Przegląd owoców egzotycznych. Część 2
Kamila Augustyn

Przegląd owoców egzotycznych. Część 2

W drugiej części przeglądu, przybliżamy sylwetki kilku popularnych owoców egzotycznych, ale zachęcamy także do zapoznania się z tymi mniej znanymi. Dziś na półkach we wszystkich dużych marketach, ale też coraz częściej w małych warzywniakach osiedlowych, możemy spotkać egzotycznie brzmiące nazwy owoców. Ceny są coraz bardziej przystępne dlatego warto wiedzieć jaki cenne właściwości posiadają, bo jedzenie ich wyjdzie każdemu na dobre.

Awokado

Choć jest egzotycznym owocem to wszedł na stałe do menu polaków. I bardzo dobrze, bo jest cennym źródłem potasu i witamin C, A i E. Niestety, jest bardzo kaloryczne, dlatego należy uważać z ilością spożywanego awokado, jednak tłuszcze jednonasycone i kwasy omega – 3 zawarte w awokado bardzo dobrze działają na serce i mózg. Owoc ten jest polecany też kobietom w ciąży ze względu na dużą zawartość kwasu foliowego. Wzmacnia wzrok i chroni przed zaćmą. Olej z awokado głęboko nawilża i chroni przed utratą wody. Jest stosowany w leczeniu łuszczycy skóry i łupieżu. Jeden owoc awokado pomoże wykonać w domu, samodzielnie, kompletny zabieg stóp. Pestkę należy rozbić na mniejsze kawałki i zemleć na drobno. Do połowy rozgniecionego miąższu dodajemy mąkę kukurydzianą i sól morską, oraz zmieloną pestkę. Peelingujemy stopy a następnie po spłukaniu, wcieramy w stopy skórkę owocu. W ten sposób stopy będą piękne i odżywione.

Ananas

Jest dostępny w większości sklepów oferujących świeże warzywa i owoce. Zawiera bardzo dużo witaminy C, miedzi i potasu. Pomaga leczyć obrzęki pourazowe a nawet te pooperacyjne. Ananas zbija wysoką temperaturę ciała, wspomaga przemianę materii i zmniejsza zgagę. Jedzenie ananasa zmniejsza ryzyko nowotworów piersi, płuc, jelita grubego, jajników oraz czerniaka. Stosowany jako dodatek do peelingów doskonale usuwa martwy naskórek i nie podrażnia zdrowej skóry. Ma działanie przeciwzapalne i antycellulitowe. Sok z ananasa z dodatkiem oliwy z oliwek jest sposobem na uciążliwe i pękające skórki paznokci.

Opuncja Figowa

Jest jednym z gatunków kaktusów o jadalnych owocach. Zawiera dużo witaminy A, C i witamin z grupy B oraz wysoką zawartość wapnia, potasu i magnezu. Opuncja działa profilaktycznie w chorobach układu krążenia. Ma działanie ochronne, zwłaszcza dla błony śluzowej żołądka. Pomaga obniżać szkodliwy cholesterol. Wspomaga odchudzanie ponieważ błonnik, który zawiera oczyszcza przewód pokarmowy, działa przeczyszczająco a przy tym wypełnia żołądek powodując uczucie sytości. Starty owoc opuncji można stosować jako maseczkę, bezpośrednio na skórę. Polecany szczególnie pielęgnacji skóry dojrzałej. Suszone pestki opuncji idealnie nadają się jako dodatek do porannego musli.

Pitaja

Zwana także smoczym owocem, ponieważ wygląda jak głowa smoka, pokryta różowymi łuskami z zielonym czubkiem. Jest uprawiana w Azji dlatego można ją często spotkać w sklepach z orientalnym jedzeniem. Jest kuzynką kaktusa, ponieważ pochodzi z Meksyku. Jej główną zaletą są właściwości ochronne przed zmarszczkami i starzeniem się skóry.

Marakuja

Marakuja jest bogata przede wszystkim  w witaminy C i A oraz wapń i żelazo. Pobudza trawienie i leczy dolegliwości żołądka. Zawarta w niej witamina C chroni przed chorobami serca i nowotworami. Może łagodzić objawy astmy. Jedzenie marakui przyspiesza usuwanie  wolnych rodników dzięki czemu odnawia skórę i poprawia wzrok. Może mieć też wpływ na lepsze działanie układu nerwowego. Mus z marakui, stosowany jako maseczka, ściąga skórę, oczyszcza ją i odżywia.

Jeśli po pierwszej części przeglądu owoców nie zachęciliśmy wystarczająco do ich jedzenia, to mamy nadzieje, że stanie się to teraz. Owoce egzotyczne są źródłem cennych witamin i warto po nie sięgać zwłaszcza, że są dostępne niemal w każdym sklepie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Szparagi – rodzaje, właściwości, zastosowanie, przepisy. Dlaczego warto je jeść?

    Szparagi to warzywa o unikalnym smaku. Z roku na rok stają się coraz bardziej popularne wśród wielbicieli zdrowej i smacznej kuchni. Sezon na szparagi trwa stosunkowo krótko, warto więc wykorzystać go w pełni, zwłaszcza że warzywa te nie tylko dobrze smakują, ale posiadają również ciekawe właściwości prozdrowotne. Czym dokładnie charakteryzują się szparagi i dlaczego warto je jeść? 

  • Karotenoidy – jaki mają wpływ na nasz organizm? Właściwości i źródła karotenoidów

    Intensywna barwa żywności z pewnością niejednokrotnie sprawiła, że mieliśmy na nią większą chęć niż na jej nieatrakcyjną, „wyblakniętą” wersję. Wiele jest substancji barwnych, które nadają apetyczny wygląd warzywom, owocom czy produktom białkowym. Są to chlorofile, polifenole czy karotenoidy, wiele z nich wykazuje prozdrowotne właściwości. Warto wiedzieć dlaczego i kiedy korzystnie jest spożywać bogate w nie produkty spożywcze. Podpowiadamy, czym są karotenoidy i jakimi właściwościami się charakteryzują? 

  • Burak czerwony – jakie ma właściwości lecznicze i wartości odżywcze? Sok z buraka a nowotwór

    Burak to niskokaloryczne warzywo, bogate w witaminy i składniki mineralne. Zawiera także antocyjany oraz flawonoidy, którym przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe. Sok z buraka najlepiej wykonać z wykorzystaniem wyciskarki wolnoobrotowej, dzięki której napój będzie bogaty w więcej cennych wartości odżywczych, niż wówczas, kiedy skorzystamy ze zwykłej sokowirówki. Buraka włącza się często do diety osób, które walczą z nadwagą i otyłością, chcą obniżyć poziom cholesterolu we krwi lub tym, którym dokucza zgaga. Jakie jeszcze właściwości ma burak zwyczajny, czy to prawda, że z powodzeniem stosowany jest w terapii przeciwnowotworowej oraz co poprawi smak soku z tego warzywa? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Krzem a krzem organiczny – czym się różnią, który jest lepiej przyswajalny? Właściwości i suplementy na piękne włosy i paznokcie

    Krzem to pierwiastek, który wielu osobom kojarzy się z preparatami na piękne włosy i paznokcie, natomiast niewielu z działaniem przeciwmiażdżycowym, przeciwcukrzycowym i przeciwnowotworowym. W aptekach i sklepach zielarskich dostępnych jest wiele preparatów z krzemem zarówno w formie jednoskładnikowej, jak i w połączeniu z borem lub jodem. Na niedobór krzemu najbardziej narażone są kobiety i osoby starsze.

  • Siarka – właściwości lecznicze, nadmiar i niedobór w organizmie, suplementacja

    Siarka (S, łac. sulphur) jest pierwiastkiem o intensywnej, żółtej barwie. W przyrodzie występuje w postaci gazów, w stanie wolnym albo w postaci związków chemicznych. Każdemu znana jest dzięki zapałkom, gdzie jest składnikiem łatwopalnej masy pokrywającej główki drewienka. Siarka jest również jednym z makroelementów występujących w organizmie człowieka. Pomimo niewielkiej ilości, znajduję się w każdej komórce i wchodzi w skład wielu białek i niektórych węglowodanów oraz bierze udział w licznych reakcjach.

  • Cholina (witamina B4) – dlaczego jest tak istotna dla kobiet w ciąży? Występowanie, właściwości, dawkowanie

    Cholina, to bardzo istotny związek dla rozwoju płodu (głównie w kontekście układu nerwowego), a ponadto biorący udział w szeregu procesów metabolicznych cholesterolu i związków tłuszczowych. W organizmie „witamina B4" występuje głównie w fosfolipidach, takich jak lecytyna i sfingomielina. Oprócz tego cholina przyczynia się do utrzymania właściwej struktury komórek, wpływa na pracę mięśni, układ oddechowy i mózg. Wyniki badań naukowych potwierdziły również, że przyczynia się ona do poprawy pamięci długotrwałej. Czy cholina chroni przyszłą mamę przed wystąpieniem stanu przedrzucawkowego, co ma ze sobą wspólnego cholina i inozytol oraz jak dawkować „witaminę B4"?? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Skrobia modyfikowana – czy trzeba jej unikać?

    Skrobia to znana wszystkim, naturalna substancja pochodzenia roślinnego. Co jednak począć ze skrobią modyfikowaną? Czy proces modyfikacji powinien nas niepokoić? A może nie taki diabeł straszny, jak go malują nasze skojarzenia? Co to jest skrobia modyfikowana i czy należy jej unikać – tego dowiemy się z artykułu. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij