Dieta oczyszczająca

Dlaczego oczyszczanie jest tak ważne dla organizmu? Postęp cywilizacyjny wystawia nas na bezpośredni kontakt z licznymi zanieczyszczeniami z powietrza, wody i pokarmów. Ciągle żyjemy w pośpiechu, niewłaściwie się odżywiamy, zażywamy mało ruchu, a dodatkowo nadużywamy alkoholu i tytoniu. Aby usunąć szkodliwe substancje nasz organizm uruchamia ogromne pokłady energii, co może objawiać się spadkiem formy i ogólnie gorszym samopoczuciem.

Nadmierne zatoksycznienie organizmu daje o sobie znać poprzez nasilające się dolegliwości: skłonność do infekcji, egzemy, bóle głowy, problemy z układem trawiennym, a także prowadzi do choroby wrzodowej, chorób nowotworowych, zawałów serca.

Zasada działania diety

Działanie diety oczyszczającej bazuje na dwóch podstawowych elementach:

  1. wykluczanie z jadłospisu pewnych produktów spożywczych obciążających organizm
  2. dostarczaniu dużej ilości wartościowych substancji odżywczych przyspieszających oczyszczanie i odnowę komórek

Dieta odtoksyczniająca składa się z dwóch etapów. W pierwszym należy zastosować kurację oczyszczającą opartą na diecie warzywnej. W drugim etapie wprowadzamy zdrowe żywienie, oparte na pełnym ziarnie, roślinach strączkowych i warzywach.

Zastosowanie diety w praktyce

W diecie warzywnej spożywamy przede wszystkim warzywa korzeniowe (marchew, pietruszka, seler, burak, rzodkiew, rzepa, chrzan), liściaste (sałata seler naciowy, natka pietruszki jarmuż, rzeżucha, koper, zioła), cebulowe (cebula, por, czosnek), psiankowate (papryka, pomidor), kapustne ( kapusta biała, czerwona, włoska, pekińska, kalafior, brokuły, kalarepa), dyniowate ( dynia cukinia, kabaczek, ogórki).

Są one nieocenionym źródłem błonnika pokarmowego, witamin i związków mineralnych. Są świetnymi przeciwutleniaczami, neutralizują wolne rodniki, jako źródło błonnika zapobiegają zaparciom.

Spożywany je w postaci surówek, soków, warzyw duszonych zup gotowanych bez tłuszczu. W diecie nie ma ograniczeń co do liczby stosowanych posiłków. Jeżeli organizm słabo toleruje potrawy surowe należy zwiększyć spożycie warzyw gotowanych, stopniowo i powoli wprowadzać surówki. W przypadku wzdęć można zastosować dodatek kminku i majeranku do posiłku.

Kolejnym etapem jest wprowadzanie do diety produktów z pełnego ziarna, przynajmniej 1 porcję dziennie. Szczególnie polecany jest brązowy ryż, gryka, kukurydza, proso, jęczmień. Są one bogate w błonnik, zapobiegają zaparciom, zmniejszają ryzyko powstania zaburzeń jelitowych. Zawierają witaminy z grupy B, witaminę E i żelazo. Są źródłem węglowodanów i białek dostarczających organizmowi energii.

W czasie stosowania diety nie powinniśmy spożywać zbóż, szczególnie pszenicy, ziemniaków, roślin strączkowych, orzechów, pieczywa, produktów mlecznych, tłuszczu, mięsa i słodkich owoców. Produkty te jako zbyt odżywcze prowadzą do zahamowania utraty wagi i tym samym do zahamowania spalania zmagazynowanego tłuszczu i zwyrodniałych tkanek. Nie należy pić mocnej herbaty i kawy, alkoholu i palić papierosów.

Kurację można prowadzić przez okres 2-4 tygodni, a następnie stosować zasady zdrowego żywienia. Co pewien czas warto zastosować dietę oczyszczającą ponownie.

Przykładowy jadłospis dwutygodniowy

Dzień 1

  • Preparat Detox slim – 300 ml rozpuścić w 1l wody mineralnej. Roztwór pić przez cały dzień, nie spożywając przy tym żadnych posiłków.

Dzień 2

  • Śniadanie:
  1. 1 tabletka Detoxslim.
  2. Sok z pomidora, selera i marchwii - przygotowanie: umyte i oskrobane warzywa wrzucić do sokowirówki i przygotować sok.
  3. Gotowana kapusta biała z marchwią i porem - przygotowanie: kapustę drobno pokroić, marchewkę zetrzeć na tarce, pora pokroić w półtalarki, wszystko udusić z liście laurowym i zielem angielskim w małej ilości wody. Doprawić pieprzem i ziołami.
  4. Herbata miętowa.
  • Obiad:
  1.  Zupa jarzynowa - przygotowanie: składniki: cebula, papryka, 2 średnie pomidory, ząbek czosnku, kapusta, seler, natka pietruszki, oregano zalać wrzącą wodą i gotować 20-25 min. Doprawić pieprzem.
  2. Surówka z selera naciowego, pomidora i czosnku - przygotowanie: selera obrać z włókien i pokroić w drobne paski w poprzek włókien. Pomidor pokroić w drobną kostkę. Składniki wymieszać, dodać sprasowany czosnek, doprawić pieprzem i oregano
  3. Sok z marchwi.
  • Kolacja:
  1. Buraczki gotowane z chrzanem - przygotowanie: buraczki obrać zetrzeć na tarce, udusić, dodać startego chrzanu, doprawić pieprzem, spożywać na ciepło.
  2. Surówka z pomidora, ogórka i szczypiorku - przygotowanie: pomidor pokroić w cząstki, ogórek pokroić w drobną kostkę, szczypiorek posiekać, wymieszać składniki i przyprawić pieprzem.
  3. Herbata z dzikiej róży.

Dzień 3

  • Śniadanie:
  1. 1 tabletka Detoxslim.
  2. Sok z surowego buraka.
  3. Surówka z papryki, ogórka i selera - przygotowanie: składniki pokroić w drobną kostkę, wymieszać doprawić ziołami.
  4. Herbata z melisy.
  •  Obiad:
  1. Kabaczek nadziewany farszem jarzynowym - przygotowanie: kabaczek przekroić na pół, wydrążyć, wypełnić farszem i zapiec w piekarniku; przygotowanie farszu jarzynowego - należy zmielić ugotowane na parze lub w wodzie warzywa: marchew, seler, pietruszkę por, cebulę, do smaku doprawić pieprzem, bazylią i natką pietruszki.
  2. Surówka z białej kapusty z cebulą i ze szczypiorkiem - przygotowanie: składniki drobno posiekać i wymieszać.
  3. Sok pomidorowy z dodatkiem natki pietruszki.
  •  Kolacja:
  1. Gotowany kalafior i brokuły - przygotowanie: warzywa umyć i przygotować po 3 różyczki kalafiora i brokułów, ugotować w niewielkiej ilości wody odsączyć.
  2. Surówka z pomidorów, rzodkiewki, szczypiorku i natki pietruszki.
  3. Sok z marchwi.

Dzień 4

  • Śniadanie:
  1.  1 tabletka Detoxslim
  2. Sok z selera naciowego, marchwi i buraka
  3. Surówka z kapusty pekińskiej z ogórkiem i cebulą
  4. Gotowane szparagi i brukselka - przygotowanie: obrane warzywa należy ugotować w niewielkie ilości wody, odsączyć, wymieszać lub podawać oddzielnie.
  5. Herbata zielona.
  •  Obiad:
  1. Leczo wegetariańskie - przygotowanie: składniki: cukinia lub kabaczek, papryka, cebula, pomidory. Cukinię pokroić w kostkę, paprykę w paseczki, cebulę drobno posiekać, pomidory pokroić w cząstki. Zalać wrzącą wodą, gotować 25-30 min i doprawić do smaku pieprzem i oregano.
  2. Surówka z sałaty kruchej, pomidorów selera naciowego, ogórka, rzodkiewki i papryki.
  3. Sok z buraka.
  • Kolacja:
  1. Duszona marchewka ze szparagami - przygotowanie: marchewkę pokroić w talarki, szparagi obrać i pokroić w 2,5 cm cząstki. Warzywa ugotować oddzielnie. Doprawić ziołami i pieprzem, wymieszać lub podawać oddzielnie.
  2. Sok pomidorowy z natką pietruszki.

Dzień 5

  • Śniadanie:
  1. 1 tabletka Detoxslim.
  2. Kapusta biała gotowana z cebulą i koncentratem pomidorowym - przygotowanie: udusić pokrojoną w piórka cebulę, dodać pokrojoną drobno kapustę i dusić do miękkości. Pod koniec gotowania dodać koncentrat pomidorowy i zagotować. Doprawić majerankiem, kminkiem, czosnkiem do smaku.
  3. Sok z marchwi.
  • Obiad:
  1. Karczochy duszone z warzywami - przygotowanie: składniki: młody karczoch, papryka, cebula, cukinia, bakłażan, czosnek, oregano. Bakłażana i cukinię kroimy w plastry i w paseczki, blanszujemy. Karczochy gotujemy bez łodyg przekrojone na pół. Cebulę kroimy w piórka, paprykę w szerokie pasy. Wszystko wrzucamy do jednego garnka, podlewamy odrobiną wody i dusimy przez kilka minut. Doprawiamy pieprzem i oregano do smaku.
  2. Surówka z marchewki i selera.
  3. Sok z buraka.
  • Kolacja:
  1. Gotowane warzywa z wody -  przygotowanie: składniki: kilka brukselek, kilka różyczek brokułów, liście szpinaku ugotować oddzielnie, wymieszać doprawić ziołami.
  2. Surówka z pomidora ze szczypiorkiem.
  3. Herbata miętowa.

Dzień 6

  • Śniadanie:
  1. 1 tabletka Detoxslim;
  2. Sok z marchwi, zielonej papryki, selera, szpinaku, cebuli, ogórka, pomidora.
  3. Zapiekanka z kalafiora - przygotowanie: ugotować kilka różyczek kalafiora, odsączyć i przełożyć do naczynia żaroodpornego. 2 pomidory zmiksować z natką pietruszki i miętą, polać nimi kalafiora. Zapiekać około 10 min w temp. 200°C.
  4. Herbata z dzikiej róży.
  • Obiad:
  1. Barszcz ukraiński jarski  - przygotowanie: składniki: marchew, pietruszka, seler, por, włoska kapusta, cebula, buraki, pomidor, koperek. Włoszczyznę i cebulę zatrzeć na tarce o grubych oczkach, dodać drobno poszatkowany por, zagotować. Dodać starte na tarce buraki. Kiedy jarzyny zaczynają mięknąć, dodać poszatkowaną kapustę i pomidora pokrojonego w cząstki. Doprawić pieprzem i ziołami, dodać pokrojony koperek.
  2. Surówka z selera naciowego i ogórka z natką i szczypiorkiem - przygotowanie: seler pokroić lub zetrzeć na tarce, dodać pokrojoną natkę pietruszki, szczypiorek i ogórka pokrojonego w kostkę.
  3. Sok z marchwi.
  • Kolacja:
  1. Jarzynka z brokułów i dyni - przygotowanie: składniki: 1/4 małej dyni, kilka różyczek brokuła, kilka karotek, świeże zioła. Dynię pokroić na małe kawałki i udusić w wodzie, brokuł ugotować z karotkami. Warzywa odcedzić, wymieszać z ziołami.
  2. Sok wielowarzywny.

Dzień 7

  • Śniadanie:
  1. 1 tabletka Detoxslim
  2. Sok z papryki, pomidora i białej kapusty - przygotowanie: oczyszczone warzywa wrzucić do sokowirówki, wycisnąć sok i wymieszać z natką pietruszki
  3. Jarzyny w pomidorach na ciepło - przygotowanie: składniki: marchew, pietruszkę, seler, cebulę, por pokroić, zalać małą ilością wrzącej wody i udusić, pod koniec gotowania dodać koncentrat pomidorowy i zagotować.
  4. Herbata z melisy.
  • Obiad:
  1. Gołąbki wegetariańskie - przygotowanie: liście kapusty obgotować w wodzie. Przygotować farsz jarzynowy jak do kabaczka (dzień 3). Zawinąć farsz w liście, uformować gołąbki, zalać małą ilością wody i udusić z dodatkiem przecieru pomidorowego i świeżych pomidorów.
  2. Surówka z ugotowanego buraka z ogórkiem i cebulą.
  3. Sok z selera, pomidora i marchwi.
  • Kolacja:
  1. Ugotowane szparagi.
  2. Sałatka liściasta - przygotowanie: składniki: cykoria, pomidor, kapusta pekińska, sałata, cebula czosnek.
  3. Sok z marchwi.

Dzień 8

  • Preparat Detox slim – 300 ml rozpuścić w 1l wody mineralnej. Roztwór pić przez cały dzień, nie spożywając przy tym żadnych posiłków.

Dzień 9

  • Śniadanie:
  1. 1 tabletka Detoxslim.
  2. Sok z pomidora, sałaty, ogórka, czosnku z dodatkiem natki pietruszki
  3. Buraczki gotowane z chrzanem - przygotowanie: buraczki obrać zetrzeć na tarce, udusić, dodać startego chrzanu, doprawić pieprzem, spożywać na ciepło.
  4. Herbata z dzikiej róży.
  • Obiad:
  1. 1 szklanka ugotowanej kaszy pęczak.
  2. Gulasz wegetariański - przygotowanie: składniki: bakłażan, groszek zielony, zielona fasolka szparagowa, cukinia, cebula, papryka, pomidor, natka pietruszki. Bakłażan i cukinię pokroić na plastry, fasolkę obgotować, posiekać drobno cebulę, paprykę pokroić w krążki, pomidory pokroić w plastry. Składniki wymieszać w naczyniu żaroodpornym, dodać posiekaną natkę pietruszki, przyprawić ziołami, wierzch przykryć plastrami pomidora, zapiec.
  3. Surówka z czerwonej kapusty z marchwią i cebulą.
  4. Sok z buraka.
  • Kolacja:
  1. Gotowany kalafior i brokuły.
  2. Surówka z sałaty lodowej, ogórka, szczypioru i rzodkiewki.
  3. Sok z marchwi.

Dzień 10

  • Śniadanie:
  1. 1 tabletka Detoxslim.
  2. Marchewka duszona z groszkiem.
  3. Sok wielowarzywny.
  4. Herbata miętowa.
  • Obiad:
  1. 1 szklanka ugotowanej kaszy gryczanej
  2. Gulasz sojowy - przygotowanie: ugotować kostkę sojową w wodzie. Udusić pokrojone jarzyny: marchew, seler, papryka, cebula. Do warzyw dodać ugotowaną kostkę sojową, pokrojonego w cząstki pomidora, wszystko poddusić. Pod koniec gotowania dodać koncentrat pomidorowy, doprawić ziołami i zagotować. Podawać polewając kaszę.
  3. Surówka z białej kapusty z marchwią, ogórkiem i cebulą
  4. Sok z selera naciowego, marchwi i buraka
  • Kolacja:
  1. Sałatka z brązowym ryżem - przygotowanie: składniki: ugotowany brązowy ryż, kolorowa papryka pokrojona w kostkę, słodka kukurydza, starty seler
  2. Sok pomidorowy.

Dzień 11

  • Śniadanie:
  1. 1 tabletka Detoxslim.
  2. Sałatka witaminowa - przygotowanie: składniki: szklanka zblanszowanych warzyw liściastych – botwinka, szpinak, kapusta pekińska, szklanka ugotowanych zielonych szparagów pokrojonych w 2,5 cm kawałki lub fasolka szparagowa, pomidor pokrojony w kostkę, posiekana cebula. Wszystko wymieszać i doprawić ziołami.
  3. Sok z buraka.
  • Obiad:
  1. Gołąbki z pieczarkami i brązowym ryżem - przygotowanie: liście kapusty blanszować w wodzie, pieczarki i cebulę drobno posiekać i udusić, dodać 3/4 szklanki ugotowanego brązowego ryżu. Nadzienie doprawić pieprzem i ziołami. Zawijać w liście kapusty i formować gołąbki. Podlać wrzącą wodą i dusić z dodatkiem pomidorów i przecieru pomidorowego.
  2. Sałatka z ugotowanych brokułów i kalafiora.
  3. Sok z selera, marchwi i pomidora.
  • Kolacja:
  1. Zapiekane pomidory z farszem jarzynowym z dodatkiem kaszy gryczanej - przygotowanie: pomidory należy wydrążyć i napełnić farszem jarzynowym jak do kabaczka (dzień 3) połączonym z ugotowaną kaszą gryczaną. Podlać odrobiną wody i zapiekać w piekarniku.
  2. Sok z selera naciowego, marchwi i buraka.

Dzień 12

  • Śniadanie:
  1. 1 tabletka Detoxslim.
  2. Zapiekanka z cukinii - przygotowanie: składniki: posiekana cebula, pokrojona w kostkę papryka, 1/2 małej posiekanej cukinii, 1/3 szklanki kukurydzy, pomidor, koncentrat pomidorowy. Cebulę, paprykę i cukinię gotujemy w małej ilości wody, odlewamy i dodajemy kukurydzę i zioła. Przekładamy do naczynia żaroodpornego, dodajemy pomidory i koncentrat pomidorowy. Zapiekamy aż będzie gorące.
  3. Sok z marchwi.
  • Obiad:
  1. 1 szklanka ugotowanej kaszy pęczak.
  2. Leczo wegetariańskie (dzień 4).
  3. Surówka z różnych rodzajów sałat, ogórka i szczypiorku.
  4. Sok z buraka.
  • Kolacja:
  1. Sałatka z brązowego ryżu z warzywami - przygotowanie: składniki: ˝ szklanki brązowego ryżu, 1/3 szklanki ugotowanego zielonego groszku, utarta marchewka, pokrojona w kostkę papryka. Wszystko wymieszać, doprawić pieprzem i ziołami.
  2. Surówka z pomidorów i cebuli.
  3. Herbata miętowa.

Dzień 13

  • Śniadanie:
  1. 1 tabletka Detoxslim.
  2. Karczoch pieczony - przygotowanie: składniki: karczochy, czosnek, natka pietruszki. Od dokładnie omytych karczochów należy odciąć łodygę i czubki liści. Sprasowany czosnek utrzeć z natką pietruszki. Mieszaninę umieścić między liśćmi karczocha. Ułożyć w naczyniu do zapiekania, podlać wodą, zapiekać około 40 min w temp. 180°C.
  3. Surówka z marchwi i selera.
  4. Sok pomidorowy.
  5. Herbata z dzikiej róży.
  •  Obiad:
  1. 1 szklanka ugotowanej kaszy gryczanej
  2. Jarzynka ze szparagami - przygotowanie: składniki: marchew, pietruszka, cebula, papryka, szparagi. Warzywa drobno pokroić i udusić w niewielkiej ilości wody, szparagi ugotować oddzielnie i rozdrobnić na 2,5 cm kawałki. Składniki wymieszać, doprawić pieprzem i ziołami. Podawać z kaszą.
  3. Surówka z selera naciowego, ogórka, natki pietruszki i szczypiorku.
  4. Sok z buraka.
  • Kolacja:
  1. Kapusta włoska gotowana z cebulą i koncentratem pomidorowym (przygotowanie jak dzień 5).
  2. Surówka z różnych rodzajów sałat z ogórkiem i szczypiorkiem.
  3. Sok wielowarzywny.

Dzień 14

  • Śniadanie:
  1. 1 tabletka Detoxslim
  2. Chłodnik z boćwiną - przygotowanie: składniki: marchew, pietruszka, seler, por, boćwina, ogórek, koperek i szczypiorek. Marchew, pietruszkę, seler, por zetrzeć na tarce o grubych oczkach i ugotować. Boćwinę pokroić w paski i ugotować. Ogórki zetrzeć na tarce. Składniki połączyć, dodać koperek i szczypiorek. Podawać schłodzony.
  3. Surówka z pomidorów z cebulą.
  4. Sok z marchwi.
  • Obiad:
  1. Risotto z brązowego ryżu - przygotowanie: składniki: szklanka brązowego ryżu, starta marchewka, cebula, łyżka słodkiej kukurydzy, kolorowa papryka, 2 liście kapusty, natka pietruszki. Cebulę dusimy w małej ilości wody, kukurydzę, paprykę i ryż gotujemy około 15 min, aż do wchłonięcia wody. Składniki mieszamy. Na talerzu układamy obgotowane w wodzie liście kapusty a na nie wykładamy risotto. Całość posypujemy startą marchewką i natką.
  2. Gotowane brokuły i kalafior.
  3. Sok z pomidora, sałaty, ogórka, czosnku z dodatkiem natki pietruszki.
  • Kolacja:
  1. Buraczki gotowane z chrzanem.
  2. Surówka z białej kapusty z marchwią, ogórkiem i cebulą.
  3. Sok z selera naciowego, marchwi i buraka.

Artykuł sponsorowany.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus