Jak jedzą Polacy? Co warto zmienić w naszej codziennej diecie?

Najczęstsze błędy żywieniowe naszych rodaków. Dowiedz się, na co powinniśmy zwrócić uwagę w żywieniu. Zmień stare nawyki i ciesz się zdrowiem przez długie lata.

Polska kuchnia nie należy do najzdrowszych - tłusty bigos, flaki, pierogi ze skwarkami, smażone mięsiwa i spora ilość ziemniaków. Dietetyk Anna Rudnicka postanowiła podsumować najczęściej popełniane błędy żywieniowe rodaków. Na jej liście znalazły się:

  • nieregularne spożywanie posiłków – spowalnia przemianę materii; sprawia, że organizm nabiera tendencji do magazynowania kalorii w postaci tkanki tłuszczowej
  • za duża ilość wędlin i mięsa w diecie – zakwasza organizm
  • zbyt duże spożycie soli – zatrzymuje wodę w organizmie, zwiększa ilość wapnia wydalanego z moczem (co może prowadzić do osteoporozy) oraz podwyższa ryzyko powstania nadciśnienia tętniczego
  • za duża ilość cukru (m.in. w postaci słodyczy) - jest główną przyczyną próchnicy, może także prowadzić do otyłości
  • obróbka żywności poprzez smażenie na dużej ilości tłuszczu – potrawa przygotowana w ten sposób jest znacznie bardziej kaloryczna i ciężkostrawna

O czym zapominamy?

Prawidłowo zbilansowaną dietę opiera się, nie tylko na eliminacji niektórych składników spożywczych, ale również na uzupełnieniu swoich posiłków o wartościowe produkty. 

Pamiętaj:

  • Dbaj o różnorodność spożywanych produktów – dzięki temu zmniejszysz ryzyko wystąpienia niedoborów składników pokarmowych
  • Jedz ryby przynajmniej dwa razy w tygodniu – są bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych
  • Codziennie spożywaj produkty pełnoziarniste – zawierają błonnik ułatwiający trawienie; według piramidy żywienia, powinny stanowić Twoje główne źródło energii w ciągu dnia
  • Uzupełnij codzienny jadłospis o produkty mleczne – zawierają wapń i żywe kultury bakterii, które ułatwiają i przyspieszają proces trawienia
  • 1/3 codziennej diety powinny stanowić owoce i warzywa – zawierają błonnik, są także bogate w mikro- i makroelementy, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu
  • Pij przynajmniej 2,5 litra wody dzienni


* Anna Rudnicka – współautorka książki „Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka”

Bibliografia:

Helena Ciborska, Anna Rudnicka „Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka”, PZWL 2010


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus