×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Ashwagandha – roślina o wielu właściwościach zdrowotnych

Obco brzmiąca ashwagandha, a właściwie żeń-szeń indyjski, jest rośliną zyskującą coraz większą popularność w ziołolecznictwie dzięki swoim licznym właściwościom zdrowotnym. Zawartość fitosteroli, kumaryn, fenolokwasów, żelaza oraz alkaloidów pozytywnie wpływa na funkcjonowanie niemal całego organizmu. Co warto o niej wiedzieć, by w pełni wykorzystać jej działanie? Czy istnieją przeciwskazania do stosowania ashwagandhy i kto powinien zainteresować się suplementacją?

Ashwagandha to roślina należąca do rodziny psiankowatych. Uprawiana jest głównie w Indiach, ale również w Iranie, Bangladeszu, Afganistanie czy Pakistanie. Znana jest także pod nazwą witania ospała oraz żeń-szeń indyjski. To tak naprawdę krzew osiągający około półtora metra wysokości, o zielonych lub żółto-zielonych kwiatach i czerwonych oraz ciemnopomarańczowych owocach. Od lat stosuje się ją w medycynie starohinduskiej zwanej ajurwedą, w której to jest postrzegana jako panaceum. Poza Indiami żeń-szeń indyjski jest jednym z najbardziej docenianych ziół, a korzeń ashwagandhy ze względu na swoje działanie porównywany jest często do chińskiego żeń-szenia.

Jak działa ashwagandha?

Zawarte w roślinie witanolidy są substancjami aktywnymi farmakologicznie, wykazującymi się właściwościami antynowotworowymi oraz przeciwbakteryjnymi. Nie są to jedyne korzyści zdrowotne, których można oczekiwać w kuracji witanią ospałą. Roślina wpływa na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, działa odtruwająco dla organizmu, zwiększa wydolność fizyczną oraz pomaga w walce z reumatyzmem. Wpływa korzystnie na działanie układu moczowego poprzez działanie moczopędne i wspieranie pracy nerek, trzustki i wątroby, pomaga w funkcjonowaniu układu immunologicznego, a także w zapobieganiu wrzodom żołądka. Zaobserwowano również pozytywny wpływ stosowania żeń-szenia indyjskiego na pracę układu nerwowego. Roślina ta pomaga chronić przed wystąpieniem choroby Alzheimera, wspiera organizm w niwelowaniu stresu, poprawia procesy zapamiętywania oraz koncentrację, jak również może być stosowana jako wsparcie w leczeniu depresji. Dodatkowo pomoże też skutecznie wzmocnić tkankę mięśniową, będzie wsparciem w leczeniu alergii oraz astmy i zwalczy kaszel, a także zahamuje podział komórek na drodze mitozy.

Ashwagandha zapobiega powstawaniu obrzęków dzięki wspomaganiu usuwania sodu z organizmu, pomaga w regulowaniu układu hormonalnego, wpływa korzystnie na wzrost hemoglobiny, czerwonych oraz białych krwinek, a także obniża stężenie cukru we krwi.

Może również zapobiegać powstawaniu anemii i wpływać pozytywnie na jej leczenie, działa przeciwzakrzepowo, obniża poziom cholesterolu całkowitego. Wykazuje również silne działanie antyoksydacyjne dzięki zawartości glikowitanolidów, dzięki czemu żeń-szeń indyjski postrzega się jako roślinę o właściwościach odmładzających.

Stosowanie żeń-szenia indyjskiego i skutki uboczne

Spora dostępność rośliny pod różnymi postaciami stwarza różne możliwości dla konsumentów. Najczęściej spotykana jest jako wyciąg w postaci kapsułek lub w rozdrobnionej formie. Aby zaobserwować korzystne działanie dla organizmu, należy stosować około 500 mg suchych ekstraktów w ciągu dnia. Korzeń w formie proszku zaleca się przyjmować w ilości 6-7 gramów dziennie. Pomocne w prawidłowym dawkowaniu będą oczywiście ulotki dołączane do suplementów, z których dowiedzieć się można, że w stosowaniu ashwagandhy istotna jest systematyczność i czas przyjmowania. Polecane jest, aby dostarczać ją organizmowi przez przynajmniej 4 tygodnie. Oprócz suplementów w formie doustnej na rynku dostępne są także preparaty do pielęgnacji ciała z wyciągiem z witanii ospałej. To doskonały sposób na poprawę wyglądu skóry oraz jej odmłodzenie.

Jak dotąd nie zaobserwowano żadnych skutków ubocznych wynikających z regularnego przyjmowania żeń-szenia indyjskiego. Nie istnieją badania dowodzące jego toksycznych właściwości, wręcz przeciwnie – udowadniane są działania terapeutyczne wynikające z jej stosowania. Często żeń-szeń indyjski polecany jest jako alternatywa dla żeń-szenia chińskiego przez wzgląd na brak silnych właściwości pobudzających.

Wśród osób, którym stosowanie ashwagandhy nie jest polecane znajdują się kobiety w ciąży lub karmiące piersią. Oprócz nich uważać powinni również ci, którzy regularnie przyjmują leki nasenne (barbiturany), środki znieczulające oraz przeciwpadaczkowe.

Poza wymienionymi grupami nie ma przeciwskazań do suplementacji, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że witania ospała nie posiada w swoim składzie substancji uzależniających oraz odurzających. Nieczęstym skutkiem ubocznym stosowania zeń-szenia indyjskiego może być pieczenie oraz swędzenie skóry, a także występowanie na niej przebarwień.

Badania potwierdzają wpływ stosowania ashwagandhy w leczeniu lęków i fobii

Badania amerykańskich naukowców dowiodły, że korzeń żeń-szenia indyjskiego dzięki zawartości witanolidów o działaniu bakteriobójczym i antynowotworowym jest naturalnym sposobem na radzenie sobie nie tylko ze stresem, ale i z depresją i innymi chorobami psychicznymi. Właściwości te sprawdzali uczeni z George Washington University School of Medicine and Health Science. Przeprowadzili oni serię badań laboratoryjnych oraz klinicznych. Do jednego z nich zgłosiło się 30 osób zmagających się z nerwicą. Przez 30 dni przyjmowali po 40 ml wyciągu z korzenia witanii ospałej w dwóch dawkach dziennych. Po tym czasie zaobserwowano, że pacjenci nie odczuwają objawów choroby, a więc lęków i fobii. Stan ich zdrowia psychicznego uległ zdecydowanej poprawie. Żeń-szeń indyjski dodatkowo wpływa też na obniżenie stresu oksydacyjnego, co pomoże uchronić organizm przed groźnymi chorobami, takimi jak zawał serca, udar mózgu czy miażdżyca.

Bibliografia  zwiń/rozwiń

Rynek Aptek, Dom Zdrowia, Portal abczdrowie


Podziel się: