Jak nie przytyć w Święta?
Joanna Naczyńska

Jak nie przytyć w Święta?

Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

Zacznij już dziś od oczyszczenia organizmu. Korzystny wpływ na przemianę materii i oczyszczenie organizmu ma sok z miąższu liści aloesu. Najlepsze efekty można uzyskać stosując sok przed posiłkami.

W aptekach dostępne są również mieszanki ziołowe w formie herbatek oczyszczających organizm. Ziołowe składniki takie jak pokrzywa, czarny bez czy mniszek lekarski, wpływają na przemianę materii i wspomagają oczyszczanie organizmu. 

Menu wielkanocne to przede wszystkim wyborne pieczenie, pasztety, potrawy z jaj, słodkie serniki i mazurki. Wszystkie te zapewne bardzo smaczne potrawy, mogą niestety przyczynić się do tego, że po Świętach przybędzie nam kilka kilogramów. 

Jak nie przytyć w Wielkanoc?

Dlatego w Święta, staraj się przestrzegać kilku zasad, które pomogą Ci nie przybrać na wadze przez te kilka dni. Jak to zrobić? Przede wszystkim zachowaj umiar. Częstuj się, ale nie objadaj. Spożywaj posiłki często, lecz w małych ilościach. Spożywaj więcej potraw bogatych w błonnik, gaś pragnienie wodą zamiast słodkimi napojami. Zrezygnuj z dosalania potraw gotowych do spożycia, ogranicz używanie soli w procesie gotowania. Warto spróbować gotowania na parze, jest zdrowe, a potrawy zyskują nowe walory smakowe. 

Jeżeli masz wpływ na menu świątecznego spotkania, zaproponuj przygotowanie kilku zdrowych potraw lub przekąsek. Użyj do tego świeżych składników, bogatych w błonnik i witaminy. Kiełki i świeże warzywa doskonale skomponują się z daniem głównym, a im więcej warzyw do wyboru na stole, tym lepiej. Każdy z pewnością wybierze chętnie coś zielonego dla siebie. Jako dressing do sałatek idealnie sprawdzi się samodzielnie przygotowane połączenie oliwy z oliwek z sokiem z cytryny. Dodatkowo, będzie to zdrowa porcja nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 i 6. 

Pewne proste dania podaj w nowy, oryginalny sposób. Przygotuj na przykład pastę z jajek, awokado i suszonych pomidorów. Awokado jest bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, a także witamin A, E, B1, B2, C, PP, K, H, kwasu pantotenowego, kwasu foliowego. Awokado zawiera także wapń, potas i fosfor. Jest owocem „maślanym” może więc być stosowany zamiast masła w postaci pasty lub plastra w połączeniu z pieczywem.  

By nie przytyć w święta, powinniśmy zadbać o to, by również słodkie desery nie składały się wyłącznie z tłustych, niezdrowych składników. Doskonale sprawdzą się zdrowe wypieki, przygotowane z naturalnych składników. Chleb własnego wypieku i ciastka dietetyczne z dodatkiem słonecznika, pestek z dyni, nasion lnu, orzechów i cynamonu dopełnią wyśmienite menu.

Nasiona lnu korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu trawiennego, wspomagają prawidłową perystaltykę jelit, są również bogatym źródłem błonnika, warto więc dodawać je do wypieków. Dodatek cynamonu, pomoże utrzymać właściwy poziom cukru we krwi, a pestki z dyni dostarczą sporej dawki cynku.

Co jeszcze możemy zrobić, by nie przytyć w Święta?

Po długim czasie przy stole zrób sobie przerwę na herbatkę wspomagającą trawienie. Zaproponuj bliskim herbatkę na poziom cukru lub herbatkę z dodatkiem liści ostrokrzewu paragwajskiego Yerba Mate i gorzką pomarańczą. Ostrokrzew paragwajski i gorzka pomarańcza wspomagają kontrolę masy ciała, a koper włoski, kminek, mięta i głóg wpływają na komfort trawienia. Dodatek karczocha, kminku i anyżu pozwoli poczuć się lepiej po ciężkostrawnym obiedzie. 

Dobrym rozwiązaniem jest również zaproponowanie gościom spaceru. Pogoda w czasie Świąt Wielkanocnych powinna umożliwić tę formę odpoczynku od ciągłego jedzenia. Ruch poprawi przemianę materii, pozwoli również odetchnąć świeżym powietrzem. 

Jeśli jeszcze tego nie robisz, to czas po Świętach jest idealnym czasem by zacząć regularnie uprawiać sport. Szybko zgubisz niepotrzebne kilogramy, a dzięki systematycznemu wykonywaniu ćwiczeń masz dużą szanse utrzymać osiągnięte rezultaty.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

  • Adipocyty (komórki tkanki tłuszczowej) – czym są i jak działają? Jaki jest ich związek z tyciem?

    Tkanka tłuszczowa wydaje się kojarzyć z czymś zupełnie niepotrzebnym i mało estetycznym. Tymczasem, tłuszcz obecny w organizmie pełni wiele istotnych dla niego funkcji fizjologicznych, stąd zarówno jego niedobór, jak i nadmiar mogą prowadzić do powstania rozmaitych stanów patologicznych poszczególnych narządów. Czym są adipocyty? Czy ich nadmiar jest szkodliwy? Jaki wpływ wywierają na nasz organizm?  

  • Dieta po udarze – co należy o niej wiedzieć? Zasady, produkty, komponowanie posiłków, bezpieczeństwo żywienia w diecie poudarowej

    Udar mózgu przechodzi ponad 60 tysięcy Polaków rocznie. Niemal każdy z nich doświadcza wówczas zmian w zakresie swojej sprawności, które w różnym stopniu decydują o dalszym funkcjonowaniu. Istotną rolę w procesie rehabilitacji i rekonwalescencji, jak również w profilaktyce kolejnych udarów, odgrywa m.in. odpowiednio skomponowana dieta. Udar mózgu – jaką rolę w chorobie pełni żywienie? O jakie elementy należy szczególnie zadbać, a czego unikać? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij