Tłuszcz Twoim wrogiem?

Tłuszcze to bardzo skoncentrowane źródło energii. 1 gram tłuszczy dostarcza 9 kcal (dla porównania białko i węglowodany są 2,5 razy mniej kaloryczne). Wiążą się z tym pewne korzyści, m.in. można zmniejszyć objętość pożywienia zwiększając zawartość w nim tłuszczu.

W przeciwieństwie jednak do białka (i w pewnym sensie węglowodanów) organizm z łatwością może magazynować nadmiar spożytych tłuszczów, odkładając go w postaci tkanki tłuszczowej.

Kwasy tłuszczowe dzielimy na nasycone (NNKT) (pochodzące głównie z produktów zwierzęcych) i nienasycone (przeważające w produktach roślinnych). Wyróżniamy również wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Muszą być one pobierane z pożywienia, ponieważ organizm nie potrafi ich syntezować samodzielnie.

Do czego potrzebne są nienasycone kwasy tłuszczowe?

Kwasy te są składnikami błon komórkowych, pełnią ważna rolę w przeciwdziałaniu miażdżycy, ponieważ obniżają poziom tzw. złego cholesterolu (frakcja LDL).

Gdzie znajdziemy cenne NNKT?

W olejach roślinnych:

  • olej słonecznikowy (składa się  w około 70% z NNKT
  • olej sojowy (50%)


Wielonienasycone kwasy tłuszczowe służą zdrowiu tylko wówczas, gdy są podawane w niskiej temperaturze. Ich podgrzanie powoduje, że przechodzą w formy szkodliwe dla zdrowia. Dlatego też zaleca się smażyć np. na oliwie z oliwek, która zawiera jedynie około 7% NNKT.


Witaminy, które rozpuszczają  się w tłuszczach: A, D, E oraz K. To m.in. dlatego zaleca się spożywać produkty bogate w te związku w połączeniu z tłuszczami. Są wówczas łatwiej przyswajane przez organizm.

Nie przekarmiaj dziecka

W młodym wieku następuje proces namnażania się komórek w tkance tłuszczowej człowieka. Z wiekiem, jeśli jemy ponad miarę posiadane przez nas komórki „nabrzmiewają”. To jest powód dla którego większą tendencję do tycia mają osoby, które były pulchne już w dzieciństwie. Nie jest to wyłącznie problem wynikający z trudności ze zmianą nawyków żywieniowych, ale również z ilością komórek tłuszczowych w organizmie, które mogą ulec obkurczeniu, ale nie zostaną usunięte (chyba, że operacyjnie).

Ograniczaj tłuszcze

Dieta wysokotłuszczowa nie tylko sprzyja tyciu ale również podnosi ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne tj. miażdżyca, nadciśnienie czy cukrzyca. Badania skandynawskich naukowców dowodzą, że spożywanie zbyt dużej ilości tłuszczy wpływa na zmniejszenie wytrzymałości oraz wydolności fizycznej. Dzieje się tak ponieważ tłuszcze zalegają długo w żołądku. Ponadto po spożyciu tłustego posiłku następuje uwolnienie trój glicerydów do krwi, co spowalnia przepływ krwi w naczyniach krwionośnych, co pośrednio ma wpływ na czasowe osłabienie działania mięśni. 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus