Jak jedzą Polacy? Co warto zmienić w naszej codziennej diecie?
Justyna Bielecka

Jak jedzą Polacy? Co warto zmienić w naszej codziennej diecie?

Najczęstsze błędy żywieniowe naszych rodaków. Dowiedz się, na co powinniśmy zwrócić uwagę w żywieniu. Zmień stare nawyki i ciesz się zdrowiem przez długie lata.

Polska kuchnia nie należy do najzdrowszych - tłusty bigos, flaki, pierogi ze skwarkami, smażone mięsiwa i spora ilość ziemniaków. Dietetyk Anna Rudnicka postanowiła podsumować najczęściej popełniane błędy żywieniowe rodaków. Na jej liście znalazły się:

  • nieregularne spożywanie posiłków – spowalnia przemianę materii; sprawia, że organizm nabiera tendencji do magazynowania kalorii w postaci tkanki tłuszczowej
  • za duża ilość wędlin i mięsa w diecie – zakwasza organizm
  • zbyt duże spożycie soli – zatrzymuje wodę w organizmie, zwiększa ilość wapnia wydalanego z moczem (co może prowadzić do osteoporozy) oraz podwyższa ryzyko powstania nadciśnienia tętniczego
  • za duża ilość cukru (m.in. w postaci słodyczy) - jest główną przyczyną próchnicy, może także prowadzić do otyłości
  • obróbka żywności poprzez smażenie na dużej ilości tłuszczu – potrawa przygotowana w ten sposób jest znacznie bardziej kaloryczna i ciężkostrawna

O czym zapominamy?

Prawidłowo zbilansowaną dietę opiera się, nie tylko na eliminacji niektórych składników spożywczych, ale również na uzupełnieniu swoich posiłków o wartościowe produkty. 

Pamiętaj:

  • Dbaj o różnorodność spożywanych produktów – dzięki temu zmniejszysz ryzyko wystąpienia niedoborów składników pokarmowych
  • Jedz ryby przynajmniej dwa razy w tygodniu – są bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych
  • Codziennie spożywaj produkty pełnoziarniste – zawierają błonnik ułatwiający trawienie; według piramidy żywienia, powinny stanowić Twoje główne źródło energii w ciągu dnia
  • Uzupełnij codzienny jadłospis o produkty mleczne – zawierają wapń i żywe kultury bakterii, które ułatwiają i przyspieszają proces trawienia
  • 1/3 codziennej diety powinny stanowić owoce i warzywa – zawierają błonnik, są także bogate w mikro- i makroelementy, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu
  • Pij przynajmniej 2,5 litra wody dzienni


* Anna Rudnicka – współautorka książki „Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka”

Bibliografia:

Helena Ciborska, Anna Rudnicka „Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka”, PZWL 2010

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij