Zdrowa dieta a tłusty czwartek – lepiej unikać pączków?
Anna Posmykiewicz

Zdrowa dieta a tłusty czwartek – lepiej unikać pączków?

W tłusty czwartek zaczyna się ostatni tydzień karnawału. Dzień ten jest w Polsce obchodzony od dawien dawna, można też spotkać się z przysłowiem dotyczącym tego dnia: „Powiedział Bartek, że dziś tłusty czwartek, a Bartkowa uwierzyła, dobrych pączków nasmażyła”.

Według staropolskiej tradycji w tłusty czwartek każdy musiał zjeść chociaż jednego pączka, aby zapewnić sobie szczęście i wolność od problemów. Wiele osób korzysta z tej tradycji, bezkarnie objadając się pysznymi słodkościami, jakimi są pączki i faworki. Ale czy zjedzenie kilku pączków pozostanie przez nasz organizm zupełnie niezauważone? Co z tymi, którzy na co dzień przestrzegają zdrowej diety i zdrowego stylu życia – czy zjedzenie kilku pączków nie wyrządzi „spustoszenia” w ich organizmie? Aby odpowiedzieć na te pytania, trzeba dokładniej przyjrzeć się pączkom i faworkom.

Ile kalorii ma jeden pączek?

Przeciętny ważący 100 g pączek ma zwykle od 200 do 350 kcal. Zdarzają się jednak pączki zdecydowanie bardziej kaloryczne, przede wszystkim chodzi tu o słodkości dodatkowo oblane czekoladą zamiast lukrem – taki pączek może mieć nawet 450-500 kcal! Można zatem śmiało stwierdzić, że zjedzenie jednego pączka w tłusty czwartek jest równoważne ze zjedzeniem lekkiego, zdrowego obiadu. A co z faworkami? Czy są one tak samo kaloryczne jak pączki? Otóż, co może dla niektórych wydać się dziwne, faworki, czyli popularny chrust, mają jeszcze więcej kalorii niż pączki – zjedzenie 100 g faworków jest bowiem równoznaczne z przyjęciem do organizmu aż 500 kcal! Czemu w tych tradycyjnych tłustoczwartkowych słodkościach jest aż tyle kalorii? Przede wszystkim dlatego, że w tradycyjny sposób są one smażone na głębokim tłuszczu – najlepiej, według tradycji, aby był on pochodzenia zwierzęcego; najlepsze zatem pączki i faworki to te, które są smażone na smalcu. Widzimy więc, że pączki i faworki nie dość, że są bardzo wysokokaloryczne, to są jeszcze bardzo niezdrowe z racji wykorzystywania do ich smażenia tłuszczy pochodzenia zwierzęcego.

Lepiej zrezygnować z pączka?

Czy to oznacza, że kategorycznie nie powinniśmy jeść pączków ani faworków w tłusty czwartek i zdecydować się na zdrowe słodkie przekąski typu ciasto z marchewki czy ze szpinaku?

Odpowiedź może niektórych zaskoczyć, ale brzmi ona: nie. We wszystkim trzeba po prostu zachować zdrowy rozsądek i umiar.

Jeśli na co dzień odżywiamy się zdrowo, jemy dużo warzyw i owoców oraz dbamy o formę, chodząc na siłownię czy ćwicząc w domu, zjedzenie jednego pączka i kilku faworków nie spowoduje, że od razu przytyjemy, a nasz organizm zostanie zaśmiecony niezdrowym tłuszczem, który odłoży się w naszych naczyniach krwionośnych w postaci blaszek cholesterolowych, a w obwodzie naszej talii i bioder przybędzie od razu kilku centymetrów. Trzeba pamiętać, że codzienne dbanie o zdrową dietę umożliwia nam raz na jakiś czas szaleństwo w postaci zjedzenia czegoś niezdrowego i kalorycznego – nasz organizm funkcjonuje bowiem wtedy prawidłowo i bez problemu będziemy szybko mogli spalić kaloryczne przysmaki.

Dlatego po zjedzeniu tłustoczwartkowych słodkości warto wybrać się jeszcze tego samego dnia wieczorem na basen czy siłownię – wtedy bez problemu pozbędziemy się przyjętych przez nas niezdrowych kalorii i następnego dnia będziemy już mogli wrócić do naszej zdrowej diety.

Poza tym, jeśli na co dzień odżywiamy się zdrowo, sięgając w tłusty czwartek po pączka, na pewno wybierzemy też takie ciastko, które będzie miało mniej kalorii, a będzie równie smaczne. Jakiego pączka zatem najlepiej wybrać? Najmniej kaloryczny i najbardziej zdrowy będzie zatem pączek, który pozbawiony będzie lukru, a ilość jego nadzienia będzie niewielka – tak naprawdę najlepiej byłoby, aby pączek w ogóle nie miał żadnego nadzienia. Jeśli zatem zjemy jednego zdrowszego pączka i jednego faworka, nasz organizm na tym nie ucierpi, jak również nie zmarnujemy naszych starań o to, aby na co dzień jeść zdrowo i rozsądnie. Poza tym, odżywiając się na co dzień zdrowo, mamy świadomość tego, że jedząc wysokokalorycznego pączka, musimy po prostu zmniejszyć kaloryczność pozostałych naszych posiłków w ciągu całego dnia – tak, aby bilans przyjętych przez nas kalorii był taki sam, jak na co dzień, kiedy nie jemy tłustych i niezdrowych produktów.

Tłusty czwartek to tradycja, która była kultywowana przez naszych rodziców i dziadków i powinna być też kultywowana przez nas tak, aby nauczyły się jej też nasze dzieci i mogły potem przekazać ją swoim dzieciom. Chodzi po prostu o to, aby w tym dniu nie przesadzać z ilością spożytych pączków i faworków. Jeśli zachowamy zdrowy rozsądek i umiar, to na pewno nie odbije się to negatywnie na naszym zdrowiu i równowaga naszego organizmu nie zostanie z żaden sposób zachwiana. A zjadając w tłusty czwartek jednego pączka będziemy mieli tę świadomość, że właśnie podtrzymujemy starą tradycję, zgodnie z którą nasze życie będzie pozbawione przykrości i czeka nas tylko szczęście!

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Błonnik pokarmowy – gdzie i czym jest? Jak wpływa na zdrowie?

    Błonnik pokarmowy, zwany włóknem pokarmowym, to grupa substancji, która odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu pokarmowego człowieka. Wyróżnia się dwie frakcje błonnika pokarmowego: rozpuszczalną i nierozpuszczalną w wodzie. Każda wywiera określony wpływ na organizm. W jakich produktach można znaleźć błonnik pokarmowy i jakie są jego właściwości?

  • Dynia – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Dietetyczne przepisy z dynią

    Dynia jest warzywem bogatym w witaminy i minerały – m.in. w magnez, selen, potas i cynk. Stanowi także źródło białka i błonnika pokarmowego. Kto powinien włączyć ją do swojej diety? Jakie właściwości mają pestki z dyni i olej z dyni? Czy to warzywo będzie odpowiednie dla cukrzyków?

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, dzięki czemu może znaleźć miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu?

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Czym jest układ odpornościowy i jak skutecznie go wspierać?

    Po z natury ciepłym lecie przychodzi sezon jesienny, który wystawia na ciężką próbę nie tylko nasz nastrój, ale również układ odpornościowy, który w tym czasie jest wyjątkowo obciążony. Jest to okres infekcji, często nawracających lub przewlekłych. Istnieją jednak sposoby, aby sobie skutecznie pomóc i zniwelować ryzyko uciążliwych i osłabiających przeziębień, na tle których mogą rozwinąć się dużo poważniejsze choroby, jak zapalenie płuc czy oskrzeli. Spośród czynników mających wpływ na prawidłowo funkcjonujący układ immunologiczny, niewątpliwie ogromne znaczenie ma zdrowa dieta.

  • Kapary – smak, właściwości i zastosowanie w kuchni

    Kapary to roślina krzewiasta naturalnie występująca w strefie tropikalnej i w basenie Morza Śródziemnego. Pąki kwiatowe kaparów są znane już od wielu lat ze względu na swój charakterystyczny smak oraz działanie wspomagające trawienie i leczenie infekcji górnych dróg oddechowych. Kapary są ważnym źródłem wielu różnych biologicznie aktywnych substancji chemicznych, których właściwości terapeutyczne były już dobrze znane i cenione przez starożytnych Rzymian.

  • Blue Monday – co to jest? Kiedy wypada? Czy Blue Monday to mit?

    Blue Monday to termin określający rzekomo najbardziej depresyjny dzień w roku. Według wyliczeń twórcy tej teorii przypada on na trzeci poniedziałek stycznia. To właśnie w tym dniu we wszystkich mediach słyszymy o niebieskim poniedziałku. Wiele osób zastanawia się wówczas, ile jest prawdy w teorii Blue Monday.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij