Witamina B1, tiamina

Podstawowe informacje
Znajdź lekarza Alergologia
Neurologia
Psychiatria
Encyklopedia leków Alergologia
Neurologia
Psychiatria

Witamina B1 inaczej tiamina jest koenzymem biorącym udział m.in. w przemianie węglowodanów, alkoholu i w syntezie nukleotydów. Pobudza apetyt, ułatwia oddychanie komórkowe, reguluje czynność układu nerwowego, mięśni, serca. Odpowiada za prawidłowy wzrost i rozwój organizmu. Witamina B1 jest szczególnie polecana w nerwobólach, zapaleniach nerwów, zaburzeniach rytmu serca, nadczynności tarczycy, paraliżu poinfekcyjnym, alkoholizmie, cukrzycy, lekomanii, zaburzeniach ciąży, oparzeniach, niedoborach żywieniowych, przedłużających się biegunkach. Podczas stresu i przy dużym wysiłku fizycznym zwiększa się zapotrzebowanie na tiaminę. Normalnie odżywiając się, nie można doprowadzić do niedoboru witaminy B1. Problemem jest niedobór witaminy B1 wywołany spożywaniem alkoholu.

Niedobór (awitaminoza):
Kaloryczne pokarmy, używki: kawa, tytoń, herbata, czekolada, napoje zawierające kofeinę (np. cola), a w szczególności alkohol wyczerpują rezerwy tiaminy, przyczyniając się do powstania jej niedoboru w organizmie. Ponadto ostrygi, surowe ryby, niektóre skorupiaki morskie zawierają enzym tiaminazę, który ją rozkłada.
Objawy niedoboru:
- zapalenia wielonerwowe,
- apatia,
- zmęczenie,
- chwiejność emocjonalna,
- bezsenność,
- zaburzenia koncentracji,
- zaburzenia trawienia,
- zwolnienie perystaltyki jelit,
- brak apetytu,
- przyspieszona akcja serca
- zanik mięśni,
- przy całkowitym braku tiaminy (co zdarza się niezwykle rzadko) występuje choroba beri-beri, drętwienie i pieczenie dłoni i stóp, powiększenie serca, wymioty, obrzęki kończyn, bezpłodność u kobiet.

Przedawkowanie (hiperwitaminoza):
Nadmiar tiaminy jest wydalany przez nerki, więc trudno ją przedawkować. Po zastosowaniu witaminy B1 w zastrzykach może pojawić się kaszel, trudności w oddychaniu i przełykaniu. Należy wówczas niezwłocznie skontaktować się z lekarzem lub zgłosić się do szpitala.


Źródła w pożywieniu:
- ryż,
- soja (suche ziarno),
- pszenica,
- chleb razowy,
- kasza gryczana,
- mąka,
- orzechy i orzeszki arachidowe,
- drożdże piwne,
- nerki i wątroba wołowa,
- schab wieprzowy,
- warzywa tj. bób, groch, biała fasola, ziemniaki,
- rodzynki.