Zamów leki onlinePoradnik o zdrowiuAplikacja mobilnaMaraton InspiracjiŁódź Maraton AptekiLekarze
Rozmiar tekstu:

Potas - regulator zdrowia

2007-08-23 Źródło: Czasopismo DoZ
Autor: lek. med. Ewa Pakuła

Najwięcej potasu znajduje się wewnątrz komórek mięśni szkieletowych, dlatego jony potasu spełniają istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu mięśniowego. Potas wzmaga także działanie wielu enzymów, bierze udział w przemianie węglowodanów i w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu, a wraz z jonami sodowymi i chlorkowymi, reguluje jego gospodarkę wodną. Wpływa ponadto na obniżenie ciśnienia krwi i zmniejsza ryzyko udaru mózgu.

Do obniżenia poziomu potasu może dojść w wyniku nieprawidłowej diety, zwiększonego wydalania spowodowanego uporczywymi wymiotami, biegunką, przetokami jelitowymi, niewydolnością krążenia, niektórymi chorobami nerek, a także w wyniku stosowania leków moczopędnych. Z niedoborem potasu mamy też do czynienia w przypadku marskości wątroby, niedożywienia, cukrzycy, odwodnienia i alkoholizmu.

 

Zbyt niski poziom potasu – hipokaliemię - rozpoznaje się, gdy stężenie potasu w surowicy krwi spada poniżej 3,5 mEq/l. Objawami niedoboru potasu są: niepokój oraz osłabienie, bolesne skurcze mięśni (dokuczliwe zwłaszcza w nocy) i drżenia mięśniowe, nadmierne wydzielanie moczu i wzmożone pragnienie. Może dojść również do niewydolności oddechowej oraz niedrożności jelit. Niedobór potasu może być przyczyną zaburzeń pracy mięśnia sercowego. Zaburzenia te nasilają się szczególnie u chorych zażywających jednocześnie silny lek nasercowy – glikozyd naparstnicy (tzw. digoksynę), który przy niskim stężeniu potasu sam może powodować zaburzenia czynności serca.

 

Hiperkalemię - nadmiar potasu - rozpoznaje się, gdy stężenie potasu w surowicy krwi jest wyższe niż 5,5 mEq/l. Spowodowana może być stosowaniem leków moczopędnych, inhibitorów konwertazy i przedawkowaniem preparatów potasu. Również niektóre stany chorobowe prowadzą do podwyższonego stężenia potasu we krwi, należą do nich: kwasica, niedoczynność nadnerczy, hemoliza (rozpad krwinek czerwonych), wady czynności kanalików nerkowych i niewydolność nerek.

 

Obniża ciśnienie krwi

Dobowe zapotrzebowania na potas wynosi średnio 2,2 – 2,5 g. Za najlepszą i najbezpieczniejszą formę utrzymania właściwego poziomu potasu w organizmie uważa się dietę bogatą w warzywa i owoce. Na podstawie dotychczasowych badań naukowych zaobserwowano, że stosowanie diety bogatej w potas wpływa na obniżenie ciśnienia krwi. Obserwacje wykazały również, że po roku stosowania takiej diety, u pacjentów z nadciśnieniem tętniczym, możliwe staje się zmniejszenie liczby przyjmowanych leków przeciwnadciśnieniowych. Niektóre badania epidemiologiczne wykazują, że zwiększenie zawartości potasu w diecie wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka udaru mózgu.
Leczniczo preparaty potasu stosowane są w stanach niedoboru potasu i hipokalemii oraz zapobiegawczo podczas leczenia kortykosteroidami, glikozydami naparstnicy i lekami moczopędnymi.

 

W tabletkach lub w płynie

Większość doustnych preparatów potasu dobrze wchłania się z przewodu pokarmowego. Doustne preparaty potasu najlepiej jest podawać podczas posiłku lub tuż po nim, z dużą ilością płynu. Preparaty płynne np. w postaci syropu trzeba rozcieńczyć w wodzie. Pacjenci z owrzodzeniami żołądka lub jelit i z zaparciami nie powinni przyjmować potasu w postaci tabletek, a jedynie w postaci płynnej. Preparaty z potasem o przedłużonym czasie działania oraz w postaci tabletek dojelitowych mogą u nich wywołać owrzodzenie błony śluzowej żołądka lub jelit.

 

Nadmiar potasu wydalany jest przez nerki, a podczas intensywnego wysiłku fizycznego usuwany jest też z organizmu wraz z potem. Dlatego osobom aktywnym fizycznie oraz sportowcom zaleca się, by w trakcie wysiłku uzupełniali niedobory wody i składników mineralnych (potasu, wapnia i magnezu), pijąc odpowiednie napoje regeneracyjne.

Autorem artykułu 'Potas - regulator zdrowia' jest lek. med. Ewa Pakuła . Kopiowanie treści bez zgody redakcji zabronione.

Tagi: ciśnienie krwi dieta digoksyna hiperkaliemia hipokaliemia kurcze mięśniowe potas
Profilaktyka chorób serca
Profilaktyka chorób serca
Jedną z najważniejszych imprez promujących zdrowie jest odbywający się we wrześniu Światowy Dzień Serca. Jest to bardzo ważne (...) więcej »
Powakacyjny powrót  do pracy i szkoły
Powakacyjny powrót do pracy i szkoły
Niestety, czas szybko płynie i w związku z tym także bardzo szybko kończą się wakacje i czas urlopów. Trzeba wrócić do szkoły i do (...) więcej »
Dlaczego warto jeść śniadania?
Dlaczego warto jeść śniadania?
Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? (...) więcej »
Ocet jabłkowy i odchudzanie
Ocet jabłkowy i odchudzanie
Odchudzanie zyskuje coraz więcej zwolenniczek. Panie pragnące szybko schudnąć sięgają po różne przyspieszacze pomagające zgubić (...) więcej »

Twój koszyk Przechowalnia

Suma: 0 zł
Brak produktów w koszyku.
DARMOWA DOSTAWA W 24-72h
Zamknij [X]

Zaloguj się do swojego profilu!

Wprowadź w pola poniżej swój login i hasło.
Email:
Hasło:
Masz konto na Facebooku? Zaloguj się przy pomocy profilu Facebook i zamów leki!
Zaloguj się
Nie masz konta?
Załóż je bezpłatnie już dziś.
Nie pamiętasz hasła?
Skorzystaj z opcji przypomnienia.
Zamknij [X]
Wylogowanie
W Twoim koszyku znajduje się zamówienie na 0 produkty, które nie zostało skierowane do realizacji w aptece.
Czy na pewno chcesz się wylogować?

DOZ.PL - Portal Dbam o Zdrowie
Copyright (C) DOZ.PL Sp. z o.o. 2007 - 2013
Zbąszyńska 3, 91-342 Łódź
NIP 537-249-29-24, KRS 301254
Infolinia: 800 111 204

Redakcja doz.pl

Piotr Gmurek
tel: +48 (42) 200 71 31pgmurek@doz.pl

Reklama w doz.pl

Ewa Dudekedudek@doz.plreklama@doz.pl

Współpraca z producentami

Michał Kudłacikmkudlacik@doz.pl

Współpraca

Jesteś producentem, farmaceutą?Kliknij tutaj