Jaki masz typ sylwetki?

Godzinami ćwiczysz na siłowni, by zrzucić brzuch, albo z trudem pracujesz na atletyczną sylwetkę? Nad wyglądem możemy pracować, jednak nie zmienimy całkowicie naszej figury. Poznaj swój typ sylwetki, jej mocne i słabe strony, aby efektywniej trenować.

Na to, jak wyglądamy w dużej mierze wpływ mają już pierwsze tygodnie po zapłodnieniu komórki jajowej. W drugim tygodniu ciąży w zarodku różnicują się trzy pierwotne warstwy, na bazie których tworzyć się będą w kolejnych etapach układy całego ciała.

Ta z warstw, która zostanie silniej rozbudowana w trakcie dorastania, determinuje nasz typ sylwetki.

Wyróżniamy trzy typy sylwetek: ektomorficzną, endomorficzną i mezomorficzną.

Typ ektomorficzny – osoby o „drobnej kości”

Sylwetka ektomorficzna powstaje na skutek silnego rozwinięcia zewnętrznego listka zarodkowego, który buduje m.in. układ nerwowy i organy czuciowe. Osoby o takiej budowie są drobne, o długich kończynach, wąskich barkach i małej ilości tkanki tłuszczowej. Mają zwykle szeroką talię i zaokrąglony (ze względu na słabość mięśni) brzuch.

Dość często cechuje je nadczynność tarczycy, która przyspiesza przemianę materii. Osobom o sylwetce ektomorficznej trudno jest więc przybrać na wadze. Dążąc do nabrania tężyzny fizycznej powinny zadbać o obfitą, bogatą w białko dietę.

Ektomorficy powinni pracować  nad tężyzną, ponieważ ich mięśnie często cechuje niedostateczne napięcie, co przejawia się przygarbioną sylwetką, a także skrzywieniami kręgosłupa (kifoza, lordoza, skolioza). Ćwiczenia nie powinny sprawiać ektomorfikom trudności – ich ciała są smukłe i wytrzymałe, szybko regenerują się po wysiłku.

Typ mezomorficzny – umięśniona, masywna sylwetka

Osoby o tym typie sylwetki (większość z nich stanowią mężczyźni) cechuje silnie rozwinięty układ mięśniowy i kostny. Powstał on w wyniku silnego rozwoju środkowej warstwy listka zarodkowego, zwanej mezodermą.  Z mezodermy wykształcają się głównie kości , mięśnie, organy moczowo-płciowe, układ sercowo naczyniowy i krew.

O mezomorfikach często mówi się, że są „grubej kości”. Mają szeroką klatkę piersiową i umięśnione ramiona, a także silnie rozwinięte łydki i przedramiona.

Już umiarkowany trening pozwala im na osiągnięcie atletycznej sylwetki. Ich mięśnie są bowiem podatne na treningi i bardzo szybko się rozbudowują. Wśród osób o tej budowie ciała wywodzi się wielu sportowców.

Typ endomorficzny – krągła budowa

Endoderma stanowi wewnętrzną  część listka zarodkowego, z której powstają gruczoły układu trawiennego i błona śluzowa jelit. Silnie rozwinięty układ trawienny determinuje wygląd sylwetki endodermików (których większość stanowią kobiety). Są to osoby o krągłej budowie, których tkanka tłuszczowa zakrywa mięśnie. W dużej części cechują ich silniej rozwinięte uda i ramiona niż łydki oraz przedramiona.

Endomorficy mają wolną  przemianę materii, za co odpowiada leniwa tarczyca, mająca tendencje do niedoczynności. Ze względu na stosunkowo dużą masę ciała, często cierpią na bóle kolan.

Natura obdarzyła ich masywnym, rozłożystym ciałem, o dość okazałych mięśniach, jednak ukrytych pod dużą warstwą tkanki tłuszczowej. Mają tendencję do tycia, szybciej, niż osoby o pozostałych sylwetkach, ulegają zmęczeniu.
 

Chcąc zachować formę i zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej, endomorficy powinni znacząco obniżyć kaloryczność posiłków i regularnie ćwiczyć. Ich mięśnie na ogół bardzo dobrze reagują na treningi.


Źródło:

Modelowanie sylwetki. Atlas ćwiczeń  dla kobiet. Frederic Delavier, PZWL, Warszawa 2008

 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus