Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu
Maria Brzegowy

Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

Skorzonera – charakterystyka  

Skorzonera (Scorzonera hispanica) jest w Polsce mało znanym i rzadko uprawianym warzywem. Nazywana inaczej wężymordem, czarnym korzeniem lub zimowymi szparagami – zresztą nieprzypadkowo. Skorzonerę stosowano bowiem niegdyś jako antidotum na jad żmii, natomiast miąższ tej rośliny smakiem przypomina szparagi.  

Do jej części użytkowej zalicza się tępo zakończony czarny korzeń spichrzowy o długości średnio 20–40 cm. W trakcie obierania korzeń ten wydziela jadalny, mleczny, klejący się sok zawierający w swoim składzie szereg składników odżywczych. 

Skorzonera – wartości odżywcze 

Czarny korzeń stanowi źródło białek, tłuszczów, węglowodanów, błonnika pokarmowego, a także witaminy A, E, K oraz witamin z grupy B. Dostarcza także pewnych ilości składników mineralnych takich jak: cynk, chlor, magnez, fosfor, potas, sód, selen, wapń czy żelazo. Skorzonera należy do niskokalorycznych warzyw – 100 g tej rośliny to około 55 kcal. Dodatkowo zawiera w swoim składzie inulinę, która może stanowić ciekawą bazę do produkcji słodzików przeznaczonych dla cukrzyków i osób odchudzających się.  

Skorzonera – na co pomoże i jakie są jej właściwości?

Jak już wcześniej wspomniano, skorzonera stanowi świetne źródło inuliny, która może wspomóc budowanie prawidłowej mikroflory naszych jelit. Dzięki niej będzie przydatna w leczeniu zaparć, a także podczas normalizacji rytmu wypróżnień To produkt polecany również osobom z podwyższonym poziomem glukozy we krwi – prebiotyki charakteryzują się bowiem udowodnionym, korzystnym działaniem wobec za wysokiej glikemii. Ponadto dzięki obecności składników mineralnych, takich jak miedź czy żelazo, skorzonera może poprawić wzrost oraz kondycję naszych włosów i skóry. Z kolei za sprawą niskiej kaloryczności roślina sprawdzi się w diecie osób pozostających na diecie redukcyjnej.  

Skorzonera – gdzie ją kupić i na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Skorzonera jest warzywem, które ciężko spotkać w przeciętnym, osiedlowym sklepie spożywczym. Najczęściej znaleźć ją można raczej w sklepach ekologicznych oraz w sklepach internetowych. Warto także śledzić ofertę różnych sklepów sieciowych, w których sezonowo sprzedaje się podobne produkty.  

Przy zakupie skorzonery przede wszystkim należy zwracać uwagę na jej świeżość. Korzenie tego warzywa nie powinny być zbyt cienkie, w przeciwnym razie znacznie ciężej będzie ją obierać. Cena skorzonery waha się w granicach 10–20 zł za kilogram. 

Skorzonera – jak ją przyrządzać i przechowywać? 

Czarny korzeń należy przed użyciem dobrze wyczyścić, umyć i obrać ze skórki. Najlepiej robić to w rękawiczkach lub w wodzie z zimną wodą – roślina wydziela bowiem mleczny i lepki płyn, który może utrudnić wykonywaną czynność.  

Skorzonerę można przyrządzić na kilka różnych sposobów. Roślina sprawdzi się zarówno jako dodatek do dań głównych, jak i do przystawek. Można podawać ją pieczoną z różnymi przyprawami, z sosami, z masłem czosnkowym i bułką tartą albo jako element dekoracyjny zup. Nadaje się także do gotowania oraz duszenia. Świetnie sprawdzi się również i w wersji na słodko – z dressingiem na bazie oliwy z oliwek oraz miodu. Skorzonerę można też mrozić oraz konserwować. 

Przepisy ze skorzonerą  

Sałatka z kaszy gryczanej z dodatkiem pieczonych warzyw i sera 

Piekarnik nagrzej do 200°C. Korzeń pietruszki, marchewkę, batat, buraki i skorzonerę umyj, obierz ze skórki. Wszystkie warzywa pokrój na niewielkie kawałki i przełóż do naczynia żaroodpornego. Polej sosem przygotowanym na bazie oliwy z oliwek, przeciśniętego przez praskę czosnku i przypraw. Całość wstaw do piekarnika na ok. 30–45 minut. W międzyczasie ugotuj kaszę gryczaną, przełóż na sitko i wypłucz. Upieczone warzywa wymieszaj z ugotowaną kaszą, ulubioną zieleniną i pokrojoną mozzarellą.  

Skorzonera z makaronem i natką pietruszki 

Skorzonerę obierz ze skórki, odetnij końce i pokrój na mniejsze kawałki, a następnie umieść w wodzie z dodatkiem soku z cytryny. W międzyczasie na suchej patelni praż przez chwilę pokruszone orzechy włoskie, ugotuj też makaron – najlepiej tagliatelle. Następnie na patelni rozgrzej olej, wrzuć osuszone kawałki skorzonery i podsmażaj je przez około 15 minut, aż zmiękną. Dodaj następnie przeciśnięty przez praskę czosnek, znów przez chwilę podsmażaj. Dopraw do smaku solą, pieprzem oraz sokiem z cytryny. Dorzuć makaron i całość wymieszaj. Wykładaj na talerze, podawaj posypane posiekaną natką pietruszki oraz prażonymi orzechami. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Szparagi – rodzaje, właściwości, zastosowanie, przepisy. Dlaczego warto je jeść?

    Szparagi to warzywa o unikalnym smaku. Z roku na rok stają się coraz bardziej popularne wśród wielbicieli zdrowej i smacznej kuchni. Sezon na szparagi trwa stosunkowo krótko, warto więc wykorzystać go w pełni, zwłaszcza że warzywa te nie tylko dobrze smakują, ale posiadają również ciekawe właściwości prozdrowotne. Czym dokładnie charakteryzują się szparagi i dlaczego warto je jeść? 

  • Karotenoidy – jaki mają wpływ na nasz organizm? Właściwości i źródła karotenoidów

    Intensywna barwa żywności z pewnością niejednokrotnie sprawiła, że mieliśmy na nią większą chęć niż na jej nieatrakcyjną, „wyblakniętą” wersję. Wiele jest substancji barwnych, które nadają apetyczny wygląd warzywom, owocom czy produktom białkowym. Są to chlorofile, polifenole czy karotenoidy, wiele z nich wykazuje prozdrowotne właściwości. Warto wiedzieć dlaczego i kiedy korzystnie jest spożywać bogate w nie produkty spożywcze. Podpowiadamy, czym są karotenoidy i jakimi właściwościami się charakteryzują? 

  • Burak czerwony – jakie ma właściwości lecznicze i wartości odżywcze? Sok z buraka a nowotwór

    Burak to niskokaloryczne warzywo, bogate w witaminy i składniki mineralne. Zawiera także antocyjany oraz flawonoidy, którym przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe. Sok z buraka najlepiej wykonać z wykorzystaniem wyciskarki wolnoobrotowej, dzięki której napój będzie bogaty w więcej cennych wartości odżywczych, niż wówczas, kiedy skorzystamy ze zwykłej sokowirówki. Buraka włącza się często do diety osób, które walczą z nadwagą i otyłością, chcą obniżyć poziom cholesterolu we krwi lub tym, którym dokucza zgaga. Jakie jeszcze właściwości ma burak zwyczajny, czy to prawda, że z powodzeniem stosowany jest w terapii przeciwnowotworowej oraz co poprawi smak soku z tego warzywa? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Krzem a krzem organiczny – czym się różnią, który jest lepiej przyswajalny? Właściwości i suplementy na piękne włosy i paznokcie

    Krzem to pierwiastek, który wielu osobom kojarzy się z preparatami na piękne włosy i paznokcie, natomiast niewielu z działaniem przeciwmiażdżycowym, przeciwcukrzycowym i przeciwnowotworowym. W aptekach i sklepach zielarskich dostępnych jest wiele preparatów z krzemem zarówno w formie jednoskładnikowej, jak i w połączeniu z borem lub jodem. Na niedobór krzemu najbardziej narażone są kobiety i osoby starsze.

  • Siarka – właściwości lecznicze, nadmiar i niedobór w organizmie, suplementacja

    Siarka (S, łac. sulphur) jest pierwiastkiem o intensywnej, żółtej barwie. W przyrodzie występuje w postaci gazów, w stanie wolnym albo w postaci związków chemicznych. Każdemu znana jest dzięki zapałkom, gdzie jest składnikiem łatwopalnej masy pokrywającej główki drewienka. Siarka jest również jednym z makroelementów występujących w organizmie człowieka. Pomimo niewielkiej ilości, znajduję się w każdej komórce i wchodzi w skład wielu białek i niektórych węglowodanów oraz bierze udział w licznych reakcjach.

  • Cholina (witamina B4) – dlaczego jest tak istotna dla kobiet w ciąży? Występowanie, właściwości, dawkowanie

    Cholina, to bardzo istotny związek dla rozwoju płodu (głównie w kontekście układu nerwowego), a ponadto biorący udział w szeregu procesów metabolicznych cholesterolu i związków tłuszczowych. W organizmie „witamina B4" występuje głównie w fosfolipidach, takich jak lecytyna i sfingomielina. Oprócz tego cholina przyczynia się do utrzymania właściwej struktury komórek, wpływa na pracę mięśni, układ oddechowy i mózg. Wyniki badań naukowych potwierdziły również, że przyczynia się ona do poprawy pamięci długotrwałej. Czy cholina chroni przyszłą mamę przed wystąpieniem stanu przedrzucawkowego, co ma ze sobą wspólnego cholina i inozytol oraz jak dawkować „witaminę B4"?? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Skrobia modyfikowana – czy trzeba jej unikać?

    Skrobia to znana wszystkim, naturalna substancja pochodzenia roślinnego. Co jednak począć ze skrobią modyfikowaną? Czy proces modyfikacji powinien nas niepokoić? A może nie taki diabeł straszny, jak go malują nasze skojarzenia? Co to jest skrobia modyfikowana i czy należy jej unikać – tego dowiemy się z artykułu. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij