Jak wybrać dobry preparat z magnezem

mgr farm. Justyna Wodowska
mgr farm. Justyna Wodowska
Ekspert

mgr farm. Justyna Wodowska

Z wykształcenia i zamiłowania mgr farmacji, praktykująca z zapałem w jednej z aptek Dbam o Zdrowie. W roku 2013 uzyskała tytuł specjalisty w zakresie Farmacji Aptecznej.

„Dostępnych jest tyle różnych preparatów zawierających magnez. Proszę o radę jaki kupić”.

Podobnych zapytań otrzymujemy wiele. Nic dziwnego, temu pierwiastkowi poświęcono już mnóstwo artykułów i wciąż powstają kolejne prace popularyzujące wiedzę o znaczeniu magnezu dla zdrowia człowieka. Ta „moda” na magnez stwarza dobre podłoże dla producentów tego typu preparatów. Starają się oni wszelkimi możliwymi metodami zwrócić naszą uwagę na swój produkt. Jesteśmy bombardowani hasłami takimi jak np.: „Największa dawka magnezu”, a kolorowe opakowania z wyeksponowanymi cyframi często odwracają naszą uwagę od rzeczywistego składu. Próbuje się w ten sposób stworzyć wrażenie, że dany produkt jest bardziej wartościowy niż w rzeczywistości. Jak odnaleźć się w tym aptecznym labiryncie? Otóż przede wszystkim unikajmy podejmowania decyzji na podstawie reklam telewizyjnych czy w barwnie ilustrowanych tygodnikach. Zanim dokonamy zakupu postarajmy się dokładnie przyjrzeć składowi…


Dobowe zapotrzebowanie na magnez jest bardzo zróżnicowane. W przypadku dorosłej osoby wynosi ono zwykle 300-400 mg jonów magnez. Zapotrzebowanie to wzrasta  szczególnie u kobiet w ciąży i w okresie laktacji, u młodzieży w okresie intensywnego rozwoju, u osób ciężko pracujących fizycznie, sportowców oraz w licznych stanach chorobowych, którym towarzyszy utrata magnezu. Należy pamiętać, że wspomniane zapotrzebowanie dotyczy kationów magnezu (Mg2+), a nie całego związku, w jakim ten pierwiastek występuje w preparacie handlowym. Wyeksponowana na niektórych opakowaniach zawartość soli mineralnych, to nie to samo, co zawartość jonów. Aby mieć pewność co do wartości danego preparatu należy zawsze poszukać informacji typu: „Jedna tabletka zawiera 300 mg Magnesii hydroaspartas (magnezu wodoroasparaginianu), co odpowiada 20 mg jonów magnezu (Mg2+)”. Należy jeszcze raz podkreślić, że tylko ta druga wartość jest dla nas istotna. Oczywiście są preparaty zawierające znacznie więcej jonów magnezu, ale co z tego, jeśli jest to magnez w postaci związku, który słabiej się przyswaja. I tu warto zwrócić uwagę na kolejny szczegół – źródło magnezu (tak jak w przytoczonym przykładzie - wodoroasparaginian magnezu). Minerały pochodzą bowiem z różnych związków.


Na opakowaniu możemy dostrzec takie nazwy jak np.: tlenek, chlorek lub węglan. Magnez najlepiej przyswaja się jednak ze związków organicznych takich jak: asparaginian, mleczan lub cytrynian. Tabletki zawierające magnez pod taką postacią nie mogą zawierać dużych dawek magnezu, bo byłyby zwyczajnie trudne do połknięcia. W aptece możemy również nabyć tabletki z magnezem zawierające tzw. chelat aminokwasowy.


Nie tylko to ma wpływ na wchłanianie. Należy również zwrócić uwagę na fakt, że ten proces znacznie ograniczają niektóre składniki zawarte w pożywieniu (między innymi fosforany, których duże ilości spożywane są w napojach typu  coca- cola).


Ważnym składnikiem preparatów magnezowych jest witamina B6. Zwiększa jego wchłanianie z przewodu pokarmowego, ułatwia transport do komórek organizmu i utrzymuje jego wewnątrzkomórkowe zapasy na właściwym poziomie. Reasumując - zwiększa skuteczność działania tego pierwiastka.


W aptece królują preparaty zawierające magnez w postaci tabletek do połykania, jednak dostępne są też specyfiki zawierające ten pierwiastek w postaci tabletek musujących. Tu również musimy być czujni pod względem składu (zwracajmy uwagę, czy preparat zawiera węglan czy cytrynian). Możemy się również spotkać z pojęciem ,,tabletki dojelitowe”. Takie tabletki są powlekane otoczką nierozpuszczalną w soku żołądkowym, chroniącą zawartość tabletki przed jego działaniem, a pozwalającą na wchłanianie magnezu w jelicie cienkim (gdzie proces ten przebiega najszybciej i najefektywniej). Tabletki dojelitowe należy połykać w całości, nie należy ich rozgryzać ani dzielić.


Na zakończenie przeanalizujmy skład jednego spośród wielu preparatów magnezu. Na opakowaniu dostrzegamy informację: „Jedna tabletka zawiera 500 mg mleczanu magnezu i 5 mg chlorowodorku pirydoksyny (witaminy B6)”. Jest więc organiczny (naśladujący naturalne związki magnezu występujące w pożywieniu) związek magnezu i witamina B6, która ułatwia jego wchłanianie i transport, a zarazem zmniejsza utratę preparatu poprzez nerki.  Zgodnie ze wskazówkami wyżej zawartymi szukamy jeszcze przeliczenia na jony magnezu i znajdujemy informację: „mleczan magnezu 500 mg (51 mg Mg2+)”.


Niemal każdy z nas jest już świadomy jak ważną rolę odgrywają jony magnezu  dla naszego organizmu. Różnorodność objawów, które ujawniają się w stanach niedoboru magnezu potwierdza to znaczenie. Mnogość preparatów dostępnych na rynku (oraz rozpiętość ich cen) utrudnia niestety wybór. Nie spieszmy się jednak z decyzją, zwłaszcza, że w grę wchodzi nasze zdrowie. Poświęćmy choć chwilkę na przeanalizowanie składu. Przy wyborze ostrożnie sugerujmy się niską ceną produktu. Nie wahajmy się też poprosić o pomoc farmaceuty, a w przypadku, gdy przyjmujemy jakiekolwiek leki (np. antybiotyki ) – skonsultujmy się z lekarzem. Pamiętajmy również, że najlepszym źródłem uzupełnienia magnezu jest oczywiście nasza dieta np. kasze gruboziarniste (gryczana) czy rośliny strączkowe.
 



Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus