Prawidłowe tętno spoczynkowe w świetle najnowszych badań - portal DOZ.pl
Prawidłowe tętno spoczynkowe w świetle najnowszych badań
Katarzyna Szulik

Prawidłowe tętno spoczynkowe w świetle najnowszych badań

Wartość tętna spoczynkowego dostarcza ważnych informacji o naszym zdrowiu. By móc zinterpretować jego prawidłowość, ustalono pewien przedział, w którym powinno się mieścić, by móc uznawać je za prawidłowe. Okazuje się jednak, że wyjście poza przyjęte z góry ramy wcale nie musi oznaczać zdrowotnych anomalii, ponieważ zdrowe tętno spoczynkowe różnych osób może znacząco się różnić, nawet o 70 uderzeń na minutę. Do takich wniosków doprowadziły badania naukowców ze Scripps Research Translational Institute w Kalifornii. 

Tętno może być różne u różnych osób

Standardowa wartość tętna spoczynkowego jest wyznaczana z góry, jednak obecnie mamy znacznie więcej możliwości jego pomiaru o każdej porze i w każdym miejscu za sprawą rozmaitych urządzeń, które możemy nosić przy oraz na sobie. Także dostępny w każdej aptece ciśnieniomierz automatyczny pokaże, jaki mamy puls. W ten sposób można stwierdzić, jak wartość tętna spoczynkowego kształtuje się dla każdej osoby w sposób indywidualny. Zdaniem naukowców spójność tych wyników jest równie ważna, jak to, czy mieszczą się one w normie populacyjnej.

By sprawdzić, jak tętno spoczynkowe kształtuje się w czasie, naukowcy ze wspomnianego instytutu zaangażowali do badania niemal 100  tys. osób, które nosiły urządzenia dokonujące pomiaru tętna przez średnio 320 dni. Zebrane w ten sposób dane zostały poddane analizie pod względem zarówno różnic w wartości tętna spoczynkowego między poszczególnymi osobami, jak i jego wariacjami wynikającymi z indywidualnych cech osób badanych. 

Co wpływa na wartość tętna?

Badanie wykazało znaczące różnice w „prawidłowym” tętnie spoczynkowym u poszczególnych osób, a różnica mogła wynosić nawet 70 uderzeń na minutę. Naukowcy sprawdzali, w jaki sposób wiek, płeć, BMI (indeks masy ciała) czy długość snu wpływają na wartość tętna spoczynkowego i nie stwierdzono, by te cechy miały znaczenie.

Zdaniem naukowców wyniki badania sugerują konieczność zmiany podejścia do ogólnie przyjętych norm na rzecz indywidualnych zmian w wartości tętna spoczynkowego, które mogą świadczyć o pogorszeniu stanu zdrowia.

Co ważne, okazyjne zmiany tętna również nie muszą być postrzegane jako istotne, ponieważ, jak wykazało badanie, u niektórych osób odstępstwa wynoszące średnio 10 uderzeń na minutę są standardem. Nie warto więc kurczowo trzymać się „widełek”, ponieważ mogą one być inne dla każdego z nas. 

Polecane dla Ciebie

Podwyższone tętno zwiększa ryzyko śmierci

Indywidualizacja standardów to jedno, co nie zmienia faktu, że konkretne wartości tętna mogą dostarczać informacji o stanie zdrowia danej populacji.

Badanie przeprowadzone na grupie 1450 szwedzkich mężczyzn o średniej wieku wynoszącej 50 lat, które w kwietniu tego roku ukazało się na łamach dziennika Open Heart sugeruje, że tętno spoczynkowe wynoszące co najmniej 75 uderzeń na minutę w tym okresie życia znacząco zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci z różnych przyczyn. 

U wspomnianych mężczyzn pomiar ten był prowadzony trzykrotnie, w 1993, 2003 i 2014 r. i został porównany ze stanem ich zdrowia. Zwracano uwagę między innymi na to, jak średnie tętno spoczynkowe wyglądało u uczestników, którzy zmarli w okresie badawczym oraz tych, u których w tym czasie rozwinęły się choroby serca. Zgodnie z przyjętymi standardami niższe tętno spoczynkowe oznaczało większą odporność na choroby i dłuższe życie, natomiast jego wartość wynosząca 75 na początku badania dwukrotnie zwiększała ryzyko przedwczesnej śmierci. Z drugiej strony jednak utrzymanie tempa spoczynkowego na stałym poziomie przez okres 10 lat zmniejszało ryzyko zapadnięcia na choroby serca aż o 44 proc. w porównaniu z mężczyznami, u których nastąpił jego wzrost. Badanie to również pokazuje, że nie tyle wartość, ile stałość tętna spoczynkowego ma wpływ na nasze zdrowie.

  1. G. Quer, P. Gouda, M. Galarnyk i in., Inter- and intraindividual variability in daily resting heart rate and its associations with age, sex, sleep, BMI, and time of year: retrospective, longitudinal cohort study of 92,457 adults, „PLOS ONE” 2020; 15 (2): e0227709 DOI: 10.1371/journal.pone.0227709, [dostęp:] 12.02.2020.
  2. PLOS, Normal resting heart rate appears to vary widely from person to person: Individual people's averages show long-term consistency, according to de-identified data from wearables worn by 92,457 people, „sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200205171649.htm, [dostęp:] 12.02.2020.
  3. X. Chen, S. B. Barywani, P.-O. Hansson i in., Impact of changes in heart rate with age on all-cause death and cardiovascular events in 50-year-old men from the general population, „Open Heart” 2019; 6 (1): e000856 DOI: 10.1136/openhrt-2018-000856, [dostęp:] 12.02.2020.
  4. BMJ, Mid-life resting heart rate of 75 plus beats/minute linked to doubling in early death risk: and rise in rate for those in their 50s linked to heightened heart disease risk over next 11 years, „sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190415200241.htm, [dostęp:] 12.02.2020.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Ocet jabłkowy – właściwości i zastosowanie. Czy warto go pić?

    Ocet jabłkowy wydaje się być remedium na wiele dolegliwości, ale czy słusznie? Jakie właściwości ma ocet jabłkowy i jak samodzielnie przygotować go w domu? Jak go mądrze stosować? Podpowiadamy.

  • „Spalacze tłuszczu” – garcinia cambogia – właściwości, wskazania i przeciwwskazania do suplementacji. Tamaryndowiec malabarski a proces odchudzania?

    Garcinia cambogia to suplement diety, który przez wielu określany jest mianem preparatu ułatwiającego odchudzanie. Występuje zarówno w postaci tabletek, kapsułek, ekstraktów, jak i herbat ziołowych. Jej wpływ na odchudzanie opiera się przede wszystkim na obniżeniu poziomu cholesterolu, zmniejszeniu apetytu i podwyższeniu temperatury ciała. Udowodniono, że efekt termogeniczny sprzyja procesowi spalania tkanki tłuszczowej. Należy jednak pamiętać, że garcinia cambogia może jedynie wspomóc proces odchudzania, który powinien być oparty na konsekwentnej samodyscyplinie, ujemnym bilansie kalorycznym i zwiększonej ilości aktywności fizycznej. Który suplement z tamaryndowca malabarskiego wybrać, czy osoby chore na cukrzycę mogą przyjmować garcinia cambogia i czy suplementacja tym „spalaczem tłuszczu" ma jakieś skutki uboczne? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • „Spalacze tłuszczu” – Pokrzywa indyjska (Coleus forskohlii) – charakterystyka działania. Czy to ajurwedejskie zioło wpływa na odchudzanie?

    Pokrzywa indyjska to roślina, która znalazła swoje zastosowanie w łagodzeniu objawów, jakie towarzyszą niewydolności serca, problemom z oddychaniem, chorobom dróg moczowych, zaburzeniom snu i zmianom skórnym. Właściwości pokrzywy indyjskiej wykorzystuje się także podczas odchudzania, dlatego nazywa się ją naturalnym i skutecznym „spalaczem tłuszczu", który może pomóc w pozbyciu się kilku kilogramów i zbędnych centymetrów z ud, brzucha lub pośladków. Który preparat z pokrzywą indyjską wybrać, jak dawkować forskolinę i jakie są przeciwwskazania do stosowania suplementu z pokrzywą indyjską? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Repelenty – rodzaje. Jak stosować środki odstraszające owady?

    Ukąszenia owadów często skutkują miejscowym obrzękiem, świądem oraz bólem, które przeważnie – w przypadku braku uczulenia – dość szybko ustępują. Wiele zwierząt przenosi jednak poważne schorzenia, takie jak borelioza, dlatego w celu ochrony ludzkiego zdrowia powinno stosować się środki zapobiegawcze – repelenty. Jakie rodzaje środków na komary i kleszcze są najskuteczniejsze?

  • Czy to prawda, że woda utleniona może utrudniać gojenie ran?

    Woda utleniona, czyli inaczej nadtlenek wodoru, stosuje się najczęściej w postaci 3% roztworu. Ma ona głównie właściwości bakteriobójcze, oczyszczające rany i zmiękczające strupy. Wskazaniem do zastosowania wody utlenionej mogą być także m.in. łagodne infekcje jamy ustnej i gardła. Jak właściwie stosować wodę utlenioną, czy można nią wybielać zęby i czyścić uszy?

  • Olejek THC – co należy o nim wiedzieć?

    Marihuana medyczna w formie ekstraktu olejowego to stosunkowo nowa metoda wykorzystywana w terapii wielu schorzeń. Olejek THC używa się jako surowiec do wytwarzania leków recepturowych dostępnych na receptę. Jakie właściwości ma olejek THC?

  • Kwas borowy (borny) – właściwości, zastosowanie, szkodliwość

    Kwas borowy to związek chemiczny posiadający bardzo szerokie zastosowanie – i to zarówno w przemyśle, jak i do indywidualnego użytku. Jego właściwości sprawiają, że warto zainteresować się tym kwasem, ale również mieć wiedzę, kto nie powinien stosować kwasu bornego.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij