Żelazo

Żelazo wchodzi w skład hemoglobiny i mioglobiny, odpowiedzialnych w ustroju za transport tlenu. Jest także składnikiem niektórych enzymów potrzebnych do syntezy DNA i RNA, a także kolagenu składnika chrząstek, skóry, dziąseł, zębów.
Żelazo spożyte z pokarmem wchodzi w reakcję z kwasem solnym w żołądku. Powstaje żelazo trójwartościowe, które nie ulega wchłanianiu. Dzięki np. witaminie C zostaje przekształcone do żelaza dwuwartościowego i w takiej formie ulega wchłonięciu w przewodzie pokarmowym.
Żelazo jest mikroelementem trudno przyswajalnym. W normalnych warunkach człowiek jest w stanie przyswoić zaledwie do 10% żelaza. Jego wchłanianie jest utrudnione przez obecność w ustroju wapnia i fosforu.

Jakie są objawy nadmiaru żelaza w organizmie?
- zaparcia
- wzdęcia
- hemochromatoza: marskość wątroby, cukrzyca, ciemna pigmentacja skóry, kardiomiopatia.

Jakie mogą być przyczyny nadmiaru żelaza w organizmie?
- nadmierne wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego
- hemochromatoza (choroba uwarunkowana genetycznie polegająca na spichrzaniu żelaza w organizmie)
- wielokrotne przetaczanie krwi

Jakie są objawy niedoboru żelaza w organizmie?
- kruchość paznokci
- sucha, popękana skóra
- łamliwość włosów
- anemia (niedokrwistość)
- bladość skóry
- zmęczenie
- apatia
- duszność
- upośledzenie koncentracji i uwagi
- bóle i zawroty głowy

Jakie mogą być przyczyny niedoboru żelaza w organizmie?
- ciąża
- obfite miesiączki
- krwawienia z przewodu pokarmowego
- niedokwasota żołądka
- zaburzone wchłanianie żelaza
- nieumiejętne odchudzanie
- dieta uboga w mięso
- okres dojrzewania (zwiększone zapotrzebowanie)

Co jeść, by uzupełnić braki żelaza?
- jaja
- wątróbka
- sardynki
- warzywa liściaste (szczypiorek)
- korzeń pietruszki
- suszone figi