Błękitne światło nie musi zaburzać snu. Najnowsze doniesienia naukowe
Katarzyna Szulik

Błękitne światło nie musi zaburzać snu. Najnowsze doniesienia naukowe

Na kilka godzin przed snem zgaś wszystkie ekrany, jeśli nie chcesz mieć problemów ze snem – tak przez lata radzili nam lekarze, argumentując to negatywnym wpływem tzw. błękitnych ekranów na nasz organizm. To długo utrzymujące się przekonanie podważa badania naukowców z Uniwersytetu w Manchesterze, z których wynika, że w godzinach wieczornych właśnie takie światło jest dla nas korzystne. 

Światłoczułe białko

Odkrycie naukowców ma ścisły związek z rytmem, jaki naszemu organizmowi nadaje zegar biologiczny. Zdaniem badaczy właśnie dlatego wieczorem reagujemy lepiej na chłodniejsze światło, natomiast w ciągu dnia wolimy otaczać się cieplejszym. Jest to więc naturalne, a jako że urządzenia elektroniczne emitują chłodne światło, kontakt z nimi nie powinien zaburzać naszego rytmu dobowego i powodować problemów ze snem.

Ludzkie oko jest ważnym elementem funkcjonowania zegara biologicznego, ponieważ to przez nie światło dociera do organizmu. Szczególnie ważna w tym procesie jest melanopsyna, czyli światłoczułe białko, które lepiej wykrywa fotony o krótszej długości fali, co skłoniło naukowców do postawienia tezy, że niebieskie światło oddziałuje na nas silniej.

Jednak nasze postrzeganie kolorów pochodzi z komórek stożka siatkówki, a jak pokazują nowe badania, sygnały świadczące o dopływie błękitnego światła do siatkówki redukują jego wpływ na zegar biologiczny. W rezultacie niebieskie kolory, które są związane ze zmierzchem, mają na nas słabszy wpływ niż białe lub żółte światło o podobnej jasności.

Błękitne światło o zmierzchu nie szkodzi?

Tę tezę naukowcy postanowili zweryfikować w badaniu na myszach, które przebywały w pomieszczeniach oświetlanych światłem o błękitnym i żółtym odcieniu, a przy okazji analizowali ich reakcje. Jak się okazało, błękitne światło wpływało na zwierzęta w stopniu znacznie mniejszym niż żółte. Z tego punktu widzenia chłodne błękitne światło powoduje mniej „zakłóceń” niż dzienne, które może skłaniać do większej aktywności. W teorii więc wieczorem warto więc wyłączyć światła i spędzić czas przed ekranem bez jego dodatkowych źródeł.

Kolory mają znaczenie

Przekonanie o szkodliwości błękitnego światła skłoniło producentów urządzeń elektronicznych do ich modyfikacji. Zmiana koloru ekranu wraz ze zmianą pory dnia miałaby czynić je zdrowszymi, jednak jak pokazują badania, nasz organizm może źle reagować na tę zmianę, ponieważ zmiana koloru sprawia, że wieczór bardziej przypomina dzień. Paradoksalnie więc, próba zmniejszenia szkodliwości urządzeń skutkuje tym, że mogą szkodzić nam jeszcze bardziej, co potwierdzają również badania prowadzone przez naukowców z Manchesteru.

Dla zdrowia powinniśmy więc otaczać się światłami odpowiadającymi konkretnemu okresowi w ciągu doby – ciepłymi i jaskrawymi za dnia oraz chłodniejszymi i wpadającymi w błękit o zmierzchu i w nocy.

Jak sugerują autorzy badania, dostosowanie naszych zegarów biologicznych do rytmu naszej pracy i życia codziennego może być dobre dla zdrowia, w czym może pomóc także odpowiednie stosowanie kolorów.

Niebieskie światło w nadmiarze może niszczyć mózg

Inne, nomen-omen, światło na ten problem rzuciły badania naukowców z Oregon State University opublikowane w październiku 2019 r. Wynika z nich, że niebieskie światło emitowane przez laptopy czy telefony komórkowe może przyspieszać procesy starzenia oraz niszczenie komórek mózgowych oraz siatkówki. 

Wnioski te płyną z badania prowadzonego na muchach. Owady przebywające przez 12 godzin w świetle i 12 godzin w ciemności żyły krócej w porównaniu z muchami trzymanymi w całkowitej ciemności lub z tymi trzymanymi w świetle błękitnym. U much wystawionych na działanie niebieskiego światła stwierdzono uszkodzenie komórek siatkówki i neuronów mózgowych oraz upośledzenie ruchliwości, co zaobserwowano na podstawie trudności we wspinaniu się na ściany ich zagrody. 

  1. J. W. Mouland, F. Martial, A. Watson i in., Cones Support Alignment to an Inconsistent World by Suppressing Mouse Circadian Responses to the Blue Colors Associated with Twilight, “Current Biology” 2019, 29 (24): 4260 DOI: 10.1016/j.cub.2019.10.028, [dostęp:] 07.01.2019. 
  2. University of Manchester, Blue light may not be as disruptive to our sleep patterns as originally thought, "sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/12/191216173654.htm, [dostęp:] 07.01.2019. 
  3. J. W. Mouland, F. Martial, A. Trevor i in., Daily blue-light exposure shortens lifespan and causes brain neurodegeneration in Drosophila, “Aging and Mechanisms of Disease” 2019, DOI: 10.1038/s41514-019-0038-6, [dostęp:] 07.01.2019. 
  4. Oregon State University, Daily exposure to blue light may accelerate aging, even if it doesn't reach your eyes, “sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/10/191017101253.htm, [dostęp:] 07.01.2019.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Płukanie gardła – jak i czym płukać gardło?

    Płukanie gardła jest jednym z domowych sposobów na łagodzenie nieprzyjemnych objawów infekcji gardła, ale także innych dolegliwości. Płukanki pomagają uśmierzyć ból, zmniejszyć opuchliznę i obrzęk gardła, a także nawilżyć suchą i podrażnioną śluzówkę. Jak i czym płukać gardło? O czym warto pamiętać, stosują płukanki na gardło? 

  • Domowe sposoby na wzmocnienie odporności – jak w prosty sposób wzmocnić organizm?

    Stosowanie domowych sposobów na odporność może okazać się bardzo dobrym rozwiązaniem, które z jednej strony pomoże w uniknięciu rozwoju infekcji, a z drugiej wspomoże terapię lekami, poprzez pobudzenie układu immunologicznego. W poprawie kondycji układu odporności istotne jest przestrzeganie kilku zasad, zaczynając od codziennego obowiązku zjedzenia pożywnego śniadania, kończąc na suplementacji żelaza i kwasów omega-3, których być może w pełni nie dostarczamy wraz z posiłkami. Dbając o naszą odporność niezmiernie istotne jest dbanie o nasz układ pokarmowy. Jakie suplementy przyjmować, czego unikać, a nad czym popracować w trosce o odporności? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Sztuczna inteligencja pozwoli skuteczniej leczyć raka stercza

    W Polsce rak stercza (prostaty) jest najczęstszym nowotworem litym występującym u mężczyzn. Dzięki dofinansowaniu z programu INFOSTRATEG powstaje platforma informatyczna, która ułatwi dokonywanie wyboru terapii onkologicznej dedykowanej pacjentom, u których zostanie zdiagnozowane to schorzenie. Lepsze dopasowanie leczenia wpłynie na poprawę jego efektywności. Narzędzie będzie wykorzystywało algorytmy sztucznej inteligencji.  

  • Dlaczego raz w roku należy wykonywać morfologię?

    Jedną z metod wczesnego wykrywania wielu poważnych chorób jest regularne wykonywanie morfologii krwi. Wynik tego prostego testu może stanowić punkt wyjścia do dalszej diagnostyki, która determinuje przebieg leczenia. W przypadku nowotworów im wcześniej zostanie postawiona właściwa diagnoza, tym skuteczniej będzie można leczyć pacjenta.

  • Choroby nerek – przyczyny, (nie)typowe objawy, leczenie

    Choroby nerek to jedne z bardziej niejednoznacznych chorób. Dając niespecyficzne objawy, utrudniają przypisanie im właśnie do dysfunkcji nerek. Bo dlaczego ból w okolicy lędźwiowej w połączeniu z osłabieniem należy łączyć z dysfunkcją nerek? Jakie są przyczyny i objawy chorych nerek, które badania należy wykonać, aby sprawdzić, czy nerki dobrze funkcjonują i dlaczego można normalnie funkcjonować, mając tylko jedną nerkę? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Selektywne zaburzenie odżywiania – przyczyny, objawy i leczenie wybiórczego jedzenia

    Wielu rodziców czy opiekunów dzieci uważa, że zakres jedzonych przez nie produktów jest zbyt mały i że są one strasznie wybredne. Taką osobę często określa się słowem „fusyt”, co zgodnie z definicją oznacza człowieka wybrednego, który nie wszystko jada, często krzywi się na jedzenie i odmawia konsumpcji oraz ma specyficzne przyzwyczajenia żywieniowe. Większość osób ma jakieś produkty, których nie lubi, a zazwyczaj w młodości ilość rzeczy, których dziecko nie chce jeść jest jeszcze większa. Kiedy należy się martwić taką sytuacją? Kiedy jest to tylko dziecięca wybiórczość, a kiedy poważny problem? 

  • Zapalenie ucha – przyczyny, objawy, leczenie

    Zapalenie ucha może dotyczyć wszystkich części, z których składa się narządu słuchu: ucha zewnętrznego, środkowego oraz wewnętrznego. Schorzenie najczęściej dotyka najmłodszych pacjentów, jednak z zapaleniem ucha mogą się zmagać także dorośli. Objawy, które powinny zaniepokoić to ból ucha, pogorszenie słuchu, wyciek surowiczy lub ropny, zaburzenia równowagi, zawroty głowy, szumy uszne.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij