Jedz czerwone mięso na własne ryzyko
Katarzyna Szulik

Jedz czerwone mięso na własne ryzyko

Najnowsze badanie biorące pod lupę wpływ konsumpcji mięsa na zdrowie przynosi złe wieści, zwłaszcza miłośnikom wołowiny oraz wieprzowiny. Naukowcy z Loma Linda University Adventist Health Sciences Center sugerują, że jedzenie czerwonego i przetworzonego mięsa nawet w małych ilościach zwiększa ryzyko śmierci – ze szczególnym uwzględnieniem chorób układu sercowo-naczyniowego.

Eksperyment wypełnia lukę, którą dotychczas pozostawiały analizy skupione na zdrowotnych skutkach spożywania konkretnych ilości czerwonego mięsa. Nie testowano jednak, czym różni się całkowita rezygnacja z m.in. wołowiny, wieprzowiny od konsumpcji w małych dawkach, co jak dotąd uważano za względnie bezpieczne. Naukowcy postanowili to sprawdzić w odniesieniu do schorzeń o najwyższym poziomie śmiertelności, czyli nowotworów oraz chorób układu sercowo-naczyniowego.

Unikalna populacja badawcza

Badanie zorganizowane pod nazwą Red and Processed Meat and Mortality in a Low Meat Intake Population było częścią prospektywnego eksperymentu kohortowego Adventist Health Study-2, w którym brało udział około 96 tys. Adwentystów Dnia Siódmego obu płci, pochodzących ze Stanów Zjednoczonych i Kanady. Około połowa z nich to wegetarianie, a spożywający mięso ograniczają się do niewielkich ilości. Dzięki temu naukowcy mogli stosunkowo łatwo przeanalizować prawdziwość swoich hipotez na dużej grupie osób, bez konieczności projektowania sztucznych warunków badawczych.

Podczas testów naukowcy zaobserwowali niemal 8 tys. śmierci odnotowanych na przestrzeni 11 lat. Oceny diety dokonywano za pomocą kwestionariuszy, zaś dane o zgonach i śmiertelności pochodziły z National Death Index. Spośród osób jedzących mięso 90 procent spożywało nie więcej niż 50 gramów dziennie.

„Śmiertelne” czerwone mięso

Jak się okazało, blisko 3 tys. z niemal 8 tys. zgonów zarejestrowanych w badanym okresie nastąpiło wskutek chorób układu sercowo-naczyniowego, natomiast przyczyną ok. 2 tys. był nowotwór. Mięso przetworzone, a więc zmodyfikowane w celu poprawy smaku poprzez wędzenie czy solenie (przede wszystkim szynki bądź kiełbasy, niezależnie od typu), nie zostało jednoznacznie powiązane z podwyższonym ryzykiem śmierci przez wzgląd na bardzo niski poziom spożycia.

Niemniej jednak całkowita konsumpcja skorelowana jest z relatywnie wysokim zagrożeniem wystąpienia schorzeń układu sercowo-naczyniowego, jak twierdzą autorzy badania. Tym samym naukowcy dostarczyli kolejnych argumentów za znaczącą redukcją lub całkowitym wyłączeniem czerwonego mięsa z diety.

Czerwone mięso a białe

Przestrogę przed konsumpcją czerwonego mięsa zawierają również wyniki badań naukowców z Division of Cancer Epidemiology and Genetics, National Cancer Institute w Bethesda w Stanach Zjednoczonych.

Badacze wskazali na osiem poważnych schorzeń, których rozwojowi sprzyja jedzenie wieprzowiny, wołowiny i jagnięciny. Mowa o nowotworach, chorobie serca, udarze, cukrzycy, infekcjach, niewydolności nerek, wątroby oraz dolegliwościach układu oddechowego.

Wspomniane wnioski zostały wyciągnięte na drodze analizy zdrowia ponad 536 tys. mężczyzn i kobiet między 50 a 71 rokiem życia w ciągu ok. 16 lat. Przez ten czas odnotowywano ilość spożywanego czerwonego mięsa z podziałem na przetworzone, nieprzetworzone oraz białe, czyli drób i ryby. W grupie respondentów, gdzie konsumpcja była największa, wzrosło o 26 procent narażenie na śmierć na skutek nowotworów bądź chorób układu sercowo-naczyniowego.

Równocześnie naukowcy doszli do wniosku, że jedzenie białych mięs nie tylko nie szkodzi, ale wręcz wspomaga zdrowie. Badani jedzący drób i ryby zredukowali o 25 procent ryzyko śmierci w odniesieniu do wspomnianych schorzeń.

Eksperyment ze względu na charakter stricte obserwacyjny nie pozwala wyciągać jednoznacznych wniosków na temat powiązań między spożyciem mięsa, a jego efektami zdrowotnymi. Jednakże wielkość testu oraz okres badawczy dają podstawy by sądzić, że jedzenie czerwonego i przetworzonego mięsa jest potencjalnie szkodliwe i powinno zostać ograniczone. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta w menopauzie – jak powinna wyglądać? Co jeść, a czego unikać? Jak schudnąć podczas menopauzy?

    Czy dieta podczas menopauzy (klimakterium) odgrywa ważną rolę? Okazuje się, że tak. W tym okresie warto zmienić swoje dotychczasowe menu. W jadłospisie przy menopauzie powinny zagościć produkty bogate w fitohormony (fitoestrogeny), witaminy z grupy B, witaminę K, selen, magnez, wapń oraz tryptofan. Dlaczego?  

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij