Ćwiczenia przy cukrzycy typu 2

Ćwiczenia fizyczne, bez względu na to, czy chorujemy czy też nie, powinny stanowić ważny element naszego życia. Dzięki systematycznemu treningowi człowiek czuje się sprawniejszy, zdrowszy, a także pełny energii. Diabetycy czerpią jednak z niego dodatkowe korzyści, z czego za najważniejszy należy uznać względną normalizację poziomu cukru i insuliny we krwi.

Wpływ wysiłku fizycznego na organizm osoby chorującej na cukrzycę typu II:

  • znaczący spadek ryzyka niebezpiecznego spadku poziomu cukru we krwi w stosunku do cukrzycy typu I
  • poprawa krążenia
  • zmniejszenie masy ciała
  • normalizacja poziomu glukozy we krwi
  • poprawa wydolności układu oddechowego

Korzyści wynikające z aktywności fizycznej

Istnieje duża zależność między stosowanymi ćwiczeniami, a ich pozytywnym wpływem na organizm osoby chorującej na cukrzycę typu II. By jednak wysiłek fizyczny spełniał w pełni swoją rolę, należy pamiętać, że musi być on połączony farmakoterapią oraz odpowiednią dietą, którą powinien zalecić
dietetyk.

Systematyczne ćwiczenia mogą w zdecydowany sposób wpłynąć m.in. na zmniejszenie ciśnienia tętniczego czy poprawę krążenia. Co za tym idzie, diabetyk jest przez to mniej narażony na choroby sercowo-naczyniowe, czy powstanie stopy cukrzycowej. Znormalizowaniu ulega również
ciśnienie tętnicze krwi, częstotliwość pracy serca oraz praca układu oddechowego. Co więcej, organizm, który ulega stałemu wysiłkowi fizycznemu produkuje zwiększoną ilość endorfin, które wpływają na poprawę samopoczucia. Spada również poziom tzw. „złego” cholesterolu, a co za tym idzie, spada również niebezpieczeństwo odkładania się blaszek miażdżycowych w naczyniach krwionośnych.

Co i jak powinien ćwiczyć cukrzyk?

Przede wszystkim wzrost intensywności ćwiczeń powinien być wprowadzany stopniowo.
Niezbędnym elementem treningu jest stosowanie rozgrzewki która powinna objąć przede wszystkim stretching i trucht oraz trwać przez około 5-10min. Cukrzykom typu II zaleca się głównie uprawianie aktywności fizycznej około 5-6 dni w tygodniu przez około 30 minut. Trening powinien obejmować również kilka krótkich ćwiczeń o dużej intensywności.
Zakończenie ćwiczeń powinno natomiast opierać się o dziesięciominutowy marsz wraz z rozciąganiem ćwiczonych partii mięśni. Praca serca oraz układu oddechowego ulega wówczas spokojnemu unormowaniu i chory nie jest narażony na omdlenia czy tzw. zakwasy. Jeśli pacjent zdecyduje się już na podjęcie aktywności fizycznej, wówczas proponuje się, by pierwsze treningi podejmował pod czułym okiem trenera lub fizjoterapeuty, który w porę rozpozna niepokojące objawy zmęczenia oraz dobierze odpowiednią intensywność ćwiczeń do możliwości i potrzeb chorego.

Zalecane ćwiczenia

  • pływanie
  • trucht
  • wolny taniec
  • spokojna, nieprzeciążająca organizmu jazda na rowerze
  • jazda na łyżwach
  • inne ćwiczenia niewymagające intensywnego wysiłku

Pamiętaj!
Jeśli chorujesz na cukrzycę typu II, to bez uprawiania aktywności fizycznej Twój program leczniczy jest niekompletny, a co za tym idzie - leczenie nie przynosi odpowiednich skutków. Ćwiczenia, obok odpowiedniej diety i farmakoterapii, stanowią podstawową i nadrzędną część terapii oraz chronią przed konsekwencjami choroby.
 

Zobacz także ćwiczenia dla diabetyków z cukrzycą typu 1.


Bibliografia:

  1. „Cukrzyca typu II. Zawróć proces chorobowy w sposób naturalny, schudnij i odzyskaj zdrowie” Sandra Cabot, Margaret Jasinska, 2010r.
  2. „Gimnastyka diabetyka” Antoni Buczkiewicz, 2009r.
  3.  „Wszystko, o cukrzycy. Przewodnik pacjenta” Peter Sonksen, Charles Fox, Sue Judd, 2005r.

Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus