Rzuć palenie z doz.pl

31 maja obchodzimy światowy dzień bez papierosa! Dasz radę wytrzymać, choć jeden dzień bez nałogu? A może jesteś uzależniony i wpadłeś w papierosową pułapkę?

Palenie papierosów jest tak samo niezdrowym i niebezpiecznym nałogiem jak alkoholizm czy narkotyki. I choć zwykle osoby uzależnione nie zdają sobie z tego sprawy, zdrowie palacza ciągle się pogarsza.

W papierosie znajduje się ponad 4 tysiące substancji toksycznych w tym aż 40 rakotwórczych! Palenie powoduje zwiększenie ryzyka nowotworów nie tylko układu oddechowego (płuca, krtań, oskrzela, tchawica), ale także nowotworów nerek, żołądka wątroby trzustki, jelita.

Palacze dodatkowo mają problemy z bezsennością, zmianami nastroju, nerwicami oraz koncentracją.Choć walka z nałogiem jest trudna i długa, można ją wygrać.
 

Co pomoże w trudnych momentach rzucania palenia?

Plastry, gumy do żucia, inhalatory zawierające nikotynę są elementem tzw. nikotynowej terapii zastępczej (tzw. NTZ).

Służy ona zmniejszeniu objawów głodu nikotynowego w momencie odstawienia papierosów.

Przyjmując czystą nikotynę zamiast papierosa, ograniczamy ilość szeregu groźnych substancji zawartych w dymie tytoniowym, minimalizujemy objawy głodu nikotynowego oraz skutków ubocznych towarzyszących rzuceniu palenia (nerwowość, niepokój, drażliwość, zaburzenia nastroju, zaburzenia snu, zaburzenia koncentracji, zwiększenie apetytu)

W kolejnych etapach (gdy ustaną skutki psychologiczne związane z niepaleniem) nastąpić powinno powolne zmniejszanie dawki nikotyny aż do jej całkowitego wyeliminowania.

Pamiętać powinniśmy, że maksymalne stężenie nikotyny po przyjęciu gumy osiąga się dopiero po ok. 15 minutach jej stosowania, podczas gdy w przypadku papierosa następuje to w kilku sekund. Ważne jest, że skuteczność terapii nikotyną również od prawidłowej techniki stosowania preparatów NTZ.

A może zioła?

Ziołowe preparaty Kudzu - Pueraria Lobata - roślina ta ma działanie odtruwające i stabilizujące ciśnienie krwi i prace serca. Dzięki podniesieniu poziomu serotoniny i dopaminy w mózgu, zmniejsza chęć sięgnięcia po nikotynę czy inne używki.

Wpływa również na trawienie, stres, wspomaga redukcję napięcia nerwowego, zmęczenia, poprawia nastrój.
 

Jak zmniejszyć negatywne skutki palenia papierosów?

Warto uzupełniać niedobory witaminy C spowodowane paleniem papierosów. Udowodniono, że jeden papieros eliminuje w organizmie około 25 mg witaminy C, podczas gdy średnie zapotrzebowanie dorosłego człowieka na nią wynosi około 60 mg na dobę.

Obniżoną odporność, osłabienie, gorsze gojenie się ran, obniżona sprawności fizyczna – to skutki braku witaminy C, która chroni nas przed wolnymi rodnikami odpowiedzialnymi za powstawanie procesów zapalnych i starzenie się organizmu.

 

Zadbaj o zęby

U palaczy szeroko spotykanym problem jest estetyka zębów i odpowiednia higiena jamy ustnej.

Ciągłe palenie papierosów powoduje narastanie płytki nazębnej, przebarwienia, żółknięcie zębów. Nałogowym palaczom często dokuczają stany zapalne dziąseł oraz przewlekłe choroby przyzębia. Dlatego warto na co dzień używać odpowiednio stworzonych dla palaczy past i żeli wybielających.   


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus