Gujawa w medycynie naturalnej i w pielęgnacji
Katarzyna Redmerska

Gujawa w medycynie naturalnej i w pielęgnacji

Gujawa (Gruszla właściwa) to tropikalny owoc występujący m.in. na Karaibach i w Ameryce Środkowej. Skórka charakteryzuje się zieloną, różową bądź żółtą barwą (w zależności od gatunku). Miąższ, w którym znajdują się drobne jadalne nasiona jest soczysty, czerwonawy, o bardzo specyficznym zapachu - trochę zbliżonym do grejpfruta. W smaku wyczuwalna jest wyraźna goryczka. Gujawa znana jest ze swoich leczniczych właściwości (m.in. obniża cholesterol, zwalcza zaparcia). Jednakże wachlarz jej zastosowań jest o wiele większy - wykorzystywana jest również w kuchni i przemyśle kosmetycznym.

Owoc gujawy jest bogaty w witaminy: C, A, z grupy B (B1, B2), niacynę. Zawiera wiele mikroelementów jak: potas, wapń i żelazo. Ponadto obecny jest w nim kwas foliowy. Duża zawartość błonnika (w 100 gramach owocu znajduje się 9 gram błonnika) powoduje, że jest świetnym środkiem na odchudzanie - sprawia, że po jego zjedzeniu dłużej utrzymuje się uczucie sytości (składnik pęcznieje w żołądku). Do skutecznego procesu odchudzania przyczynia się także potas (100 gram gujawy ma 688 miligramów tego pierwiastka), który bierze udział w lepszym oraz szybszym spalaniu tłuszczu.

Gujawa przypomina kształtem gruszkę, można jeść ją na surowo (wcześniej obierając ze skórki), pić z niej sok, robić koktajle. Ze względu na obecność naturalnych pektyn, rewelacyjnie nadaje się na dżemy, galaretki i konfitury - warto włączyć ten egzotyczny owoc do swojej diety nie tylko ze względu na jego prozdrowotne właściwości, ale również niepowtarzalny smak.

Zdrowotne zalety

Owoce gujawy są jednymi z bardziej docenianych. Przez wzgląd na dobroczynny wpływ jaki mają na organizm oraz odżywcze właściwości - charakteryzują się szerokim zastosowaniem w medycynie naturalnej. Oto kilka zdrowotnych zalet:

  • Wpływ na poprawę wzroku

Obecność dużych ilości witaminy A sprawia, że spożywanie tego owocu korzystnie wpływa na utrzymanie oczu w dobrym zdrowiu i usprawnienie widoczności nocą.

  • Poprawa odporności

Zawarte w gujawie witamina C oraz żelazo, nie tylko wzmacniają układ odpornościowy, ale również pomagają szybciej pozbyć się infekcji.

  • Na przeziębienie

Jedną z zalet owocu jest łagodzenie kaszlu. Ponadto jest on skutecznym środkiem dezynfekującym drogi oddechowe.

  • Zdrowy układ pokarmowy

Błonnik, który w owocu występuje w znacznych ilościach - wpływa dobroczynnie na układ trawienny m.in. zapewnia prawidłowy rozwój korzystnej flory bakteryjnej, stymuluje ruchy perystaltyczne jelit.

  • Sok z gujawy jest korzystny w leczeniu astmy, nadciśnienia oraz przedłużających się miesiączek.
  • Problemy żołądkowo-jelitowe

Liście posiadają zdolności antybakteryjne - zapobiegają nadmiernemu wzrostowi bakterii w jelitach, tym samym powodując, że środowisko to jest bardziej zasadowe. Ponadto zmniejszają nadmierną produkcję śluzu, która może wpływać na podrażnienie układu trawiennego. Wywar z liści jest skuteczny m.in. w walce z biegunką.

  • Zmniejszają skutki cukrzycy

Obniżają poziom glukozy w organizmie, nie powodując przy tym jednoczesnego wzrostu poziomu insuliny.

  • Na przypadłości jamy ustnej

Żując liście gujawy złagodzimy m.in. stan zapalny dziąseł.

  • Funkcjonowanie tarczycy

Wspierają prawidłowe funkcjonowanie tarczycy dzięki wysokiej zawartości miedzi (dzięki miedzi gruczoł utrzymuje stałą produkcję hormonów, które następnie są wchłaniane przez organizm).

Nie tylko owoce gujawy charakteryzują się właściwościami zdrowotnymi - na uwagę zasługują również liście (są twarde, ciemne i mają owalny kształt).

Gujawa w pielęgnacji

Gujawa ma dobroczynny wpływ na stan skóry. Chcąc opóźnić efekty starzenia, warto jeść jak najczęściej ten owoc, który jest źródłem antyoksydantów (witaminy A i C, także beta-karotenu) - chroniących skórę przed działaniem wolnych rodników.

Ekstrakt z owoców wykorzystywany jest w kosmetyce jako środek tonizujący oraz ściągający - zawiera substancje aktywne (substancje garbnikowe, olejki eteryczne, żywicę, tłuszcz. W korze obecne są saponiny, sole i minerały).

Liście gujawy charakteryzują się właściwościami pielęgnacyjnymi - pomagają na niedoskonałości cery i kondycję włosów.

  • Redukcja trądziku

Wysoka zawartość witaminy C, skutkuje pozytywnymi rezultatami w walce z trądzikiem (zmiażdżone liście nakładamy na wypryski).

  • Likwidacja zaskórników

W przypadku zaskórników, warto stosować na twarz papkę ze zmiażdżonych liści gujawy z dodatkiem kilku kropli wody.

  • Na oznaki starzenia

Powyższa mikstura na zaskórniki, nadaje się również idealnie w walce z przedwczesnymi oznakami starzenia się.

  • Przeciw wypadaniu włosów

W przypadku kłopotów z włosami (nadmierne wypadanie) należy ugotować liście gujawy, następnie po wystudzeniu nałożyć miksturę na skórę głowy i trzymać przez godzinę.

Zastosowanie w kuchni

Gujawa znajduje swoje zastosowanie również w kuchni - jest rewelacyjna indywidualnie i jako dodatek do m.in. ciast, deserów i sałatek.

Sok z gujawy dodaje się często do sosów, słodyczy, suszonych przekąsek oraz deserów. Zagęszczonym sokiem witaminizuje się inne przetwory owocowe. Na Filipinach owoc ten, używa się jako dodatek podczas gotowania owsianki. W Indiach zaś popularny jest ser gujawowy. Sporządza się go z odparowanego i wysuszonego miąższu owoców z dodatkiem cukru, masła oraz kwasku cytrynowego. Ser gujawowy dodaje się m.in. do chałwy.

Gujawa nie jest owocem zbytnio trwałym (może być przechowywana kilka dni w temperaturze pokojowej). Na surowo spożywa się najczęściej odmiany o większych i słodszych owocach. Kwaśniejsze odmiany przerabiane są m.in. na kompoty, galaretki, konfitury.

Jak jeść gujawę? Najlepiej spożywać ją na surowo - pokrój owoc na ćwiartki i nożem wykrój miąższ.

Przepis na kompot z gujawy:

Składniki:

- 1 kg owoców

- 1 kg cukru

- 5 goździków

- cynamon

- 1/2 litra wody

Przygotowanie:

Zagotować w garnku wodę i wsypać cukier. Następnie dodać przyprawy. Owoce przekroić na połówki i wrzucić do wody. Gotować kilka minut (im dłużej gotujemy, tym kompot robi się gęściejszy). Schłodzić i zagotować ponownie następnego dnia.

Przez wzgląd na intensywny zapach owoców oraz kwiatów - gujawę wykorzystuje się w perfumach, kosmetykach, a także świecach zapachowych.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dynia – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Dietetyczne przepisy z dynią

    Dynia jest warzywem bogatym w witaminy i minerały m.in. magnez, selen, potas i cynk. Stanowi także źródło białka i błonnika pokarmowego. Kto powinien włączyć ją do swojej diety? Jakie właściwości mają pestki z dyni i olej z dyni? Czy to warzywo będzie odpowiednie dla cukrzyków?  

  • Grzyby – właściwości i wartości odżywcze. Jak je przyrządzać, suszyć i mrozić? Jak uniknąć zatrucia grzybami?

    Niskokaloryczne i bogate w łatwo przyswajalne biało oraz błonnik pokarmowy – mowa o grzybach, które Polacy chętnie zbierają i spożywają. Są cenione nie tylko za ich smak, ale także za ich wpływ na zdrowie. Które grzyby warto zbierać? Jaka jest różnica pomiędzy grzybami niejadalnym a trującymi? I najważniejsze – jak uniknąć zatrucia grzybami? Podpowiadamy. 

  • Borowik szatański – charakterystyka i występowanie. Objawy zatrucia borowikiem szatańskim i pierwsza pomoc przy zatruciu

    Borowik szatański, szatan, diablik, smoczy łeb – nie bez powodu ma tak złowieszcze nazwy – należy do grupy grzybów trujących, które po spożyciu mogą wywołać silne dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego i nie tylko. Jak odróżnić borowika szatańskiego od szlachetnego? Jakie są objawy zatrucia borowikiem szatańskim? Co zrobić, gdy dojdzie do zatrucia? Podpowiadamy.

  • Cukier muscovado – właściwości i zastosowanie

    Ciemnej barwy, o karmelowym, przyjemnym smaku – sprawdzi się w wielu daniach na słodko i na wytrawnie. Od wielu już lat uważany za lepszy zamiennik tradycyjnego białego cukru otrzymywanego z buraków, ale czy zasłużenie? Czy cukier muscovado dostarcza mniej kalorii? Czy jest zdrowszy? Do czego można go jeszcze wykorzystać? 

  • Rabarbar – wartości odżywcze, właściwości i przepisy z rabarbarem

    Rabarbar nieodłącznie kojarzy się nam ze smakami lata. Gdy nadchodzi na niego sezon, niejeden z nas kupuje go z zamiarem przygotowania pysznego ciasta drożdżowego lub kompotu z jego dodatkiem. Jakie właściwości posiada rabarbar? Gdzie znalazł swoje zastosowanie i kto może, a kto nie powinien po niego sięgać? 

  • Dieta przeciwnowotworowa – zasady, wskazówki, produkty antyrakowe

    Uniwersalnej diety mającej na celu zmniejszyć ryzyko rozwoju choroby nowotworowej nie ma. Istnieje jednak sporo doniesień w temacie poszczególnych składników pożywienia, które takie działanie mogą wykazywać. Równolegle należy wspomnieć i o czynnikach, które będą działać pronowotworowo. Po które produkty sięgać na co dzień, a które ograniczyć? Jakie są zasady diety obniżające ryzyko zachorowania na raka? 

  • Który probiotyk na zdrowe jelita wybrać? Tabletka, żel, koncentrat probiotyczny

    Wsparcie organizmu poprzez dbanie o odpowiedni poziom odporności jest wskazane nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale przez cały rok. Osłabienie może wystąpić zarówno na skutek przeziębienia, grypy, przyjmowania leków immunosupresyjnych, zatrucia pokarmowego, braku snu, nieodpowiedniej diety czy antybiotykoterapii. Żeby wspomóc się w tych okresach można sięgnąć po probiotyki, które na rynku aptecznym dostępne są m.in. w postaci napojów, tabletek czy żelu. Czym jest koncentrat probiotyczny, czy w ciąży można łykać probiotyki i jak najlepiej przyjmować te preparaty? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Soja – czy jest zdrowa?

    Budząca od lat kontrowersje soja jest jedną z ważniejszych roślin uprawnych na świecie, zaraz po pszenicy, kukurydzy i ryżu. Zdaniem wielu badaczy, jej spożycie może wiązać się z wieloma potencjalnymi korzyściami zdrowotnymi, w tym m.in. profilaktyką chorób układu sercowo-naczyniowego, osteoporozy oraz z łagodzeniem objawów okresu menopauzalnego.   

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij