Zamów leki onlinePoradnik o zdrowiuAplikacja mobilnaMaraton InspiracjiŁódź Maraton AptekiLekarze
Rozmiar tekstu:

Dzieci potrzebują witamin: witamina D

2011-06-20 Źródło: Czasopismo DoZ
Autor: Katarzyna Sosińska

Karmienie piersią zapewnia prawidłowy rozwój psychofizyczny dziecka i zmniejsza ryzyko wielu chorób. Mało kto jednak wie, że z mlekiem matki nie są dostarczane w odpowiedniej ilości dwie ważne witaminy – D i K.

Karmienie piersią jest w ostatnim czasie popularyzowane m. in. przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF).Okazuje się bowiem, że osoby dorosłe, które jako niemowlęta były karmione naturalnie, mają mniejsze ryzyko chorób takich jak nadciśnienie, otyłość, choroba wieńcowa i zawał serca. Z kolei dzieciom nie zagrażają infekcje przewodu pokarmowego, dróg moczowych i oddechowych oraz cukrzyca.

Zdrowie dla matki i dziecka

Naturalne karmienie jest korzystne dla samej matki. Podczas tej czynności wydzielane są hormony, które działają uspokajająco. Sprawiają, że macica szybciej wraca do swoich naturalnych rozmiarów i prędzej się oczyszcza. Karmiąca mama łatwiej pozbywa się nadmiaru tkanki tłuszczowej, co dla kobiet po porodzie jest szczególnie ważne. Dodatkowo zmniejsza się ryzyko nowotworów piersi, jajników i szyjki macicy.
Karmiąc piersią wykazujemy szczególną troskę o swoje maleństwo. Dostarczamy mu bowiem odpowiedniej ilości białka, tłuszczów, węglowodanów i składników mineralnych. Mleko matki jest lekkostrawne i nie wywołuje alergii. Zawiera dużo przeciwciał, które zabezpieczają niemowlę przed chorobami. Dlatego też dzieci karmione w sposób naturalny są odporniejsze na infekcje i przeziębienia. Jednak pokarm matki nie pokrywa zapotrzebowania na dwie ważne dla niemowlęcia witaminy – D i K.

Witamina D

Pełni ważną rolę w prawidłowym rozwoju człowieka. Pobudza wchłanianie fosforu i wapnia. Wapń jest głównym budulcem kości i zębów, zaś fosfor wchodzi w skład kodu genetycznego. Jest także składnikiem błon komórkowych i tkanek miękkich, np. nerki, serca, mózgu, mięśni. Witamina D ma bezpośredni wpływ na prawidłowe ukształtowanie i gęstość kości oraz na stan uzębienia. Korzystnie działa na system nerwowy, zapobiega i łagodzi stany zapalne skóry oraz różnego rodzaju nowotwory, takie jak rak piersi, rak prostaty lub rak okrężnicy.

Skutki niedoboru witaminy D

Brak odpowiedniej ilości witaminy D w organizmie człowieka powoduje nieprawidłowe jego funkcjonowanie. Powszechnie wiadomo, że głównym skutkiem niedoboru tej witaminy jest krzywica u dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Może dojść do tak zwanego rozmiękczenia kości, nazywanego osteomalacją, które powoduje częste złamania i skrzywienia układu kostnego. Niedostatek tejże witaminy skutkuje także zapaleniem spojówek i częstym stanom zapalnym skóry. Wpływa na pogorszenie słuchu, osłabienie i wypadanie zębów oraz powstawanie osteoporozy.

Za dużo też niezdrowo

Paradoksalnie nadmiar witaminy D może podobnie zaszkodzić, co jej niedomiar. Przede wszystkim witamina ta w nadmiarze (dawka czterokrotnie większa od zalecanej) jest po prostu toksyczna. Podstawowe objawy przedawkowania to biegunka, bóle głowy, nudności, szybkie i częste zmęczenie, częste oddawanie moczu, ból oczu i brak apetytu. Może pojawić się napięcie mięśniowe, powiększenie wątroby i śledziony oraz śpiączka i nadpobudliwość. W dłuższej perspektywie zwiększa się ryzyko zawału, miażdżycy i kamicy nerkowej. Z kolei zbyt duża ilość wapnia osadza się w tętnicach, nerkach, uszach, płucach i sercu, co powoduje niekorzystne ich zmiany. Może skutkować również opóźnieniem w rozwoju dziecka.

Źródła

Źródłem witaminy D dla dziecka będącego w brzuchu kobiety są głównie nerki i łożysko matki. Dlatego też dieta matki powinna być bogata w produkty rybne, takie jak łosoś, tuńczyk, śledź czy makrela. Witamina ta znajduje się także w mleku, wątrobie oraz przetworach mlecznych (masło, ser, śmietana). Dla niemowlęcia podstawowym źródłem witaminy D jest dieta. Mleczne preparaty są wzbogacone o tę witaminę. Szczególnie zaleca się ich stosowanie, ponieważ w pokarmie matki zawartość witaminy D nie wystarcza na pokrycie zapotrzebowania. Dzieci powinny mieć wzbogacaną dietę o dużą ilość mleka i przetworów mlecznych, takich jak jogurt, kefir, maślanka, ser biały, topiony i żółty.

Zapotrzebowanie

 

Zalecana dawka witaminy D zależy przede wszystkim od stanu oraz wieku człowieka:

  • kobiety ciężarne – dzienna dawka witaminy D to 400 j.m. Jej przyjmowanie rozpoczyna się w drugim trymestrze ciąży.
  • noworodek w ciele matki – potrzebuje 400 j.m. tej witaminy. Rozpoczęcie podawania jest dobierane indywidualnie.
  • noworodek karmiony piersią – jeżeli matka nie przyjmowała witaminy D w ostatnim trymestrze ciąży, to potrzebuje dawkę 400 j.m. na dobę, poczynając od pierwszych dni  życia. Noworodkom, których matki przyjmowały tę witaminę, zaleca się jej podawanie od trzeciego tygodnia życia.
  • noworodki karmione mlekiem modyfikowanym – jeśli na dobę spożywają wystarczającą ilość mleka wówczas nie wymagają dodatkowej suplementacji witaminy D
  • niemowlęta karmione piersią – zaleca się podawanie 400 j.m. na dobę witaminy D niezależnie od tego, czy matka przyjmuje tę witaminę.
  • niemowlęta karmione mlekiem zmodyfikowanym – spożywając mleko pokrywające w całości dobowe zapotrzebowanie, nie potrzebują dodatkowego źródła tej witaminy.
  • dzieci w wieku od 1 do 18 lat – potrzebują dodatkową ilość witaminy D w dawce 400 j.m. na dobę, której źródło znajduje się zarówno w żywności oraz preparatach farmaceutycznych.

Należy pamiętać, że odpowiednia dawka witaminy D jest ustalana indywidualnie w porozumieniu z lekarzem.


Dzieci potrzebują witamin: witamina K
 

Autorem artykułu 'Dzieci potrzebują witamin: witamina D' jest Katarzyna Sosińska . Kopiowanie treści bez zgody redakcji zabronione.

Tagi: karmienie piersią niemowlę noworodek odżywianie witamina D witamina K
Sposoby na odchudzanie w pracy, czyli jak nie przytyć za biurkiem?
Sposoby na odchudzanie w pracy, czyli jak nie przytyć za biurkiem?
Osiem i więcej godzin pracy biurowej przy braku systematycznej aktywności fizycznej oraz nieprawidłowych nawykach żywieniowych to (...) więcej »
Podjadanie kontra odchudzanie
Podjadanie kontra odchudzanie
Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu (...) więcej »
Sposoby na oparzenia słoneczne
Sposoby na oparzenia słoneczne
Promieniowanie słoneczne jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ma korzystny wpływ na samopoczucie, (...) więcej »
Dlaczego kwasy omega-3 są zalecane kobietom w ciąży, w okresie laktacji i niemowlętom?
Dlaczego kwasy omega-3 są zalecane kobietom w ciąży, w okresie laktacji i niemowlętom?
Ciąża to zarówno bez wątpienia najpiękniejszy okres w życiu każdej kobiety, ale także czas wątpliwości i wielkich zmian. To właśnie (...) więcej »

Twój koszyk Przechowalnia

Suma: 0 zł
Brak produktów w koszyku.
DARMOWA DOSTAWA W 24-72h
Zamknij [X]

Zaloguj się do swojego profilu!

Wprowadź w pola poniżej swój login i hasło.
Email:
Hasło:
Masz konto na Facebooku? Zaloguj się przy pomocy profilu Facebook i zamów leki!
Zaloguj się
Nie masz konta?
Załóż je bezpłatnie już dziś.
Nie pamiętasz hasła?
Skorzystaj z opcji przypomnienia.
Zamknij [X]
Wylogowanie
W Twoim koszyku znajduje się zamówienie na 0 produkty, które nie zostało skierowane do realizacji w aptece.
Czy na pewno chcesz się wylogować?

DOZ.PL - Portal Dbam o Zdrowie
Copyright (C) DOZ.PL Sp. z o.o. 2007 - 2013
Zbąszyńska 3, 91-342 Łódź
NIP 537-249-29-24, KRS 301254
Infolinia: 800 111 204

Redakcja doz.pl

Piotr Gmurek
tel: +48 (42) 200 71 31pgmurek@doz.pl

Reklama w doz.pl

Ewa Dudekedudek@doz.plreklama@doz.pl

Współpraca z producentami

Michał Kudłacikmkudlacik@doz.pl

Współpraca

Jesteś producentem, farmaceutą?Kliknij tutaj