Jak zwiększyć tempo przemiany materii?

Poznaj czynniki zwiększające tempo przemiany materii. Dowiedz się jak żywność wpływa na tempo spalania kalorii i czy dieta wysokobiałkowa naprawdę przyspiesza metabolizm. Poznaj wpływ mięśni szkieletowych na tempo przemiany materii.

Nieumiejętne odżywianie może obniżyć tempo metabolizmu. W wyniku restrykcyjnej diety niepołączonej z treningiem sportowym, w pierwszej kolejności, ubywa tkanka mięśniowa, która stanowi „motor napędowy” dla metabolizmu.

Najsilniejszym czynnikiem pobudzającym tempo przemiany materii jest aktywność fizyczna. W trakcie maksymalnego możliwego dla człowieka wysiłku, jego tempo przemiany materii może wzrosnąć nawet stukrotnie (!) w porównaniu z podstawową przemianą materii.

Odchudzasz się? Nie warto być głodnym!

Głód i dieta niskoenergetyczna powodują obniżenie podstawowej przemiany materii.

Z kolei nadmierne spożycie kalorii zwiększa podstawowy dobowy wydatek.

Dlatego w długotrwałym procesie odchudzania, które znacząco spowalnia metabolizm, istotne jest kontrolowane wprowadzenie dni o znacznie większej ilości spożytych kalorii, które „podkręcą” przemianę materii. Należy jednak pamiętać, że jeśli dobowy bilans energetyczny będzie przez dłuższy czas dodatni, zacznie przybywać zbędnych kilogramów.

Liczbę takich dni i optymalną wartość kalorii dla naszego organizmu warto skonsultować z dietetykiem.

Czy dieta wysokobiałkowa przyspiesza metabolizm?

Przyspieszenie tempa metabolizmu uzyskamy również umiejętnie układając jadłospis. Z przeprowadzonych obserwacji wynika, że osoby stosujące dietę wysokobiałkową cechuje o około 6% wyższe tempo przemian metabolicznych w porównaniu z osobami pozostającymi na diecie niskobiałkowej. Nie jest to jednak dieta dla każdego, ponieważ istnieją liczne przeciwwskazania medyczne do jej stosowania. Przed podjęciem decyzji o przejściu na dietę wysokobiałkową, konieczna jest wcześniejsza konsultacja z lekarzem, warto również zasięgnąć porady u dietetyka.

Klucz do smukłej sylwetki – mało a często

Warto zadbać o zwiększenie ilości, przy jednoczesnym zmniejszeniu wielkości, spożywanych posiłków. Co ciekawe, przyspieszenie przemiany materii nastąpi nawet wówczas, gdy kaloryczność diety pozostanie niezmienna.

Regularnie się odżywiając (co 3-4 godziny), dostarczamy jednorazowo mniejszą ilość kalorii, co sprawia, że organizm na bieżąco wykorzystuje energię pochodzącą z żywności i nie odkłada jej w postaci tkanki tłuszczowej. Ponadto częstsze jedzenie wymaga od organizmu efektywnego trawienia, co również pochłania energię.

źródło: S. Maśliński, J. Ryżewski, Patofizjologia 1, Warszawa, PZWL, 2009


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus