Ile kalorii dziennie spalamy?

Praktycznie nie jest możliwe, by zdrowy człowiek nie wykonywał żadnych ruchów, nawet podczas snu zmieniamy pozycję ciała. Każda wykonywana przez nas czynność zwiększa poniesiony w ciągu doby wydatek energetyczny.

W Internecie znajdziemy sporo kalkulatorów spalania kalorii, które mniej lub bardziej precyzyjnie określają, jaki wysiłek energetyczny ponosimy w wyniku uprawianej przez nas aktywności fizycznej.

Nasz organizm wydatkuje bowiem energię  nie tylko na ćwiczenia fizyczne, ale również na utrzymanie procesów życiowych. Tak zwana energia podstawowa (spoczynkowa) służy utrzymywaniu pracy narządów wewnętrznych człowieka.

Natężenie przemiany materii zależne jest od różnych czynników, m.in. wieku, płci, masy ciała, gospodarki hormonalnej, stanu zdrowia, a także czynników zewnętrznych, tj. temperatura powietrza.

Przemiana materii przyspiesza m.in. podczas gorączki, jej obniżenie następuje zaś na skutek niedożywienia (organizm broni się w ten sposób przed autodestrukcją). Zimny klimat sprzyja szybszej przemianie materii, z kolei w ciepłym ulega ona spowolnieniu.

Zgodnie z zaleceniami WHO dzienne zapotrzebowanie kobiety o masie 55 kilogramów, będącej w wieku do 30 lat, średnio aktywnej fizycznie, to 2100 kcal. Mężczyzna w tym samym wieku, ważący 65 kg ,również średnio aktywny fizycznie, potrzebuje o 900 kcal więcej. W przypadku zawodowych sportowców  bilans energetyczny może wynieść nawet 7000 kcal. 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus