Tłuszcz Twoim wrogiem?
Justyna Bielecka

Tłuszcz Twoim wrogiem?

Tłuszcze to bardzo skoncentrowane źródło energii. 1 gram tłuszczy dostarcza 9 kcal (dla porównania białko i węglowodany są 2,5 razy mniej kaloryczne). Wiążą się z tym pewne korzyści, m.in. można zmniejszyć objętość pożywienia zwiększając zawartość w nim tłuszczu.

W przeciwieństwie jednak do białka (i w pewnym sensie węglowodanów) organizm z łatwością może magazynować nadmiar spożytych tłuszczów, odkładając go w postaci tkanki tłuszczowej.

Kwasy tłuszczowe dzielimy na nasycone (NNKT) (pochodzące głównie z produktów zwierzęcych) i nienasycone (przeważające w produktach roślinnych). Wyróżniamy również wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Muszą być one pobierane z pożywienia, ponieważ organizm nie potrafi ich syntezować samodzielnie.

Do czego potrzebne są nienasycone kwasy tłuszczowe?

Kwasy te są składnikami błon komórkowych, pełnią ważna rolę w przeciwdziałaniu miażdżycy, ponieważ obniżają poziom tzw. złego cholesterolu (frakcja LDL).

Gdzie znajdziemy cenne NNKT?

W olejach roślinnych:

  • olej słonecznikowy (składa się  w około 70% z NNKT
  • olej sojowy (50%)
Wielonienasycone kwasy tłuszczowe służą zdrowiu tylko wówczas, gdy są podawane w niskiej temperaturze. Ich podgrzanie powoduje, że przechodzą w formy szkodliwe dla zdrowia. Dlatego też zaleca się smażyć np. na oliwie z oliwek, która zawiera jedynie około 7% NNKT.

Witaminy, które rozpuszczają  się w tłuszczach: A, D, E oraz K. To m.in. dlatego zaleca się spożywać produkty bogate w te związku w połączeniu z tłuszczami. Są wówczas łatwiej przyswajane przez organizm.

Nie przekarmiaj dziecka

W młodym wieku następuje proces namnażania się komórek w tkance tłuszczowej człowieka. Z wiekiem, jeśli jemy ponad miarę posiadane przez nas komórki „nabrzmiewają”. To jest powód dla którego większą tendencję do tycia mają osoby, które były pulchne już w dzieciństwie. Nie jest to wyłącznie problem wynikający z trudności ze zmianą nawyków żywieniowych, ale również z ilością komórek tłuszczowych w organizmie, które mogą ulec obkurczeniu, ale nie zostaną usunięte (chyba, że operacyjnie).

Ograniczaj tłuszcze

Dieta wysokotłuszczowa nie tylko sprzyja tyciu ale również podnosi ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne tj. miażdżyca, nadciśnienie czy cukrzyca. Badania skandynawskich naukowców dowodzą, że spożywanie zbyt dużej ilości tłuszczy wpływa na zmniejszenie wytrzymałości oraz wydolności fizycznej. Dzieje się tak ponieważ tłuszcze zalegają długo w żołądku. Ponadto po spożyciu tłustego posiłku następuje uwolnienie trój glicerydów do krwi, co spowalnia przepływ krwi w naczyniach krwionośnych, co pośrednio ma wpływ na czasowe osłabienie działania mięśni. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij