Zamów leki onlinePoradnik o zdrowiuAplikacja mobilnaMaraton InspiracjiŁódź Maraton AptekiLekarze
Rozmiar tekstu:

Komosa ryżowa – super ziarno

2010-04-15 Źródło: DOZ.pl
Autor: Dr n. farm. Przemysław Rokicki

Quinoa to święte zboże dawnych Inków. Od tysiącleci uprawiane było na stokach Andów. Po okresie zapomnienia wraca do łask z powodu niezwykłych wartości odżywczych, leczniczych i kosmetycznych.

Quinna wykazuje obecność dużej zawartość białka, która pod względem składu aminokwasów jest bliska ideałowi. Z tego powodu zwane jest dzisiaj często „superziarnem przyszłości”.

Komosa ryżowa (Chenopodium quinoa), ang. quinoa, proso boliwijskie należy do rodziny kosmowatych (Chenopodiaceae) zaliczanej do pseudozbóż, tzn. roślin wytwarzających bogate w skrobię nasiona, niebędących zbożami. Jest blisko spokrewniona z pospolicie występującą w Polsce komosą białą (Chenopodium album). Quinna pochodzi z rejonów górskich Boliwi, Chile, Peru oraz Ekwadoru. W jednym z tubylczych języków komosa nosi nazwę kin-ła - matka zbóż. O dziwo jest ona bardzo starą uprawą Andyjską, uprawiana od co najmniej 5000 lat. Quinoa używana była przez żołnierzy Azteckich jako pokarm w postaci zmielonej mączki wymieszanej z tłuszczem, zwłaszcza w czasie przemarszów. 

Jak wygląda komosa?


Jest to roślina jednoroczna należąca do klasy dwuliściennych. Swoją dojrzałość osiąga po ok. 100 dniach od zasiewu. Komosa ryżowa nie jest zbożem, jest bardziej spokrewniona ze szpinakiem i burakiem. Łodyga rośliny jest wzniesiona, prosta, dość gruba osiągająca wysokość ponad 1,5 m. Często jest krwiście czerwona. Liście komosy są szeroko trójklapowe o środkowej klapie szerokotrójkątnej, gruboząbkowane. Kwiaty są różowe, 5-krotne, o wolnych listkach okwiatu z jednym słupkiem i pięcioma przyrośniętymi do okwiatu pręcikami. Owocem są drobne orzeszki otoczone zmięśniałym okwiatem. Nasiona mają średnicę 1,1-2,5 mm, u uprawianych form są różnobarwne. Na powierzchni mają ostrokanciaste, głębokie i gęsto rozmieszczone plastrowate dołki. 

Uprawa


Komosa ryżowa została na ponownie odkryta w latach 80. Pierwsze jej uprawy powstały w stanie Kolorado USA, a póżniej w Europie. Jest rośliną odporną na okresowe przymrozki (-5°C) przez co nadaje się pod uprawę w Polsce, jak również na zasolenie gleby. Komosa potrafi urosnąć na glebowo słabych stanowiskach, nie nadaje się na gleby podmokłe. Kiełkowanie w optymalnych warunkach glebowych następuje po 24 godz., a po 3-5-ciu dniach pojawiają się siewki. Nasiona wymagają jarowizacji tj. schłodzenia, aby dobrze kiełkowały. 

Składniki aktywne i właściwości komosy.


Ziarna Quinna zawierają znacząco więcej cynku niż inne zboża. Są bogate w potas, magnez, żelazo, miedź, mangan, witaminy z grupy B oraz witaminę E.

Interesujący jest skład aminokwasów rośliny. Nasiona komosy cechują się obecnością wszystkich aminokwasów egzogennych, czyli takich, które nie są syntetyzowane w organizmie zwierzęcym i muszą być dostarczane w pożywieniu. Komosa ryżowa jest doskonałym źródłem białka, w przeciwieństwie do zbóż zawiera dużo lizyny, fenyloalaniny, tryzyny, cysteiny i metioniny, aminokwasy, które są ograniczającymi dla innych zbóż. Jest produktem wysokobiałkowym, niskokalorycznym i nie zawiera glutenu. To decyduje o jej walorach dietetycznych.

Komosa ryżowa przetrwała milenia prawdopodobnie dlatego, że jej ziarno zawiera ochronną łupinkę wysyconą żywicami co chroni ją przed ostrym Andyjskim słońcem. W skorupce występują również saponiny, dzięki którym produkty z komosy mogą wykazywać działanie między innymi przeciwalergiczne, przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne przeciwwirusowe i immunostymulujące.

Saponiny, czyli naturalne gorzkie glikozydy wykazują działanie przeciwkrzepliwe (tj. rozrzedzające krew). Przed spożyciem quinoa winna zatem zostać dokładnie umyta. Na rynku dostępne są już jednak odmiany o obniżonej zawartości glikozydów. Redukcja jest możliwa dzięki pozbawieniu nasion ich zewnętrznych warstw. Odbywa się to na drodze obróbki mechanicznej. Obecność saponiny dyskwalifikuje jednak quinoa jako składnik pożywienia dla niemowląt i małych dzieci.

Węglowodany stanowią w surowcu ok. 60 %, a błonnik ok. 7 %. Ilość zgromadzonych tłuszczy jest wyższa niż w nasionach innych roślin zbożowych. Bezglutenowe ziarno quinoa zawiera 5 % tłuszczu, czyli 2,5 razy więcej niż pszenica. Tłuszcz ten stanowią jednak w głównej mierze nienasycone, długołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Nawet w 4,3 % mogą się one składać z kwasu alfa-linolenowego, występującego z reguły tylko w rybach i należącego do grupy kwasów omega-3. W organizmach żywych kwas alfa-linolenowy ulega przekształceniu w kwas stearydynowy, EPA i DHA. Pełni ważną rolę w gospodarce lipidowej naskórka i produkcji sebum, obecność jego pochodnych warunkuje ochronne działanie PTS (płaszcza tłuszczowego skóry) a co za tym idzie ogranicza TEWL.

Ziarno quinoa w kuchni


Przed przygotowaniem należy dobrze wypłukać, aby usunąć saponiny. Bardzo szybko kiełkuje po 8 godz. moczenia i 12 (lub mniej) godz. kiełkowania kiełki są gotowe do spożycia. Smak kiełków jest słodkawy przez co nadają się same w sobie lub w mieszance z innymi kiełkami do wytwarzania mleczek kiełkowych. Z tego powodu jest bardzo ceniona przez entuzjastów diety surowej żywności.

Ziarna quinoa przyrządza się w taki sam sposób jak ryż. Różnica polega jedynie na znacznie krótszym czasie gotowania. Quinoa z powodzeniem zastępuje dodatki takie jak ziemniaki, kaszę, makaron czy ryż i może być wspaniałym komponentem zup oraz dań jednogarnkowych. Mąka z quinoa stanowi doskonałą podstawę zapiekanek na słodko i na słono. Warzywo to jest również dostępne w postaci śrutu lub płatków, które można schrupać w świeżym müsli.

Liście quinoa przyrządza się z kolei podobnie jak m.in. szpinak -nie bez przyczyny zalicza się ją zatem do grona warzyw liściowych.

Aby uzyskać kiełki ziarna przed przygotowaniem należy dobrze wypłukać, aby usunąć saponiny. Quinna bardzo szybko kiełkuje. Po 8 godz. moczenia i 12 (lub mniej) godz. kiełkowania kiełki są gotowe do spożycia. Smak kiełków jest słodkawy przez co nadają się do spożycia same w sobie lub w mieszance z innymi kiełkami. 

Zastosowanie w kosmetyce


To, co daje zdrowie, pośrednio wspomaga także urodę. Rozmaite wyciągi z nasion, olejki i maseczki oczyszczające znajdują zastosowanie w pielęgnacji skóry domowymi sposobami. Znajdujemy je także w składzie profesjonalnych preparatów kosmetycznych. Nasiona quinoa są cennym surowcem kosmetycznym. Zawierają proteiny, węglowodany, tłuszcze nienasycone, kwasy tłuszczowe z grupy omega 3 oraz witaminy. Tak bogaty skład surowca wykazuje działanie neutralizujące wobec wolnych rodników, które czynią spustoszenie w skórze (traci ona elastyczność, sprężystość i wilgoć). Ziarna komosy dodane do preparatów kosmetycznych hamują procesy starzenia się skóry, poprawiają jej elastyczność, miękkość, ukrwienie,  a także zmniejszają wrażliwość na promieniowanie UV.

Peeling zbożowy 


Garść zmielonych nasion komosy zalej niewielką ilością wody lub letniego przegotowanego mleka. Dobrze wymieszaj. Możesz dodać łyżeczkę płynnego naturalnego miodu - łagodzi podrażnienia skóry i odżywia ją. Papkę nałóż na twarz i wymasuj ruchami od środka na zewnątrz, omijając okolice oczu. Spłucz.

Maseczka dla cery suchej


Dwie łyżki nasion komosy gotować na gęsto ze szklanką wody. Jedną łyżeczkę kwiatu rumianku i kwiatu lipy rozkruszyć a następnie zalać kilkoma kroplami gorącej wody. Zmieszać komosę z ciepłymi ziołami i nakładać na twarz. Po 20 min. zmyć ciepłą wodą.
 
 

Literatura źródłowa u autora.
 

Autorem artykułu 'Komosa ryżowa – super ziarno' jest Dr n. farm. Przemysław Rokicki . Kopiowanie treści bez zgody redakcji zabronione.

Tagi: kosmetyki naturalne odżywianie proteiny zboże
Sposoby na odchudzanie w pracy, czyli jak nie przytyć za biurkiem?
Sposoby na odchudzanie w pracy, czyli jak nie przytyć za biurkiem?
Osiem i więcej godzin pracy biurowej przy braku systematycznej aktywności fizycznej oraz nieprawidłowych nawykach żywieniowych to (...) więcej »
Zdrowe i piękne włosy
Zdrowe i piękne włosy
Włosy to istotny atrybut urody, szczególnie kobiecej. Nie dziwi zatem, że suche, łamliwe i bez połysku przysparzają wielu zmartwień. (...) więcej »
Podjadanie kontra odchudzanie
Podjadanie kontra odchudzanie
Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu (...) więcej »
Kosmetyki dla alergików
Kosmetyki dla alergików
Choć określenie skóra alergiczna i wrażliwa nie dotyczą tego samego zespołu, rozdzielenie ich jest niezmiernie trudne. Podrażnienia (...) więcej »

Twój koszyk Przechowalnia

Suma: 0 zł
Brak produktów w koszyku.
DARMOWA DOSTAWA W 24-72h
Zamknij [X]

Zaloguj się do swojego profilu!

Wprowadź w pola poniżej swój login i hasło.
Email:
Hasło:
Masz konto na Facebooku? Zaloguj się przy pomocy profilu Facebook i zamów leki!
Zaloguj się
Nie masz konta?
Załóż je bezpłatnie już dziś.
Nie pamiętasz hasła?
Skorzystaj z opcji przypomnienia.
Zamknij [X]
Wylogowanie
W Twoim koszyku znajduje się zamówienie na 0 produkty, które nie zostało skierowane do realizacji w aptece.
Czy na pewno chcesz się wylogować?

DOZ.PL - Portal Dbam o Zdrowie
Copyright (C) DOZ.PL Sp. z o.o. 2007 - 2013
Zbąszyńska 3, 91-342 Łódź
NIP 537-249-29-24, KRS 301254
Infolinia: 800 111 204

Redakcja doz.pl

Piotr Gmurek
tel: +48 (42) 200 71 31pgmurek@doz.pl

Reklama w doz.pl

Ewa Dudekedudek@doz.plreklama@doz.pl

Współpraca z producentami

Michał Kudłacikmkudlacik@doz.pl

Współpraca

Jesteś producentem, farmaceutą?Kliknij tutaj