Olej Moringa – zastosowanie w kuchni i farmakologiczne
Maria Brzegowy

Olej Moringa – zastosowanie w kuchni i farmakologiczne

Przez mieszkańców doliny Nilu nazywane „drzewem oczyszczającym” i zdaniem badaczy nie ma w tym krzty przesady. Korzystnymi właściwościami zdrowotnymi odznaczają się praktycznie wszystkie części rośliny. Znalazły one także zastosowanie w kuchni - jako dodatek do potraw lub samodzielne danie. Z kolei dzięki właściwościom koagulującym, moringa stanowi ciekawą alternatywę dla środków do uzdatniania wody.

Literatura podaje, że moringa pochodzi z północnych Indii. Dziś stała się powszechna również i w całej Azji oraz Afryce. Tubylcy uważają ją za „nebedies”, co oznacza „nigdy nie umierające drzewo”. Osiąga od 5 do nawet 10 metrów wysokości, nie wymaga specjalnych warunków uprawy, odrasta po wycięciu i w przeciwieństwie do większości rosnących na ziemi drzew, produkuje owoce w czasie suszy.

Hindusi wierzyli, że moringa to drzewo zaczarowane. Straszono dzieci, że w jej koronie mieszkają złe duchy. W rzeczywistości, odgłosy, które przypominały zawodzenie, wydawały owady, które zlatywały się po zmroku.

Szerokie zastosowanie farmakologiczne

Choć podawane w mediach informacje mogą być mocno przekoloryzowane, niezaprzeczalnie moringa posiada wiele udowodnionych naukowo właściwości. Literatura podaje na przykład, że roślina może być przydatna w zaburzeniach sercowo-naczyniowych. Szczególne właściwości przypisuje się soku z liści, który miałby mieć korzystny wpływ na ciśnienie tętnicze krwi. Pozytywne działanie mają mieć też owoce, które według piśmiennictwa są w stanie obniżyć poziom cholesterolu całkowitego, cholesterolu frakcji LDL oraz triglicerydów. Badania naukowe wskazują również na możliwość działania antybakteryjnego (korzenie), przeciwnowotworowego (liście), regulacyjnego w chorobach tarczycy (wyciąg z liści), a nawet pielęgnacyjnego dla skóry i włosów (ekstrakt z nasion).

Wybrane przykłady zastosowania różnych części rośliny moringa
Korzeń – przeciwzapalne, tonizujące, na bóle stawów, pleców i nerek
Liście – przeczyszczające, przeciwgorączkowe, kontrola właściwej glikemii
Kwiaty – środek pobudzający, afrodyzjak, korzystne wobec profilu lipidowego

Zastosowanie w kuchni – oczyszczanie wody

Naukowców zafascynowała jednak inna właściwość Moringa oleifera – dzięki możliwościom koagulującym, zmiażdżone nasiona moringa są w stanie oczyścić wodę, co jak prognozują badacze, miałoby ogromne znaczenie dla zdrowia ludzi na całym świecie (Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że zanieczyszczona woda, złe warunki sanitarne oraz niewystarczająca higiena prowadzi rocznie do 1,6 milionów zgonów ludzi na świecie). Uzdatnianie wody przebiega w dwóch etapach. W pierwszym, przy zastosowaniu środków koagulujących (zwykle sole aluminium), dokonuje się oczyszczenia substancji takich jak minerały, resztki roślin oraz bakterii. W drugi etapie następuje dezynfekcja – do tego celu wykorzystuje się związki chloru, wodoru, ultrafiolet i ozon. Moringa oleifera, jako roślina nietoksyczna oraz biodegradowalna, miałaby znaleźć zastosowanie w tym pierwszym etapie.

Według WHO, brak dostępu do czystej wody oraz złe warunki higieniczne stanowią jedną z głównych przyczyn wysokiej śmiertelności ludzi w krajach rozwijających się. Zastosowanie tanich metod oczyszczania wody, może częściowo pomóc rozwiązać ten problem.

Wykorzystaj we własnej kuchni – domowe sposoby

Przeglądając ogólnodostępne artykuły znaleźliśmy informacje jak dokonać uzdatniania wody w warunkach domowych. Według scienceinschool.org do oczyszczenia 1 litra brudnej wody lub 2 litrów lekko zabrudzonej wody należy zaopatrzyć się w 100-150 mg nasion (czyli mniej więcej 1 sproszkowane nasionko na 1 litr). Zmiażdżone i rozpuszczone w odpowiedniej ilości płynu nasiona należy następnie wlać do wody, którą zamierzamy oczyścić i powoli mieszając pozwolić na opadnięcie zanieczyszczeń na dno. Po mniej więcej godzinie, 90% bakterii oraz zabrudzeń powinna zniknąć. Brzmi jak bajka? Nie potwierdzamy, ani też nie zaprzeczamy. Ostateczny werdykt pozostawiamy naukowcom.

Zastosowanie w kuchni – dodatek do potraw

Olej moringa tłoczony na zimno, to według niektórych zapisów, dobry pomysł na dodatek do sałatek, do kanapki, do skropienia zupy krem. Ze względu na wysoką temperaturę dymienia, może sprawdzić się również podczas smażenia. Ponieważ szybko jełczeje (a według innych źródeł – jest bardzo wytrzymały), poleca się go przechowywać w butelce z ciemnego szkła, w chłodnym miejscu, a po otwarciu zużyć w ciągu trzech miesięcy.

Liście moringi można przygotowywać podobnie jak szpinak – gotować we wodzie, albo dusić na patelni. W takiej postaci świetnie będą pasować do lekkiej ryby z grilla albo delikatnej, mięsnej pieczeni w towarzystwie kaszy. Owoce przypominające strąki, mogą stanowić ciekawy element potrawki albo zupy. Z kolei białe kwiaty, w formie ugotowanej sprawdzą się w sałatce, a jako wyekstrahowany nektar - do wyrobu miodu. 

Źródła:
1.    Anwar F. i wsp., 2006, Moringa oleifera: A Food Plant with Multiple Medicinal Uses, Phytother. Res. 21, 17–25 
2.    Drzewo dobrych wiadomości, Zwierciadło, http://zwierciadlo.pl/bez-kategorii/drzewo-dobrych-wiadomosci, dostęp 04.05.2017
3.    Scienceinschool.org

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dynia – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Dietetyczne przepisy z dynią

    Dynia jest warzywem bogatym w witaminy i minerały m.in. magnez, selen, potas i cynk. Stanowi także źródło białka i błonnika pokarmowego. Kto powinien włączyć ją do swojej diety? Jakie właściwości mają pestki z dyni i olej z dyni? Czy to warzywo będzie odpowiednie dla cukrzyków?  

  • Grzyby – właściwości i wartości odżywcze. Jak je przyrządzać, suszyć i mrozić? Jak uniknąć zatrucia grzybami?

    Niskokaloryczne i bogate w łatwo przyswajalne biało oraz błonnik pokarmowy – mowa o grzybach, które Polacy chętnie zbierają i spożywają. Są cenione nie tylko za ich smak, ale także za ich wpływ na zdrowie. Które grzyby warto zbierać? Jaka jest różnica pomiędzy grzybami niejadalnym a trującymi? I najważniejsze – jak uniknąć zatrucia grzybami? Podpowiadamy. 

  • Borowik szatański – charakterystyka i występowanie. Objawy zatrucia borowikiem szatańskim i pierwsza pomoc przy zatruciu

    Borowik szatański, szatan, diablik, smoczy łeb – nie bez powodu ma tak złowieszcze nazwy – należy do grupy grzybów trujących, które po spożyciu mogą wywołać silne dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego i nie tylko. Jak odróżnić borowika szatańskiego od szlachetnego? Jakie są objawy zatrucia borowikiem szatańskim? Co zrobić, gdy dojdzie do zatrucia? Podpowiadamy.

  • Cukier muscovado – właściwości i zastosowanie

    Ciemnej barwy, o karmelowym, przyjemnym smaku – sprawdzi się w wielu daniach na słodko i na wytrawnie. Od wielu już lat uważany za lepszy zamiennik tradycyjnego białego cukru otrzymywanego z buraków, ale czy zasłużenie? Czy cukier muscovado dostarcza mniej kalorii? Czy jest zdrowszy? Do czego można go jeszcze wykorzystać? 

  • Rabarbar – wartości odżywcze, właściwości i przepisy z rabarbarem

    Rabarbar nieodłącznie kojarzy się nam ze smakami lata. Gdy nadchodzi na niego sezon, niejeden z nas kupuje go z zamiarem przygotowania pysznego ciasta drożdżowego lub kompotu z jego dodatkiem. Jakie właściwości posiada rabarbar? Gdzie znalazł swoje zastosowanie i kto może, a kto nie powinien po niego sięgać? 

  • Dieta przeciwnowotworowa – zasady, wskazówki, produkty antyrakowe

    Uniwersalnej diety mającej na celu zmniejszyć ryzyko rozwoju choroby nowotworowej nie ma. Istnieje jednak sporo doniesień w temacie poszczególnych składników pożywienia, które takie działanie mogą wykazywać. Równolegle należy wspomnieć i o czynnikach, które będą działać pronowotworowo. Po które produkty sięgać na co dzień, a które ograniczyć? Jakie są zasady diety obniżające ryzyko zachorowania na raka? 

  • Który probiotyk na zdrowe jelita wybrać? Tabletka, żel, koncentrat probiotyczny

    Wsparcie organizmu poprzez dbanie o odpowiedni poziom odporności jest wskazane nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale przez cały rok. Osłabienie może wystąpić zarówno na skutek przeziębienia, grypy, przyjmowania leków immunosupresyjnych, zatrucia pokarmowego, braku snu, nieodpowiedniej diety czy antybiotykoterapii. Żeby wspomóc się w tych okresach można sięgnąć po probiotyki, które na rynku aptecznym dostępne są m.in. w postaci napojów, tabletek czy żelu. Czym jest koncentrat probiotyczny, czy w ciąży można łykać probiotyki i jak najlepiej przyjmować te preparaty? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Soja – czy jest zdrowa?

    Budząca od lat kontrowersje soja jest jedną z ważniejszych roślin uprawnych na świecie, zaraz po pszenicy, kukurydzy i ryżu. Zdaniem wielu badaczy, jej spożycie może wiązać się z wieloma potencjalnymi korzyściami zdrowotnymi, w tym m.in. profilaktyką chorób układu sercowo-naczyniowego, osteoporozy oraz z łagodzeniem objawów okresu menopauzalnego.   

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij