Jak obniżyć podwyższony poziom cholesterolu i trójglicerydów?

Lekarze często zlecają nam badanie określane jako "lipidogram". Pokazuje ono poziom: cholesterolu całkowitego, HDL, LDL oraz trójglicerydów. Co w przypadku kiedy wyniki odbiegają znacznie od przyjętych norm? Jak temu zaradzić?

Jedną z najskuteczniejszych, a zarazem najprostszych metod jest zmiana stylu życia obejmująca prawidłową dietę, zwiększenie aktywności fizycznej, zrezygnowanie z używek (papierosy, alkohol). Uzupełnieniem wspomnianych sposobów może być też stosowanie dostępnych w aptece suplementów diety (z czosnkiem czy kwasami omega-3).
 

HDL i LDL, czyli dobra i zła twarz cholesterolu

Cholesterol transportowany jest w układzie krwionośnym w postaci połączeń białkowych zwanych lipoproteinami, wśród których największe znaczenie mają frakcje:

  • HDL - lipoproteiny o wysokiej gęstości i korzystnym wpływie na organizm
  • LDL - lipoproteiny o małej gęstości odpowiedzialne za tworzenie płytki miażdżycowej.

Trójglicerydy są z kolei formą tłuszczów, które organizm wykorzystuje do magazynowania energii. Podwyższony poziom trójglicerydów w połączeniu z niskim cholesterolem HDL i wysokim cholesterolem  LDL to ryzyko poważnych chorób układu krążenia.
 

Receptą jest … dieta!

Nieprawidłowy lipidogram wymaga w pierwszej kolejności zmodyfikowania diety. Powinna być oczywiście nie tylko niskotłuszczowa, ale też zróżnicowana… Wybraniu posiłku z małą zawartością tłuszczu trzeba poświęcić chwilę uwagi. Warto posłużyć się poniższą ściągą:
 

TAK NIE
ciemne pieczywo, pełnoziarnisty makaron, gruboziarniste kasze (jęczmienna, gryczana), brązowy ryż. Generalnie – produkty z pełnego ziarna białe pieczywo - chleb, bułki, bagietki, drożdżówki, słodkie płatki śniadaniowe (np. kulki, poduszeczki), kasza kuskus, biały ryż
miękkie margaryny, oleje roślinne tłoczone na zimno: rzepakowy, lniany, oliwa
z oliwek, olej z pestek winogron, z nasion wiesiołka (dobroczynne, nienasycone kwasy tłuszczowe)
Złe”, nasycone kwasy tłuszczowe zawarte są głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego (mięso, mleko, sery, masło, smalec) oraz w produktach zawierających przetworzone tłuszcze roślinne (utwardzone margaryny).
chude mięso (drób, cielęcina), ryby kaczka, gęś, wieprzowina z widocznym tłuszczem, kiełbasy, parówki, pasztety, kaszanki, tzw. metki, boczek
mleko odtłuszczone, odtłuszczone jogurty i serki, chudy twaróg mleko pełnotłuste, śmietana, pełnotłuste jogurty, kefiry, serki, pełnotłusty twaróg, sery żółte, serki topione
woce (to błonnik oraz witaminy i antyoksydanty), sorbety owocowe, koktajle owocowe, woda mineralna, naturalne soki owocowe bez dodatku cukru. Szukajmy słodkiego smaku w owocach (ale nie np. w bananach) i warzywach cukierki, batony, ciastka, czekolady, naleśniki, gofry, tradycyjne lody, szczególnie z dodatkiem bakalii, bitej śmietany, polewami, słodkie kremy, bita śmietana, słodkie napoje gazowane


Nauczmy się niskotłuszczowego gotowania

Zmieniając sposób przyrządzania potraw możemy zredukować zawartość tłuszczu oraz kaloryczność posiłków. Zamiast smażenia wybieramy - pieczenie, duszenie, gotowanie, grillowanie na ruszcie. Jeśli już smażymy to na nieprzywierających patelniach, najlepiej z niewielką ilością oleju roślinnego (wybieramy chude mięso; jeśli kurczak to koniecznie bez skóry).

Wybieramy potrawy w wersji bez sosów, panierek i innych tłustych dodatków.

Należy bezwzględnie unikać sałatek i surówek ze śmietaną i majonezem.

Posiłki (4-5 w ciągu dnia, a ostatni kilka godzin przed snem) powinny być spożywane o takiej samej lub zbliżonej porze, przy czym nie powinny być one obfite.
 

Co z alkoholem, czyli o francuskim paradoksie

Alkohol ma niewątpliwie duży wpływ na poziom cholesterolu. Będzie to wpływ tym bardziej niekorzystny, im mocniejszy alkohol pijemy, im większe są to dawki i im częściej się to powtarza. A co z lampką czerwonego wina?

Dobroczynne działanie polifenoli (związków o właściwościach przeciwutleniających, do których zaliczany jest m.in. resweratrol), zawartych w czerwonym winie, jest podstawą tzw. francuskiego paradoksu. Kuchnia francuska jest zasadniczo dość tłusta i wydawałoby się, że sprzyja rozwojowi chorób układu krążenia. Jednak towarzyszące tłustym posiłkom czerwone wino pozwala na zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób układu krążenia. Niestety, jednorazowe spożycie dużej ilości alkoholu powoduje skutek odwrotny do zamierzonego.

Pozytywny efekt tkwi więc w piciu umiarkowanych ilości czerwonego wina. Chyba nie trzeba w tym miejscu pisać o zgubnym wpływie innej niż alkohol używki, czyli papierosów…
 

Wsparcie z apteki

Odpowiednia dieta i dużo ruchu zwykle przywracają prawidłowe wartości w lipidogramie. Jeśli jednak to nie wystarcza można sięgnąć po dostępne bez recepty produkty lecznicze oraz suplementy diety oparte o składniki naturalne, które wspomogą naszą walkę. Będą to głównie preparaty z:

  • czosnkiem
  • karczochem
  • ostropestem plamistym
  • polikosanolem

Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus