Kilka sposobów na senność i zmęczenie w ciąży

Kobiety w ciąży bardzo często skarżą się na nadmierną senność oraz pojawiające się szybciej niż zazwyczaj uczucie zmęczenia. Wynika to z rewolucji hormonalnej, jaka zachodzi w ciele kobiety. Jak sobie z tym radzić?

Zmęczenie w ciąży – przyczyny

Zmęczenie w ciąży w pierwszym trymestrze związane jest tym, że organizm kobiety pracuje na podwyższonych obrotach. Energia wykorzystywana jest na produkcję większej ilości krwi. Ponadto obniżają się poziom cukru i ciśnienie, przez co odczuwana jest senność. Gdy organizm przyzwyczai się do zmian hormonalnych, co najczęściej trwa kilka tygodni, uczucie senności mija samoistnie. Trzeci trymestr to okres, który również może wiązać się ze wzrostem odczucia senności i zmęczenia. Tym razem winowajcą są dodatkowe kilogramy, które towarzyszą kobiecie w ciąży. Duży rozmiar płodu może powodować trudności z oddychaniem i spaniem, a to wszystko przekłada się na osłabienie w ciąży. Na szczęście istnieją sprawdzone sposoby na to, aby senność i zmęczenie w ciąży zwalczyć lub zminimalizować ich wpływ na nasze codzienne funkcjonowanie.

Dopadło Cię zmęczenie w ciąży? Wyklucz istnienie chorób

Aby wyeliminować zmęczenie w ciąży, należy najpierw zbadać, czy nie jest ono spowodowane stanem chorobowym. Senność w ciąży bardzo często jest związana z niskim ciśnieniem krwi. Anemia to kolejna przyczyna zmęczenia w ciąży. Należy również wykluczyć takie choroby jak cukrzyca ciążowa, zaburzenia hormonalne tarczycy, infekcje. Każda infekcja występująca w organizmie kobiety w ciąży dodatkowo go obciąża. Organizm uruchamia wszystkie mechanizmy obronne, aby zwalczyć objawy infekcji. W efekcie odczuwalne jest zmęczenie. Wykonanie wszystkich zaleconych badań pozwoli na poznanie przyczyny. Jeśli zmęczenie okaże się wynikiem choroby, należy ją leczyć przyczynowo.

Senność w ciąży? Po pierwsze: wyśpij się!

Kobiety bardzo często szukają przyczyn senności w ciąży, nie biorąc pod uwagę tej najbardziej prozaicznej – niewystarczającej ilości snu. Ciąża to obciążenie dla organizmu kobiety, więc potrzebuje on więcej czasu na regenerację, a to związane jest z wydłużeniem czasu snu. Zalecany jest dziewięciogodzinny odpoczynek. Warto więc wcześniej kłaść się spać lub wstawać nieco później. Istotnym elementem jest dobre wywietrzenie pomieszczenia przed snem. Wskazane jest również robienie sobie przerw w ciągu dnia. Jeśli organizm domaga się drzemki, pozwólmy mu na to. Nawet półgodzinny odpoczynek może mieć zbawienny wpływ na organizm.

Odczuwasz senność w ciąży? Zadbaj o dietę

Dobrze skomponowana dieta to kolejna rzecz przyczyniająca się do prawidłowego funkcjonowania kobiet w ciąży. Niewystarczająca ilość białka, witamin i mikroelementów może objawić się sennością i zmęczeniem w ciąży.

Przyszła mama powinna przede wszystkim spożywać niewielkie porcje posiłków regularnie, najlepiej co trzy-cztery godziny. Najważniejszym posiłkiem jest oczywiście śniadanie, natomiast kolacja powinna być lekkostrawna, aby nie zaburzać procesu zasypiania.

Spożywane pokarmy mają pokrywać dzienne zapotrzebowanie na żelazo, wapń i magnez. W diecie nie może zabraknąć warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych.

Na senność w ciąży najlepszy jest ruch

Sprawdzonym sposobem na osłabienie w ciąży jest aktywność fizyczna. Najlepiej, jeśli byłaby ona wykonywana na świeżym powietrzu, aby dostarczyć organizmowi jak najwięcej tlenu. Można również skorzystać z zajęć zorganizowanych dla kobiet ciężarnych w klubach fitness. Bez znaczenia jest, jaki typ aktywności wybierzemy – najważniejsze, aby ruszać się regularnie. Wykonywanie aktywności w ciąży poprawia ogólną sprawność fizyczną oraz wydolność tlenową. Stwierdzono również pozytywny wpływ regularnego ruchu na funkcjonowanie układu krążenia i oddechowego oraz usprawnienie przemiany materii.

Zmęczenie w ciąży – może mała czarna?

Przez lata narosło wiele kontrowersyjnych opinii na temat spożywania kawy w okresie ciąży.

Kawa nie jest napojem bezwzględnie zakazanym w okresie ciąży. Należy jedynie zachować ostrożność w jej stosowaniu. Przede wszystkim zmniejszamy ilość spożywanej kawy do niezbędnego minimum. Jeśli trudno jest nam zacząć dzień bez kawy – można ją wypić po spożytym posiłku, najlepiej z dodatkiem mleka.

Warto w tym okresie spożywać kawę bezkofeinową, zbożową luz z cykorii. Zabronione jest picie jednej filiżanki za drugą. Metabolizm kofeiny w organizmie kobiety ciężarnej podlega trochę innym zasadom niż u kobiet niebędących w ciąży. W wyniku tego efekt pobudzenia po wypiciu małej czarnej utrzymuje się zdecydowanie dłużej.

Maksymalna dobowa dawka kofeiny, jaką możemy spożyć, będąc w ciąży, nie powinna przekroczyć 200 mg, co w praktyce odpowiada dwóm-trzem niezbyt mocnym filiżankom kawy. Ostatnia kawa powinna przypadać na wczesne popołudnie.

Należy również pamiętać, że kofeina znajduje się też w innych popularnych produktach, jak np. w herbacie, kakao, napojach typu cola, napojach energetycznych oraz czekoladzie.


Podziel się: