Czy warto się rolować?

Rolowanie stało się w ostatnim czasie bardzo modne. Wszystkie zabiegi, które prowadzą do poprawy zdrowia warto wziąć pod uwagę i rozważyć ich wykorzystanie, również te na które nadchodzi lub trwa moda. Rolowanie w mojej ocenie nie jest modą, a zapełnieniem luki, która przed i po treningu pozwala przygotować mięśnie do pracy i regeneracji. W dzisiejszym artykule opowiem czym jest rolowanie, jakie rodzaje rollerów dostępne są na rynku oraz jakie korzyści płyną z tego typu zabiegu.

Rolowanie jest to metoda masażu, którą można wykonać samodzielnie w zaciszu domowym, na sali gimnastycznej czy na siłowni.

Rolowanie wykorzystuje ciężar własnego ciała oraz nacisk mięśnia na walcowatą powierzchnię rollera.

Taki automasaż ma na celu rozluźnić mięśnie poprzez ich stymulację, a przez to lepsze nawodnienie i odżywienie. Co najważniejsze do rolowania niepotrzebny, jest żaden specjalistyczny i drogi sprzęt. Rolkę do rolowania można kupić już za 20 zł i jest ona wystarczająca do wykonania podstawowego zabiegu. Oczywiście są takie, które kosztują nawet do 300 zł, warto jednak zacząć od podstawowych wersji rollerów.

Wałek treningowy — roller

Roller to prosty wałek wykonany ze specjalnej pianki lub włókna syntetycznego. W zależności od potrzeb i indywidualnych upodobań, na rynku dostępne są rollery gładkie, a dla mocniejszych efektów z wypustkami. Pierwsze spotkanie z rolowaniem może być bolesne, trwa to tylko do czasu przyzwyczajenia mięśni do ucisku. Używanie rollera jest niezwykle proste. Rolowanie polega na naciskaniu tkanek miękkich na wałek ciężarem własnego ciała. Masaż może dotyczyć całych grup mięśniowych lub pojedynczych mięśni. Wałek przetacza się podłużnymi ruchami przez całą długość tkanek ugniatając odpowiednie partie ciała. Taki nacisk sprawia, że napięta tkanka rozluźnia się.

Jaki roller wybrać?

Na rynku dostępnych jest mnóstwo rodzajów wałków. Każdy powinien wybierać swój sprzęt indywidualnie, tak aby był dopasowany do indywidualnych potrzeb. 

Do wyboru mamy następujące rodzaje rollerów:

  • gładkie — mogą być miękkie lub twarde. Masaż  takim rollerem jest delikatny i najmniej bolesny.
  • z wypustkami — mocniej masują tkanki, przez to polecane są do ćwiczeń na bardzo spięte partie ciała.
  • długie — idealne do masażu całego ciała i kręgosłupa.
  • krótkie — do masażu punktowego pojedynczych partii mięśniowych np. rąk i nóg.

Dla kogo zabieg rolowania?

Rolować mogą się wszyscy — zarówno amatorzy, jak i sportowcy. Zabieg ten pomaga wyleczyć lekkie kontuzje i przyspiesza regenerację mięśni. Przygotowuje też mięśnie do intensywniejszego wysiłku. Podczas ćwiczeń, jakie by one nie były, nasze mięśnie są mocno obciążane i eksploatowane. Skutkuje to wzrostem napięcia mięśni oraz gromadzeniem się metabolitów związanych z przemianą materii. Po treningach, częstym zjawiskiem jest ból mięśniowy, zwany pospolicie zakwasami. Poza bólem, dochodzi do ograniczenia ruchomości w stawach i zmniejszenia zakresu ruchu. Stan taki utrudnia regenerację, prowadzi to blokad, które nie pozwalają poprawnie wykonywać ćwiczenia, a jeśli stan taki utrzymuje się przewlekle, może dojść do trwałych zwyrodnień. Aby zapobiec takiemu stanowi warto wykonać zabieg rolowania przed i/lub po ćwiczeniach.

Zalety rolowania

Rolowanie wykonane przed treningiem, zwiększa znacząco zakres ruchomości. Po treningu wykonuję się ją głównie w celu rozluźnienia nadmiernie spiętych mięśni. 

Inne zalety i korzyści z rolowania to:

•    zabieg kształtuje sylwetkę, 
•    nadaje się do celów rehabilitacyjnych,
•    wzmacnia mięśnie,
•    ujędrnia ciało oraz skórę, 
•    redukuje bóle mięśni i pleców,
•    likwiduje zakwasy, 
•    przeciwdziała osłabieniu po zakończonym treningu, 
•    koryguje postawę, 
•    wysmukla sylwetkę, 
•    przyspiesza rekonwalescencję po kontuzji, 
•    usuwa cellulit
•    korzystnie wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej, 
•    poprawia ukrwienie organizmu.

Rola regeneracji po treningu

Każdy trening powinien zakończony być rozciąganiem, aby włókna mięśni nie straciły elastyczności. Nie ma to nic wspólnego z rolowaniem. Rolowanie w tym przypadku może dać lepsze efekty treningowe, ale nie zastąpi rozciągania. Treningi powinny stymulować różne partie mięśniowe. Każda, konkretna partia mięśniowa powinna mieć co najmniej 3 dni na odpoczynek. Czas może się skrócić jeśli wykorzystamy zabieg rolowania. Po każdym treningu należy zjeść pełnowartościowy posiłek, aby zapewnić optymalne odżywienie ciała, ale w szczególności mięśni. Wszelkiego rodzaju pokusy po treningu, które się pojawiają bardzo często mogą zniwelować trud włożony w ćwiczenia. Trzeba pamiętać, że rozciąganie i rolowanie to dwa odmienne zabiegi. Warto poświęcić czas na jedno i drugie. Rozciąganie ma na celu wydłużenie długości włókna mięśniowego. Nie można o nim zapominać przy wykonywaniu treningów sportowych. Zbyt krótkie włókna mięśniowe są podatne na urazy i kontuzje. Rolowanie to zabieg mechaniczny stymulacji mięśnia w celu lepszej regeneracji.

Eksperci zalecają urozmaicanie zabiegów potreningowych i wykonywanie takich jak rozciąganie i rolowanie naprzemiennie. Pozwoli to utrzymać mięśnie w lepszym stanie i osiąganie lepszych efektów treningu oraz szybkiej regeneracji.

Jak mówi moja babcia, wszystko jest dla ludzi. Z pewnością po pierwszych dobrych efektach, większość przekonuje się do tego prostego wynalazku. W mojej ocenie warto dać szansę rolowaniu. Można się zaskoczyć jak taki prosty zabieg, który trwa 10 minut poprawi naszą sprawność i komfort po treningu.


Podziel się: