ekspozycja na ciepło może wpływać na zdrowie człowieka. Najnowsze badanie przeprowadzone na 100 uczestnikach pokazuje, że kąpiel w saunie trwająca 30 minut obniża ciśnienie krwi i zwiększa podatność naczyń, jednocześnie zwiększając tętno, podobnie jak ćwiczenia o średniej intensywności. Wcześniej grupa badawcza opublikowała wyniki badań populacyjnych wskazujące, że regularne kąpiele w saunie wiążą się ze zmniejszonym ryzykiem chorób wieńcowych, nagłej śmierci sercowej, nadciśnienia tętniczego, choroby Alzheimera i demencji. Częste kąpiele są związane również ze zmniejszonym ryzykiem chorób układu oddechowego oraz niższym poziomem CRP.

Analizy eksperymentalne przeprowadzone w ramach projektu Sauna i Zdrowie Sercowo-Naczyniowe zapewniają nowy wgląd w zmiany zachodzące w organizmie człowieka w czasie sesji sauny oraz po niej. W badaniu przeanalizowano wpływ 30-minutowej kąpieli u 100 badanych. W szczególności skupiono się na analizie roli podatności naczyniowej i obniżenia ciśnienia krwi w kontekście korzyści zdrowotnych wynikających z użytkowania sauny.

Natychmiast po 30 minutach kąpieli badane średnie ciśnienie skurczowe zmniejszyło się ze 137 mmHg do 130 mmHg, a rozkurczowe ciśnienie krwi z 82 mmHg do 75 mmHg. Ponadto skurczowe pozostawało niższe nawet po 30 minutach kąpieli w saunie. Średnia prędkość fali tętna szyjnego i udowego badanych osób, która jest wskaźnikiem podatności naczyń wynosiła 9,8 m/s przed sauną, zmniejszając się natychmiast do 8,6 m/s. Podczas kąpieli częstość akcji serca badanych wzrosła podobnie jak w przypadku ćwiczeń o średniej intensywności, a temperatura ich ciała zwiększyła się o około 2°C. Odkrycia rzucają światło na fizjologiczne mechanizmy, dzięki którym mogą się rozwijać korzyści zdrowotne, które zaobserwowano na poziomie populacji i są one spowodowane ekspozycją na ciepło w saunie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Które ryby warto przyrządzić na święta?

    Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • Pachnące święta - przegląd korzennych przypraw

    Imbir, cynamon i anyż trafiają do każdej polskiej kuchni w okresie przedświątecznym jako składniki pierniczków, ciast i kompotu z suszu. Warto o nich pamiętać, ponieważ usprawniają trawienie, dzięki czemu łagodzą skutki świątecznego przejedzenia. Ulga w dolegliwościach żołądkowych to jednak tylko jedna z wielu prozdrowotnych właściwości korzennych przypraw.

  • Dziecko w samochodzie w upał

    Wraz z nadejściem letnich upałów media zasypują nas informacjami o dzieciach i zwierzętach pozostawianych w rozgrzanych do czerwoności samochodach. Roztargnienie lub brak wyobraźni często prowadzą do tragedii, ponieważ nawet godzina spędzona w takich warunkach może grozić śmiercią dziecka. Najnowsze badanie potwierdzają, że ryzyko jest równie duże także w pojeździe pozostawionym w cieniu.

  • Kiedy dieta roślinna może szkodzić zdrowiu?

    Korzyści zdrowotne płynące z przejścia na dietę opartą na roślinach podkreśla wielu lekarzy, natomiast aktywiści ekologiczni zwracają uwagę na jej pozytywy wpływ na kondycję planety. Mimo to przejście na wegetarianizm, a zwłaszcza weganizm, musi być połączone z suplementacją składników odżywczych obecnych wyłącznie w mięsie. Do tej pory podstawową pozycją z tej kategorii była witamina B12, ale eksperci z Wielkiej Brytanii radzą, by do tej listy dodać także cholinę. 

  • Jak obchodzić Święta Wielkanocne podczas pandemii?

    W tegoroczne Święta Wielkanocne ze względu na pandemię koronawirusa, podobnie jak w roku ubiegłym, musimy zrezygnować z rodzinnych spotkań i odwiedzin, a w większości przypadków również z uczestnictwa w rytuałach religijnych. Nie oznacza to, że nawet w tych trudnych warunkach nie można przeżyć świąt radośnie i duchowo – wręcz przeciwnie, właśnie teraz warto zadbać, by w miarę możliwości utrzymać dobrze znane tradycje i zadbać o  namiastkę normalności w tym trudnym okresie. 

  • Domowa opieka nad chorym na Covid-19 – podstawowe zasady

    Zgodnie z danymi pochodzącymi z Chin, około 80 proc. osób, u których wynik testu na obecność SARS-CoV-2 okaże się pozytywny, doświadczy wyłącznie łagodnych objawów, niewykraczających poza dyskomfort związany ze zwykłą grypą lub przeziębieniem. W związku z tym, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych pacjentów, większość chorych będzie odsyłana do domów, by w ich zaciszu leczyć chorobę zgodnie ze wskazaniami lekarza. Ta sytuacja może dotknąć większość z nas, dlatego warto znać zasady postępowania i przygotować się na tę ewentualność. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij