Zumba – ćwicz i baw się!
Katarzyna Bigos

Zumba – ćwicz i baw się!

Pojawiła się nagle i równie szybko podbiła polskie serca. Zumba – czyli połączenie tańca i fitnessu - stała się modnym sposobem na spalanie tkanki tłuszczowej, rzeźbienie ciała i… doskonałe samopoczucie!

Połowa lat dziewięćdziesiątych XX w., gorąca Kolumbia. Instruktor fitnessu Alberto „Beto” Perez wchodzi na salę ćwiczeń i okazuje się, że nie wziął ze sobą podkładu muzycznego. A ponieważ nie chciał odwoływać zajęć, zaczął improwizować. Pod ręką miał jedynie swoją ulubioną płytę z muzyką latynoską. To właśnie wtedy, w tym miejscu narodziła się zumba. W 2001 r. Beto przeniósł ją do USA. W Miami założył klub Zumba Fitness, a następnie szkołę trenerów. Później wszystko działo się już bardzo szybko. Mniej więcej dwa lata temu zumba trafiła również do Polski. Nie trzeba dodawać, że wciąż zdobywa wielu zwolenników. Czym jest dokładnie? Trudno jednoznacznie określić - mieszanką tańca (w większości tańców latynoskich, tj. salsy, merengue, samby, cza-cza, cumbii czy nawet elementy tańca brzucha) i fitnessu, ale przede wszystkim świetną zabawą. Nazwa nie jest przypadkowa. W kolumbijskim slangu słowo zumba oznacza baw się i ruszaj. Najważniejsze jest to, aby w ciągu godziny z sali treningowej czy tanecznej zrobić latynoski parkiet imprezowy.

Aktywność dla każdego

Zumbę może tańczyć każdy – wiek, płeć i kondycja nie ma tu znaczenia. Na zajęciach coraz częściej pojawiają się także panowie. Wszystko dlatego, że intensywność w pewnym sensie dostosowuje się do siebie. Chory kręgosłup czy problemy ze stawami również nie są w tym przypadku przeszkodą. Jedynym przeciwskazaniem są choroby serca, ale osoby z takimi problemami nie muszę zupełnie rezygnować z tańca. Po prostu powinny kontrolować swoje tętno.

Nie martw się tym, że nie dasz sobie rady - to układy choreograficzne składające się z nieskomplikowanych kroków tanecznych w rytmach latino, fitnessowe ruchy wykonywane w takt międzynarodowych hitów. Chodzi o to, aby wszystkie partie ciała pracowały równomiernie. Ważne, żeby się zmęczyć, wybawić i naśladować instruktora - tłumaczy Jal de Oliveira, Brazylijczyk, instruktor zumby. Zajęcia cię wymęczą, ale w dobrym tego słowa znaczenia. Raz układy są szybsze, raz wolniejsze. Zawsze można chwilę przeczekać. Po treningu koszulki są mokre. I dobrze, pozytywne zmęczenie jest tu najważniejsze..

Zastrzyk szczęścia

Takie zajęcia z powodzeniem mogą zastąpić wizyty u psychiatry czy psychologa. I absolutnie nie ma w tym przesady! Trening zumby jest tak skonstruowany, że doskonale wpływa na wydzielanie serotoniny oraz dopaminy, które z kolei wpływają na dobre samopoczucie i mogą wspomagać leczenie depresji! To również alternatywa dla kobiet, które nie do końca dobrze czują się we własnym ciele. Rytm i latynoskie ruchy wykonywane przed lustrem pomagają odbudowywać poczucie pewności siebie. Nie chodzi o to, aby porównywać się z innymi uczestnikami. Wręcz przeciwnie – to godzina zajęć, w których trzeba sobie odpuścić, a wszelkiego rodzaju stres zostawić przed drzwiami wejściowymi. Pomyłki, zadyszka - to normalne. Nie warto się tym przejmować, a zamiast tego lepiej skupić się na tzw. „tu i teraz” i czerpać z ćwiczeń to, co najlepsze – dobrą energię.

Wypowiedź eksperta – instruktora zumby:

Jal de Oliveiro:  We wszystkich układach choreograficznych są maksymalnie cztery różne kroki, które później się powtarzają. To łatwe i wymaga tylko podążania za rytmem. Układy choreograficzne dobierane są tak, aby pracowało jak najwięcej mięśni jednocześnie. Mówi się, że zumba to oderwanie od codzienności. Ale tam rodzą się znajomości, nowe koleżeńskie więzi, nie tylko między samymi kursantami, ale również między nimi a mną. Nieraz słyszałem, że zajęcia dają im energię na następny dzień, czyli na tę codzienność. A na sali panuje nie tylko atmosfera tańca, ale i zabawy, humoru i wygłupów. Oprócz tańca dużo tu śmiechu. A to skutecznie leczy zły nastrój.

Spalanie tłuszczyku

To, że jest łatwo, nie znaczy jednak, że się nie zmęczysz. Godzina zumby oznacza od 500 do 800 kalorii mniej. Niektórzy nawet nie zdają sobie sprawy, ile dobrego robią dla ciała - po pewnym czasie rezultaty zwykle zaskakują ich samych. Spalanie tkanki tłuszczowej to tylko jedna strona medalu. Przy okazji wyrzeźbisz brzuch, wysmuklisz mięśnie ramion i ud, poprawisz ogólną kondycję i popracujesz nad tanecznymi elementami. Dodatkowe zalety to budowanie ogólnej siły mięśniowej i poprawa mobilności, równowagi (bo ćwiczysz też mięśnie głębokie) i postawy ciała.

Zumba niejedno ma imię

Ponieważ zumba osiągnęła ogromny sukces na całym świecie, powstało ich już kilka rodzajów. Słysząc nazwę zumba basic, możesz spodziewać się nauki samych podstaw, prostych kroków i łatwych układów choreograficznych. Na zumbie toning trochę zwolnisz, ale za to nastaw się na intensywną pracę nad sylwetką i siłą mięśni. Na zajęciach mogą pojawić się także ciężarki, np. w postaci worków z piaskiem. Potrząsasz nimi i rzeźbisz jednocześnie ramiona. Zumbatomic to coś dla dzieci, a zumba gold – dla seniorów (rytm jest tu znacznie wolniejszy). Zajęcia zumba aqua, czyli ćwiczenia w wodzie, w Polsce są jeszcze mało popularne, ale za granicą cieszą się dość dużym powodzeniem. Stanowią one doskonałą alternatywę dla osób, które są po wypadkach, w czasie rehabilitacji bądź mają inne problemy zdrowotne. Możesz też znaleźć zajęcia Zumba in the circuit, czyli ćwiczenia w obwodzie. To 30-minutowy trening składający z serii konkretnych ćwiczeń siłowych wykonywanych w pewnych odstępach czasu. Podczas zajęć stosuje się także kombinacje wspomagające metabolizm. Towarzyszą temu oczywiście gorące, latynoskie rytmy.

Zumba to taki rodzaj aktywności, który poznasz w pełni dopiero wówczas, gdy spróbujesz. A spróbować warto – nie bez przyczyny ta sportowa aktywność osiągnęła tak ogromy sukces, wciągnęła tysiące osób i jest popularna dosłownie na całym świecie, na wszystkich kontynentach. Według statystyk zumbę co tydzień ćwiczy 12 mln osób. Między innymi to dzięki temu zapisała się w historii jako najbardziej wpływowe wydarzenie w branży fitnessu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Kłopoty ze słońcem

    Korzystanie z uroków lata nierozerwalnie łączy się ze słońcem, które staje się w tym czasie naszym sprzymierzeńcem, ale też cichym i niebezpiecznym wrogiem. Jak się z nim zaprzyjaźnić, by cieszyć się piękną i zdrową opalenizną bez uszczerbku na zdrowiu? Oto kilka ważnych wskazówek!

  • Zadbaj o skórę po lecie

    Czynniki atmosferyczne – słońce, wiatr, słona woda pozostawiły ślad na naszej skórze. Po wakacjach skóra wymaga regeneracji. Jak właściwie zatroszczyć się o nią i poradzić sobie z jej pielęgnacją?

  • „Akcja Regeneracja”

    Wiadomo - o skórę należy dbać o cały rok, jednak gdy kończy się zima, skóra potrzebuje dodatkowych pomocy. Jest przesuszona, traci blask i zdrowy koloryt. Niestety, nawet cellulit wydaje się wówczas widoczny bardziej niż zwykle. Nie ma na co czekać. Za chwilę rozpocznie się przecież sezon sukienek, odkrytych nóg i dekoltów!

  • 21. tydzień ciąży – waga i wygląd dziecka oraz mamy

    Kolejny tydzień ciąży przed wami. Co przyszły rodzic powinien wiedzieć na temat 21. tygodnia ciąży? Tydzień 21. zaczyna się, kiedy od ostatniej miesiączki upłynie 20 pełnych tygodni, a od zapłodnienia 18 pełnych tygodni. Kobieta będąca w 21. tygodniu ciąży może powiedzieć, że jej ciąża ma 20 tygodni i kilka dni (od 1 do 6).

  • 22. tydzień ciąży – waga, wygląd i ruchy dziecka. Zalecenie dla mamy

    Kolejny tydzień ciąży przed wami. Co przyszły rodzic powinien wiedzieć na temat 22. tygodnia ciąży? Tydzień 22 zaczyna się, kiedy od ostatniej miesiączki upłynie 21 pełnych tygodni, a od zapłodnienia 19 pełnych tygodni. Kobieta będąca w 22. tygodniu ciąży może powiedzieć, że jej ciąża ma 21 tygodni i kilka dni (od 1 do 6).

  • 23. tydzień ciąży – ile waży i jak wygląda dziecko?

    Kolejny tydzień ciąży przed wami. Co przyszły rodzic powinien wiedzieć na temat 23. tygodnia ciąży? Tydzień 23. zaczyna się, kiedy od ostatniej miesiączki upłyną 22 pełne tygodnie, a od zapłodnienia 20 pełnych tygodni. Kobieta będąca w 23. tygodniu ciąży może powiedzieć, że jej ciąża ma 22 tygodnie i kilka dni (od 1 do 6).

  • 24. tydzień ciąży – jak wygląda i co potrafi dziecko? Zalecenia dla mamy

    Kolejny tydzień ciąży przed wami. Co przyszły rodzic powinien wiedzieć na temat 24. tygodnia ciąży? Tydzień 24. zaczyna się, kiedy od ostatniej miesiączki upłyną 23 pełne tygodnie, a od zapłodnienia 21 pełnych tygodni. Kobieta będąca w 24 tygodniu ciąży może powiedzieć, że jej ciąża ma 23 tygodnie i kilka dni (od 1 do 6).

  • 40. tydzień ciąży – waga i ruchy dziecka, zmiany u mamy, objawy porodu

    Tydzień 40. zaczyna się, kiedy od ostatniej miesiączki upłynie 39 pełnych tygodni, a od zapłodnienia 37 pełnych tygodni. Kobieta będąca w 40. tygodniu ciąży może powiedzieć, że jej ciąża ma 39 tygodni i kilka dni (od 1 do 6 dni). Jest to czternasty (ostatni) tydzień III trymestru. Co przyszły rodzic powinien wiedzieć na temat 40. tygodnia ciąży?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij