Zamów leki onlinePoradnik o zdrowiuAplikacja mobilnaMaraton InspiracjiŁódź Maraton AptekiLekarze
Rozmiar tekstu:

Uporczywy ból pleców

2007-12-09 Źródło: Czasopismo DoZ
Autor: lek. med. Ewa Pakuła
Uporczywy ból pleców autor:Image Source/Indigo

Ból pleców jest bardzo powszechną dolegliwością. Około 1/3 pacjentów przychodni rehabilitacyjnych leczona jest z tego powodu.

Do uszkodzenia dysku może dojść podczas gwałtownego ruchu tułowia (zwłaszcza połączonego ze skrętem) np. w czasie domowych porządków, przesuwania ciężkich mebli czy podnoszenia dużego ciężaru. Pękająca wówczas włóknista osłonka dysku umożliwia uwypuklenie się na zewnątrz tzw. jądra miażdżystego dysku i ucisk na pobliskie korzenie nerwowe, co odczuwa się jako nagły i silny ból podczas każdego ruchu w lędźwiach (tzw. lumbago lub postrzał) lub ból promieniujący do pośladka albo wzdłuż tylnej powierzchni kończyny dolnej (tzw. rwa kulszowa czyli zapalenie nerwu kulszowego). Może również pojawić się w szyjnym odcinku kręgosłupa jako ból karku promieniujący do okolicy stawu barkowego.

Również intensywne ćwiczenia fizyczne lub trening na siłowni bez rozgrzewki mogą spowodować przeciążenie lub uszkodzenie mięśni przykręgosłupowych oraz więzadeł stawowych, które pełnią funkcję amortyzatorów kręgosłupa. Efektem jest pojawiający się ból pleców. Najczęściej jednak ból pleców występuje u osób mało aktywnych fizycznie, u których plecy są mało elastyczne i słabiej amortyzują wstrząsy oraz obciążenia. U osób tych ból pleców jest wypadkową małej aktywności fizycznej, nieprawidłowej postawy i nadwagi lub otyłości.

Innymi przyczynami bólu pleców są różnorodne choroby narządu ruchu np.:

  • choroba zwyrodnieniowa stawów,
  • zapalenie stawów,
  • urazy,
  • osteoporoza,
  • nowotwory.

Konieczna wizyta u lekarza

Dlatego nie należy bagatelizować tego objawu, tylko zgłosić się do lekarza, który ustali przyczynę bólu pleców, a wówczas można wdrożyć właściwe leczenie. Bóle pleców mogą mieć charakter nawrotowy. Nawroty te mogą być krótkotrwałe i ustępować po kilku dniach albo mogą trwać dłużej, wywołując czasem zaburzenia neurologiczne świadczące o uszkodzeniu nerwów, np.:

  • opadanie stopy przy chodzeniu
  • opadanie na piętę przy próbie chodzenia na palcach
  • niezamierzone uginanie kończyny dolnej w stawie kolanowym podczas chodzenia
  • pociąganie całej kończyny (uczucie pozostawiania kończyny w tyle) podczas chodzenia
  • zaburzenia w oddawaniu moczu (parcie na mocz, trudności w oddaniu moczu albo nietrzymanie moczu) lub podobne zaburzenia w oddawaniu stolca.

Dość często jeszcze pokutuje wśród pacjentów określenie bólu pleców „zapaleniem korzonków nerwowych”. Nie jest to jednak właściwa nazwa dla tej dolegliwości, ponieważ przyczyną bólu nie jest faktyczny stan zapalny korzeni nerwowych (choć tak to niegdyś sobie tłumaczono), lecz ich ucisk przez uwypuklone jądro miażdżyste generujący silne doznania bólowe. Współczesną nazwą, która w medycynie zastąpiła „zapalenie korzonków nerwowych” jest „bólowy zespół kręgosłupowo-korzeniowy”.

Ważna profilaktyka

Aby uniknąć bólów pleców warto skorzystać w czasie pracy i zajęć domowych z poniższych rad:

  • zadbaj o prawidłową postawę ciała,
  • zadbaj o prawidłowy ciężar ciała,
  • w ciągu dnia co najmniej kilkakrotnie wykonuj ćwiczenia polegające na unoszeniu i opuszczaniu ramion.
  • naucz się odpoczywać i zmieniać pozycję ciała w regularnych odstępach czasu, aby nie dopuścić do nadmiernego skurczu i przeciążenia niektórych mięśni,
  • unikaj długotrwałego chodzenia w pantoflach na wysokim obcasie, ponieważ dochodzi wówczas do pogłębiania krzywizn kręgosłupa i przeciążania odcinka lędźwiowego,
  • zakupy lub bagaże noś równomiernie rozłożone w obu rękach,
  • ciężkie przedmioty podnoś uginając kolana zamiast pochylania pleców,
  • do pracy przy biurku korzystaj z profilowanego i regulowanego krzesła,
  • ekran komputera ustaw na wprost twarzy,
  • unikaj dociskania słuchawki telefonicznej do ucha barkiem,
  • materac do spania wybierz średnio twardy,
  • kupując samochód zwróć uwagę czy fotel jest regulowany i niezbyt miękki,
  • przystosuj sprzęty i narzędzia do swojego wzrostu (np. wysokość deski do prasowania, łóżeczka dziecięcego, odpowiednia długość przewodów elektrycznych sprzętów gospodarstwa domowego).

W profilaktyce ważne jest wzmocnienie pleców, co można osiągnąć poprzez odpowiedni trening. Korzystne jest regularne pływanie, szybkie spacery i jazda na rowerze. Można też wykonywać ćwiczenia gimnastyczne wzmacniające mięśnie grzbietu. Na początku dobrze jest ćwiczyć pod okiem trenera, który nauczy prawidłowej techniki. Później kontynuujemy je w domu.

Warto jednak uzmysłowić sobie, że ból w okolicy lędźwiowej może być również wywołany innymi przyczynami chorobowymi.

  • Ból mięśni po pierwszym treningu.
  • Ból po urazie okolicy lędźwiowej.
  • Kolka nerkowa.
  • Ostre zapalenie nerek
  • Ropień okołonerkowy.
  • Ostre zapalenie wyrostka robaczkowego położonego zakątniczo.
  • Wrzód żołądka drążący do trzustki.
  • Ostre zapalenie trzustki.
  • Krwiak zaotrzewnowy.
  • Tętniak aorty brzusznej.
  • Zmiany nowotworowe w kości.


Jeśli ból pleców pojawił się i nie ustępuje pomimo ograniczenia aktywności ruchowej  oraz zażywania leków przeciwbólowych dostępnych bez recepty należy zgłosić się do lekarza, który pomoże ustalić przyczynę bólu i zaleci odpowiednią terapię.

Autorem artykułu 'Uporczywy ból pleców' jest lek. med. Ewa Pakuła . Kopiowanie treści bez zgody redakcji zabronione.

Tagi: ból pleców choroba zwyrodnieniowa stawów dyskopatia kręgosłup osteoporoza plecy staw
Stawy, co zrobić żeby nie zardzewiały?
Stawy, co zrobić żeby nie zardzewiały?
Masz problemy z poranną sztywnością kończyn? Z trudem wstajesz z krzesła i wchodzisz po schodach? Kiedy ruszasz palcami, albo zginasz (...) więcej »
Apteczka na ferie zimowe
Apteczka na ferie zimowe
Dla dzieci spędzających większość dnia w szkolnych ławkach i przy domowych biurkach oraz ich zapracowanych rodziców (...) więcej »
Magnez łagodzi stres
Magnez łagodzi stres
Magnez jest jednym z podstawowych makroelementów niezbędnych do życia. Makroelementy są topierwiastki występujące w organizmie w (...) więcej »
Gdy cierpisz na ból stawów
Gdy cierpisz na ból stawów
Bóle stawów należą do jednych z najczęściej występujących schorzeń. Nieleczone dolegliwości stawowe mogą doprowadzić do różnego (...) więcej »

Twój koszyk Przechowalnia

Suma: 0 zł
Brak produktów w koszyku.
DARMOWA DOSTAWA W 24-72h
Zamknij [X]

Zaloguj się do swojego profilu!

Wprowadź w pola poniżej swój login i hasło.
Email:
Hasło:
Masz konto na Facebooku? Zaloguj się przy pomocy profilu Facebook i zamów leki!
Zaloguj się
Nie masz konta?
Załóż je bezpłatnie już dziś.
Nie pamiętasz hasła?
Skorzystaj z opcji przypomnienia.
Zamknij [X]
Wylogowanie
W Twoim koszyku znajduje się zamówienie na 0 produkty, które nie zostało skierowane do realizacji w aptece.
Czy na pewno chcesz się wylogować?

DOZ.PL - Portal Dbam o Zdrowie
Copyright (C) DOZ.PL Sp. z o.o. 2007 - 2013
Zbąszyńska 3, 91-342 Łódź
NIP 537-249-29-24, KRS 301254
Infolinia: 800 111 204

Redakcja doz.pl

Piotr Gmurek
tel: +48 (42) 200 71 31pgmurek@doz.pl

Reklama w doz.pl

Ewa Dudekedudek@doz.plreklama@doz.pl

Współpraca z producentami

Michał Kudłacikmkudlacik@doz.pl

Współpraca

Jesteś producentem, farmaceutą?Kliknij tutaj