Porą roku, która zazwyczaj najbardziej się dłuży jest zima, a najtrudniejsze do przetrwania są jej ostatnie tygodnie. Jesteśmy wtedy zmęczeni mało ruchliwym trybem życia, niedoborem światła słonecznego i zimnem. Jest to tzw.przesilenie wiosenne.

Przesileniu wiosennemu towarzyszą: spadek ogólnej kondycji i  gorsze samopoczucie, osłabienie, bóle głowy i kończyn, senność, łatwe męczenie, trudności z koncentracją, chwiejne nastroje i rozdrażnienie. Przesilenie wiosenne może również zwiększać naszą podatność na różne infekcje wirusowe i  bakteryjne, zwłaszcza górnych dróg oddechowych. Dlatego między innymi szczyt zachorowań na grypę przypada na miesiące luty i marzec.

Przyczyny przesilenia wiosennego
 

  • Brak regularnego ruchu i ćwiczeń powoduje gorszą kondycję – odczuć to można przy próbie podbiegnięcia do autobusu albo wchodzeniu po schodach jako zadyszkę.
  • Wzmożony apetyt na jedzenie, zwłaszcza kaloryczne, sprzyjające przyrostowi masy ciała, który dodatkowo osłabia naszą kondycję.
  • Mniejsza ilość witamin w diecie spowodowana mniejszym spożyciem świeżych warzyw i owoców, odpowiedzialna jest za niedobory witaminowe.
  • Niedobór światła słonecznego pogarsza samopoczucie i nastrój w wyniku niedoboru serotoniny, która reguluje nastrój człowieka i  do której wytwarzania w mózgu niezbędne jest światło dzienne.
  • Niekorzystne warunki atmosferyczne (częste zmiany temperatury, ciśnienia atmosferycznego i  wiejące wiatry), zaburzają nasz komfort cieplny, pogarszają nasze samopoczucie.
     

Jak przetrwać ostatnie tygodnie zimy?


W czasie przedwiośnia należy przede wszystkim zwrócić uwagę na swój tryb życia, bo od niego w  dużej mierze zależy nasze samopoczucie.

  • Mrok za oknem nie zachęca do porannego wstawania informując nasz mózg, że jest jeszcze noc i pora snu. Dlatego pozwól swojemu organizmowi obudzić się powoli. Poleż w łóżku przez kilka minut przeciągając się, co uaktywni mięśnie po nocnym odpoczynku.
  • Gdy wstaniesz z łóżka otwórz okno i wykonaj kilka głębokich, ale powolnych oddechów. W ten sposób dotlenisz się po całonocnym śnie.
  • Bardzo ważne jest śniadanie, które zimą powinno być szczególnie pożywne, ponieważ dostarcza organizmowi energii nie tylko do działania, ale i do zapewnienia uczucia ciepła wewnętrznego. Wartościowe są: mleko z płatkami lub muesli, ciemne pieczywo z wędliną, jajka i ser. Do śniadania nie może zabraknąć surowych warzyw np. pomidorów, ogórków, papryki, sałaty i kiełków, które są źródłem witamin oraz odrobiny masła roślinnego ułatwiającego przyswajanie witamin z warzyw.
  • Zwróć uwagę na swój ubiór, gdy wychodzisz na dwór. Ubranie powinno być kilkuwarstwowe, ponieważ powietrze znajdujące się pomiędzy poszczególnymi elementami garderoby dodatkowo zabezpiecza przed utratą ciepła. Nie zapominaj o czapce, szaliku i rękawiczkach. Należy pamiętać, że najwięcej ciepła uchodzi przez skórę głowy, toteż jej ochrona jest niezmiernie istotna. A komfort cieplny jest jedną ze składowych dobrego samopoczucia
  • Zima nie zachęca do aktywności fizycznej, warto jednak w  czasie przedwiośnia rozruszać swój organizm. Regularny ruch usprawnia nas i dotlenia. Jednocześnie wydzielane w czasie wysiłku przez mózg endorfiny i  serotonina poprawiają nastrój, a nawet mogą wprowadzić w stan błogości. Aktywność fizyczną trzeba jednak wprowadzać stopniowo w zależności od własnej wydolności, gdyż nadmierny wysiłek może po prostu zaszkodzić. Każdy trening należy zaczynać od kilkuminutowej rozgrzewki. Dla zdrowia najlepsza jest aktywność stymulująca układ krążenia np. marsz, bieganie, jazda na rowerze (np. stacjonarnym) i  pływanie. Ćwiczyć należy minimum 30 minut i co najmniej 3 razy w  tygodniu.
  • Palenie papierosów nasila niedotlenienie organizmu i spadek kondycji spowodowane brakiem ruchu, dlatego końcówka zimy może być dobrym pretekstem do rzucenia tego nałogu, choć wymaga to silnej motywacji i  wytrwania w postanowieniu. Nagrodą będzie lepsze samopoczucie i kondycja oraz poprawa wyglądu, zauważalne już po kilku tygodniach niepalenia.
  • Chłoń każdy promień słońca – w domu i w pracy w ciągu dnia odsuwaj zasłony i żaluzje, żeby jak najwięcej światła dziennego wpadało do pomieszczeń.
  • Wysypiaj się, ponieważ sen najlepiej regeneruje organizm. Aby dobrze zasypiać, unikaj picia po południu napojów pobudzających np. mocnej herbaty, kawy albo coca-coli. Kolację jedz lekką i w oparciu o produkty bogate w tryptofan (aminokwas, który wykazuje działanie uspokajające) takie, jak: biały ser, mleko, mięso z indyka, ryby i banany.
  • Przesilenie wiosenne może osłabiać odporność na stres. Dlatego w tym okresie warto nieco zwolnić tempo w pracy i  w domu rozdzielając sprawy na ważne i  nie ważne oraz pilne i nie pilne. Rozluźniająco może działać muzyka relaksacyjna lub uprawianie jogi albo aromaterapia, którą w warunkach domowych może być wieczorna ciepła kąpiel z dodatkiem olejku lawendowego lub różanego albo ulubionych ziół. Odczuwając silnie stresy, niepokój czy złe samopoczucie warto zwrócić uwagę na zioła. Herbatka z melisy skutecznie łagodzi napięcie i niepokoje, a wypita przed snem dodatkowo ułatwia zasypianie.
  • Unikaj dużych skupisk ludzkich (w autobusach, tramwajach, w hipermarketach), bo tam możesz „złapać” przeziębienie lub grypę. Zapobiegawczo przed infekcjami dróg oddechowych możesz sięgnąć do starych, domowych sposobów wzmacniania odporności i pić herbatę z sokiem malinowym, mleko z miodem, sok z cebuli lub z cytryny albo spożywać masło czosnkowe. W  aptekach dostępne są gotowe preparaty ziołowe pobudzające układ immunologiczny, a tym samym stymulujące naturalną odporność organizmu. Do najpopularniejszych należy jeżówka purpurowa, ziele pokrzywy, preparaty z żeń-szenia i miłorzębu japońskiego. Dodatkowo można przyjmować mikroelementy (zwłaszcza preparaty magnezu i  cynku). Wszystkie one dostępne są bez recepty w  każdej aptece.
  • Wczesną wiosną wciąż jemy jeszcze ubiegłoroczne warzywa i owoce, które zubożone są już w wartości odżywcze ponieważ mają mniej witamin. Warto pamiętać wówczas o mrożonkach, gdyż zachowują one większość niezbędnych dla nas witamin. Przedwiośnie jest tym okresem kiedy można zastosować 1-2 miesięczną kurację preparatem wielowitaminowym, jakich jest wiele w aptekach. Jest to szczególnie wskazane dla osób aktywnych zawodowo , które nie są w  stanie odżywiać się racjonalnie, a  także dla ludzi starszych, którzy z  różnych względów nie mogą jeść wszystkiego. Farmaceuta jest w  stanie doradzić każdemu odpowiedni preparat w zależności od wieku, płci i stanu zdrowia.

Wprowadzenie choć części tych zaleceń w praktykę, daje dużą szansę na poprawę samopoczucia w ciągu najbliższych tygodni i powitanie wiosny w dobrym nastroju.

Poprzedni artykuł Włosy po zimie
Następny artykuł Zdrowa dieta po zimie


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus