Jak dotrzymać noworocznych postanowień? - portal DOZ.pl
Jak dotrzymać noworocznych postanowień?
Ewa Gąsecka

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

Mimo, że dni są nadal krótkie, ale od Nowego Roku stają się dłuższe, co daje nadzieję że kiedyś w końcu nadejdzie wiosna. Odchudzanie będzie coraz łatwiejsze, więc dlaczego nie zacząć teraz, szczególnie że obiecywaliśmy to sobie w czasie przygotowań do Wigilii i przy Świątecznym stole. Aby tym razem się udało, należy się do tego przygotować, przede wszystkim psychicznie. Sięganie po kolejna dietę – cud z Internetu czy popularnego pisma nie jest dobrym rozwiązaniem, bo zakończy się jak zwykle – kilka kilogramów w dół i szybki powrót do wagi wyjściowej, przy mniejszym szczęściu efektem jo-jo, czyli nawet wzrostem masy ciała.

Trudne początki

Na początek należy ustalić cel, który powinien być realny. Jeżeli kobieta waży 90 kg, nie powinna dążyć do wagi sprzed 30 lat – bo „przy 52 kg czuła się najlepiej”. Cele powinno się rozłożyć na etapy – pierwszy etap to utrata 10% wagi wyjściowej. Wiele osób w tym momencie może odczuć rozczarowanie że to za mało, ale łatwiej osiągać cele małymi krokami i dojść do takiej wagi, jaką będzie łatwo utrzymać. Bo głównym, odległym celem, oprócz konkretnej liczby kilogramów powinno być utrzymanie uzyskanej wagi na zawsze.

Dieta na... zawsze?

Po drugie trzeba potraktować dietę odchudzającą jako nowy sposób żywienia, który będzie możliwy do stosowania do końca życia. Ten, kto chociaż raz w życiu schudł większą liczbę kilogramów, już zawsze będzie musiał uważać na to co je, niemożliwy jest powrót do jedzenia, które doprowadziło do otyłości czy nadwagi. Jeżeli ktoś nie potrafi się z tym pogodzić, nie powinien przystępować do tego zadania, bo może wyrządzić sobie więcej szkody niż pożytku. Dla zdrowia lepiej utrzymywać stałą, podwyższoną masę ciała niż na zmianę chudnąć i tyć, co jest nieuniknione jeżeli wróci się do starych, złych nawyków żywieniowych.

Polecane dla Ciebie

Odchudzanie moim priorytetem

Aby osiągnąć cel odchudzanie powinno znaleźć wysoką pozycję na liście naszych priorytetów. Otoczenie ma dostosować się do zmiany sposobu żywienia, a nie odwrotnie. Przerwa w pracy przeznaczona na zjedzenie musi być respektowana, nic się nie stanie gdy rodzina pomoże w obowiązkach aby był czas na przygotowanie posiłków. Lśniące czystością mieszkanie nie może być ważniejsze od zjedzenia w spokoju obiadu.

Ważna jest strategia

Należy przyjąć strategię przy wyborze sposobu żywienia, aby zminimalizować ryzyko zniechęcenia się i przerwania zadania w połowie drogi. Dieta powinna spełniać kilka warunków:

  • Nie powinna być jednostronna, ważne jest urozmaicenie produktów aby nie spowodować niedoborów pokarmowych.
  • Powinna być smaczna, nie zawierać produktów których się nie lubi, należy używać ulubionych przypraw, nie rezygnować całkowicie z soli.
  • Nie należy wyłączać dużej grupy produktów – np. węglowodanów i tłuszczów, trzeba zmniejszyć ich ilość ale nie eliminować całkowicie.

Wybierając sposób żywienia można skorzystać z pomocy specjalisty lub literatury dostępnej w księgarniach, do której jednak należy podejść krytycznie – unikać takiej, która obiecuje niewiarygodne wyniki w krótkim czasie, wyłącza całkowicie duże grupy produktów, jest niezgodna z przyjętymi obecnie zasadami zdrowego żywienia, promująca „dziwne” praktyki, zabiegi czy głodówki. Nie powinno być produktów całkowicie zakazanych, można sobie wyznaczyć np. raz w tygodniu zamiast jednego, niskokalorycznego posiłku zjemy to na co mamy ochotę.

Opracować strategię przygotowywania posiłków, listy zakupów, postępowania w sytuacjach awaryjnych – np. konieczności zjedzenia w mieście.

Chudnij aktywnie

Według badań naukowych mimo że możliwe jest schudnięcie bez aktywności fizycznej, nie da się bez niej utrzymać uzyskanych efektów. Należy ją starannie zaplanować. Częstotliwość ćwiczeń fizycznych powinna być realna biorąc pod uwagę możliwości czasowe i finansowe w długim czasie. Nie jest rozsądne bieganie na siłownię 5 razy w tygodniu przez miesiąc, aby potem, w wyniku znudzenia lub zmiany godzin zajęć zrezygnować z niej całkowicie. Lepiej założyć sobie wysiłek fizyczny 2 razy w tygodniu i konsekwentne trzymanie się tego planu bardzo długo, aby ruch wszedł w nawyk.

Jeżeli ktoś ma problem z emocjami i je pod ich wpływem, ma cechy zaburzeń odżywiania – powinien pomyśleć o pomocy psychologicznej, ponieważ odchudzanie w takim przypadku likwiduje jedynie objawy problemu, nie sięgając do jego przyczyn.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • „Urwany film” po spożyciu alkoholu. Co wtedy dzieje się z mózgiem?

    Nadużywanie alkoholu jest związane z wieloma długotrwałymi problemami zdrowotnymi. Jedną z konsekwencji może być upośledzenie funkcji poznawczych i pamięci. Niektóre osoby po spożyciu alkoholu wykonują różne czynności, nawet złożone zadania, o których potem nie pamiętają. Naukowcy odkryli mechanizm, który jest molekularną podstawą tego zjawiska i mają nadzieję, że lepsze zrozumienie problemu pozwoli zapobiec wielu negatywnym konsekwencjom.

  • Kim są WWO? Czy jesteś jednym z nich?

    WWO to pojęcie oznaczające osoby wysoko wrażliwe. Pod terminem tym kryje się cała gama cech, które wyróżniają tego typu ludzi, stanowiąc o ich wyjątkowości. Warto wiedzieć, w jaki sposób traktować osoby WWO, aby czuły się komfortowo i mogły w pełni wykorzystywać swój potencjał w pracy, w związkach i innych sferach życia.  

  • Problemy z zaśnięciem – przyczyny, jak sobie radzić?

    Problemy z zaśnięciem to coraz powszechniejsze zjawisko, które może dotyczyć tak naprawdę każdego – niezależnie od wieku, płci czy przynależności etnicznej. Za tym dotkliwym problemem często kryje się bezsenność, ale również szereg zaburzeń zarówno psychicznych, jak i somatycznych. 

  • Perfekcjonizm – czym jest i jak sobie z nim radzić?

    Dzisiejsze czasy kreują nowe modele pożądanych zachowań i postaw – jedna z nich jest perfekcjonizm, który ma swoje źródła między innymi w wyidealizowanym świecie znanym z mediów społecznościowych. Jednak perfekcjonizm może być również dużą trudnością dla obarczonego nim człowieka, która znacznie utrudnia życie i relacje z innymi ludźmi.

  • Skąd się bierze déjà vu i czy jest to niebezpieczne zjawisko?

    Déjà vu to jeden z najbardziej tajemniczych stanów, jakie występują w ludzkim umyśle. Co jakiś czas doświadcza go niemal każdy człowiek, a jednak wciąż nie udało się wypracować jednolitej naukowej interpretacji tego dość niepokojącego zjawiska. Jedno jest pewne – déjà vu na chwilę zaburza nasze postrzeganie teraźniejszości, zasiewając wątpliwość, czy przypadkiem „to się już kiedyś nie działo?".  

  • Wybudzanie się w nocy – budzenie się w nocy i problem z zaśnięciem

    Wybudzanie się w środku nocy należy do bardzo frustrujących, a jednocześnie niestety powszechnych sytuacji, które co jakiś czas dotykają każdego z nas. Jeśli powtarza się to regularnie, należy poszukać przyczyny i wyeliminować czynnik, który wywołuje nocne, niechciane pobudki. Poza tym warto poznać uniwersalne, sprawdzone sposoby, które mogą być skuteczne w radzeniu sobie z wybudzaniem się w nocy.

  • Syndrom paryski – co to jest, na czym polega?

    Wizyta w Paryżu to dla wielu turystów spełnienie odwiecznego marzenia. Niestety, czasem potęgowane przez lata emocje, oczekiwania i wyidealizowane wyobrażenia potrafią odbić się negatywnie na zdrowiu. Przekonały się o tym osoby, które doświadczyły tajemniczego syndromu paryskiego. 

  • Paraliż senny – czym jest i jak się przejawia?

    Zaburzenia snu są powszechnym zjawiskiem dotykającym co drugą osobę na świecie. Wśród nich wyróżnić można bardzo nieprzyjemne doznanie, jakim jest paraliż senny. Charakteryzuje się on uczuciem całkowitego bezwładu ciała przy zachowaniu pełnej świadomości. Co jest przyczyną powstawania tego niepokojącego zjawiska, które w potocznym wyobrażeniu kojarzy się z obecnością demonów?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij