Biotyna – niedobór, właściwości, występowanie i działanie
Agnieszka Szałańska

Biotyna – niedobór, właściwości, występowanie i działanie

Biotyna to jedna z witamin z grupy B, która zazwyczaj kojarzy się z pielęgnacją skóry, włosów i paznokci. Jednak zakres jej dobroczynnego działania na nasz organizm jest o wiele szerszy. Warto go poznać i zrozumieć, aby bardziej świadomie dbać o swoje zdrowie.

Biotyna – właściwości

Biotyna, tak jak wszystkie witaminy z grupy B, należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jest nazywana także witaminą B7 lub witaminą H. Zbudowana jest z dwóch skondensowanych układów pierścieniowych – imidazolowego i tetrahydrotiofenowego, podstawionych w pozycji 2 resztą kwasu n-walerianowego. Ma postać białego krystalicznego proszku lub bezbarwnych kryształów.

W niewielkim stopniu biotynę wytwarzają nasze bakterie jelitowe, dlatego też jej niedobór nie zdarza się często. Biotyna to koenzym dla wielu enzymów (oznacza to, że jej obecność jest niezbędna do „uruchomienia” enzymu do działania), przede wszystkim dla karboksylaz, które są kluczowe dla wielu reakcji biochemicznych zachodzących w organizmie. Instytut Żywności i Żywienia, w zaktualizowanych w 2017 roku zaleceniach, ustalił normy na biotynę na poziomie wystarczającego spożycia (AI) na 30 µg na dobę – zapotrzebowanie to pokrywa zjedzenie np. 100 g orzechów włoskich lub 30 g wołowiny.

Biotyna – działanie

Witamina B7 uczestniczy w wielu przemianach enzymatycznych, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania człowieka, np. bierze udział w syntezie kwasów tłuszczowych. Kwasy tłuszczowe są w organizmie budulcem błon komórkowych, stanowią podstawę wielu hormonów i przekaźników, a także uczestniczą w przemianach białek i stanowią źródło energii – są „cegiełką” nieodzowną do zbudowania organizmu. Dzięki temu biotyna pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, pomaga w utrzymaniu właściwej kondycji błon śluzowych, a także przeciwdziała powstawaniu stanów zapalnych. Ponadto bierze udział w cyklu Krebsa, który jest podstawą oddychania komórkowego i źródłem składników dla wielu biosyntez, a także uczestniczy w metabolizmie leucyny (jeden z egzogennych aminokwasów). Reguluje procesy krzepnięcia krwi – wraz z witaminą K bierze udział w syntezie protrombiny, która jest jednym z białek tzw. kaskady krzepnięcia. Witamina B7 odgrywa również istotną rolę w procesie glukoneogenezy (czyli tworzenia glukozy ze związków niecukrowych w sytuacji, kiedy zabrakło jej w organizmie, na przykład podczas intensywnego wysiłku fizycznego) i wpływa na właściwy poziom glukozy we krwi – dlatego ważne jest, aby osoby chore na cukrzycę pokrywały w jedzeniu dzienne zapotrzebowanie na biotynę. Dzięki temu, że witamina ta zawiera w swoim składzie siarkę, ma dobroczynny wpływ na stan skóry, włosów i paznokci – suplementy i preparaty zawierające biotynę są bardzo chętnie stosowane przez dbające o wygląd panie.

Nadmiar witaminy B7 w organizmie, w świetle aktualnej wiedzy, nie powoduje żadnych konsekwencji zdrowotnych.

Biotyna – niedobór

W związku z tym, że biotyna powstaje w naszych jelitach, jej niedobór zdarza się bardzo rzadko i zazwyczaj jest następstwem uciążliwej antybiotykoterapii, wyniszczającej naturalną florę bakteryjną. Jeśli jednak wystąpi niedobór biotyny, objawia się on przede wszystkim zmianami na skórze – pojawiają się zaczerwienienia, wysypki i stany zapalne, a skóra jest przesuszona i nieestetycznie się złuszcza. Dodatkowo może występować wzmożona czynność gruczołów łojowych (łojotok), której towarzyszy nadmierne przetłuszczanie, wypadanie i zahamowanie wzrostu włosów, a osłabione paznokcie rozdwajają się i łamią. Podwyższony poziom cholesterolu we krwi, bóle mięśni, drętwienie dłoni i stóp, a nawet rozdrażnienie, senność czy depresja – to także mogą być objawy niedoboru witaminy B7, na które warto zwrócić uwagę.

Biotyna – występowanie

Biotyna jest witaminą powszechnie występującą w żywności. Najwięcej jej znajdziemy w wątrobie wołowej, bo aż 100 µg/100 g. Bardzo dużo biotyny znajduje się także w drożdżach piwnych (80 µg/100 g) oraz w ziarnach soi (60-65 µg/100 g). Bogatym źródłem witaminy B7 jest również żółtko jaja kurzego (54 µg/100 g) – warto jednak wiedzieć, że biotyna z żółtka przyswoi się tylko wtedy, jeśli będzie ono ugotowane; surowe jajko zawiera awidynę – białko, które ma silne powinowactwo do witaminy B7 i utrudnia jej wchłanianie. Oprócz tego biotyna znajduje się w orzechach włoskich (ok. 30 µg/100 g), migdałach (17 µg/100 g), sardynkach (21 µg/100 g), grzybach (15 µg/100 g), ryżu naturalnym (9 µg/100 g), mące pełnoziarnistej (7 µg/100 g), szpinaku (6 µg/100 g), marchwi (3 µg/100 g), pomidorach (2 µg/100 g), a także w wieprzowinie i drobiu (5-10 µg/100 g). Ponadto znajdziemy ją w rybach morskich: sardynkach, tuńczyku i łososiu, w pełnoziarnistym pieczywie, w serach żółtych, awokado, kalafiorze i w wielu warzywach (choć w niewielkiej ilości). Jak widać, biotyna jest składnikiem mnóstwa popularnych i lubianych produktów, więc zadbanie o jej odpowiednią ilość w jedzeniu powinno być przyjemnym sposobem na lepsze zdrowie – zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Szparagi – rodzaje, właściwości, zastosowanie, przepisy. Dlaczego warto je jeść?

    Szparagi to warzywa o unikalnym smaku. Z roku na rok stają się coraz bardziej popularne wśród wielbicieli zdrowej i smacznej kuchni. Sezon na szparagi trwa stosunkowo krótko, warto więc wykorzystać go w pełni, zwłaszcza że warzywa te nie tylko dobrze smakują, ale posiadają również ciekawe właściwości prozdrowotne. Czym dokładnie charakteryzują się szparagi i dlaczego warto je jeść? 

  • Krzem a krzem organiczny – czym się różnią, który jest lepiej przyswajalny? Właściwości i suplementy na piękne włosy i paznokcie

    Krzem to pierwiastek, który wielu osobom kojarzy się z preparatami na piękne włosy i paznokcie, natomiast niewielu z działaniem przeciwmiażdżycowym, przeciwcukrzycowym i przeciwnowotworowym. W aptekach i sklepach zielarskich dostępnych jest wiele preparatów z krzemem zarówno w formie jednoskładnikowej, jak i w połączeniu z borem lub jodem. Na niedobór krzemu najbardziej narażone są kobiety i osoby starsze.

  • Multiwitamina – jakie właściwości ma kompleks witamin i minerałów? Które preparaty multiwitaminowe są najlepsze?

    Multiwitamina, kompleksy witaminowe, preparat wieloskładnikowy – to występujące w formie tabletek, kapsułek lub proszku do rozpuszczania w wodzie suplementy diety. W ofertach aptek dostępne są produkty, które można dobrać bardzo dokładnie do swoich potrzeb, indywidualnych niedoborów, wieku i płci. Zestawy witamin i minerałów to doskonałe połączenie wspomagające odporność i stymulujące wydolność organizmu. Na co zwrócić uwagę, wybierając najlepsze kompleksy witaminowe, jak dawkować multiwitaminę i czy zalecane witaminy dla kobiet różnią się od tych polecanych mężczyznom? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Siarka – właściwości lecznicze, nadmiar i niedobór w organizmie, suplementacja

    Siarka (S, łac. sulphur) jest pierwiastkiem o intensywnej, żółtej barwie. W przyrodzie występuje w postaci gazów, w stanie wolnym albo w postaci związków chemicznych. Każdemu znana jest dzięki zapałkom, gdzie jest składnikiem łatwopalnej masy pokrywającej główki drewienka. Siarka jest również jednym z makroelementów występujących w organizmie człowieka. Pomimo niewielkiej ilości, znajduję się w każdej komórce i wchodzi w skład wielu białek i niektórych węglowodanów oraz bierze udział w licznych reakcjach.

  • Cholina (witamina B4) – dlaczego jest tak istotna dla kobiet w ciąży? Występowanie, właściwości, dawkowanie

    Cholina, to bardzo istotny związek dla rozwoju płodu (głównie w kontekście układu nerwowego), a ponadto biorący udział w szeregu procesów metabolicznych cholesterolu i związków tłuszczowych. W organizmie „witamina B4" występuje głównie w fosfolipidach, takich jak lecytyna i sfingomielina. Oprócz tego cholina przyczynia się do utrzymania właściwej struktury komórek, wpływa na pracę mięśni, układ oddechowy i mózg. Wyniki badań naukowych potwierdziły również, że przyczynia się ona do poprawy pamięci długotrwałej. Czy cholina chroni przyszłą mamę przed wystąpieniem stanu przedrzucawkowego, co ma ze sobą wspólnego cholina i inozytol oraz jak dawkować „witaminę B4"?? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Skrobia modyfikowana – czy trzeba jej unikać?

    Skrobia to znana wszystkim, naturalna substancja pochodzenia roślinnego. Co jednak począć ze skrobią modyfikowaną? Czy proces modyfikacji powinien nas niepokoić? A może nie taki diabeł straszny, jak go malują nasze skojarzenia? Co to jest skrobia modyfikowana i czy należy jej unikać – tego dowiemy się z artykułu. 

  • Czerwień allura (E129) – właściwości i zastosowanie. Czy jest bezpieczna?

    Barwniki zarówno naturalne, jak i syntetyczne są używane w wielu gałęziach przemysłu w celu nadania produktom barwy, która przyciągnie wzrok konsumenta i w konsekwencji zwiększy szanse na zakup wybranego produktu. Wiele z tych barwników jest stosowanych zarówno w przemyśle spożywczym, kosmetycznym, farmaceutycznym, tworzyw sztucznych czy tekstylnym. Tak szerokie zastosowania mają zazwyczaj barwniki syntetyczne. Przykładem substancji o wszechstronnym zastosowaniu jest czerwień allura, której właściwości przybliżone zostały w poniższym artykule. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij