Kilka sposobów na senność i zmęczenie w ciąży
Ewelina Drelich

Kilka sposobów na senność i zmęczenie w ciąży

Kobiety w ciąży bardzo często skarżą się na nadmierną senność oraz pojawiające się szybciej niż zazwyczaj uczucie zmęczenia. Wynika to z rewolucji hormonalnej, jaka zachodzi w ciele kobiety. Jak sobie z tym radzić?

Zmęczenie w ciąży – przyczyny

Zmęczenie w ciąży w pierwszym trymestrze związane jest tym, że organizm kobiety pracuje na podwyższonych obrotach. Energia wykorzystywana jest na produkcję większej ilości krwi. Ponadto obniżają się poziom cukru i ciśnienie, przez co odczuwana jest senność. Gdy organizm przyzwyczai się do zmian hormonalnych, co najczęściej trwa kilka tygodni, uczucie senności mija samoistnie. Trzeci trymestr to okres, który również może wiązać się ze wzrostem odczucia senności i zmęczenia. Tym razem winowajcą są dodatkowe kilogramy, które towarzyszą kobiecie w ciąży. Duży rozmiar płodu może powodować trudności z oddychaniem i spaniem, a to wszystko przekłada się na osłabienie w ciąży. Na szczęście istnieją sprawdzone sposoby na to, aby senność i zmęczenie w ciąży zwalczyć lub zminimalizować ich wpływ na nasze codzienne funkcjonowanie.

Dopadło Cię zmęczenie w ciąży? Wyklucz istnienie chorób

Aby wyeliminować zmęczenie w ciąży, należy najpierw zbadać, czy nie jest ono spowodowane stanem chorobowym. Senność w ciąży bardzo często jest związana z niskim ciśnieniem krwi. Anemia to kolejna przyczyna zmęczenia w ciąży. Należy również wykluczyć takie choroby jak cukrzyca ciążowa, zaburzenia hormonalne tarczycy, infekcje. Każda infekcja występująca w organizmie kobiety w ciąży dodatkowo go obciąża. Organizm uruchamia wszystkie mechanizmy obronne, aby zwalczyć objawy infekcji. W efekcie odczuwalne jest zmęczenie. Wykonanie wszystkich zaleconych badań pozwoli na poznanie przyczyny. Jeśli zmęczenie okaże się wynikiem choroby, należy ją leczyć przyczynowo.

Senność w ciąży? Po pierwsze: wyśpij się!

Kobiety bardzo często szukają przyczyn senności w ciąży, nie biorąc pod uwagę tej najbardziej prozaicznej – niewystarczającej ilości snu. Ciąża to obciążenie dla organizmu kobiety, więc potrzebuje on więcej czasu na regenerację, a to związane jest z wydłużeniem czasu snu. Zalecany jest dziewięciogodzinny odpoczynek. Warto więc wcześniej kłaść się spać lub wstawać nieco później. Istotnym elementem jest dobre wywietrzenie pomieszczenia przed snem. Wskazane jest również robienie sobie przerw w ciągu dnia. Jeśli organizm domaga się drzemki, pozwólmy mu na to. Nawet półgodzinny odpoczynek może mieć zbawienny wpływ na organizm.

Odczuwasz senność w ciąży? Zadbaj o dietę

Dobrze skomponowana dieta to kolejna rzecz przyczyniająca się do prawidłowego funkcjonowania kobiet w ciąży. Niewystarczająca ilość białka, witamin i mikroelementów może objawić się sennością i zmęczeniem w ciąży.

Przyszła mama powinna przede wszystkim spożywać niewielkie porcje posiłków regularnie, najlepiej co trzy-cztery godziny. Najważniejszym posiłkiem jest oczywiście śniadanie, natomiast kolacja powinna być lekkostrawna, aby nie zaburzać procesu zasypiania.

Spożywane pokarmy mają pokrywać dzienne zapotrzebowanie na żelazo, wapń i magnez. W diecie nie może zabraknąć warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych.

Na senność w ciąży najlepszy jest ruch

Sprawdzonym sposobem na osłabienie w ciąży jest aktywność fizyczna. Najlepiej, jeśli byłaby ona wykonywana na świeżym powietrzu, aby dostarczyć organizmowi jak najwięcej tlenu. Można również skorzystać z zajęć zorganizowanych dla kobiet ciężarnych w klubach fitness. Bez znaczenia jest, jaki typ aktywności wybierzemy – najważniejsze, aby ruszać się regularnie. Wykonywanie aktywności w ciąży poprawia ogólną sprawność fizyczną oraz wydolność tlenową. Stwierdzono również pozytywny wpływ regularnego ruchu na funkcjonowanie układu krążenia i oddechowego oraz usprawnienie przemiany materii.

Zmęczenie w ciąży – może mała czarna?

Przez lata narosło wiele kontrowersyjnych opinii na temat spożywania kawy w okresie ciąży.

Kawa nie jest napojem bezwzględnie zakazanym w okresie ciąży. Należy jedynie zachować ostrożność w jej stosowaniu. Przede wszystkim zmniejszamy ilość spożywanej kawy do niezbędnego minimum. Jeśli trudno jest nam zacząć dzień bez kawy – można ją wypić po spożytym posiłku, najlepiej z dodatkiem mleka.

Warto w tym okresie spożywać kawę bezkofeinową, zbożową luz z cykorii. Zabronione jest picie jednej filiżanki za drugą. Metabolizm kofeiny w organizmie kobiety ciężarnej podlega trochę innym zasadom niż u kobiet niebędących w ciąży. W wyniku tego efekt pobudzenia po wypiciu małej czarnej utrzymuje się zdecydowanie dłużej.

Maksymalna dobowa dawka kofeiny, jaką możemy spożyć, będąc w ciąży, nie powinna przekroczyć 200 mg, co w praktyce odpowiada dwóm-trzem niezbyt mocnym filiżankom kawy. Ostatnia kawa powinna przypadać na wczesne popołudnie.

Należy również pamiętać, że kofeina znajduje się też w innych popularnych produktach, jak np. w herbacie, kakao, napojach typu cola, napojach energetycznych oraz czekoladzie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • COVID-19 a ciąża: nikłe szanse na zarażenie dziecka koronawirusem podczas porodu

    Rozłąka z dzieckiem tuż po porodzie to traumatyczne przeżyci dla każdej matki, do którego w wielu wypadkach zmusiła pandemia. W trosce o zminimalizowanie ryzyka zakażenia, matki chore na COVID-19 rodzą przez cięcie cesarskie i są izolowane od dziecka tuż po porodzie, bez możliwości kontaktu i naturalnego karmienia do chwili stwierdzenia, że niebezpieczeństwo związane z chorobą minęło. Coraz więcej badań pokazuje jednak, że te środki ostrożności są zbyt drastyczne, ponieważ ryzyko transmisji wirusa z matki na dziecko jest znikome. 

  • Szanse i metody na zajście w ciążę po chemio- i radioterapii

    Podczas tegorocznego zjazdu Europejskiego Towarzystwa Reprodukcji i Embriolgii odbywającego się online zaprezentowano najbardziej kompleksowy, jak dotąd, raport dotyczący skuteczności w zachowywaniu płodności u kobiet chorych na nowotwór. Jak wiadomo, chemio- i radioterapia często wiążą się z utratą płodności, dlatego coraz więcej kobiet decyduje się na pobranie i przechowanie jajeczek i embrionów jeszcze przed rozpoczęciem leczenia z myślą o wykorzystaniu ich po powrocie do zdrowia. 

  • Nadwaga w ciąży może negatywnie wpłynąć na rozwój mózgu dziecka

    Zwiększenie masy ciała w ciąży jest naturalnym zjawiskiem, jednak gdy waga zaczyna przyrastać w nadmiarze, może to oznaczać problemy nie tylko dla matki, ale również dla dziecka. Naukowcy z NYU School of Medicine postanowili przyjrzeć się ewentualnym konsekwencjom zdrowotnym nadmiernej wagi matki dla stanu zdrowia dziecka i odkryli, że może ona zaburzać rozwój jego mózgu i to już w drugim trymestrze ciąży. 

  • Chłopiec czy dziewczynka? To geny mężczyzny wpływają na płeć dziecka

    Oczekujesz dziecka? Zapewne najczęstszym pytaniem, które pada ze strony znajomych oraz rodziny jest to, jakiej płci będzie maluch. Wyniki pewnego eksperymentu sugerują, że tendencja do posiadania większej liczby synów lub córek jest dziedziczna.

  • Fizjoterapia w ciąży – wskazania i przeciwwskazania do zabiegów fizjoterapeutycznych w ciąży

    Fizjoterapia w ciąży pomaga zapobiegać i łagodzić stany związane ze zmianami, które zachodzą w ciele przyszłej mamy przez dziewięć kolejnych miesięcy. Są to np. bóle bioder, bóle kręgosłupa czy rozstęp mięśnia prostego brzucha, a także nietrzymanie moczu oraz bolesne stosunki seksualne. Nie wszystkie metody wykorzystywane w fizjoterapii można jednak stosować u ciężarnych. Jakie zabiegi są wskazane, a jakich należy unikać w ciąży?

  • Melisa, mięta, rumianek, pokrzywa, szałwia w ciąży – jakie zioła są bezpieczne dla ciężarnych, a które są w ciąży zakazane?

    Zioła w ciąży należy stosować rozsądnie, pamiętając o tym, iż w tym okresie należy zachować szczególną ostrość podczas przyjmowania leków, nawet preparatów naturalnych. Leczenie oraz samoleczenie w okresie ciąży jest ograniczone, w każdej sytuacji należy rozważyć stosunek korzyści do ryzyka.  Jakie zioła są bezpieczne dla ciężarnych, a jakie są w ciąży zakazane?

  • Ciąża a szczepionka przeciwko COVID-19

    Czy kobiety w ciąży mogą się zaszczepić przeciwko COVID-19? Co powinna wiedzieć przyszła mama zanim podejmie decyzję o takim szczepieniu? Czy karmienie piersią jest bezwzględnym przeciwwskazaniem do szczepienia?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij