Najnowsze badania naukowe dotyczące szkodliwości mięsa - portal DOZ.pl
Najnowsze badania naukowe dotyczące szkodliwości mięsa
Katarzyna Szulik

Najnowsze badania naukowe dotyczące szkodliwości mięsa

Wołowina i wieprzowina – jeść czy nie? Lekarze i dietetycy wciąż nie potrafią udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Ogólne wytyczne mówią, że mięso czerwone jest mniej zdrowe od białego, czyli ryb i drobiu, w związku z czym profilaktycznie zaleca się co najmniej jego ograniczenie. Te zalecenia nie zawsze znajdują jednoznaczne potwierdzenie w badaniach naukowych, a najnowsze, autorstwa badaczy z Dalhousie i McMaster University, po raz kolejny rozgrzeszają wielbicieli czerwonego mięsa. 

Czy czerowne mięso szkodzi?

Naukowcy przeprowadzili cztery kompleksowe analizy badań skoncentrowanych na wpływie czerwonego i przetworzonego mięsa w diecie na ryzyko rozwoju raka, chorób serca i cukrzycy. Wszystkie badania poddane przeglądowi objęły w sumie kilka milionów osób i nie potwierdziły obaw o negatywne efekty konsumpcji czerwonego mięsa w kontekście zdrowia. W jednym z badań zauważono jedynie niewielką redukcję ryzyka zapadnięcia na wspomniane choroby przy zmniejszeniu o trzy liczby porcji czerwonego lub przetworzonego mięsa spożywanych tygodniowo. Różnica była jednak na tyle drobna, że trudno wyciągać z niej jakiekolwiek wnioski na przyszłość. Elementem badania była również ankieta mająca wykazać stosunek jego uczestników do spożywania czerwonego mięsa. Jak się okazało, większość osób postrzega jedzenie mięsa jako zdrowe, cenią je za smak i odnieśli się negatywnie do prób zmiany ich diety w jakikolwiek sposób. 

Warto jeść mniej mięsa

Naukowcy mają świadomość, że ich obserwacje pozostają w sprzeczności z aktualnymi zaleceniami żywieniowymi, niemniej w ich opinii analiza materiału zebranego od tak wielu pacjentów, wykonana przez duży zespół naukowców powinna być traktowana jako źródło rzetelnej wiedzy na temat wpływu czerwonego mięsa na zdrowie. W analizie uczestniczyło w sumie 14 naukowców z 7 krajów (w tym z Polski, Hiszpanii oraz Holandii) kierujących się bardzo rygorystyczną metodologią. Podkreślają jednakże, że redukcja spożycia mięsa jako takiego nie ma źródeł wyłącznie w kwestiach żywieniowych, ale także środowiskowych i wynikających z troski o zwierzęta. Te argumenty również powinny być poważnie brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o zmianie nawyków żywieniowych. 

Polecane dla Ciebie

Drób chroni przed rakiem piersi

Mimo to zdecydowanie więcej prac naukowych przemawia za ograniczeniem spożycia czerwonego mięsa. W sierpniu 2019 r. zaprezentowano badanie, z którego wynika, że zamiana czerwonego mięsa na drób w diecie może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka piersi. Wspomniane wnioski wyciągnięto na podstawie analizy nawyków żywieniowych 42 tys. kobiet, które udzielały informacji na ten temat przez co najmniej 7 lat. Jak się okazało, kobiety, które zjadały najwięcej czerwonego mięsa były o 23 proc. bardziej narażone na wystąpienie nowotworu w porównaniu do tych, które spożywały go najmniej. Z kolei wzrost konsumpcji drobiu był powiązany ze spadkiem prawdopodobieństwa zachorowania na raka piersi. Kobiety, które spożywały go najwięcej były o 15 proc. mniej zagrożone nowotworem od uczestniczek, których dieta była najuboższa w drób. Na wspomniane wyniki nie wpłynęły żadne wskaźniki socjoekonomiczne, takie jak rasa, status majątkowy, otyłość, aktywność fizyczna, spożycie alkoholu czy inne czynniki dietetyczne. 

Punktem wyjścia do wspomnianego badania było powszechne przekonanie o kancerogennych właściwościach czerwonego mięsa, które wydaje się potwierdzać na podstawie wyników wspomnianej analizy.

Mechanizm obniżania ryzyka raka po spożyciu drobiu nie jest jasny, jednak można wnioskować, że prosta zmiana, jaką jest ograniczenie wołowiny i wieprzowiny na rzecz drobiu w codziennym jadłospisie może zmniejszyć ryzyko wystąpienia raka piersi, należącego do grupy najczęściej występujących nowotworów kobiecych.
  1. B. C. Johnston, D. Zeraatkar, M. A. Han i in., Unprocessed Red Meat and Processed Meat Consumption: Dietary Guideline Recommendations From the Nutritional Recommendations (NutriRECS) Consortium, “Annals of Internal Medicine” 2019. DOI: 10.7326/M19-1621
  2. McMaster University, No need to cut down red and processed meat consumption "eurekalert.org" [online], https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019-09/mu-nnt093019.php, [dostęp:] 02.10.2019 r.
  3. Wiley News Room, Substituting poultry for red meat may reduce breast cancer risk "eurekalert.org" [online], https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019-08/w-spf080619.php, [dostęp:] 02.10.2019 r.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt, dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

  • Zdrowe i lekkie grillowanie – czy to możliwe?

    Sezon grillowy kocha chyba każdy. Niezależnie od tego, czy jesteśmy smakoszami wege, czy z uwielbieniem wcinamy mięso, z niecierpliwością oczekujemy pierwszej sprzyjającej biesiadowaniu pod chmurką pogody! Co jednak, gdy dbamy o figurę, a żołądek niekoniecznie przyjmuje cięższą dietę? Czy da się grillować zdrowo?

  • 5 zasad grillowania bez problemów z trawieniem

    Wraz z nadejściem wyższych temperatur coraz chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Przy tej okazji często decydujemy się na przygotowanie i zjedzenie posiłku w ogrodzie, w towarzystwie zaproszonych gości. Największą popularnością cieszą się potrawy przyrządzane na grillu. Czy możemy przygotować potrawy grillowane, które będą wyglądały apetycznie, smakowały gościom i jednocześnie nie szkodziły ich zdrowiu?

  • Dieta na nadkwasotę żołądka – jak złagodzić nadkwaśność dietą?

    Głównym celem diety przy nadkwaśności jest neutralizacja i ograniczenie wydzielania soku żołądkowego. W ten sposób odpowiednie żywienie przy nadkwasocie żołądka łagodzi jej nieprzyjemne dolegliwości takie jak pieczenie, zgagę czy ból w klatce piersiowej. Jakie produkty mogą okazać się pomocne, a których należy unikać w nadkwaśności?  

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Nordic walking – zalety i technika „chodzenia z kijkami”

    Nordic walking to forma aktywności fizycznej, która polega na szybkim marszu ze specjalnymi kijkami. Ten rodzaj sportu został wymyślony przez Finów i początkowo stanowił rodzaj całorocznego treningu dla biegaczy narciarskich. Podczas uprawiania nordic walking zaangażowanych zostaje wiele grup mięśniowych, naprzemienne, przeciwległe wymachy kończyn mobilizują do pracy niemal całe ciało. Jak powinna wyglądać prawidłowa technika chodzenia z kijkami?

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Zerwany mięsień – co robić?

    Zerwanie mięśnia objawia się m. in. nagłym bólem, utratą siły mięśniowej i tym samym pozbawieniem kontroli nad mięśniem. To znacznie groźniejszy uraz niż naderwanie czy naciągnięcie mięśnia. Jak je od siebie odróżnić? Jak długo goi się zerwany mięsień? Jak wygląda jego rehabilitacja?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij