Za mało żelaza… i co teraz?

Współczesny sposób odżywiania nie zapewnia niestety odpowiedniej podaży żelaza. Tymczasem żelazo jest pierwiastkiem niezbędnym do wytwarzania hemoglobiny - białka odpowiedzialnego za transport tlenu.

Tlen potrzebny do prawidłowego metabolizmu tkanek jest dostarczany dzięki erytrocytom, które są w uproszczeniu takimi idealnymi „zbiornikami” hemoglobiny. Zdarza się, że lekarz zaleca nam zakup żelaza. O czym powinniśmy wówczas pamiętać?

 

Kiedy podawać żelazo?

 

Jeśli jest tylko możliwe żelazo powinno być podawane po jedzeniu. Co prawda żelazo podane na czczo wchłania się lepiej i niektórzy zalecają jego przyjmowanie godzinę przed posiłkiem, ale może ono być wtedy bardzo źle tolerowane. Jeśli objawy gastryczne (nudności, bóle brzucha) są na tyle dokuczliwe, mimo gorszego wchłaniania, zdecydowanie lepiej jest przyjmować żelazo po posiłku.
 

Czym popijać?


Żelaza nie wolno bezwzględnie popijać herbatą. Nie wolno też przyjmować preparatów żelaza łącznie z lekami podwyższającymi pH w żołądku. Wchłanianie żelaza może zmniejszać się również przy jednoczesnym spożywaniu produktów mlecznych oraz pokarmów bogatych w błonnik roślinny. Należy więc zapewnić możliwie jak najdłuższy odstęp czasu pomiędzy przyjęciem żelaza i spożyciem powyższych produktów.
 

Jakie żelazo wybrać?


Podawanie żelaza drogą doustną jest najbardziej fizjologicznym sposobem uzupełniania. Siarczan żelaza jest z kolei najpopularniejszą i najtańszą formą suplementacji. Preparaty zawierające żelazo w postaci siarczanu są jednak bardzo słabo przyswajalne. Warto więc wybierać organiczne związki żelaza. Poszczególne preparaty żelaza różnią się też jednak zawartością żelaza elementarnego, a to z kolei determinuje ich dawkowanie (najwięcej tabletek przyjmuje się w przypadku glukonianu żelaza).
 

Żelazo z dodatkami?
 

Część dostępnych preparatów zawiera oprócz żelaza dodatkowe składniki. W niektórych przypadkach wskazane jest przyjmowanie żelaza łącznie z witaminą B6, B12 i kwasem foliowym, gdyż składniki te dodatkowo, niezależnie od żelaza, przyspieszają procesy krwiotworzenia. Korzystne jest również spożywanie w diecie i z suplementami żelaza odpowiedniej ilości związków redukujących, np. kwasu askorbinowego (witaminy C). W niektórych suplementach żelazo występuje także w towarzystwie laktoferyny. Laktoferyna należy do rodziny transferyn. Oznacza to, iż ma ona zdolność do łączenia się z jonami żelaza. Takie kompleksy z żelazem są bardzo dobrze przyswajane przez nasz organizm.
 

Żelazo i badania


Preparaty z żelazem mogą powodować ciemniejszej zabarwienie kału i fałszować wyniki badania kału na obecność krwi. Należy więc koniecznie powiedzieć lekarzowi o stosowaniu takiego preparatu, jeśli zleci nam takie badanie. 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus