Oczyszczanie i odchudzanie organizmu

Czy zdarza Ci się, że wstajesz rano, patrzysz w lustro i zastanawiasz się gdzie ta pełna życia, energiczna osoba, która towarzyszyła ci zawsze po drugiej stronie tafli? Czy czujesz się ostatnio jakaś ociężała, zmęczona jakby przybyło Ci nagle minimum 10 lat? Czy diety, które stosujesz są nieskuteczne, a ty od dłuższego czasu nie możesz pozbyć się kilku zbędnych kilogramów? Być może jest to znak, że w twoim organizmie skumulowały się toksyny.

Skąd się biorą toksyny?

Toksynami nazywamy różnego rodzaju substancje, które wywierają szkodliwy wpływ na nasz organizm. Jesteśmy narażeni na wpływ tych związków każdego dnia. Docierają one do naszego ciała na przykład wraz z pokarmem.

Wysoko-przetworzone produkty obfitują w konserwanty, barwniki, aromaty, które nie są obojętne dla naszego zdrowia.

Dodatkowo wprowadzamy od organizmu resztki antybiotyków, które były podawane zwierzętom i toksyny, które znajdowały się w ich paszy.

Sami często dodatkowo zwiększamy liczbę toksyn pijąc alkohol, mocną kawę, herbatę, paląc papierosy lub przebywając w otoczeniu palaczy.

Często zażywamy nadmierną ilość leków, które tak naprawdę moglibyśmy ograniczyć (np. leki przeciwbólowe, środki antykoncepcyjne i nasenne). Toksyny znajdują się również w naszym najbliższym otoczeniu, np. w wodzie, glebie, powietrzu, wyposażeniu mieszkania.

Jak toksyny wpływają na organizm?

Efektem nagromadzenia toksycznych związków w organizmie jest zaburzenie wewnętrznej równowagi organizmu, co łączy się z osłabieniem odporności. Jest to przyczyną wielu schorzeń nękających zatruty organizm.

Przede wszystkim pierwsze objawy nagromadzenia zbyt dużej ilości szkodliwych związków to:

  • uczucie ogólnego przemęczenia,
  • obniżenie sprawności psychicznej i fizycznej,
  • złe samopoczucie.

Często występują problemy z koncentracją, bóle głowy. O zatruciu organizmu może świadczyć ponadto niespokojny sen (bezsenność), obrzęki, spowolnione trawienie, wzdęcia oraz zaparcia – co najczęściej jest przyczyną znikomej skuteczności diet odchudzających.

Ponadto medycyna naturalna uważa, że większość chorób układu nerwowego, jak również nowotworów wynika z kumulacji toksycznych związków, które przenikają do ciała z otaczającego nas skażonego środowiska.

Zatrucie organizmu to również problem estetyczny. Pojawia się wtedy nieprzyjemny zapach z ust i specyficzna woń ciała. Cera jest blada i „ziemista”, na skórze pojawia się cellulit.

Dodatkowo częstym problemem u takich osób jest trądzik i inne zmiany pojawiające się na skórze oraz trudności w spalaniu tkanki tłuszczowej.

Co zrobić, żeby wreszcie schudnąć i pozbyć się trucizn?

Pomimo ogólnej powszechności toksyn, nasz organizm całkiem sprawnie sobie z nimi radzi. Główną rolę w neutralizacji szkodliwych związków odgrywa wątroba. W walce z toksynami pomagają jej nerki, płuca i układ limfatyczny. Duża część toksyn zostaje również neutralizowana przez skórę wraz z potem lub w postaci krostek.

Nasz organizm sprawnie usuwa toksyny, jednak tylko wtedy, gdy nie pojawiają się w zbyt dużych ilościach. Kiedy ilość trucizn przewyższa zdolności samooczyszczania organizmu - szkodliwe substancje kumulują się i osiadają w naszym ciele. Zalegają głównie w wątrobie, układzie pokarmowym i tkance tłuszczowej oraz tkance nerwowej.

Nadwyrężony wówczas organizm zdradza oznaki choroby. Czujemy się osłabieni, zmęczeni, obniża się nasz witalność, spowalnia metabolizm i pogarsza się samopoczucie. Jednym słowem nasz organizm zaczyna zachowywać się jak wiekowy staruszek.

A przecież wcale tak nie musi być. Możemy i powinniśmy działać, aby przywrócić sprawność, na którą nas stać. Tym bardziej, że nie jest to wcale takie trudne i mozolne jak mogłoby się wydawać. Wystarczy tylko przeprowadzić prostą kurację oczyszczającą, która przygotuje nasz organizm do zastosowania diet niskokalorycznych.

Moc warzyw i owoców

Instytut Żywności i Żywienia zaleca spożywanie minimum 400g owoców i warzyw dziennie. Dla organizmu są one cennym źródłem witamin (antyoksydantów), składników mineralnych, błonnika, a także wody i węglowodanów.

Ze względu na dość dużą wartość kaloryczną owoców (szczególnie suszonych) zaleca się większe spożycie warzyw.

Owoce i warzywa szczególnie w postaci świeżych soków mają wielką moc oczyszczającą. Regularne ich spożywanie pozwala wspomóc organizm w procesie „samooczyszczania”.

Mają one jeszcze jedną zaletę: z powodzeniem mogą zastąpić słodkie przekąski, które nie sprzyjają utracie wagi.

Siła błonnika

Błonnik (włókno pokarmowe) jest naturalnym składnikiem pożywienia, który w organizmie człowieka nie ulega trawieniu. Zaliczany jest do węglowodanów złożonych i występuje w formie rozpuszczalnej (pektyny, inulina, gumy) i nierozpuszczalnej w wodzie (celulozy, hemicelulozy, lignina).

Błonnik odgrywa znaczącą rolę w procesach oczyszczania i odchudzania. Ogranicza wchłanianie glukozy poprzez tworzenie w jelicie ciężko przepuszczalnej błony. Zapobiega w ten sposób nagłym wahaniom poziomu glukozy we krwi.

Dzięki zdolności wiązania wody oraz możliwości pęcznienia i zwiększania swojej objętości w przewodzie pokarmowym, błonnik wpływa na wolniejsze opróżnianie żołądka oraz daje uczucie sytości.

Dodatkowo pomaga „wymieść” z jelit nagromadzone przez lata złogi, będące źródłem zatoksycznienia organizmu.

Zalecana ilość błonnika w diecie odchudzającej wynosi min. 35g/d.

Dodatkowe korzyści wynikające ze stosowania diety bogatobłonnikowej jest obniżenie poziomu cholesterolu, ciśnienia krwi i zapobieganie zaparciom.

Źródłem błonnika w diecie redukującej powinny być: pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa i owoce.

Głodzenie

Kluczowe miejsce w większości kuracji odchudzających zajmują głodówki. Obecnie już standardem jest stosowanie głodówek w celu oczyszczenia organizmu z zalegających toksyn.

Krótkie głodówki mają zbawienne działanie: pozwalają odpocząć nieustannie pracującemu układowi trawiennemu, a zaoszczędzoną w ten sposób energię organizm może wykorzystać na usunięcie toksyn.

Podczas głodówek ustrój zmuszony jest korzystać ze zgromadzonych zapasów tłuszczów, co pozwala obniżyć wagę, oraz wydalić skumulowane w nich toksyny. Istnieje jednak pułapka: stosowanie dłuższej niż 2-3 dni głodówki może niekorzystnie wpływać na funkcjonowanie naszego organizmu. Zamiast oczyszczać organizm, może dojść do znacznego spowolnienia metabolizmu i nagromadzenia ciał ketonowych w ustroju i w rezultacie ponownego zatrucia.

Dlatego odradza się samodzielne przeprowadzanie dłuższych głodówek.

Jakie zmiany warto wprowadzić?

W procesie oczyszczania ważnym elementem jest aktywność fizyczna.

Ruch jest także nieodzownym elementem każdej kuracji odchudzającej. Ruch powinien zajmować czołowe miejsce w codziennym planie dnia. Nie dość, że poprawia kondycję, ujędrnia skórę i zwiększa metabolizm, to również powoduje, że dzięki wzmożonemu procesowi pocenia ułatwiamy ustrojowi usuniecie trucizn przez skórę.

Aktywność fizyczna, jak niejednokrotnie dowiedziono korzystnie wpływa także na nasze samopoczucie.

Nie daj się słabościom

Oczyszczanie organizmu często pociąga za sobą zmianę nawyków żywieniowych. Sytuacja taka, również korzystnie wpływa na zachowanie rezultatów odchudzania.

Unikanie „pokus” żywieniowych oraz odpowiednie kształtowanie prozdrowotnych zachowań, przyniesie efekty na długie lata. Pozwoli zarówno unikać „pustych” kalorii, jak i produktów wprowadzających trucizny do naszego organizmu.

Stres, siedzący tryb życia oraz nieustanna pogoń za karierą sprzyjają łamaniu zasad zdrowego żywienia. Mam tu na myśli jedzenie emocjonalne, impulsywne ( np. korzystanie z Fast fordów pod wpływem reklamy), ze stresu lub po prostu z nudów.

Aby zapobiec takim sytuacją, musimy być konsekwentni w naszych postanowieniach. Czując ogromną pokusę należy zająć się czymś innym – spacer, ćwiczenia, sprzątanie…

Pamiętaj, jednorazowe odstępstwo do założeń reguł nie przekreśla twoich dotychczasowych wyników odchudzania i oczyszczania. Jednak nie może to się często powtarzać!

Jakie korzyści płyną z oczyszczenia organizmu  i odchudzania?

Wiemy już, czym spowodowane jest nasze gorsze samopoczucie i w jaki sposób temu zapobiegać. Aby wzmocnić naszą motywacją do podjęcia działania przypomnijmy, jakie korzyści spotkają nas po przeprowadzeniu takich kuracji:

  • Zwiększymy aktywność przeciwutleniaczy. Warzywa i owoce dostarczą wielu witamin i przeciwutleniaczy, które dbają o młody wygląd skóry. Dodatkowo wstrzymanie się od innych pokarmów pozwoli na pełne wykorzystanie tych składników.
     
  • Pozbędziemy się toksyn, które są główną przyczyną złego samopoczucia. Na skutek oczyszczenia z trucizn poprawi się również wygląd naszej skóry oraz metabolizm.
     
  • Spalimy część toksycznego tłuszczu, co wiąże się ze spadkiem wagi. Polepszy się wtedy gospodarka lipidowa (cholesterol) i metabolizm cukrów (cukrzyca).
     
  • Poprawimy swoją odporność. Zawdzięczamy to przeciwutleniaczom oraz sprawniejszej pracy całego organizmu na skutek uwolnienia się od toksyn.
     
  • Usprawnimy trawienie i wchłanianie. W czasie głodówki zostaną strawione lub wydalone resztki pokarmów zalegające w jelitach. Osad ten nie tylko powodował gorsze samopoczucie, ale blokował wchłanianie potrzebnych organizmowi składników odżywczych.
     
  • Lepsze odżywienie organizmu. Dzięki sprawniejszemu wchłanianiu składniki odżywcze będą mogły być dostarczone wszędzie tam gdzie są potrzebne, cały organizmu zostanie odżywiony.
     
  • Wzmożona produkcja energii w oczyszczonych komórkach. Oczyszczone komórki będą mogły sprawniej produkować energię z składników odżywczych.

Bogaci w cały komplet potrzebnej wiedzy, skutecznie zmotywowani możemy wreszcie zacząć działać. Nie pozwólmy dłużej dławić się przez toksyny! Powiedzmy im stanowcze nie i odzyskajmy upragniony młodzieńczy wigor i szczupłą sylwetkę!

DEKALOG ZDROWEGO CZŁOWIEKA

  1. Jedz często, ale mało, unikaj przejadania się
  2. Spożywaj, co najmniej 400g warzyw i owoców dziennie
  3. Spożywaj pełnoziarniste produkty zbożowe
  4. Unikaj soli, cukru i alkoholu, lekarstw dostępnych bez recepty
  5. Nie zapomnij o rybach
  6. Pij dużo niegazowanej wody
  7. Ogranicz podaż tłuszczów zwierzęcych i cholesterol, unikaj  żywności wysoko przetworzonej.
  8. Przerwa miedzy posiłkami nie powinna być dłuższa  niż 5h i krótsza niż 3h
  9. Wskazane metody przygotowywania potraw: gotowanie, duszenie, pieczenie
  10. NIE ZAPOMNIJ O AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus