10 sposobów na ochronę przed mrozem

W ostatnich dniach w Polsce słupki rtęci przekraczają – 20 stopni Celsjusza, a ma być jeszcze zimniej. Dowiedz się jak chronić się przed mrozem i przenikliwym wiatrem oraz jak dbać o swoje ciało zimą.

  1. Ubiór – polecana jest specjalna odzież sportowa (lekka, lecz dobrze chroniąca przed zimnem), bądź ubiór na cebulkę. Ubranie, zwłaszcza to przylegające bezpośrednio do ciała, powinno być luźne (uciskające skarpetki, rękawiczki, buty utrudniają swobodne krążenie krwi). Poza tym – warstwa powietrza znajdująca się między ubraniami stanowi dobry izolator, co zwiększa komfort cieplny i chroni przed wychłodzeniem. To dlatego w rękawiczkach z jednym palcem jest nam cieplej niż w tych pięciopalczastych.
  2. Buty – gruba podeszwa i wewnętrzna wkładka (z wełny lub grubszego materiału) zabezpieczą stopy przed zmarznięciem. Kupując zimowe buty warto zdecydować się na te luźniejsze (nawet o rozmiar większe), gdyż umożliwi to założenie grubszej skarpety. Pamiętajmy, im lepsza izolacja od podłoża, tym większy komfort chodzenia oraz uczucie ciepła.
  3. Zadbaj o włosy- Pamiętaj o czapce, nie tylko uchronisz się przed utratą dużej ilości ciepła, ale zabezpieczysz również cebulki włosów przed uszkodzeniami.
  4. Natłuszczaj skórę – w okresie zimowym gruczoły łojowe pracują wolniej, a skóra staje się bardziej narażona na odwodnienie, pękanie naczynek krwionośnych i podrażnienia. W celu ochrony skóry zaleca się stosowanie tłustych kremów. Nie chcesz, aby twoja skóra była lepka i świecąca? W aptekach dostępne są również specjalne serie zimowe kosmetyków, które pozostawiają na skórze cienki ochronny film i są przyjemniejsze w stosowaniu.
  5. Zabezpiecz się przed promieniami UV – słońce jest równie niebezpieczne zimą jak latem. W mroźną pogodę powietrze jest zwykle przejrzyste, a niebo bezchmurne, dlatego warto zwrócić uwagę, czy stosowane przez ciebie kremy zawierają filtry UV.
  6. Zabezpiecz usta– ta część ciała pozbawiona jest gruczołów łojowych, więc trzeba ją szczególnie chronić przed wyjściem na mróz. Pomocne będą pielęgnacyjne pomadki oraz balsamy do ust na bazie wazeliny.
  7. Chroń najmłodszych - w czasie mrozu należy dbać o to, by ciało było suche. Dzieci bawiące się na dworze, jeśli tylko zauważymy, że się spociły, powinny zostać szybko przebrane w suchą odzież. Mokre ubranie zwiększa uczucie zimna i przyspiesza wychładzanie organizmu.
  8. Po wejściu do ciepłego pomieszczenia – przebierz się w suche i ciepłe ubranie. Napij się gorącej herbaty (np. z rozgrzewającym sokiem malinowym). Zmarznięte dłonie możesz ogrzać wodą. Pamiętaj! Gwałtowna zmiana temperatury może spowodować popękanie naczynek. Dlatego włóż dłonie najpierw pod strumień letniej wody i stopniowo zwiększaj jej temperaturę
  9. Wzbogać codzienny jadłospis o rozgrzewające dania – zima to nie jest dobry czas na odchudzanie. Organizm domaga się większej liczby kalorii, które pozwolą mu utrzymanie stałej temperatury ciała mimo siarczystego mrozu za oknem. W mroźne dni pamiętajmy o zjedzeniu pożywnego śniadania (najlepiej na ciepło), a także o regularnych posiłkach w ciągu dnia. Starajmy się spożywać jak najwięcej ciepłych dań. Szczególnie warto sięgnąć po odżywcze zupy-kremy. Często sięgajmy po ciepłą herbatę (np. z rozgrzewającymi dodatkami tj. miód, imbir).
  10. Popraw odporność – nieprzyjemna aura sprzyja przeziębieniom i infekcjom. Na szczęście istnieją sposoby na wzmocnienie układu odpornościowego. Wśród naturalnych antyseptyków znajdują się m.in. czosnek, cebula. Przeszkadza ci ich ostry zapach? W aptekach znajdziesz naturalne wyciągi z tych warzyw w przyjemnej do stosowania formie. Warto zaopatrzyć się również w tran, preparaty z żeń-szeniem i zestawy witamin. 

Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus