Czym są ćwiczenia ekscentryczne, koncentryczne, izometryczne?

Jednym z podstawowych podziałów ćwiczeń jest rozróżnienie ich na ćwiczenia koncentryczne, ekscentryczne i izometryczne.

Podział ten oparty jest na tym, co w trakcie ćwiczenia dzieje się z długością mięśnia. Najprościej jest z izometrią – w tych ćwiczeniach mięsień nie zmienia długości.


Mówiąc inaczej – jego przyczepy nie oddalają się od siebie, ani nie zbliżają. Mięsień po prostu się napina.
Żeby to odczuć, przy wyprostowanej nodze spróbuj napiąć mięsień z przodu uda (czworogłowy). Mięsień powinien się napiąć, a noga powinna pozostać bez ruchu.

Ćwiczenia koncentryczne i ekscentryczne najprościej zobrazujemy na przykładzie bicepsa. Weź ciężarek do ręki, oprzyj łokieć o stół. Na początek ugnij łokieć do kąta prostego. Powoli go wyprostuj, opuszczając przedramię. Obserwując biceps zauważysz, że się on wydłuża. Jest to tzw. ekscentryczna praca mięśnia.


W ćwiczeniach koncentrycznych przyczepy mięśnia zbliżają się do siebie, zatem mięsień się skraca. Żeby to zaobserwować zacznij od wyprostowanego ramienia i uginaj łokieć. Zobaczysz jak biceps się skróci.


Gdy nauczysz się rozróżniać te rodzaje ćwiczeń, możesz zacząć bardziej świadomie dobierać rodzaj pracy mięśni do postawionego celu. Siłę efektywniej zwiększysz stosując ćwiczenia ekscentryczne. Do przyrostu masy zastosuj kombinację ruchów koncentrycznych z ekscentrycznymi lub napięcia
izometryczne.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus