Jak zwiększyć tempo przemiany materii?
Justyna Bielecka

Jak zwiększyć tempo przemiany materii?

Poznaj czynniki zwiększające tempo przemiany materii. Dowiedz się jak żywność wpływa na tempo spalania kalorii i czy dieta wysokobiałkowa naprawdę przyspiesza metabolizm. Poznaj wpływ mięśni szkieletowych na tempo przemiany materii.

Nieumiejętne odżywianie może obniżyć tempo metabolizmu. W wyniku restrykcyjnej diety niepołączonej z treningiem sportowym, w pierwszej kolejności, ubywa tkanka mięśniowa, która stanowi „motor napędowy” dla metabolizmu.

Najsilniejszym czynnikiem pobudzającym tempo przemiany materii jest aktywność fizyczna. W trakcie maksymalnego możliwego dla człowieka wysiłku, jego tempo przemiany materii może wzrosnąć nawet stukrotnie (!) w porównaniu z podstawową przemianą materii.

Odchudzasz się? Nie warto być głodnym!

Głód i dieta niskoenergetyczna powodują obniżenie podstawowej przemiany materii.

Z kolei nadmierne spożycie kalorii zwiększa podstawowy dobowy wydatek.

Dlatego w długotrwałym procesie odchudzania, które znacząco spowalnia metabolizm, istotne jest kontrolowane wprowadzenie dni o znacznie większej ilości spożytych kalorii, które „podkręcą” przemianę materii. Należy jednak pamiętać, że jeśli dobowy bilans energetyczny będzie przez dłuższy czas dodatni, zacznie przybywać zbędnych kilogramów.

Liczbę takich dni i optymalną wartość kalorii dla naszego organizmu warto skonsultować z dietetykiem.

Czy dieta wysokobiałkowa przyspiesza metabolizm?

Przyspieszenie tempa metabolizmu uzyskamy również umiejętnie układając jadłospis. Z przeprowadzonych obserwacji wynika, że osoby stosujące dietę wysokobiałkową cechuje o około 6% wyższe tempo przemian metabolicznych w porównaniu z osobami pozostającymi na diecie niskobiałkowej. Nie jest to jednak dieta dla każdego, ponieważ istnieją liczne przeciwwskazania medyczne do jej stosowania. Przed podjęciem decyzji o przejściu na dietę wysokobiałkową, konieczna jest wcześniejsza konsultacja z lekarzem, warto również zasięgnąć porady u dietetyka.

Klucz do smukłej sylwetki – mało a często

Warto zadbać o zwiększenie ilości, przy jednoczesnym zmniejszeniu wielkości, spożywanych posiłków. Co ciekawe, przyspieszenie przemiany materii nastąpi nawet wówczas, gdy kaloryczność diety pozostanie niezmienna.

Regularnie się odżywiając (co 3-4 godziny), dostarczamy jednorazowo mniejszą ilość kalorii, co sprawia, że organizm na bieżąco wykorzystuje energię pochodzącą z żywności i nie odkłada jej w postaci tkanki tłuszczowej. Ponadto częstsze jedzenie wymaga od organizmu efektywnego trawienia, co również pochłania energię.

źródło: S. Maśliński, J. Ryżewski, Patofizjologia 1, Warszawa, PZWL, 2009

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij