Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu
Maria Brzegowy

Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

Skorzonera – charakterystyka  

Skorzonera (Scorzonera hispanica) jest w Polsce mało znanym i rzadko uprawianym warzywem. Nazywana inaczej wężymordem, czarnym korzeniem lub zimowymi szparagami – zresztą nieprzypadkowo. Skorzonerę stosowano bowiem niegdyś jako antidotum na jad żmii, natomiast miąższ tej rośliny smakiem przypomina szparagi.  

Do jej części użytkowej zalicza się tępo zakończony czarny korzeń spichrzowy o długości średnio 20–40 cm. W trakcie obierania korzeń ten wydziela jadalny, mleczny, klejący się sok zawierający w swoim składzie szereg składników odżywczych. 

Skorzonera – wartości odżywcze 

Czarny korzeń stanowi źródło białek, tłuszczów, węglowodanów, błonnika pokarmowego, a także witaminy A, E, K oraz witamin z grupy B. Dostarcza także pewnych ilości składników mineralnych takich jak: cynk, chlor, magnez, fosfor, potas, sód, selen, wapń czy żelazo. Skorzonera należy do niskokalorycznych warzyw – 100 g tej rośliny to około 55 kcal. Dodatkowo zawiera w swoim składzie inulinę, która może stanowić ciekawą bazę do produkcji słodzików przeznaczonych dla cukrzyków i osób odchudzających się.  

Skorzonera – na co pomoże i jakie są jej właściwości?

Jak już wcześniej wspomniano, skorzonera stanowi świetne źródło inuliny, która może wspomóc budowanie prawidłowej mikroflory naszych jelit. Dzięki niej będzie przydatna w leczeniu zaparć, a także podczas normalizacji rytmu wypróżnień To produkt polecany również osobom z podwyższonym poziomem glukozy we krwi – prebiotyki charakteryzują się bowiem udowodnionym, korzystnym działaniem wobec za wysokiej glikemii. Ponadto dzięki obecności składników mineralnych, takich jak miedź czy żelazo, skorzonera może poprawić wzrost oraz kondycję naszych włosów i skóry. Z kolei za sprawą niskiej kaloryczności roślina sprawdzi się w diecie osób pozostających na diecie redukcyjnej.  

Skorzonera – gdzie ją kupić i na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Skorzonera jest warzywem, które ciężko spotkać w przeciętnym, osiedlowym sklepie spożywczym. Najczęściej znaleźć ją można raczej w sklepach ekologicznych oraz w sklepach internetowych. Warto także śledzić ofertę różnych sklepów sieciowych, w których sezonowo sprzedaje się podobne produkty.  

Przy zakupie skorzonery przede wszystkim należy zwracać uwagę na jej świeżość. Korzenie tego warzywa nie powinny być zbyt cienkie, w przeciwnym razie znacznie ciężej będzie ją obierać. Cena skorzonery waha się w granicach 10–20 zł za kilogram. 

Skorzonera – jak ją przyrządzać i przechowywać? 

Czarny korzeń należy przed użyciem dobrze wyczyścić, umyć i obrać ze skórki. Najlepiej robić to w rękawiczkach lub w wodzie z zimną wodą – roślina wydziela bowiem mleczny i lepki płyn, który może utrudnić wykonywaną czynność.  

Skorzonerę można przyrządzić na kilka różnych sposobów. Roślina sprawdzi się zarówno jako dodatek do dań głównych, jak i do przystawek. Można podawać ją pieczoną z różnymi przyprawami, z sosami, z masłem czosnkowym i bułką tartą albo jako element dekoracyjny zup. Nadaje się także do gotowania oraz duszenia. Świetnie sprawdzi się również i w wersji na słodko – z dressingiem na bazie oliwy z oliwek oraz miodu. Skorzonerę można też mrozić oraz konserwować. 

Przepisy ze skorzonerą  

Sałatka z kaszy gryczanej z dodatkiem pieczonych warzyw i sera 

Piekarnik nagrzej do 200°C. Korzeń pietruszki, marchewkę, batat, buraki i skorzonerę umyj, obierz ze skórki. Wszystkie warzywa pokrój na niewielkie kawałki i przełóż do naczynia żaroodpornego. Polej sosem przygotowanym na bazie oliwy z oliwek, przeciśniętego przez praskę czosnku i przypraw. Całość wstaw do piekarnika na ok. 30–45 minut. W międzyczasie ugotuj kaszę gryczaną, przełóż na sitko i wypłucz. Upieczone warzywa wymieszaj z ugotowaną kaszą, ulubioną zieleniną i pokrojoną mozzarellą.  

Skorzonera z makaronem i natką pietruszki 

Skorzonerę obierz ze skórki, odetnij końce i pokrój na mniejsze kawałki, a następnie umieść w wodzie z dodatkiem soku z cytryny. W międzyczasie na suchej patelni praż przez chwilę pokruszone orzechy włoskie, ugotuj też makaron – najlepiej tagliatelle. Następnie na patelni rozgrzej olej, wrzuć osuszone kawałki skorzonery i podsmażaj je przez około 15 minut, aż zmiękną. Dodaj następnie przeciśnięty przez praskę czosnek, znów przez chwilę podsmażaj. Dopraw do smaku solą, pieprzem oraz sokiem z cytryny. Dorzuć makaron i całość wymieszaj. Wykładaj na talerze, podawaj posypane posiekaną natką pietruszki oraz prażonymi orzechami. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij