Energia z żeń-szenia!
Justyna Wodowska

Energia z żeń-szenia!

Przy dużych zmianach pogody, wielu z nas doświadcza uciążliwego pogorszenia samopoczucia oraz spadku życiowej energii. Tymczasem codzienne problemy wymagają stałej gotowości organizmu. Jak sobie z tym radzić? Jak siłować się z taką „niemocą”?


Żeń-szeń (Panax ginseng) – roślinna deska ratunku

Żeń-szeń to niepozorna bylina. Najcennieszy w żeń-szeniu jest jego charakterystyczny, przypominający kształtem człowieka, korzeń (Ginseng radix). Mimo iż dawno minęły już czasy kiedy żeń-szeń miał wartość złota, nadal jest on niezwykle cenionym adaptogenem.

Adaptogen – cóż to takiego?

Niewiele jest roślin o wyjątkowym, specyficznym działaniu adaptogennym. Adaptogeny to substancje pochodzenia naturalnego, zwiększające zdolność organizmu do przystosowywania się do zmiennych warunków środowiska, w tym wahań pogodowych. Takie właściwości ma właśnie żeń-szeń. Do innych znanych adaptogenów należą cytryniec chiński (Schisandra chinensis) czy różeniec górski (Rhodiola rosea).

Żeń-szeń – doskonałym afrodyzjakiem

W medycynie tradycyjnej Chin korzeń żeń-szenia znany był jako środek afrodyzyjny. Jednym z ważniejszych mechanizmów wpływu na aktywność seksualną jest zwiększanie wytwarzania tlenku azotu w śródbłonku naczyń ciał jamistych i warunkowane tym działanie wazodilatacyjne (naczyniorozszerzające).

Czym kierować się w wyborze preparatu z żeń-szeniem?

Głównymi składnikami biologicznie czynnymi żeń-szenia są ginsenozydy. Znanych jest wiele ich  odmian. Obecnie uprawy są jedynym źródłem Ginseng radix. Korzenie zbiera się z roślin 4-6-letnich. Ponieważ żeń-szeń jest rośliną uprawną jakość jego korzeni może różnić się znacznie pomiędzy poszczególnymi uprawami. Dobrej jakości preparaty z żeń-szenia są zawsze standaryzowane na określoną zawartość ginsenozydów. Za efekty odpowiedzialna jest jednak nie tylko ogólna zawartość ginsenozydów, ale również wzajemne ich proporcje.

Niekorzystne oddziaływania z przyjmowanymi lekami?

Przyjmowanie żeń-szenia może nieznacznie obniżać poziom glukozy we krwi (wzmagać działanie leków przeciwcukrzycowych), niwelować działanie leków przeciwnadciśnieniowych (choć tu dane nie są spójne) czy wzmagać działanie leków przeciwzakrzepowych (zwiększając ryzyko krwawień). Wyciąg z żeń-szenia może wchodzić też w interakcje z lekami zawierającymi tzw. inhibitory monoaminooksydazy. Są to najczęściej leki przeciwdepresyjne oraz leki stosowane w chorobie Parkinsona. Osoby przyjmujące tego typu leki powinny zasięgnąć opinii lekarza przed zastosowaniem preparatów zawierających wyciągi z żeń-szenia.

Czy żeń-szeń nie obniży skuteczności hormonalnej antykoncepcji?

Przyjmuje się, że produkty zawierające żeń-szeń nie wpływają na skuteczność kuracji hormonalnej antykoncepcyjnej (niezależnie od formy podania leku antykoncepcyjnego). Należy jednak wspomnieć, że żeń-szeń ma słabe działanie estrogenne.

Czy sportowcy mogą przyjmować żeń-szeń?

Tak. Żeń-szeń jest nawet polecany osobom uprawiającym sport. Nie zawiera on żadnych substancji dopingujących i może być stosowany nawet podczas zawodów, na których przeprowadzane są kontrole antydopingowe. Żeń-szeń nie upośledza też zdolności psychomotorycznych, tzn. w czasie jego przyjmowania można prowadzić pojazdy i obsługiwać urządzenia mechaniczne.

O jakiej porze dnia najlepiej przyjmować żeń-szeń?

Najlepsze efekty stosowania osiąga się stosując preparat codziennie, najlepiej rano, w czasie posiłku. Preparat stosowany tuż przed snem może powodować bezsenność.

Czy mogę zaoszczędzić przy zakupie preparatów z żeń-szeniem?

Żeń-szeń to preparat przeznaczony do regularnego stosowania w dłuższym czasie. Najlepsze efekty uzyskuje się po 3-miesięcznym okresie stosowania. Dlatego żeń-szeniowe preparaty najlepiej kupować w ekonomicznych opakowaniach gwarantujących dużo niższy koszt dzienny niż podstawowe opakowanie.

Czy żeń-szeń można stosować przez cały rok?

Tak, ale zgodnie z dawkowaniem opisanym na ulotce informacyjnej dołączanej do preparatu i koniecznie z przerwami. Przedłużone stosowanie dużych dawek żeń-szenia może powodować bezsenność, nerwowość, wzrost ciśnienia krwi, wysypkę skórną i poranną biegunkę (tzw. zespół żeń-szeniowy).

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Sposoby na kaca

    „Ach, co to był za bal!” - wspominamy z rozmarzeniem kolejną karnawałową noc. Często temu rozmarzeniu towarzyszą jednak przykre pamiątki w postaci tępego bólu głowy, nudności, wzmożonego pragnienia i ogólnego złego samopoczucia. Każdy z nas może doświadczać zupełnie innego wachlarza objawów związanego z odchorowywaniem naszych wcześniejszych szaleństw.

  • Rozciągnięty żołądek po świętach? Pomoże błonnik

    Odchudzanie po świętach? Niestety, rozciągnięty żołądek domaga się ciągle więcej i więcej jedzenia. Walkę z nieustannymi napadami wilczego apetytu oraz wytrwanie w dietetycznych postanowieniach mogą nam ułatwić apteczne suplementy diety z błonnikiem. Jak działają?

  • Jak sobie radzić ze zgagą w święta?

    Dla niektórych zgaga to zaledwie lekki dyskomfort, dla innych potrafi być ona bardzo dokuczliwa. Jeśli chcemy pozbyć się palącego problemu, należy zneutralizować kwas solny, który podrażnia błonę śluzową przełyku. Oferta rynku farmaceutycznego jest w tym przypadku bardzo szeroka.

  • Truskawki – pełne zdrowia i… pomogą w odchudzaniu

    Każdego roku czekam na sezon truskawkowy z ogromnym utęsknieniem. Niestety, kiedy już nadejdzie, zawsze pozostawia głęboki niedosyt (sezon ten jest bardzo krótki – trwa zaledwie dwa miesiące). Truskawki to jednak nie tylko rozkosz dla naszych kubków smakowych. Ta owocowa, niekwestionowana królowa czerwca to także sprzymierzeniec w odchudzaniu i bomba niezwykle cennych składników. Truskawki bardzo łatwo pobierają bowiem z gleby składniki mineralne, wobec czego są surowcem o znacznej ich zawartości.

  • Witamina K2. Co na to nauka?

    Dotychczas utrzymywano, że prawidłowy stan układu kostnego zależy głównie od spożycia wapnia i witaminy D. Dziś wiemy, że istotna jest też obecność witaminy K2. Witamina K2 to tak naprawdę cała grupa związków określanych wspólnym mianem "menachinonów" lub skrótem "MK-n", gdzie n wskazuje liczbę nienasyconych reszt izoprenoidowych przy węglu C3 (od 1 do 13). Na szczególną uwagę zasługuje witamina K2 w postaci MK-7 (menachinon-7). Dlaczego?

  • Suplementy na odporność. Jak długo je stosować?

    W okresie jesienno-zimowym wspieramy swoją odporność rozmaitymi metodami. Próbujemy też suplementacji diety tranem czy olejem z wątroby rekina oraz stosunkowo nowymi środkami – zawierającymi beta-glukan lub laktoferynę. Często, zwłaszcza w przypadku tych ostatnich produktów, pojawia się jednak wątpliwość jak długo powinniśmy przyjmować wybrany preparat.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij