Jak dotrzymać noworocznych postanowień?
Ewa Gąsecka

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

Mimo, że dni są nadal krótkie, ale od Nowego Roku stają się dłuższe, co daje nadzieję że kiedyś w końcu nadejdzie wiosna. Odchudzanie będzie coraz łatwiejsze, więc dlaczego nie zacząć teraz, szczególnie że obiecywaliśmy to sobie w czasie przygotowań do Wigilii i przy Świątecznym stole. Aby tym razem się udało, należy się do tego przygotować, przede wszystkim psychicznie. Sięganie po kolejna dietę – cud z Internetu czy popularnego pisma nie jest dobrym rozwiązaniem, bo zakończy się jak zwykle – kilka kilogramów w dół i szybki powrót do wagi wyjściowej, przy mniejszym szczęściu efektem jo-jo, czyli nawet wzrostem masy ciała.

Trudne początki

Na początek należy ustalić cel, który powinien być realny. Jeżeli kobieta waży 90 kg, nie powinna dążyć do wagi sprzed 30 lat – bo „przy 52 kg czuła się najlepiej”. Cele powinno się rozłożyć na etapy – pierwszy etap to utrata 10% wagi wyjściowej. Wiele osób w tym momencie może odczuć rozczarowanie że to za mało, ale łatwiej osiągać cele małymi krokami i dojść do takiej wagi, jaką będzie łatwo utrzymać. Bo głównym, odległym celem, oprócz konkretnej liczby kilogramów powinno być utrzymanie uzyskanej wagi na zawsze.

Dieta na... zawsze?

Po drugie trzeba potraktować dietę odchudzającą jako nowy sposób żywienia, który będzie możliwy do stosowania do końca życia. Ten, kto chociaż raz w życiu schudł większą liczbę kilogramów, już zawsze będzie musiał uważać na to co je, niemożliwy jest powrót do jedzenia, które doprowadziło do otyłości czy nadwagi. Jeżeli ktoś nie potrafi się z tym pogodzić, nie powinien przystępować do tego zadania, bo może wyrządzić sobie więcej szkody niż pożytku. Dla zdrowia lepiej utrzymywać stałą, podwyższoną masę ciała niż na zmianę chudnąć i tyć, co jest nieuniknione jeżeli wróci się do starych, złych nawyków żywieniowych.

Odchudzanie moim priorytetem

Aby osiągnąć cel odchudzanie powinno znaleźć wysoką pozycję na liście naszych priorytetów. Otoczenie ma dostosować się do zmiany sposobu żywienia, a nie odwrotnie. Przerwa w pracy przeznaczona na zjedzenie musi być respektowana, nic się nie stanie gdy rodzina pomoże w obowiązkach aby był czas na przygotowanie posiłków. Lśniące czystością mieszkanie nie może być ważniejsze od zjedzenia w spokoju obiadu.

Ważna jest strategia

Należy przyjąć strategię przy wyborze sposobu żywienia, aby zminimalizować ryzyko zniechęcenia się i przerwania zadania w połowie drogi. Dieta powinna spełniać kilka warunków:

  • Nie powinna być jednostronna, ważne jest urozmaicenie produktów aby nie spowodować niedoborów pokarmowych.
  • Powinna być smaczna, nie zawierać produktów których się nie lubi, należy używać ulubionych przypraw, nie rezygnować całkowicie z soli.
  • Nie należy wyłączać dużej grupy produktów – np. węglowodanów i tłuszczów, trzeba zmniejszyć ich ilość ale nie eliminować całkowicie.

Wybierając sposób żywienia można skorzystać z pomocy specjalisty lub literatury dostępnej w księgarniach, do której jednak należy podejść krytycznie – unikać takiej, która obiecuje niewiarygodne wyniki w krótkim czasie, wyłącza całkowicie duże grupy produktów, jest niezgodna z przyjętymi obecnie zasadami zdrowego żywienia, promująca „dziwne” praktyki, zabiegi czy głodówki. Nie powinno być produktów całkowicie zakazanych, można sobie wyznaczyć np. raz w tygodniu zamiast jednego, niskokalorycznego posiłku zjemy to na co mamy ochotę.

Opracować strategię przygotowywania posiłków, listy zakupów, postępowania w sytuacjach awaryjnych – np. konieczności zjedzenia w mieście.

Chudnij aktywnie

Według badań naukowych mimo że możliwe jest schudnięcie bez aktywności fizycznej, nie da się bez niej utrzymać uzyskanych efektów. Należy ją starannie zaplanować. Częstotliwość ćwiczeń fizycznych powinna być realna biorąc pod uwagę możliwości czasowe i finansowe w długim czasie. Nie jest rozsądne bieganie na siłownię 5 razy w tygodniu przez miesiąc, aby potem, w wyniku znudzenia lub zmiany godzin zajęć zrezygnować z niej całkowicie. Lepiej założyć sobie wysiłek fizyczny 2 razy w tygodniu i konsekwentne trzymanie się tego planu bardzo długo, aby ruch wszedł w nawyk.

Jeżeli ktoś ma problem z emocjami i je pod ich wpływem, ma cechy zaburzeń odżywiania – powinien pomyśleć o pomocy psychologicznej, ponieważ odchudzanie w takim przypadku likwiduje jedynie objawy problemu, nie sięgając do jego przyczyn.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zbliża się przesilenie wiosenne

    Porą roku, która zazwyczaj najbardziej się dłuży jest zima, a najtrudniejsze do przetrwania są jej ostatnie tygodnie. Jesteśmy wtedy zmęczeni mało ruchliwym trybem życia, niedoborem światła słonecznego i zimnem. Jest to tzw. przesilenie wiosenne.

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych –wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

    Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

  • Depresję można zdiagnozować na podstawie tętna

    Dzięki trwającej 24 godziny analizie rytmu serca można przewidzieć depresję z aż 90% skutecznością. Badania na ten temat zostały zaprezentowane podczas 33 Europejskiego Kongresu Neuropsychofarmakologii, a ich autorami są naukowcy z Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie. 

  • Podczas lockdownu warto mieć zwierzaka, twierdzą naukowcy

    Pandemia koronawirusa na pewien czas zamknęła nas w domach, co musiało się przełożyć na kondycję psychiczną osób zmuszonych do izolacji, często w całkowitej samotności. Druga fala pandemii nie jest wykluczona, a najnowsze badania pokazują, w jaki sposób przygotować się do niej, mając na uwadze ograniczenie obciążenia psychicznego. Okazuje się, że stres związany z lockdownem świetnie redukują czworonogi. 

  • Jak odprężyć się przed świętami? Sprawdzone sposoby na przedświąteczny relaks

    Końcówka roku to zdecydowanie jeden z najgorętszych okresów na przestrzeni dwunastu kolejnych miesięcy kalendarzowych. Niezaprzeczalnie to właśnie grudzień króluje w tym rankingu, co ma związek z obchodzonymi w tym czasie Świętami Bożego Narodzenia. Skupiamy wtedy całą swoją energię, aby jak najlepiej się do nich przygotować. Pociąga to jednak za sobą spory stres, który, kumulując się, może wpływać negatywnie zarówno na nas samych, jak i na otoczenie, w którym się znajdujemy. W dalszej części artykułu opowiem o kilku sprawdzonych sposobach na zrelaksowanie się i złapanie oddechu w tym i tak już niełatwym dla nas wszystkich czasie. 

  • Co na temat gier komputerowych i ich wpływu na zdrowie mówią naukowcy? Jak gry wpływają na mózg i zachowanie dzieci?

    Gry komputerowe są bardzo popularną rozrywką zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Najnowsze doniesienia naukowe na temat gier wideo są zaskakujące – wbrew powszechnemu przekonaniu badania nie dostarczają dowodów na poparcie tezy, że wpływają one negatywnie na zachowanie. Okazuje się, że w przypadku dzieci, mogą wpływać na ich przystosowanie psychospołeczne. 

  • Jak funkcjonuje mózg w stanie hipnozy? Czy zmienia się sposób, w jaki przetwarzane są informacje?

    Dotychczas wszelkie modyfikacje przetwarzania neuronalnego były przedmiotem gorących dyskusji. Odkrycie fińskich naukowców pomoże lepiej zrozumieć i wyjaśnić mechanizmy, jakie stoją za zmianami w zachowaniu i subiektywnymi doświadczeniami osoby zahipnotyzowanej.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij