Jedz czerwone mięso na własne ryzyko - portal DOZ.pl
Jedz czerwone mięso na własne ryzyko
Katarzyna Szulik

Jedz czerwone mięso na własne ryzyko

Najnowsze badanie biorące pod lupę wpływ konsumpcji mięsa na zdrowie przynosi złe wieści, zwłaszcza miłośnikom wołowiny oraz wieprzowiny. Naukowcy z Loma Linda University Adventist Health Sciences Center sugerują, że jedzenie czerwonego i przetworzonego mięsa nawet w małych ilościach zwiększa ryzyko śmierci – ze szczególnym uwzględnieniem chorób układu sercowo-naczyniowego.

Eksperyment wypełnia lukę, którą dotychczas pozostawiały analizy skupione na zdrowotnych skutkach spożywania konkretnych ilości czerwonego mięsa. Nie testowano jednak, czym różni się całkowita rezygnacja z m.in. wołowiny, wieprzowiny od konsumpcji w małych dawkach, co jak dotąd uważano za względnie bezpieczne. Naukowcy postanowili to sprawdzić w odniesieniu do schorzeń o najwyższym poziomie śmiertelności, czyli nowotworów oraz chorób układu sercowo-naczyniowego.

Unikalna populacja badawcza

Badanie zorganizowane pod nazwą Red and Processed Meat and Mortality in a Low Meat Intake Population było częścią prospektywnego eksperymentu kohortowego Adventist Health Study-2, w którym brało udział około 96 tys. Adwentystów Dnia Siódmego obu płci, pochodzących ze Stanów Zjednoczonych i Kanady. Około połowa z nich to wegetarianie, a spożywający mięso ograniczają się do niewielkich ilości. Dzięki temu naukowcy mogli stosunkowo łatwo przeanalizować prawdziwość swoich hipotez na dużej grupie osób, bez konieczności projektowania sztucznych warunków badawczych.

Podczas testów naukowcy zaobserwowali niemal 8 tys. śmierci odnotowanych na przestrzeni 11 lat. Oceny diety dokonywano za pomocą kwestionariuszy, zaś dane o zgonach i śmiertelności pochodziły z National Death Index. Spośród osób jedzących mięso 90 procent spożywało nie więcej niż 50 gramów dziennie.

„Śmiertelne” czerwone mięso

Jak się okazało, blisko 3 tys. z niemal 8 tys. zgonów zarejestrowanych w badanym okresie nastąpiło wskutek chorób układu sercowo-naczyniowego, natomiast przyczyną ok. 2 tys. był nowotwór. Mięso przetworzone, a więc zmodyfikowane w celu poprawy smaku poprzez wędzenie czy solenie (przede wszystkim szynki bądź kiełbasy, niezależnie od typu), nie zostało jednoznacznie powiązane z podwyższonym ryzykiem śmierci przez wzgląd na bardzo niski poziom spożycia.

Niemniej jednak całkowita konsumpcja skorelowana jest z relatywnie wysokim zagrożeniem wystąpienia schorzeń układu sercowo-naczyniowego, jak twierdzą autorzy badania. Tym samym naukowcy dostarczyli kolejnych argumentów za znaczącą redukcją lub całkowitym wyłączeniem czerwonego mięsa z diety.

Polecane dla Ciebie

Czerwone mięso a białe

Przestrogę przed konsumpcją czerwonego mięsa zawierają również wyniki badań naukowców z Division of Cancer Epidemiology and Genetics, National Cancer Institute w Bethesda w Stanach Zjednoczonych.

Badacze wskazali na osiem poważnych schorzeń, których rozwojowi sprzyja jedzenie wieprzowiny, wołowiny i jagnięciny. Mowa o nowotworach, chorobie serca, udarze, cukrzycy, infekcjach, niewydolności nerek, wątroby oraz dolegliwościach układu oddechowego.

Wspomniane wnioski zostały wyciągnięte na drodze analizy zdrowia ponad 536 tys. mężczyzn i kobiet między 50 a 71 rokiem życia w ciągu ok. 16 lat. Przez ten czas odnotowywano ilość spożywanego czerwonego mięsa z podziałem na przetworzone, nieprzetworzone oraz białe, czyli drób i ryby. W grupie respondentów, gdzie konsumpcja była największa, wzrosło o 26 procent narażenie na śmierć na skutek nowotworów bądź chorób układu sercowo-naczyniowego.

Równocześnie naukowcy doszli do wniosku, że jedzenie białych mięs nie tylko nie szkodzi, ale wręcz wspomaga zdrowie. Badani jedzący drób i ryby zredukowali o 25 procent ryzyko śmierci w odniesieniu do wspomnianych schorzeń.

Eksperyment ze względu na charakter stricte obserwacyjny nie pozwala wyciągać jednoznacznych wniosków na temat powiązań między spożyciem mięsa, a jego efektami zdrowotnymi. Jednakże wielkość testu oraz okres badawczy dają podstawy by sądzić, że jedzenie czerwonego i przetworzonego mięsa jest potencjalnie szkodliwe i powinno zostać ograniczone. 
  1. S. Alshahrani, G. Fraser, J. Sabaté et al., Red and Processed Meat and Mortality in a Low Meat Intake Population, „Nutrients”, 2019, 11 (3), 622; doi: 10.3390/nu11030622.
  2. A. Etemadi, R. Sinha, M. H. Ward et al., Mortality from different causes associated with meat, heme iron, nitrates, and nitrites in the NIH-AARP Diet and Health Study: population based cohort study, „BMJ”, 2017, 357, published: 09 May 2017; doi: 10.1136/bmj.j1957.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt, dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

  • Zdrowe i lekkie grillowanie – czy to możliwe?

    Sezon grillowy kocha chyba każdy. Niezależnie od tego, czy jesteśmy smakoszami wege, czy z uwielbieniem wcinamy mięso, z niecierpliwością oczekujemy pierwszej sprzyjającej biesiadowaniu pod chmurką pogody! Co jednak, gdy dbamy o figurę, a żołądek niekoniecznie przyjmuje cięższą dietę? Czy da się grillować zdrowo?

  • 5 zasad grillowania bez problemów z trawieniem

    Wraz z nadejściem wyższych temperatur coraz chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Przy tej okazji często decydujemy się na przygotowanie i zjedzenie posiłku w ogrodzie, w towarzystwie zaproszonych gości. Największą popularnością cieszą się potrawy przyrządzane na grillu. Czy możemy przygotować potrawy grillowane, które będą wyglądały apetycznie, smakowały gościom i jednocześnie nie szkodziły ich zdrowiu?

  • Dieta na nadkwasotę żołądka – jak złagodzić nadkwaśność dietą?

    Głównym celem diety przy nadkwaśności jest neutralizacja i ograniczenie wydzielania soku żołądkowego. W ten sposób odpowiednie żywienie przy nadkwasocie żołądka łagodzi jej nieprzyjemne dolegliwości takie jak pieczenie, zgagę czy ból w klatce piersiowej. Jakie produkty mogą okazać się pomocne, a których należy unikać w nadkwaśności?  

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Nordic walking – zalety i technika „chodzenia z kijkami”

    Nordic walking to forma aktywności fizycznej, która polega na szybkim marszu ze specjalnymi kijkami. Ten rodzaj sportu został wymyślony przez Finów i początkowo stanowił rodzaj całorocznego treningu dla biegaczy narciarskich. Podczas uprawiania nordic walking zaangażowanych zostaje wiele grup mięśniowych, naprzemienne, przeciwległe wymachy kończyn mobilizują do pracy niemal całe ciało. Jak powinna wyglądać prawidłowa technika chodzenia z kijkami?

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Zerwany mięsień – co robić?

    Zerwanie mięśnia objawia się m. in. nagłym bólem, utratą siły mięśniowej i tym samym pozbawieniem kontroli nad mięśniem. To znacznie groźniejszy uraz niż naderwanie czy naciągnięcie mięśnia. Jak je od siebie odróżnić? Jak długo goi się zerwany mięsień? Jak wygląda jego rehabilitacja?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij