Gujawa w medycynie naturalnej i w pielęgnacji
Katarzyna Redmerska

Gujawa w medycynie naturalnej i w pielęgnacji

Gujawa (Gruszla właściwa) to tropikalny owoc występujący m.in. na Karaibach i w Ameryce Środkowej. Skórka charakteryzuje się zieloną, różową bądź żółtą barwą (w zależności od gatunku). Miąższ, w którym znajdują się drobne jadalne nasiona jest soczysty, czerwonawy, o bardzo specyficznym zapachu - trochę zbliżonym do grejpfruta. W smaku wyczuwalna jest wyraźna goryczka. Gujawa znana jest ze swoich leczniczych właściwości (m.in. obniża cholesterol, zwalcza zaparcia). Jednakże wachlarz jej zastosowań jest o wiele większy - wykorzystywana jest również w kuchni i przemyśle kosmetycznym.

Owoc gujawy jest bogaty w witaminy: C, A, z grupy B (B1, B2), niacynę. Zawiera wiele mikroelementów jak: potas, wapń i żelazo. Ponadto obecny jest w nim kwas foliowy. Duża zawartość błonnika (w 100 gramach owocu znajduje się 9 gram błonnika) powoduje, że jest świetnym środkiem na odchudzanie - sprawia, że po jego zjedzeniu dłużej utrzymuje się uczucie sytości (składnik pęcznieje w żołądku). Do skutecznego procesu odchudzania przyczynia się także potas (100 gram gujawy ma 688 miligramów tego pierwiastka), który bierze udział w lepszym oraz szybszym spalaniu tłuszczu.

Gujawa przypomina kształtem gruszkę, można jeść ją na surowo (wcześniej obierając ze skórki), pić z niej sok, robić koktajle. Ze względu na obecność naturalnych pektyn, rewelacyjnie nadaje się na dżemy, galaretki i konfitury - warto włączyć ten egzotyczny owoc do swojej diety nie tylko ze względu na jego prozdrowotne właściwości, ale również niepowtarzalny smak.

Zdrowotne zalety

Owoce gujawy są jednymi z bardziej docenianych. Przez wzgląd na dobroczynny wpływ jaki mają na organizm oraz odżywcze właściwości - charakteryzują się szerokim zastosowaniem w medycynie naturalnej. Oto kilka zdrowotnych zalet:

  • Wpływ na poprawę wzroku

Obecność dużych ilości witaminy A sprawia, że spożywanie tego owocu korzystnie wpływa na utrzymanie oczu w dobrym zdrowiu i usprawnienie widoczności nocą.

  • Poprawa odporności

Zawarte w gujawie witamina C oraz żelazo, nie tylko wzmacniają układ odpornościowy, ale również pomagają szybciej pozbyć się infekcji.

  • Na przeziębienie

Jedną z zalet owocu jest łagodzenie kaszlu. Ponadto jest on skutecznym środkiem dezynfekującym drogi oddechowe.

  • Zdrowy układ pokarmowy

Błonnik, który w owocu występuje w znacznych ilościach - wpływa dobroczynnie na układ trawienny m.in. zapewnia prawidłowy rozwój korzystnej flory bakteryjnej, stymuluje ruchy perystaltyczne jelit.

  • Sok z gujawy jest korzystny w leczeniu astmy, nadciśnienia oraz przedłużających się miesiączek.
  • Problemy żołądkowo-jelitowe

Liście posiadają zdolności antybakteryjne - zapobiegają nadmiernemu wzrostowi bakterii w jelitach, tym samym powodując, że środowisko to jest bardziej zasadowe. Ponadto zmniejszają nadmierną produkcję śluzu, która może wpływać na podrażnienie układu trawiennego. Wywar z liści jest skuteczny m.in. w walce z biegunką.

  • Zmniejszają skutki cukrzycy

Obniżają poziom glukozy w organizmie, nie powodując przy tym jednoczesnego wzrostu poziomu insuliny.

  • Na przypadłości jamy ustnej

Żując liście gujawy złagodzimy m.in. stan zapalny dziąseł.

  • Funkcjonowanie tarczycy

Wspierają prawidłowe funkcjonowanie tarczycy dzięki wysokiej zawartości miedzi (dzięki miedzi gruczoł utrzymuje stałą produkcję hormonów, które następnie są wchłaniane przez organizm).

Nie tylko owoce gujawy charakteryzują się właściwościami zdrowotnymi - na uwagę zasługują również liście (są twarde, ciemne i mają owalny kształt).

Gujawa w pielęgnacji

Gujawa ma dobroczynny wpływ na stan skóry. Chcąc opóźnić efekty starzenia, warto jeść jak najczęściej ten owoc, który jest źródłem antyoksydantów (witaminy A i C, także beta-karotenu) - chroniących skórę przed działaniem wolnych rodników.

Ekstrakt z owoców wykorzystywany jest w kosmetyce jako środek tonizujący oraz ściągający - zawiera substancje aktywne (substancje garbnikowe, olejki eteryczne, żywicę, tłuszcz. W korze obecne są saponiny, sole i minerały).

Liście gujawy charakteryzują się właściwościami pielęgnacyjnymi - pomagają na niedoskonałości cery i kondycję włosów.

  • Redukcja trądziku

Wysoka zawartość witaminy C, skutkuje pozytywnymi rezultatami w walce z trądzikiem (zmiażdżone liście nakładamy na wypryski).

  • Likwidacja zaskórników

W przypadku zaskórników, warto stosować na twarz papkę ze zmiażdżonych liści gujawy z dodatkiem kilku kropli wody.

  • Na oznaki starzenia

Powyższa mikstura na zaskórniki, nadaje się również idealnie w walce z przedwczesnymi oznakami starzenia się.

  • Przeciw wypadaniu włosów

W przypadku kłopotów z włosami (nadmierne wypadanie) należy ugotować liście gujawy, następnie po wystudzeniu nałożyć miksturę na skórę głowy i trzymać przez godzinę.

Zastosowanie w kuchni

Gujawa znajduje swoje zastosowanie również w kuchni - jest rewelacyjna indywidualnie i jako dodatek do m.in. ciast, deserów i sałatek.

Sok z gujawy dodaje się często do sosów, słodyczy, suszonych przekąsek oraz deserów. Zagęszczonym sokiem witaminizuje się inne przetwory owocowe. Na Filipinach owoc ten, używa się jako dodatek podczas gotowania owsianki. W Indiach zaś popularny jest ser gujawowy. Sporządza się go z odparowanego i wysuszonego miąższu owoców z dodatkiem cukru, masła oraz kwasku cytrynowego. Ser gujawowy dodaje się m.in. do chałwy.

Gujawa nie jest owocem zbytnio trwałym (może być przechowywana kilka dni w temperaturze pokojowej). Na surowo spożywa się najczęściej odmiany o większych i słodszych owocach. Kwaśniejsze odmiany przerabiane są m.in. na kompoty, galaretki, konfitury.

Jak jeść gujawę? Najlepiej spożywać ją na surowo - pokrój owoc na ćwiartki i nożem wykrój miąższ.

Przepis na kompot z gujawy:

Składniki:

- 1 kg owoców

- 1 kg cukru

- 5 goździków

- cynamon

- 1/2 litra wody

Przygotowanie:

Zagotować w garnku wodę i wsypać cukier. Następnie dodać przyprawy. Owoce przekroić na połówki i wrzucić do wody. Gotować kilka minut (im dłużej gotujemy, tym kompot robi się gęściejszy). Schłodzić i zagotować ponownie następnego dnia.

Przez wzgląd na intensywny zapach owoców oraz kwiatów - gujawę wykorzystuje się w perfumach, kosmetykach, a także świecach zapachowych.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Szparagi – rodzaje, właściwości, zastosowanie, przepisy. Dlaczego warto je jeść?

    Szparagi to warzywa o unikalnym smaku. Z roku na rok stają się coraz bardziej popularne wśród wielbicieli zdrowej i smacznej kuchni. Sezon na szparagi trwa stosunkowo krótko, warto więc wykorzystać go w pełni, zwłaszcza że warzywa te nie tylko dobrze smakują, ale posiadają również ciekawe właściwości prozdrowotne. Czym dokładnie charakteryzują się szparagi i dlaczego warto je jeść? 

  • Karotenoidy – jaki mają wpływ na nasz organizm? Właściwości i źródła karotenoidów

    Intensywna barwa żywności z pewnością niejednokrotnie sprawiła, że mieliśmy na nią większą chęć niż na jej nieatrakcyjną, „wyblakniętą” wersję. Wiele jest substancji barwnych, które nadają apetyczny wygląd warzywom, owocom czy produktom białkowym. Są to chlorofile, polifenole czy karotenoidy, wiele z nich wykazuje prozdrowotne właściwości. Warto wiedzieć dlaczego i kiedy korzystnie jest spożywać bogate w nie produkty spożywcze. Podpowiadamy, czym są karotenoidy i jakimi właściwościami się charakteryzują? 

  • Burak czerwony – jakie ma właściwości lecznicze i wartości odżywcze? Sok z buraka a nowotwór

    Burak to niskokaloryczne warzywo, bogate w witaminy i składniki mineralne. Zawiera także antocyjany oraz flawonoidy, którym przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe. Sok z buraka najlepiej wykonać z wykorzystaniem wyciskarki wolnoobrotowej, dzięki której napój będzie bogaty w więcej cennych wartości odżywczych, niż wówczas, kiedy skorzystamy ze zwykłej sokowirówki. Buraka włącza się często do diety osób, które walczą z nadwagą i otyłością, chcą obniżyć poziom cholesterolu we krwi lub tym, którym dokucza zgaga. Jakie jeszcze właściwości ma burak zwyczajny, czy to prawda, że z powodzeniem stosowany jest w terapii przeciwnowotworowej oraz co poprawi smak soku z tego warzywa? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Krzem a krzem organiczny – czym się różnią, który jest lepiej przyswajalny? Właściwości i suplementy na piękne włosy i paznokcie

    Krzem to pierwiastek, który wielu osobom kojarzy się z preparatami na piękne włosy i paznokcie, natomiast niewielu z działaniem przeciwmiażdżycowym, przeciwcukrzycowym i przeciwnowotworowym. W aptekach i sklepach zielarskich dostępnych jest wiele preparatów z krzemem zarówno w formie jednoskładnikowej, jak i w połączeniu z borem lub jodem. Na niedobór krzemu najbardziej narażone są kobiety i osoby starsze.

  • Siarka – właściwości lecznicze, nadmiar i niedobór w organizmie, suplementacja

    Siarka (S, łac. sulphur) jest pierwiastkiem o intensywnej, żółtej barwie. W przyrodzie występuje w postaci gazów, w stanie wolnym albo w postaci związków chemicznych. Każdemu znana jest dzięki zapałkom, gdzie jest składnikiem łatwopalnej masy pokrywającej główki drewienka. Siarka jest również jednym z makroelementów występujących w organizmie człowieka. Pomimo niewielkiej ilości, znajduję się w każdej komórce i wchodzi w skład wielu białek i niektórych węglowodanów oraz bierze udział w licznych reakcjach.

  • Cholina (witamina B4) – dlaczego jest tak istotna dla kobiet w ciąży? Występowanie, właściwości, dawkowanie

    Cholina, to bardzo istotny związek dla rozwoju płodu (głównie w kontekście układu nerwowego), a ponadto biorący udział w szeregu procesów metabolicznych cholesterolu i związków tłuszczowych. W organizmie „witamina B4" występuje głównie w fosfolipidach, takich jak lecytyna i sfingomielina. Oprócz tego cholina przyczynia się do utrzymania właściwej struktury komórek, wpływa na pracę mięśni, układ oddechowy i mózg. Wyniki badań naukowych potwierdziły również, że przyczynia się ona do poprawy pamięci długotrwałej. Czy cholina chroni przyszłą mamę przed wystąpieniem stanu przedrzucawkowego, co ma ze sobą wspólnego cholina i inozytol oraz jak dawkować „witaminę B4"?? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Skrobia modyfikowana – czy trzeba jej unikać?

    Skrobia to znana wszystkim, naturalna substancja pochodzenia roślinnego. Co jednak począć ze skrobią modyfikowaną? Czy proces modyfikacji powinien nas niepokoić? A może nie taki diabeł straszny, jak go malują nasze skojarzenia? Co to jest skrobia modyfikowana i czy należy jej unikać – tego dowiemy się z artykułu. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij