Prawidłowe tętno spoczynkowe w świetle najnowszych badań
Katarzyna Szulik

Prawidłowe tętno spoczynkowe w świetle najnowszych badań

Wartość tętna spoczynkowego dostarcza ważnych informacji o naszym zdrowiu. By móc zinterpretować jego prawidłowość, ustalono pewien przedział, w którym powinno się mieścić, by móc uznawać je za prawidłowe. Okazuje się jednak, że wyjście poza przyjęte z góry ramy wcale nie musi oznaczać zdrowotnych anomalii, ponieważ zdrowe tętno spoczynkowe różnych osób może znacząco się różnić, nawet o 70 uderzeń na minutę. Do takich wniosków doprowadziły badania naukowców ze Scripps Research Translational Institute w Kalifornii. 

Tętno może być różne u różnych osób

Standardowa wartość tętna spoczynkowego jest wyznaczana z góry, jednak obecnie mamy znacznie więcej możliwości jego pomiaru o każdej porze i w każdym miejscu za sprawą rozmaitych urządzeń, które możemy nosić przy oraz na sobie. Także dostępny w każdej aptece ciśnieniomierz automatyczny pokaże, jaki mamy puls. W ten sposób można stwierdzić, jak wartość tętna spoczynkowego kształtuje się dla każdej osoby w sposób indywidualny. Zdaniem naukowców spójność tych wyników jest równie ważna, jak to, czy mieszczą się one w normie populacyjnej.

By sprawdzić, jak tętno spoczynkowe kształtuje się w czasie, naukowcy ze wspomnianego instytutu zaangażowali do badania niemal 100  tys. osób, które nosiły urządzenia dokonujące pomiaru tętna przez średnio 320 dni. Zebrane w ten sposób dane zostały poddane analizie pod względem zarówno różnic w wartości tętna spoczynkowego między poszczególnymi osobami, jak i jego wariacjami wynikającymi z indywidualnych cech osób badanych. 

Co wpływa na wartość tętna?

Badanie wykazało znaczące różnice w „prawidłowym” tętnie spoczynkowym u poszczególnych osób, a różnica mogła wynosić nawet 70 uderzeń na minutę. Naukowcy sprawdzali, w jaki sposób wiek, płeć, BMI (indeks masy ciała) czy długość snu wpływają na wartość tętna spoczynkowego i nie stwierdzono, by te cechy miały znaczenie.

Zdaniem naukowców wyniki badania sugerują konieczność zmiany podejścia do ogólnie przyjętych norm na rzecz indywidualnych zmian w wartości tętna spoczynkowego, które mogą świadczyć o pogorszeniu stanu zdrowia.

Co ważne, okazyjne zmiany tętna również nie muszą być postrzegane jako istotne, ponieważ, jak wykazało badanie, u niektórych osób odstępstwa wynoszące średnio 10 uderzeń na minutę są standardem. Nie warto więc kurczowo trzymać się „widełek”, ponieważ mogą one być inne dla każdego z nas. 

Polecane dla Ciebie

Podwyższone tętno zwiększa ryzyko śmierci

Indywidualizacja standardów to jedno, co nie zmienia faktu, że konkretne wartości tętna mogą dostarczać informacji o stanie zdrowia danej populacji.

Badanie przeprowadzone na grupie 1450 szwedzkich mężczyzn o średniej wieku wynoszącej 50 lat, które w kwietniu tego roku ukazało się na łamach dziennika Open Heart sugeruje, że tętno spoczynkowe wynoszące co najmniej 75 uderzeń na minutę w tym okresie życia znacząco zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci z różnych przyczyn. 

U wspomnianych mężczyzn pomiar ten był prowadzony trzykrotnie, w 1993, 2003 i 2014 r. i został porównany ze stanem ich zdrowia. Zwracano uwagę między innymi na to, jak średnie tętno spoczynkowe wyglądało u uczestników, którzy zmarli w okresie badawczym oraz tych, u których w tym czasie rozwinęły się choroby serca. Zgodnie z przyjętymi standardami niższe tętno spoczynkowe oznaczało większą odporność na choroby i dłuższe życie, natomiast jego wartość wynosząca 75 na początku badania dwukrotnie zwiększała ryzyko przedwczesnej śmierci. Z drugiej strony jednak utrzymanie tempa spoczynkowego na stałym poziomie przez okres 10 lat zmniejszało ryzyko zapadnięcia na choroby serca aż o 44 proc. w porównaniu z mężczyznami, u których nastąpił jego wzrost. Badanie to również pokazuje, że nie tyle wartość, ile stałość tętna spoczynkowego ma wpływ na nasze zdrowie.

  1. G. Quer, P. Gouda, M. Galarnyk i in., Inter- and intraindividual variability in daily resting heart rate and its associations with age, sex, sleep, BMI, and time of year: retrospective, longitudinal cohort study of 92,457 adults, „PLOS ONE” 2020; 15 (2): e0227709 DOI: 10.1371/journal.pone.0227709, [dostęp:] 12.02.2020.
  2. PLOS, Normal resting heart rate appears to vary widely from person to person: Individual people's averages show long-term consistency, according to de-identified data from wearables worn by 92,457 people, „sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200205171649.htm, [dostęp:] 12.02.2020.
  3. X. Chen, S. B. Barywani, P.-O. Hansson i in., Impact of changes in heart rate with age on all-cause death and cardiovascular events in 50-year-old men from the general population, „Open Heart” 2019; 6 (1): e000856 DOI: 10.1136/openhrt-2018-000856, [dostęp:] 12.02.2020.
  4. BMJ, Mid-life resting heart rate of 75 plus beats/minute linked to doubling in early death risk: and rise in rate for those in their 50s linked to heightened heart disease risk over next 11 years, „sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190415200241.htm, [dostęp:] 12.02.2020.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Leki przeciwwirusowe na grypę. Czym jest amantadyna, rymantadyna, oseltamiwir i zanamiwir?

    Najsilniejszymi lekami przeciwwirusowymi na grypę są amantadyna, rymantadyna (leki starej generacji), oseltamiwir i zanamiwir (leki nowej generacji). Stosowane są jedynie na wskazanie lekarza, który tylko w uzasadnionych przypadkach wdroży leczenie tymi substancjami. Mają one charakter wirusostatyczny, a leczenie z ich udziałem trwa najczęściej 5. dni. Jakie są przeciwwskazania do stosowania leków przeciwwirusowych, jaki jest ich mechanizm działania oraz kiedy leki na grypę są skuteczne? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Etenzamid – składnik leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych. Właściwości, przeciwwskazania

    Etenzamid, czyli salicylan, to składnik, który często jest łączony z kwasem acetylosalicylowym i kofeiną. Komplet tych związków sprawia, że ich skuteczność przeciwbólowa lub przeciwzapalna jest bardzo wysoka. Zazwyczaj preparaty z tym składnikiem zalecane są w bólach głowy, bólach mięśniowo-szkieletowych, a także bólach o umiarkowanym nasileniu o podłożu zapalnym. Czy u dzieci można stosować etenzamid, jaka jest bezpieczna, maksymalna dawka dzienna tej substancji dla osoby dorosłej i jaki jest mechanizm działania etenzamidu? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Foliany – właściwości i źródła folacyny i kwasu foliowego

    Foliany, czyli folacyna i kwas foliowy stanowią szeroką grupę związków, będącymi pochodnymi pteryny, które różnią się stopniem utlenienia i charakteryzują się aktywnością biologiczną kwasu foliowego. Kwas foliowy nie ma toksycznego charakteru, niemniej jego zbyt duże dawki mogą utrudniać rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12. Jakie są objawy niedoboru folianów, co stanowi najlepsze źródła tych związków w pożywieniu oraz jaka jest zalecana dawka dzienna folianów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Izotretynoina – działanie, dawkowanie, skutki oboczne, zasady terapii

    W ostatnich latach bardzo popularne stało się leczenie trądziku izotretynoiną. Pomimo wielu skutków ubocznych, z jakimi wiąże się ta terapia, decydują się na nią nawet te osoby, u których trądzik nie jest wyjątkowo nasilony. Czym jest izotretynoina, dlaczego kobiety w ciąży nie mogą jej stosować oraz jak wylicza się dawkę skumulowaną?

  • Ubichinol – co to jest? Wskazania do stosowania koenzymu Q10, dawkownie, efekty

    Ubichinol to aktywna forma koenzymu Q10, przez niektórych określana mianem „super paliwa" dla organizmu. Jest związkiem chemicznym z grupy chinonów, który wpływa na funkcjonalność komórek, dbając o ich prawidłowy rozwój. Aby uzupełnić niedobory koenzymu Q10, warto wybierać suplementy zawierające jego aktywną postać, która uważana jest za łatwiej przyswajalną niż postać utleniona – ubichinon. Kiedy stosować ubichinol, jak dawkować koenzym Q10 i na jakie efekty można liczyć, zażywając go regularnie?

  • Chlorella – jakie ma właściwości? Czy warto ją stosować i jak dawkować?

    Chlorella jest zieloną algą, która należy do grupy zielenic. Zawiera więcej kwasu foliowego i żelaza niż inne pokarmy roślinne. Suplementacja chlorelli może wpływać korzystnie na obniżenie czynników predysponujących do chorób sercowo-naczyniowych i metabolicznych, stanowić element uzupełniający niedobory białka, a także być stosowana podczas detoksu organizmu. Jak dawkować chlorellę, czy można ją stosować w ciąży lub podawać ją dzieciom, a także jakie mogą być skutki uboczne suplementacji tego produktu typu superfood?

  • Chlorheksydyna – w czym wystepuje? Leki z nią w składzie

    Chlorheksydyna to jeden ze środków najpowszechniej stosowanych do celów antyseptyki. Warto wiedzieć w jakich produktach występuje oraz jakie są przeciwwskazania do jego użycia. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij