Zdrowa dieta a tłusty czwartek – lepiej unikać pączków?
Anna Posmykiewicz

Zdrowa dieta a tłusty czwartek – lepiej unikać pączków?

W tłusty czwartek zaczyna się ostatni tydzień karnawału. Dzień ten jest w Polsce obchodzony od dawien dawna, można też spotkać się z przysłowiem dotyczącym tego dnia: „Powiedział Bartek, że dziś tłusty czwartek, a Bartkowa uwierzyła, dobrych pączków nasmażyła”.

Według staropolskiej tradycji w tłusty czwartek każdy musiał zjeść chociaż jednego pączka, aby zapewnić sobie szczęście i wolność od problemów. Wiele osób korzysta z tej tradycji, bezkarnie objadając się pysznymi słodkościami, jakimi są pączki i faworki. Ale czy zjedzenie kilku pączków pozostanie przez nasz organizm zupełnie niezauważone? Co z tymi, którzy na co dzień przestrzegają zdrowej diety i zdrowego stylu życia – czy zjedzenie kilku pączków nie wyrządzi „spustoszenia” w ich organizmie? Aby odpowiedzieć na te pytania, trzeba dokładniej przyjrzeć się pączkom i faworkom.

Ile kalorii ma jeden pączek?

Przeciętny ważący 100 g pączek ma zwykle od 200 do 350 kcal. Zdarzają się jednak pączki zdecydowanie bardziej kaloryczne, przede wszystkim chodzi tu o słodkości dodatkowo oblane czekoladą zamiast lukrem – taki pączek może mieć nawet 450-500 kcal! Można zatem śmiało stwierdzić, że zjedzenie jednego pączka w tłusty czwartek jest równoważne ze zjedzeniem lekkiego, zdrowego obiadu. A co z faworkami? Czy są one tak samo kaloryczne jak pączki? Otóż, co może dla niektórych wydać się dziwne, faworki, czyli popularny chrust, mają jeszcze więcej kalorii niż pączki – zjedzenie 100 g faworków jest bowiem równoznaczne z przyjęciem do organizmu aż 500 kcal! Czemu w tych tradycyjnych tłustoczwartkowych słodkościach jest aż tyle kalorii? Przede wszystkim dlatego, że w tradycyjny sposób są one smażone na głębokim tłuszczu – najlepiej, według tradycji, aby był on pochodzenia zwierzęcego; najlepsze zatem pączki i faworki to te, które są smażone na smalcu. Widzimy więc, że pączki i faworki nie dość, że są bardzo wysokokaloryczne, to są jeszcze bardzo niezdrowe z racji wykorzystywania do ich smażenia tłuszczy pochodzenia zwierzęcego.

Lepiej zrezygnować z pączka?

Czy to oznacza, że kategorycznie nie powinniśmy jeść pączków ani faworków w tłusty czwartek i zdecydować się na zdrowe słodkie przekąski typu ciasto z marchewki czy ze szpinaku?

Odpowiedź może niektórych zaskoczyć, ale brzmi ona: nie. We wszystkim trzeba po prostu zachować zdrowy rozsądek i umiar.

Jeśli na co dzień odżywiamy się zdrowo, jemy dużo warzyw i owoców oraz dbamy o formę, chodząc na siłownię czy ćwicząc w domu, zjedzenie jednego pączka i kilku faworków nie spowoduje, że od razu przytyjemy, a nasz organizm zostanie zaśmiecony niezdrowym tłuszczem, który odłoży się w naszych naczyniach krwionośnych w postaci blaszek cholesterolowych, a w obwodzie naszej talii i bioder przybędzie od razu kilku centymetrów. Trzeba pamiętać, że codzienne dbanie o zdrową dietę umożliwia nam raz na jakiś czas szaleństwo w postaci zjedzenia czegoś niezdrowego i kalorycznego – nasz organizm funkcjonuje bowiem wtedy prawidłowo i bez problemu będziemy szybko mogli spalić kaloryczne przysmaki.

Dlatego po zjedzeniu tłustoczwartkowych słodkości warto wybrać się jeszcze tego samego dnia wieczorem na basen czy siłownię – wtedy bez problemu pozbędziemy się przyjętych przez nas niezdrowych kalorii i następnego dnia będziemy już mogli wrócić do naszej zdrowej diety.

Poza tym, jeśli na co dzień odżywiamy się zdrowo, sięgając w tłusty czwartek po pączka, na pewno wybierzemy też takie ciastko, które będzie miało mniej kalorii, a będzie równie smaczne. Jakiego pączka zatem najlepiej wybrać? Najmniej kaloryczny i najbardziej zdrowy będzie zatem pączek, który pozbawiony będzie lukru, a ilość jego nadzienia będzie niewielka – tak naprawdę najlepiej byłoby, aby pączek w ogóle nie miał żadnego nadzienia. Jeśli zatem zjemy jednego zdrowszego pączka i jednego faworka, nasz organizm na tym nie ucierpi, jak również nie zmarnujemy naszych starań o to, aby na co dzień jeść zdrowo i rozsądnie. Poza tym, odżywiając się na co dzień zdrowo, mamy świadomość tego, że jedząc wysokokalorycznego pączka, musimy po prostu zmniejszyć kaloryczność pozostałych naszych posiłków w ciągu całego dnia – tak, aby bilans przyjętych przez nas kalorii był taki sam, jak na co dzień, kiedy nie jemy tłustych i niezdrowych produktów.

Tłusty czwartek to tradycja, która była kultywowana przez naszych rodziców i dziadków i powinna być też kultywowana przez nas tak, aby nauczyły się jej też nasze dzieci i mogły potem przekazać ją swoim dzieciom. Chodzi po prostu o to, aby w tym dniu nie przesadzać z ilością spożytych pączków i faworków. Jeśli zachowamy zdrowy rozsądek i umiar, to na pewno nie odbije się to negatywnie na naszym zdrowiu i równowaga naszego organizmu nie zostanie z żaden sposób zachwiana. A zjadając w tłusty czwartek jednego pączka będziemy mieli tę świadomość, że właśnie podtrzymujemy starą tradycję, zgodnie z którą nasze życie będzie pozbawione przykrości i czeka nas tylko szczęście!

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

  • Termogeniki – co to za produkty i jaki mają wpływ na spalanie tłuszczu?

    Nikogo już dziś nie dziwią coraz to nowsze diety czy specyfiki mające na celu bezproblemową redukcję nadmiernych kilogramów. Sformułowanie „termogeniki” jest jednak znane już od wielu lat, a co więcej – dalej chętnie stosowane m.in. w branży sportowej. Czym są termogeniki? Czy pomogą w odchudzaniu bez żmudnej diety i ćwiczeń? Co jest termogenikiem?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij