Zamów leki onlinePoradnik o zdrowiuAplikacja mobilnaMaraton InspiracjiŁódź Maraton AptekiLekarze
Rozmiar tekstu:

Chrom

2007-08-23 Źródło: Czasopismo DoZ
Autor: lek. med. Ewa Pakuła

Niewielu z nas wie jakie ma działanie i na które przemiany wewnątrzustrojowewpływa, tak ostatnio modny chrom. A jest to jeden z tzw. pierwiastków śladowychniezbędnych do prawidłowego przebiegu procesów życiowych.

Naukowcy odkryli, że chrom w postaci trójwartościowej aktywuje wiele enzymów biorących udział w utrzymaniu prawidłowej struktury białek i kwasów nukleinowych oraz reguluje przemiany cukrów i tłuszczów. Jednak do tej pory badaczom nie udało się wyjaśnić mechanizmów aktywności biologicznej chromu.

Metaboliczny wpływ chromu polega na wzmacnianiu działania insuliny, hormonu umożliwiającego transport glukozy do wnętrza wszystkich komórek żywego organizmu.

Dzięki insulinie stężenie glukozy we krwi zdrowego człowieka nawet po posiłku nie jest zbyt wysokie. Jeśli trzustka zaczyna wydzielać zbyt mało insuliny w odpowiedzi na bodziec jakim jest posiłek, to dochodzi do nadmiernego gromadzenia się glukozy we krwi. A to jest bezpośrednim powodem rozwoju groźnej choroby metabolicznej - cukrzycy. Z tego też względu rola chromu w zapobieganiu cukrzycy i w jej ewentualnym leczeniu wspomagającym jest bardzo duża. Z drugiej strony sam długotrwały niedobór chromu może powodować duże wahania stężenia glukozy we krwi, jak również prowadzić do rozwoju upośledzonej tolerancji glukozy czy nawet może sprzyjać rozwojowi cukrzycy u osób starszych. Przy niedoborze chromu może gwałtownie spadać poziom glukozy we krwi, któremu towarzyszy nieodparta potrzeba zjedzenia czegoś słodkiego. A przecież ciągły apetyt na słodycze i "pogryzanie" między posiłkami powoduje przyrost masy ciała, tak niepożądany przez osoby pragnące zachować szczupłą figurę. Skoro więc chrom stymuluje funkcjonowanie insuliny, to prawidłowa jego podaż może ograniczać nasze łaknienie i chęć częstego zjadania "małego co nieco".

Niedobór chromu wpływa również niekorzystnie na przemiany tłuszczów w organizmie. W wyniku tego zmniejsza się wychwytywanie cholesterolu przez wątrobę, co prowadzi do jego osadzania się w ściankach tętnic. W ten sposób tworzą się blaszki miażdżycowe zwężające naczynia krwionośne. Dlatego uzupełnianie diety preparatami chromu korzystnie reguluje metabolizm związków tłuszczów.


Co ważne, chrom przyczynia się do redukcji tkanki tłuszczowej i zwiększenia ilości tkanki mięśniowej. Tym samym warto go polecać osobom odchudzającym się oraz sportowcom i wszystkim innym, którzy starają się regularnie ćwiczyć fizycznie. Przy czym sam chrom nie powoduje chudnięcia, jednak stymulując pracę narządów wewnętrznych pomaga w uzyskaniu i utrzymaniu zgrabnej sylwetki.


Źródłem chromu są produkty spożywcze takie, jak: drożdże piwne, wątroba, kurze udka, mięso konserwowane, pełnoziarniste artykuły zbożowe, grzyby, suszone śliwki, orzechy, kiełki pszenicy, ziemniaki gotowane w mundurkach, skorupiaki morskie, świeże warzywa i przyprawy (głównie pieprz).

W pożywieniu chromu jest jednak mało i nawet dobrze zbilansowana dieta zapewnia jedynie ok. 1/5 zapotrzebowania dziennego na ten minerał, które dla dorosłych wynosi ok. 250 mikrogramów na dobę. Badania wykazują, że aż 9 na 10 osób cierpi na niedobór chromu. Dlatego też osoby pragnące zwiększyć poziom tego pierwiastka w organizmie powinny dodatkowo uzupełniać dietę chromem w postaci tabletek. Przyjmowanie chromu organicznego hamuje łaknienie i korzystnie wpływa na przemiany białek i tłuszczów.

Warto zażywać preparaty chromu w połączeniu z włóknami roślinnymi, tzw. błonnikiem, ponieważ ułatwiają one wchłanianie tego minerału z przewodu pokarmowego. Dzienna podaż chromu waha się między 50 a 200 mikrogramów, którą trzeba podzielić na trzy dawki. Kuracja powinna trwać około 4 tygodni. Preparatów chromu nie należy podawać dzieciom oraz kobietom w ciąży i karmiącym.

Autorem artykułu 'Chrom' jest lek. med. Ewa Pakuła . Kopiowanie treści bez zgody redakcji zabronione.

Tagi: chrom cukrzyca dieta glukoza insulina odchudzanie tkanka tłuszczowa
Bosu – czym jest i jak na nim ćwiczyć?
Bosu – czym jest i jak na nim ćwiczyć?
Pojawienie się Bosu wniosło powiew świeżości i innowacyjności do sal fitness oraz siłowni, zarówno tych w profesjonalnych klubach, (...) więcej »
Ocet jabłkowy i odchudzanie
Ocet jabłkowy i odchudzanie
Odchudzanie zyskuje coraz więcej zwolenniczek. Panie pragnące szybko schudnąć sięgają po różne przyspieszacze pomagające zgubić (...) więcej »
Produkty light
Produkty light
Produkty light bywają lekkie tylko z nazwy, a w miejsce zredukowanego składnika często dostajemy zestaw zapychaczy, barwników i (...) więcej »
Sposoby na odchudzanie w pracy, czyli jak nie przytyć za biurkiem?
Sposoby na odchudzanie w pracy, czyli jak nie przytyć za biurkiem?
Osiem i więcej godzin pracy biurowej przy braku systematycznej aktywności fizycznej oraz nieprawidłowych nawykach żywieniowych to (...) więcej »

Twój koszyk Przechowalnia

Suma: 0 zł
Brak produktów w koszyku.
DARMOWA DOSTAWA W 24-72h
Zamknij [X]

Zaloguj się do swojego profilu!

Wprowadź w pola poniżej swój login i hasło.
Email:
Hasło:
Masz konto na Facebooku? Zaloguj się przy pomocy profilu Facebook i zamów leki!
Zaloguj się
Nie masz konta?
Załóż je bezpłatnie już dziś.
Nie pamiętasz hasła?
Skorzystaj z opcji przypomnienia.
Zamknij [X]
Wylogowanie
W Twoim koszyku znajduje się zamówienie na 0 produkty, które nie zostało skierowane do realizacji w aptece.
Czy na pewno chcesz się wylogować?

DOZ.PL - Portal Dbam o Zdrowie
Copyright (C) DOZ.PL Sp. z o.o. 2007 - 2013
Zbąszyńska 3, 91-342 Łódź
NIP 537-249-29-24, KRS 301254
Infolinia: 800 111 204

Redakcja doz.pl

Piotr Gmurek
tel: +48 (42) 200 71 31pgmurek@doz.pl

Reklama w doz.pl

Ewa Dudekedudek@doz.plreklama@doz.pl

Współpraca z producentami

Michał Kudłacikmkudlacik@doz.pl

Współpraca

Jesteś producentem, farmaceutą?Kliknij tutaj