Jak radzić sobie z mdłościami w ciąży?

Ponad połowa kobiet w Polsce cierpi na nudności w ciąży. Jest to bardzo uciążliwa dolegliwość, która często utrudnia wykonywanie codziennych obowiązków. Kiedy pojawiają się mdłości w ciąży? Czy istnieją skuteczne sposoby, żeby sobie w nimi poradzić?

Jakie są przyczyny nudności w ciąży?

Według obecnej wiedzy medycznej za występowanie wymiotów i nudności w ciąży odpowiedzialne są substancje wydzielane przez trofoblast (błonę płodową, bardzo wczesne stadium zarodka), które działają rozkurczowo na macicę i przy okazji na cały organizm – substancje te to m.in. gonadotropina kosmówkowa (hormon hCG) i estradiol (hormon płciowy). „Zwiotczone” hormonami przełyk i żołądek nie do końca radzą sobie z utrzymywaniem jedzenia i soków żołądkowych we właściwym miejscu, dlatego często kobiety na początku ciąży szczególnie skarżą się na dokuczającą im zgagę i wymioty. Dodatkowo gonadotropina kosmówkowa może bezpośrednio wywoływać wymioty i nudności w ciąży. Jej największe stężenie przypada na mniej więcej dziesiąty tydzień ciąży i zazwyczaj to właśnie wtedy dolegliwości ze strony układu pokarmowego są najbardziej uciążliwe. Czasami przyczyną mdłości w ciąży mogą być także zwyczajne zatrucie pokarmowe lub stres, jaki często towarzyszy kobietom, które dopiero dowiedziały się, że zostaną mamami. Kiedy pojawiają się mdłości w ciąży, warto wiedzieć, jak sobie pomóc.

Jak długo trwają nudności w ciąży?

Mdłości w ciąży pojawiają się wraz ze wzrostem stężenia w organizmie hormonu hCG, więc mogą wystąpić już w okolicach piątego-szóstego tygodnia ciąży. Około 10.-12. tygodnia gonadotropiny kosmówkowej jest najwięcej i wówczas nudności mogą być nie do zniesienia, a wywołać je może dosłownie wszystko – zapach z lodówki, ulubione perfumy, widok, smak i tekstura jedzenia, zapach pupila...

W tym okresie niewielki ubytek na wadze jest czymś naturalnym i nie powinien być powodem do niepokoju, ale jeżeli przekracza 5 proc. masy ciała (np. ważyłaś 60 kg, a z powodu wymiotów straciłaś ponad 3 kg), lepiej zgłosić się do lekarza, gdyż mogą być to symptomy hyperemesis gravidarum, czyli niepowściągliwych wymiotów ciężarnych. Dotyczą one około 1,5 proc. kobiet i wymagają interwencji medycznej – podawana jest wówczas kroplówka z elektrolitami nawadniająca organizm, leki przeciwwymiotne, a także witaminy uzupełniające powstałe niedobory.

Po 12. tygodniu ciąży dolegliwości związane z nudnościami powinny zacząć powoli ustępować. Niektóre kobiety borykają się z nimi jeszcze kilka tygodni – warto wtedy sprawdzić, jaka jest tego przyczyna (np. poziom progesteronu, poziom hormonów tarczycy).

Jakie są sposoby na nudności w ciąży?

Kiedy pojawiają się mdłości w ciąży, naprawdę potrafi to uprzykrzyć życie. Niektóre kobiety czują się tak źle, że zmuszone są zrezygnować z pracy, obowiązków domowych i nawet nocą, leżąc w łóżku, odczuwają nudności. Dobra wiadomość jest taka, że nie wszystkie kobiety je odczuwają, Zła – że nie ma jednej, skutecznej dla wszystkich metody na zlikwidowanie mdłości w ciąży. Można jednak wykorzystać jeden z tych sposobów, żeby trochę ulżyć sobie w cierpieniu.

  1. Jedz małe, ale częste posiłki – w wyniku działania hormonu hCG przełyk, żołądek i jelita są rozluźnione, więc dużo gorzej radzą sobie z przyjmowaniem dużych porcji jedzenia i od razu je zwracają. Spróbuj jeść niewiele naraz, np. mały jogurt, banana, kilka łyżek zupy krem. Układ pokarmowy będzie mniej obciążony, dzięki czemu powinien lepiej poradzić sobie z przyjęciem pokarmu. Niektórym kobietom pomaga zjedzenie czegoś tuż po przebudzeniu, jeszcze przed wstaniem z łóżka – może to być herbatnik lub chrupek kukurydziany; cokolwiek, na co masz ochotę. Powstrzyma to uczucie porannego „ssania” w żołądku, które może powodować nudności w ciąży.
  2. Jedz produkty bogate w witaminę B6 – średnie zapotrzebowanie na witaminę B6 w ciąży wynosi 1,6 mg/dobę. Jej niedobory mogą być przyczyną nudności i wymiotów, więc warto do nich nie dopuścić. Źródłami witaminy B6 są drób (kurczak, indyk), kasza gryczana i pełnoziarniste produkty zbożowe, a także drożdże, ryby, jaja, ziemniaki i inne warzywa (brokuły, papryka, brukselka, kapusta pekińska).
  3. Jedz imbir w różnych postaciach – imbir znany jest ze swoich właściwości przeciwwymiotnych. Kiedy pojawiają się mdłości w ciąży, przygotuj sobie ciepły napar imbirowy (umyj, obierz i pokrój imbir na kawałki, zgnieć na dnie szklanki, zalej gorącą wodą i gotowe) lub kawałek surowego imbiru żuj jak gumę.
  4. Zapewnij sobie dostęp do świeżego powietrza – na nudności w ciąży czasami pomaga głębokie, spokojne oddychanie świeżym powietrzem. Jeśli masz siłę, postaraj się wyjść na spacer lub posiedź na balkonie i spróbuj się zrelaksować. Stres i niepokój również mogą nasilać nudności w ciąży.
  5. Odpoczywaj tak często, jak to możliwe – ciepły termofor położony na obolały i zmęczony brzuch powinien przynieść ci ulgę i pomoże ci się zrelaksować. Mdłości w ciąży mogą przybierać na sile, jeśli jesteś przemęczona, więc zrezygnuj z intensywnej aktywności, dopóki nie poczujesz się lepiej.
  6. Wypróbuj akupresurę nadgarstka – kiedy czujesz, że zbliżają się nudności, spróbuj ucisnąć środek nadgarstka (tzw. punkt P6) i chwilę przytrzymaj – wiele kobiet odczuwa po tym „zabiegu” ulgę, a wyniki badań ogłoszone na kongresie International Headache Society sugerują, że uciskanie punktu P6 ograniczyło występowanie mdłości u 83 proc. pacjentów, którzy brali udział w eksperymencie.
  7. Poproś o pomoc lekarza – jeśli domowymi sposobami nie potrafisz sobie poradzić z nudnościami w ciąży, zwróć się po pomoc do specjalisty. Lekarz przepisze odpowiednie leki przeciwwymiotne bezpieczne dla kobiet w ciąży.

Podziel się: