Deser - jeść czy nie?

Odchudzasz się i rozważasz, czy warto serwować najbliższym deser po obiedzie? Wyjaśniamy, jak "małe co nieco" wpływa na organizm.

„Po obiedzie czas na… DESER!”- można usłyszeć większości domów, po niedzielnym, sutym posiłku.

Typowy deser składa się on z cukrów prostych, które nasz organizm chłonie niczym gąbka. Wzmaga to procesy wydzielania insuliny oraz zwiększa ryzyko powstania cukrzycy typu II. Dzieje się tak m.in. dlatego, iż wszystkie składniki, spożywane w najprostszej postaci, nie wymagają dodatkowej obróbki w procesie trawienia. Co więcej, zawarta w nich energia uwalniana jest już w kilka minut po ich spożyciu. To dlatego po podaniu dziecku słodyczy przed obiadem, nie ma ono później ochoty na konkretny posiłek.

Inaczej jest m.in. w przypadku przekąszenia kromki razowego chleba, która zawiera cukry złożone. Aby rozłożyć jej składniki na czynniki pierwsze, musi dojść do wieloetapowego i długotrwałego procesu trawiennego. Dzięki temu energia ze spożytego pożywienia dostarczana jest stopniowo, zamiast odkładać się w postaci zbędnej tkanki tłuszczowej. 

Warto zatem zrezygnować ze spożycia deseru, na rzecz pełnowartościowego obiadu, który (mimo braku słodkiego smaku) dostarczy nam niezbędne węglowodany w bezpieczniejszej formie. Zamiast cukierka, bądź pucharka lodów, zdrowiej będzie sięgnąć po bób, chleb, zboża, makarony, ziemniaki lub groch. Zaleca się także jedzenie owoców (naturalnego źródła cukrów), ograniczając przy  tym ilość spożywanych bananów, czereśni i winogron. 
 


Bibliografia:

  • „Oczyszczanie organizmu i prawidłowe odżywianie” Malachow G. P.
  • „Nie potrafię schudnąć” P.Dukan, 2000r.


 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus