Najnowsze badania naukowe dotyczące szkodliwości mięsa
Katarzyna Szulik

Najnowsze badania naukowe dotyczące szkodliwości mięsa

Wołowina i wieprzowina – jeść czy nie? Lekarze i dietetycy wciąż nie potrafią udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Ogólne wytyczne mówią, że mięso czerwone jest mniej zdrowe od białego, czyli ryb i drobiu, w związku z czym profilaktycznie zaleca się co najmniej jego ograniczenie. Te zalecenia nie zawsze znajdują jednoznaczne potwierdzenie w badaniach naukowych, a najnowsze, autorstwa badaczy z Dalhousie i McMaster University, po raz kolejny rozgrzeszają wielbicieli czerwonego mięsa. 

Czy czerowne mięso szkodzi?

Naukowcy przeprowadzili cztery kompleksowe analizy badań skoncentrowanych na wpływie czerwonego i przetworzonego mięsa w diecie na ryzyko rozwoju raka, chorób serca i cukrzycy. Wszystkie badania poddane przeglądowi objęły w sumie kilka milionów osób i nie potwierdziły obaw o negatywne efekty konsumpcji czerwonego mięsa w kontekście zdrowia. W jednym z badań zauważono jedynie niewielką redukcję ryzyka zapadnięcia na wspomniane choroby przy zmniejszeniu o trzy liczby porcji czerwonego lub przetworzonego mięsa spożywanych tygodniowo. Różnica była jednak na tyle drobna, że trudno wyciągać z niej jakiekolwiek wnioski na przyszłość. Elementem badania była również ankieta mająca wykazać stosunek jego uczestników do spożywania czerwonego mięsa. Jak się okazało, większość osób postrzega jedzenie mięsa jako zdrowe, cenią je za smak i odnieśli się negatywnie do prób zmiany ich diety w jakikolwiek sposób. 

Warto jeść mniej mięsa

Naukowcy mają świadomość, że ich obserwacje pozostają w sprzeczności z aktualnymi zaleceniami żywieniowymi, niemniej w ich opinii analiza materiału zebranego od tak wielu pacjentów, wykonana przez duży zespół naukowców powinna być traktowana jako źródło rzetelnej wiedzy na temat wpływu czerwonego mięsa na zdrowie. W analizie uczestniczyło w sumie 14 naukowców z 7 krajów (w tym z Polski, Hiszpanii oraz Holandii) kierujących się bardzo rygorystyczną metodologią. Podkreślają jednakże, że redukcja spożycia mięsa jako takiego nie ma źródeł wyłącznie w kwestiach żywieniowych, ale także środowiskowych i wynikających z troski o zwierzęta. Te argumenty również powinny być poważnie brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o zmianie nawyków żywieniowych. 

Drób chroni przed rakiem piersi

Mimo to zdecydowanie więcej prac naukowych przemawia za ograniczeniem spożycia czerwonego mięsa. W sierpniu 2019 r. zaprezentowano badanie, z którego wynika, że zamiana czerwonego mięsa na drób w diecie może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka piersi. Wspomniane wnioski wyciągnięto na podstawie analizy nawyków żywieniowych 42 tys. kobiet, które udzielały informacji na ten temat przez co najmniej 7 lat. Jak się okazało, kobiety, które zjadały najwięcej czerwonego mięsa były o 23 proc. bardziej narażone na wystąpienie nowotworu w porównaniu do tych, które spożywały go najmniej. Z kolei wzrost konsumpcji drobiu był powiązany ze spadkiem prawdopodobieństwa zachorowania na raka piersi. Kobiety, które spożywały go najwięcej były o 15 proc. mniej zagrożone nowotworem od uczestniczek, których dieta była najuboższa w drób. Na wspomniane wyniki nie wpłynęły żadne wskaźniki socjoekonomiczne, takie jak rasa, status majątkowy, otyłość, aktywność fizyczna, spożycie alkoholu czy inne czynniki dietetyczne. 

Punktem wyjścia do wspomnianego badania było powszechne przekonanie o kancerogennych właściwościach czerwonego mięsa, które wydaje się potwierdzać na podstawie wyników wspomnianej analizy.

Mechanizm obniżania ryzyka raka po spożyciu drobiu nie jest jasny, jednak można wnioskować, że prosta zmiana, jaką jest ograniczenie wołowiny i wieprzowiny na rzecz drobiu w codziennym jadłospisie może zmniejszyć ryzyko wystąpienia raka piersi, należącego do grupy najczęściej występujących nowotworów kobiecych.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać? Czy podczas karmienia piersią można jeść wszystko?

    Jak powinna wyglądać dieta w czasie karmienia piersią? Co jeść, pić, a czego unikać? Czy sposób żywienia wpływa na jakość oraz ilość mleka matki? Dowiedz się wszystkiego o diecie mamy karmiącej. 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

    Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

  • Dieta przed kolonoskopią – o czym warto wiedzieć? Co i kiedy można jeść przed i po badaniu?

    Kolonoskopia to badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu kolonoskopu do jelita grubego. Dzięki niemu możliwa jest ocena wnętrza dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Do badania należy się odpowiednio przygotować. Jednym z zaleceń jest zastosowanie właściwej diety, która pozwoli na oczyszczenie jelita. Co jeść i pić przed kolonoskopią? Jaką dietę należy zastosować i kiedy ją wdrożyć? Podpowiadamy.

  • Dieta przy nadciśnieniu – co jeść, aby obniżyć ciśnienie?

    Właściwa dieta przy nadciśnieniu odgrywa ważną rolę. Dzięki niej mamy szansę uregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, a w dalszej perspektywie zapobiec rozwojowi chorób związanych właśnie z nadciśnieniem. Które ze znanych diet zaleca się przy podwyższonym ciśnieniu? Które produkty należy włączyć do codziennego menu, a które wykluczyć? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij