×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Dieta po cesarce, czyli jak najszybciej dojść do siebie po operacji

Cesarskie cięcie to inwazyjny zabieg chirurgiczny, po którym organizm kobiety regeneruje się znacznie dłużej niż w przypadku porodu siłami natury. Po zabiegu bardzo ważna jest dieta – dzięki odpowiednio dobranym składnikom zawartym w zróżnicowanych, lekkostrawnych potrawach, młoda mama szybko nabierze sił. Podpowiadamy, co można jeść po cesarce, żeby jak najszybciej stanąć na nogi.

Pamiętajmy, że dieta po cesarce nieco różni się od diety kobiet, które urodziły naturalnie. Jadłospis młodej mamy po cesarskim cięciu powinien uwzględniać zalecenia, jakie stosuje się w dietach pooperacyjnych. Poszczególne składniki należy więc wprowadzać powoli i stopniowo. Obawiasz się, że po cesarce znacznie trudniej będzie ci dojść do siebie? Wcale nie musi tak być! Odpowiednio zbilansowane posiłki ułatwią gojenie ran i przyspieszą regenerację organizmu.

Co można jeść po cesarce?

Na początku nic – do momentu, aż proces trawienny rozkręci się na dobre. Przez ten czas kobieta otrzymuje kroplówkę bogatą w niezbędne składniki odżywcze. Kiedy jelita obudzą się z pooperacyjnego letargu i zaczną normalnie pracować, do diety włączane są posiłki półpłynne, a w kolejnych dniach jadłospis zostaje stopniowo rozszerzany o kolejne produkty spożywcze. Nie martw się, że będziesz zmuszona cierpieć głód przez wiele dni – zwykle normalne posiłki można zjeść już drugiego dnia po zabiegu, zaś półpłynne już pierwszego dnia.

Badania amerykańskich naukowców z Uniwersytetu w Cleveland przeprowadzone na grupie kobiet po cesarskim cięciu wykazały, że z podawaniem posiłków po zabiegu nie ma sensu czekać zbyt długo, ponieważ i tak nie wpływa to na bezpieczeństwo pacjentek. Co więcej, kobiety, które wcześniej – a więc w ciągu kilku godzin od zabiegu – otrzymały posiłki, wymagały mniejszych ilości leków przeciwbólowych.

Wiele pacjentek po cesarce cierpi na nudności, uciążliwe wzdęcia, zaparcia i rozpieranie w jamie brzusznej. Dolegliwości żołądkowo-jelitowe to najczęstsze powikłania po cesarskim cięciu. Lekarze ze szpitala Mashhad Omolbanin w Iranie dowiedli, że natężenie symptomów zależy od tego, w jakim odstępie czasu po operacji pacjentka zacznie przyjmować płyny i jedzenie doustnie. U badanych kobiet, które już po czterech godzinach od zabiegu zaczęły samodzielnie pić, a po podjęciu czynności przez jelita spożyły lekki, półpłynny posiłek, dolegliwości żołądkowo-jelitowe występowały na dużo mniejszą skalę niż u kobiet, które nie jadły i nie piły przez dwanaście godzin po operacji.

Proces regeneracji po zabiegu cesarskiego cięcia przebiega powoli, dlatego młoda mama powinna zadbać o to, żeby jej jadłospis był jak najbardziej urozmaicony i bogaty w niezbędne witaminy i minerały. Odpowiednio dobrane składniki odżywcze znacząco wpłyną na stan zdrowia matki i dziecka. Co powinna zawierać dieta po cesarce?

Dieta po cesarce – dużo płynów

Już w pierwszych dniach po operacji należy zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. Pijąc wodę, zieloną herbatę, napary z ziół, kompoty czy soki z owoców i warzyw, szybko uzupełnimy niedobór płynów bez szkody dla osłabionego organizmu. Kobietom po cesarce szczególnie poleca się herbatkę z liści pokrzywy, ponieważ przyspiesza produkcję czerwonych krwinek oraz hemoglobiny, dzięki czemu skutecznie zapobiega anemii.

Prawidłowe nawodnienie jest ważne również ze względu na karmienie piersią, a z nim niektóre kobiety po cesarce miewają problemy. Przyczyną może być stres utrudniający produkcję pokarmu, złe samopoczucie po zabiegu, a także oddzielenie dziecka od matki na dłuższy czas. Pomocne może okazać się picie herbatek laktacyjnych. W składzie większości z nich znajdziemy przede wszystkim anyż, melisę, koper włoski i kminek – zioła znane z tego, że skutecznie wspomagają proces laktacji.

Dieta po cesarce – białko

Białko pełni funkcję budulca wszystkich narządów w organizmie, regeneruje uszkodzone tkanki, usuwa toksyny z organizmu i podnosi jego odporność. Rola białka w jadłospisie jest nieoceniona, dlatego powinno być nieodłącznym elementem diety po cesarce. To pełnowartościowe występuje w mięsie, rybach, owocach morza, jajach i nabiale. Młode mamy, które nie jedzą mięsa ani produktów pochodzenia zwierzęcego, powinny sięgać po tofu, brokuły, szpinak, orzechy, produkty pełnoziarniste, kasze i oczywiście warzywa strączkowe – chociaż z tymi ostatnimi radzimy uważać w początkowej fazie po zabiegu, gdyż mogą wywoływać silne bóle brzucha i wzdęcia.

Dieta po cesarce – dobrze przyswajalne żelazo

Cesarka – jak każda operacja – powoduje utratę dużej ilości krwi. Dodatkowo kobiety tracą ją także w trakcie połogu. Oba te czynniki mogą skutkować groźną dla zdrowia anemią. Żeby jej zapobiec, należy włączyć do jadłospisu mięso, ryby morskie, warzywa liściaste, żółtka jaj, płatki owsiane i kasze. Produkty te zminimalizują ryzyko niedokrwistości, przyspieszą gojenie ran i poprawią kondycję skóry. Organizm lepiej wchłonie żelazo z pożywienia, jeżeli połączymy je z produktami bogatymi w witaminę C. Znajdziemy ją m.in. w owocach cytrusowych, papryce, kiwi, czarnej porzeczce, truskawkach, gotowanej brukselce i brokułach. Nie zapomnijcie też o kiszonkach. Poza tym, że są istną bombą witaminową (oprócz witaminy C dostarczają witamin A, E i K oraz witamin z grupy B), zawierają także kwas mlekowy, który dba o równowagę mikroflory bakteryjnej naszych jelit – co z kolei sprzyja prawidłowemu trawieniu i usuwaniu toksyn z organizmu. Same zalety!

Pamiętaj, że zapotrzebowanie na żelazo wśród kobiet karmiących wynosi 20 mg/dobę, a dobrze zrównoważona dieta zapewnia odpowiednią podaż tego pierwiastka.

U niemowląt karmionych piersią zapasy żelaza wystarczają do ukończenia 4-6 miesiąca życia, dlatego niemowlętom karmionym wyłącznie piersią (a także w sposób mieszany, jeżeli mleko matki stanowi ponad połowę spożywanego pokarmu) po ukończeniu 4 miesiąca życia zaleca się podawanie żelaza w dawce 1 mg/kg masy ciała na dobę, aż do czasu wprowadzenia pokarmów uzupełniających zawierających żelazo.

Dieta po cesarce – wapń

Wapń, podobnie jak żelazo, korzystnie wpływa na regenerację organizmu. Dodatkowo pierwiastek ten odpowiada za krzepliwość krwi. Produkty bogate w wapń zapobiegną odwapnieniu kości, na które narażone są młode mamy. Dieta bogata w ten pierwiastek pozytywnie wpłynie także na wzrost kości i zębów malucha. Źródło wapnia to m.in. nabiał, ryby, orzechy i warzywa liściaste. Pamiętajmy, że u osób z nietolerancją laktozy mleko nieprzetworzone może wywoływać bóle brzucha, wzdęcia i biegunki. Dlatego też bezpieczniej jest sięgnąć po dużo lepiej tolerowane przez jelita przetwory mleczne: sery, kefiry czy jogurty.

Jeżeli karmisz piersią, zwróć szczególną uwagę na obecność wapnia w składnikach pokarmowych! Od 1000 do 1300 mg wapnia to ilość, jaką powinnaś przyjmować wraz z dietą każdego dnia.

Jeżeli nie tolerujesz laktozy albo masz alergię na białka mleka krowiego, powinnaś wzbogacić swój jadłospis o suplementy z wapniem. Na półkach w aptece szukaj wapnia w postaci chelatów aminokwasowych, wodorofosforanu, octanu, węglanu, cytrynianu, glukonianu lub mleczanu wapnia.

Dieta po cesarce – witaminy A i E

Witaminy A i E są dobrze rozpuszczalne w tłuszczach. Ich obecność w diecie korzystnie wpływa na gojenie ran i regenerację tkanek skóry. Znajdziemy je głównie w tłustych produktach zwierzęcych, np. tranie, wątrobie, pełnotłustym mleku, maśle, śmietanie, serze, żółtkach jaj, a także w niektórych produktach roślinnych, takich jak warzywa i owoce koloru pomarańczowego, czerwonego, zielonego i żółtego. Podczas przygotowywania sałatki pamiętajmy o dodaniu odrobiny oleju albo oliwy z oliwek. Dzięki temu witaminy zostaną lepiej przyswojone przez organizm.

Dieta po cesarce – witaminy B12 i B6, kwas foliowy (witamina B9)

Podobnie jak żelazo, witaminy B12, B6 i kwas foliowy regulują produkcję erytrocytów we krwi (ich niedobór prowadzi do anemii). W witaminę B6 i B12 obfitują mięso, jaja i ryby. Kwas foliowy w połączeniu z witaminą B12 ma działanie krwiotwórcze. Ponadto może chronić przed nowotworami, niwelować stres, a uczestnicząc w procesie przetwarzania homocysteiny znacząco wpływać na nasz stan zdrowia. U kobiet jest niezwykle ważny zarówno w trakcie ciąży, jak i w połogu. Najwięcej witaminy B9 jest w surowych zielonych warzywach liściastych (sałata, szpinak, szparagi, brokuły), a także nasionach roślin strączkowych, produktach pełnoziarnistych czy np. kiełkach pszenicy. Spośród produktów pochodzenia zwierzęcego pod względem zawartości folianów wyróżniają się podroby, zwłaszcza wątroba.

Należy pamiętać, że kwas foliowy niszczy wysoka temperatura.

Dieta po cesarce – błonnik

Podczas początkowej fazy rekonwalescencji po zabiegu należy uważać z produktami bogatymi w błonnik – jego nadmiar może podrażnić i tak już osłabione jelita i utrudnić wchłanianie żelaza do krwi. Jednak w niewielkiej ilości ten składnik okaże się zbawieniem, gdy po cesarce młodą mamę męczą uciążliwe zaparcia. Pieczywo pełnoziarniste, kasze, płatki owsiane, len, orzechy, warzywa (np. brokuły, ziemniaki), świeże owoce (np. gruszki, jabłka, maliny, jeżyny, awokado) i bakalie to prawdziwe błonnikowe bomby!

Czego zdecydowanie nie jeść i nie pić po cesarce?

Po cesarce na jakiś czas z jadłospisu muszą zniknąć tłuste, ciężkostrawne potrawy, dania smażone, wyroby mączne, ciastka, słodycze, fast food, wzdymające rośliny strączkowe, cebula, kapusta, napoje gazowane, dobrze jest też ograniczyć kawę i zawierające kofeinę energetyki.

Po cesarce zapomnij o diecie odchudzającej!

Dieta po cesarce powinna dostarczać jak najwięcej energii i składników mineralnych potrzebnych matce i dziecku. Dlatego w tym trudnym dla organizmu czasie zdecydowanie nie należy się odchudzać. Jeśli czujesz, że po ciąży masz do zrzucenia kilka kilogramów – nie myśl o tym teraz! Przyjdzie na to czas, gdy dojdziesz do siebie po trudach porodu i połogu.

Cesarskie cięcie to poważna operacja, po której kobieta powinna bardzo dbać o jakość spożywanych pokarmów. Warto pamiętać, że odpowiednio zbilansowana dieta po cesarce jest gwarancją zdrowia i dobrego samopoczucia. Im bardziej młoda mama zadba o swój jadłospis, tym szybciej wróci do pełni sił bez niepotrzebnych komplikacji zdrowotnych.

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. W. R. Burrows, A. J. Gingo Jr., S. M. Rose i in., Safety and efficacy of early postoperative solid food consumption after cesarean section, The Journal of reproductive medicine, nr 40 (6) 1995.
  2. A. Mohadese, R. Nastaran, T. Fatemeh i in., Effect of Early Post Cesarean Feeding on Gastrointestinal Complications, Nursing and Midwifery Studies”, nr 2 (2) 2013.

Podziel się: