Jak zmierzyć swoją gibkość?

Gibkość jest bardzo ważnym elementem ogólnej sprawności organizmu. Międzynarodowe Stowarzyszenie Fitnessu (IFA – International Fitness Association) poleca do jej pomiaru prosty test. Do jego wykonania będziesz potrzebować jedynie centymetra krawieckiego, bądź innej taśmy do mierzenia.

Wykonanie:

Usiądź na podłodze z wyprostowanymi nogami. Stopy rozstaw w odległości 25 centymetrów od siebie. Taśmę ułóż tak, by wartość 35cm znajdowała się w okolicy pięt, a jej początek skierowany był w stronę kolan. Wykonaj skłon tułowia w przód wyciągając ręce jak najdalej przed siebie. Dłonie trzymaj złączone ze sobą grzbietami. Wykonaj trzy próby sięgnięcia rękami jak najdalej, zanotuj najdalszą odległość, w której uda ci się chwilę wytrzymać. 

Wynik testu interpretuje się  w zależności od wieku i płci, według poniższej tabeli:

Mężczyźni:

20 lat  30 lat 40 lat  50 lat 60 lat
Wspaniale + 55 cm + 52,5 cm + 50 cm + 47,5 cm + 45 cm
Dobrze 40-52,5 cm 37,5-50 cm 35-47,5 cm  32,5-45 cm 30-42,5 cm
Średnio 30-42,5 cm 30-35 cm 27,5-32,5 cm 25-30 cm 25-30 cm
Słabo Poniżej 32,5 cm Poniżej 30 cm Poniżej 27,5 cm Poniżej 25 cm Poniżej 17,5 cm


Kobiety

20 lat 30 lat 40 lat 50 lat 60 lat
Wspaniale +47,5 cm +45 cm +42,5 cm +40 cm  +37,5 cm
Dobrze 32,5-45 cm 30-42,5 cm 27,5-40 cm  25-37,5 cm  22,5-35 cm
Średnio  25-30 cm   22-27,5 cm    20-25 cm  17-22,5 cm  15-20 cm
Słabo  Poniżej 25 cm  Poniżej 22 cm  Poniżej 20 cm   Poniżej 17 cm  Poniżej 15 cm

 
Test ten, rzecz jasna, nie mierzy gibkości całego ciała, lecz grzbietu i nóg. Jest jednak uważany za wymierny wskaźnik gibkości ogólnej. Jeżeli osiągniesz słaby lub średni wynik, warto wprowadzić w swoim treningu więcej ćwiczeń rozciągających.
 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus